Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2014, 08:13   #461
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.057
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Er moet mi 1000% taks op autobrandstof.
Ooit eens gedacht dat de hoofdmoot van die brandstof voor andere dingen gebruikt wordt dan woon/werk verkeer? Maar kom, U zal het wel merken hoeveel duurder uw biologisch gekweekte worteltjes in de Bio Planet of oxfam winkels zullen worden.
Citaat:
Met dit geld electrische energie ontwikkelen en een systeem om meer mensen in 1 auto te krijgen.
Welk geld? Ooit gehoord van de Laffer Curve
Citaat:
Privevervoer openbaar maken.
Leuk idee, maar het is duidelijk dat U geen auto hebt.
Ik zie het al voor me, een Maddox met een Ikea made in China kast die wacht op een verplichte oppikker.
Citaat:
Treinverkeer kan dan afgeschaft worden
Redelijk debiel idee. Voor middellange afstanden is de trein het ideale electrische transportmiddel. U mag kiezen, een TGV of een Boeing 737 om een hupje tussen Brussel en Praag te maken.
Citaat:
er zijn minder wegen nodig en geen trams of ander openbaar vervoer.
Waar er meer dan 2 rijvakken zijn 1 rijvakken vrijmaken voor fietsers
Met uw idee, zijn er geen wegen noch fietspaden meer nodig. Noord Korea gaat snel een oord zijn om naar te emigreren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2014, 08:34   #462
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ooit eens gedacht dat de hoofdmoot van die brandstof voor andere dingen gebruikt wordt dan woon/werk verkeer? Maar kom, U zal het wel merken hoeveel duurder uw biologisch gekweekte worteltjes in de Bio Planet of oxfam winkels zullen worden.
Doet niet terzake: 1 liter verstookt door een wagen in de file is 1 liter die men voor productie van een nuttig iets had kunnen aanwenden.

Welk geld? Ooit gehoord van de Laffer Curve. Neen, zal eens googelen.

Leuk idee, maar het is duidelijk dat U geen auto hebt. Ik heb wel een auto, en vindt het een ouderwets ding.
Ik zie het al voor me, een Maddox met een Ikea made in China kast die wacht op een verplichte oppikker. U zal Ikea moeten vragen Uw made in China kastje naar bij U thuis te brengen indien U geen auto hebt, of iemand die iets breeddenkerder is dan U vragen om U met Uw kastje thuis te brengen door op het moment dat U buiten staat Uw vertrekpunt en eindbestemming door te sturen. Er zal inderdaad wat ingeboet worden op bepaalde huidige gebruiksgemakken van de auto. Indien U geen auto hebt, zal U niet moeten zoeken naar een parking, etc. Ik begrijp echter dat Uw geest nog niet rijp is voor iets anders dan de geijkte individualistische, twintigste eeuwse ouwbollige denkbeelden.

Redelijk debiel idee. Voor middellange afstanden is de trein het ideale electrische transportmiddel. U mag kiezen, een TGV of een Boeing 737 om een hupje tussen Brussel en Praag te maken. De auto, met een centraal computersysteem.

Met uw idee, zijn er geen wegen noch fietspaden meer nodig. Noord Korea gaat snel een oord zijn om naar te emigreren.
Heb ik gezegd dat U de fiets niet meer mag nemen. Of dat er geen auto´s meer gaan zijn?. Ik stel alleen een systeem voor om met veel minder auto´s bijna hetzelfde te doen. Indien U argumenteert argumenteer dan tegen wat ik heb voorgesteld, niet tegen iets wat U zich inbeeldt dat ik zou voorgesteld hebben en waartegen er makkelijk tegenargument tegen op te bouwen is.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2014, 11:09   #463
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik geloof dat bepaalde gemeenten hierin voorzien en een soort retributie opleggen voor wie geen oprit en garage voorziet bij nieuwbouw.
Waarmee zij -net als u- schromelijk over 't hoofd zien, dat er genoeg garages zijn waar nooit een auto in geparkeerd wordt, en de auto even vrolijk op de openbare weg geparkeerd wordt. Oneigenlijk gebruik van die ruimte, dus. En geen kat die het controleert, laat staan er wat aan doet.

