![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Banneling
|
![]() Ja Kameleon, en dat is nu waarom er heel iets anders in het spel meespeelt, die bitcoin is bedacht door een grappenmaker maar de grap wordt blijkbaar niet begrepen. En nu zie je de omgekeerde effectiviteit (zoals Foucault het zou noemen), volledig tegengesteld aan de doelstelling. Geniaal, zoals je het zegt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() Ja, en de bitcoin zou al die wisselkoersen en valutaoorlogen teniet doen aangezien het de voorbode is (was) van een wereldmunt (zie ook IMF). Maar wat gebeurt er nu, straks hebben we evenveel munten dan dat er zandkorrels zijn. Daarom, het is wachten op de Timecoin, dan valt onze frank misschien, geen garantie, zo blijkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
U mag mijn postjes nakijken, ik heb nooit gezegd dat ik de dollar waardeloos vindt of dat ik er tegen zou zijn. Ik heb altijd al interesse gehad in macro-economie bij wijze van hobby. Dus heb ik bij wijze van experiment een niet al te groot bedrag geïnvesteerd. Als ik eraan begonnen was voor de snelle winst, zou ik al lang verkocht hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 22 januari 2014 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Parlementslid
|
![]() Gelieve de kwakzalver te negeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Banneling
|
![]() Verstandige keuze Troubadour.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Beste MIS,
Een eenvoudige definitie voor macro-economie is altijd op wikipedia te vinden http://nl.wikipedia.org/wiki/Macro-economie Cryptomunten werken volgens zowat exact hetzelfde basisprincipe als de markt van goud. Het is geen ander "tijd-continuum", noch verlaat het de economische logica. De prijs is net zoals goud zo goed als volledig bepaald door vraag en aanbod. Je spreekt van zware repercussies op de traditionele markten. Ten eerste, als die er al zouden zijn doet goud exact hetzelfde al duizenden jaren. Ten tweede bedraagt de totale cryptomarket 13 miljard dollar. Er zijn met andere woorden duizenden bedrijven die meer omzet draaien dan de volledige cryptomarkt bij elkaar. Maw ander woorden het effect van cryptocurrencies op de traditionele markt is gewoonweg belachelijk klein. Als laatste heb ik niemand hier op geen enkel moment aangemoedigd om te investeren in cryptomunten. Dus waarvan de beschuldiging van "kwakzalver" vandaan komt weet ik ook niet. Citaat:
Laatst gewijzigd door stevensterk : 23 januari 2014 om 06:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Naargelang de manier van denken/doelstelling bestaan hier verschillende (conflicterende) versies over, bij (macro) economie stellen we ons de vraag hoe we met z’n allen een leven in welzijn kunnen opbouwen/onderhouden, dit rekeninghoudend met het menselijke groeipotentieel. Dit groeipotentieel verloopt in stadia, de veronachtzaming hiervan kan leiden tot de meest absurde scheeftrekkingen waardoor een economische crisis kan ontstaan. Het betekent dat er ergens in dit proces iets verkeerd gaat, dit kan gaan over op zich zeer kleine dingen maar wel met grote gevolgen (cfr chaostheorie). Net omwille van de verschillende groeistadia (en bijhorende behoeften) kan een correcte en gezonde handelswijze binnen een bepaald stadium ook verstarren en dan krijg je een totaal ander verhaal, de pathologische versie (ic crisis) van wat ooit gezond was. Het samenspel van al deze factoren (en meer dan hier vermeld) is wat begrepen wordt onder ‘economie’. Eenvoudig voorbeeld, voor iedereen een dak boven het hoofd is een nobel streven, als plots iedereen 10 huizen wil dan schieten we voorbij aan dit doel. Om aan te geven hoe tragisch fout dit kan gaan, volstaan eenvoudige vragen die we maar zelden stellen omdat we volledig in de ban zijn van het spel. Twee vragen voor je (staat ook op die wikipagina): (1) Wat begrijp je onder ‘volledige tewerkstelling’? (2) Wat begrijp je onder ‘arbeid’? Het zal je (voor nu) als ongeloofwaardig overkomen wanneer ik je zeg dat het hier (vaak) al serieus misgaat, nochtans zijn dit fundamentele begrippen. Ik laat het even aan jou om kort je visie hierover te geven, kunnen dan zien waar we uitkomen. Interesse? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(1) Als de cryptomarkt gezien wordt als een speculatief element, dan spreken we over het geheel van de speculatiemarkt (2) Als de cryptomarkt gezien wordt volgens haar oorspronkelijke doelstelling, een totaal ander verhaal Het mag duidelijk zijn dat het conflict in het debat ontstaat tussen deze twee volledig tegengestelde meningen. Evolutionair is optie (2) het best aangepast aan de tand des tijds maar net omwille daarvan zijn we daar misschien (nog) niet van op de hoogte, het gevolg is dat optie (1) meer bijval zal krijgen. De absurditeit en bijhorende adjectieven (ic kwakzalver) ontstaat door optie (2) te vertalen als optie (1), op dat moment zit je in een verschillend ‘tijdruimte-continuüm’. Optie (2) gaat over verruiming en herstel, optie (1) behoort tot de (pathologische) handelswijze waar optie (2) nu net een remedie wou zijn. Niet zonder reden zijn (vooralsnog) weinig mensen op de hoogte van wat optie (2) nu echt wil zeggen, naarmate deze massa groter wordt, komt het herstel steeds dichter bij. Traditioneel zal er ook verzet ontstaan van diegenen die optie (1) liefhebben, het is nu enkel de vraag welk kamp het zal halen en tot welke gevolgen dat leidt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ps als ge met mijn testikels wilt rammelen, zal je t toch iets subtieler moeten aanpakken ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Parlementslid
|
![]() MIS (alias tandem) is de kwakzalver. Excuses voor de onduidelijkheid. Beter niet in discussie mee gaan, hij spamt zijn onzin 'Money Illusion Syndrome' en 'Chaospunt' al jaren op allerlei fora en blogs. Verwacht geen deftige uitleg van wat hij bedoelt want die is er niet.
Laatst gewijzigd door Troubadour : 23 januari 2014 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(1) activatiestadium (2) accumulatiestadium (3) chaosvenster (verhoogde maatschappelijke spanning & crisis) (4) chaospunt (ineenstorten of doorbreken) The Money Illusion Syndrome gaat dan over het doorbreken van het dogma 'geld=schuld', niets anders dan de oorspronkelijke toedracht van de bitcoin die ons terug zou laten herinneren aan de rol van geld binnen een economie. En Troubadour, waar zie je nu een probleem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Speculanten en vrijwilligerswerkers vallen hier niet onder, de eerste omdat hij geen dienst levert, de andere omdat deze geen vergoeding verwacht. Een lening uitgegeven door een bank beschouw ik echter wel als arbeid. De mis gegeven door een priester of zelfs prostitutie vallen hier eveneens onder arbeid. Een volledige tewerkstelling bereikt men in een situatie waar ieders persoon die fysiek en mentaal in staat is om arbeid te leveren binnen de leeftijdsgrenzen van 18 en de pensioensleeftijd ook degelijk aan het werk is. De eeuwige vraag blijft hier nu echter wel waar je de grens legt van fysieke en mentale capaciteit om arbeid te leveren. Er zijn veel sectoren waar het optimaal functioneren van bepaalde ledematen niet vereist is, tevens bestaat er (doch steeds minder in Belgie) een arbeidsmarkt voor eenvoudige taken die de mentaal gehandicapten kunnen verichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ben het wel volledig eens met uw visie dat wanneer men de cryptomarket als onderdeel van het geheel van de speculatiemarkt ziet, het kleine geldvolume feitelijk irrelevant is. Laatst gewijzigd door stevensterk : 23 januari 2014 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Het enige meerwaarde dat de cryptomarkt biedt is een alternatief manier om de controle van de enkelen over de ganse valutamarkt te diversifiëren. Doch of deze voordelig of nadelig voor de bevolking zal zijn valt voor mij zeer moeilijk om te voorspellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
Banneling
|
![]() Dank Stevenskerk
Citaat:
(1) we waarderen al dat soort arbeid fictief aan 10 €/hr (voorstel) (2) met welke waarde stijgt dan het BNP? Citaat:
(1) stel dat we allen (wereldwijd) 20 hr/week werken (2) is dit voldoende om in onze behoeften te voorzien? (subjectief uiteraard) Anders gezegd, we hebben dus echt niet veel nodig om te zien hoe erg deze crisis wel is, ook om deze reden dat economen spreken over een 'tragische absurditeit'. En de (h)erkenning daarvan is een kwestie van aandacht en de bereidheid om er over te willen nadenken/dialoog voeren. Ik weet niet wat je antword zou zijn en/of je het al eens op deze manier bekeken hebt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#299 | ||
Banneling