Gevolg: ipv een probleem op te lossen, heeft men vaak het probleem alleen maar groter gemaakt. Want de auto staat even vrolijk buiten en anderen mogen niet voor de garage van de betrokken bewoner parkeren. En de parkeerdruk wordt bijgevolg dan ook NOG wat groter ....

Laatst gewijzigd door lohabra : 19 januari 2014 om 11:10.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2014, 13:49   #464
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.764
Standaard Belgie Europees kampioen in de files

Mooie scorewebsite files, of filedruk (L x hr), BE alleszins al enkele tijd koploper we hebben Nederland ver achter ons gelaten. Waar NL een straffe inhaalbeweging deed (bijna halvering filedruk op 7 jaar) door vlottere wegeninfra en nog talrijke andere maatregelen deed BE de omgekeerde beweging op 7 jaar een verdubbeling van de filedruk.

>> http://scorecard.inrix.com/scorecard/default.asp
>> Selecteer Europa en bekijk de tabellen eens goed.
(de jaarperiode kan men 2010<->2013 veranderen)

Dat gebeurt met een land dat niets (op een paar spitsstroken na) aan zijn hoofdwegeninfra doet, daarmee bedoel ik rijstrookcapaciteit/km² van zijn voornaamste doorstroomwegen.
Link voor de cijfers tov NL-Randstad en D-Roergebied: http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=20

Doemdenkers in Nederland dachten toen bvb 2008:
https://www.google.be/search?q=Neder...Rtgse1BpWlgfAD

Citaat:
http://www.nujij.nl/algemeen/halveri....2878909.lynkx

'Halvering files mogelijk in acht jaar'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...ar-rsquo.dhtml

Lees het stuk en constateer dat het opgelost gaat worden als we uiteraard flink ervoor gaan betalen.

Als het dan over 8 jaar allemaal nog niet heeft geholpen, zijn wij in ieder geval toch wat lichter in de beurs geworden en heeft de regering lekker veel geld uitgegeven aan vliegreisjes, bezoeken aan China, kaartjes voor de het aankomend WK etc...

Files zijn in Nederland gewoon niet op te lossen !
... de files te halveren op 8 jaar (tot 2016), maar alles ziet er naar uit dat ze het halen de filedruk daalde van 560 naar 290 over de laatste 7 jaar, terwijl ze de dezelfde 7 jaar in stilstand-BE steeg van 320 naar 650...

En wat blijkt al in 2013...
Citaat:
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...rte-gehalveerd

Filezwaarte gehalveerd

01 oktober 2013 - Het aantal files op de Nederlandse wegen is in het derde kwartaal gehalveerd ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen 7 jaar. De filezwaarte is nog nooit zo laag geweest. Dit blijkt uit de jongste filecijfers van de ANWB. Zowel in de zomermaanden als in september stonden er op de wegen veel minder files.
En in Vlaanderen discuteren ze over het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel en voor de rest veel kop in ´t zand... en af en toe eens naar boven komen de verkiezingen komen eraan postjes zijn te rapen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2014 om 14:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2014, 16:54   #465
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.898
Standaard

http://www.wegenwiki.nl/Autobezit

In Nederland is het autobezit 12 autos per duizend inwoners lager dan in Belgie...Dat zijn ongetwijfeld al heel wat minder gereden kilometers.Tevens is er Nederland traditioneel nogal een regulering op het gebied van ruimtelijke ordening......

Verder zal de Belgische babyboom nu haar gedrag niet meer veranderen,of verhuizen naar "stad".......het is was dus wachten tot dit probleem via "natuurlijke afvloeiing" geregeld werd...ware het nu niet dat de Belgische bevolking maar blijft aangroeien en dit dus niet meer opgaat...

Maar hoe kan men de verkavelingsfouten van de jaren zestig en zeventig ongedaan maken zonder aan eigendomsrecht en erfenisrecht enz.. te raken?


nogmaals...het Belgisch fileprobleem is NIET op te lossen met wegenaanleg....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 januari 2014 om 16:56.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2014, 16:57   #466
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.wegenwiki.nl/Autobezit
Maar hoe kan men de verkavelingsfouten van de jaren zestig en zeventig ongedaan maken zonder aan eigendomsrecht en erfenisrecht enz.. te raken?
Onteigenen.
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onteigening

Onteigening

Onteigening houdt in dat eigendom, meestal onroerend goed, verplicht wordt verkocht aan de overheid.
Onteigening moet worden onderscheiden van confiscatie. Bij confiscatie ontvangt de eigenaar geen vergoeding. Confiscatie wordt toegepast met goederen waarmee een misdrijf is begaan.
Het principe van de onteigening is al erg oud. Koning Erišum I van Assur paste het zo'n kleine vierduizend jaar geleden al toe.

Onteigening in Nederland[bewerken]

Als grond wordt onteigend, wordt alles wat daar vast op staat eigendom van de overheid. Er gelden andere regels voor roerende goederen als woonschepen of woonarken. Onteigening kan alleen plaatsvinden indien het voorstel voldoet aan een aantal criteria, waaronder:
algemeen belang: het algemeen belang moet aantoonbaar gediend worden door de onteigening, en het betreffende belang kan niet op een andere manier gerealiseerd worden
minnelijke schikking: de gemeente kan alleen een verzoek tot onteigening indienen als men eerst aantoonbaar heeft geprobeerd het stuk grond op de normale manier te verkrijgen (via minnelijke schikking, ofwel het kopen van de grond van de huidige eigenaar)
het recht op zelfrealisatie: als de eigenaar van de grond aannemelijk kan maken dat hij de nieuwe, door de overheid gewenste bestemming zelf wil en kan realiseren wordt de grond niet onteigend. Als zijn plannen echter te veel afwijken van hetgeen de overheid wil, kan die de rechter toch vragen om te onteigenen.
Grond kan worden onteigend in verschillende situaties. De meest voorkomende zijn:
voor de aanleg van infrastructurele werken als wegen, bruggen, spoorwegen en waterwegen
voor ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting. Daarmee worden nieuwe woningen, kantoren en openbare voorzieningen bedoeld.
Als wordt besloten tot onteigening moet de voormalige eigenaar een goede schadeloosstelling ontvangen. De eigenaar mag door onteigening niet achteruitgaan in inkomen of vermogenspositie. De juiste hoogte van deze vergoeding is niet altijd gemakkelijk vast te stellen, omdat het niet eenduidig in cijfers is uit te drukken hoeveel schade iemand lijdt, of hoeveel de overgenomen gronden waard zijn. De overheid moet op zijn minst een bestemmingsplan voor het beoogde gebied of een concreet bouwplan klaar hebben.
Als een eigenaar het niet eens is met de onteigeningsplannen zal de gemeente (of andere overheid) eerst proberen met de eigenaar tot een oplossing te komen in de vorm van een schadevergoeding voor de grond en de kosten. Lukt dat niet, dan start de gemeente de onteigeningsprocedure. Die bestaat uit een administratieve procedure en een gerechtelijke procedure. Gedurende de administratieve procedure verzoekt de gemeenteraad aan de Kroon het besluit tot onteigening te nemen. Gedurende de terinzagelegging van het ontwerp-Koninklijk Besluit, kunnen belanghebbenden zienswijzen bij de Kroon kenbaar maken. Uiterlijk na 6 maanden na de terinzagelegging volgt het Koninklijk Besluit tot onteigening. Na de administratieve procedure volgt de gerechtelijke procedure bij de rechtbank. Als de rechter op verzoek van de gemeente een onteigeningsvonnis uitspreekt, bekrachtigt hij in feite alleen de administratieve onteigeningsbeslissing en wordt de grond daadwerkelijk onteigend. De rechter stelt dan de vergoeding vast die de gemeente aan de eigenaar moet betalen. Tegen het vonnis van de rechter is in Nederland cassatie mogelijk bij de Hoge Raad.
De schadeloosstelling wordt altijd bepaald in geld. De overheid kan de eigenaar eventueel vervangende grond aanbieden. De schadeloosstelling is in ieder geval zo groot als de waarde van het bezit. Daarnaast bestaat een vergoeding voor waardevermindering van het overblijvende bezit en voor bijkomende kosten als verhuiskosten en inkomensschade.
Onteigening vindt altijd plaats op basis van het gehele bezit. In steden is echter steeds vaker alleen een gedeelte hiervan noodzakelijk. Bij aanleg van een tunnel kan bijvoorbeeld alleen de kelder van een gebouw nodig zijn. Op dit moment (2003) onderzoekt een werkgroep vanuit diverse ministeries hoe de onteigeningsprocedure aangepast kan worden. Daarbij wordt ook gezocht naar wijze waarop de overheid ondergronds zou kunnen onteigenen.
Voor woonschepen geldt: als in een later stadium daadwerkelijk over de woonark c.a. moet worden beschikt om de aanleg van een weg enz. mogelijk te kunnen maken en in de tussentijd nog geen overeenstemming is bereikt of mogelijk blijkt, dan zou een overheidsinstantie normaal gesproken tot gerechtelijke onteigening overgaan. Aangezien een woonschip weliswaar een registergoed is, maar geen onroerende zaak, zal onteigening niet mogelijk zijn. De overheidsinstantie zal dan de vergunningverlenende instantie verzoeken de ligplaatsvergunning op basis van het algemeen belang in te trekken. Een dergelijke procedure is wel degelijk "bestuursrechtelijk"; bezwaar, beroep en hoger beroep is dan mogelijk. Ook kan de aangeboden/verschuldigde schadeloosstelling door de rechter worden getoetst/vastgesteld worden.
Zie ook de Interventiewet.

Onteigening in België[bewerken]

België kent drie onteigeningswetten. De "gewone" onteigeningswet van 1835 en de onteigeningswet anno 1926 houdende de "dringendheid" worden op dit ogenblik vrijwel niet gebezigd. De meest toegepaste is deze van 26 juli 1962, houdende de hoogdringenheid. De overheid beslist tot onteigening (meestal via een koninklijk of een ministerieel besluit). Tegen de administratieve beslissing tot onteigening kan een annulatieberoep ingesteld worden bij de Raad van State. De gerechtelijke procedure op basis van de wet van 1962 begint in België bij de vrederechter: hij dient vooreerst de interne en externe wettigheid van de onteigening na te gaan. Pas wanneer de vrederechter de onteigening wettigt dient hij de onteigeningsvergoeding te bepalen. Hij kan zich niet over de opportuniteit van de onteigening zelf uitspreken, want daarover beslist de politieke overheid.
In België is na het vonnis van de vrederechter herziening van de vergoeding mogelijk, die moet aangevraagd worden bij de rechtbank van eerste aanleg. In principe wordt hier de ganse procedure vanaf het begin volledig hernomen. Tegen het vonnis kunnen zowel de onteigende als de onteigenaar beroep aantekenen bij het hof van beroep. In uitzonderlijke gevallen is nadien nog Cassatieberoep mogelijk.
En wetten kunnen veranderen of aangepast worden...

Soms moeten zelfs ganse dorpen (Doel) of stadjes (bruinkool in D) eraan geloven.

Maar voor de verbreding van een (afgelegen) snelweg of autoweg (+ 7 m = 2 rijstroken h/t) moet meestal niet onteigend worden, dikwijls kan ook de middenberm benut worden, vele niet zo oude snelwegmiddenbermen zijn daar op voorzien om van 2+2 naar minstens 3+3 uitgebreid te worden (ook de bruggen zijn daarop voorzien)
Daarbij moeten autowegen en snelwegen altijd zo aangelegd worden dat er zijdelingse ruimte genoeg is voor wegenwerken (nieuwe asfaltlaag) zodat de volle capaciteit behouden blijft alhoewel met één richting volledig dichtmaakt voor zulke werken.

Plaats genoeg.

Aanleg nieuwe wegen in Nederland:
Citaat:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...n-nieuwe-wegen
Aanleg van nieuwe wegen

Belangrijke economische centra moeten goed bereikbaar blijven. Denk hierbij aan Schiphol, de Rotterdamse haven, Eindhoven en agrarische bedrijven in het Westland en rondom Venlo. Om files te bestrijden, wil het kabinet de komende jaren ongeveer 800 kilometer aan rijstroken aanleggen.

Belangrijke wegprojecten

De overheid zet vaart achter belangrijke wegprojecten. Dit zijn de Blankenburgverbinding, A13/A16 en de ring Utrecht (A27) en de verlengde A15. Hiervoor is meer dan € 3,5 miljard uitgetrokken. De overheid moest keuzes maken door de bezuinigingen. Zij heeft daarom samen met de regio's bekeken:

welke projecten beslist door moeten gaan;
welke andere projecten langer kunnen duren;
welke projecten geschrapt kunnen worden.

Aanlegprogramma voor wegen

Het kabinet investeert met het Aanlegprogramma Wegen tot 2028 zo’n € 25 miljard in het aanleggen van snelwegen en rijks N-wegen (het hoofdwegennet). Met dit geld kunnen niet alle problemen worden opgelost. Het is nodig om keuzes te maken.

Het Rijk wil op die plekken investeren waar de positieve effecten op de economie het grootst zijn. De stedelijke regio’s rond de luchthaven Schiphol en de haven van Rotterdam (mainports), kennisregio Zuidoost Nederland (brainport) en de tuinbouwclusters (greenports) krijgen voorrang. Dit geldt ook voor de belangrijkste verbindingen met buurlanden.

Op de hoofdwegen buiten de Randstad waar veel files staan, streeft de Rijksoverheid naar standaard 2x3 rijstroken. In de Randstad is de standaard 2x4 rijstroken.

Rijkswaterstaat heeft een overzicht van de plannen en projecten voor het aanleggen, renoveren of verbreden van wegen. Een overzicht van alle MIRT projecten vindt u in het MIRT Projectenboek. Het MIRT Projectenboek verschijnt ieder jaar als bijlage bij de begroting.
Lintbebouwing NL-BE:
http://www.architectenweb.nl/aweb/ar...ia.asp?ID=1616
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2014 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 23:37   #467
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U verkiest te negeren dat onze wegen SPECIFIEK ontworpen en aangelegd zijn voor auto's,en dat dezen niet kompleet uit verkeerstaksen betaald zijn geweest noch ooit betaald zullen worden.....

Dagelijks biedt de overheid zelfs,zonder meerkost,ontelbare hectares opslagruimte aan op de openbare weg,zelfs als dit feitelijk hinderlijk is voor het andere (auto-)verkeer.....een tamelijk rare situatie...Normaal zou men "huurgeld" moeten vragen aan iedere autogebruiker die geen privé-ruimte heeft ,om zijn privé-toestel bij niet-gebruik op te stockeren gedurende zeker 80% van ieder etmaal......
Ik zie nochtans geen verschil tussen grote parkings en de openbare weg in deze.

En bovendien worden de ziektekosten veroorzaakt door het massaal gebruik van verbrandingsmotoren, nog niet terug omgeslagen naar autogebruikers,maar komt het nog uit de algemene pot....

Ook de bijna astronomische ordehandhavings- en interventiekosten,DAGELIJKS ,in verband met het autoverkeer komen uit een "algemene" pot......

neen,onnodig "heilig" te doen....
Negeer ik helemaal niet.
Zeg me eens: heb jij een idee over welk bedrag aan kosten dat samen maakt? Dat kunnen we dan afwegen aan die 15.7 miljard.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 23:45   #468
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Waarmee zij -net als u- schromelijk over 't hoofd zien, dat er genoeg garages zijn waar nooit een auto in geparkeerd wordt, en de auto even vrolijk op de openbare weg geparkeerd wordt. Oneigenlijk gebruik van die ruimte, dus. En geen kat die het controleert, laat staan er wat aan doet.

Gevolg: ipv een probleem op te lossen, heeft men vaak het probleem alleen maar groter gemaakt. Want de auto staat even vrolijk buiten en anderen mogen niet voor de garage van de betrokken bewoner parkeren. En de parkeerdruk wordt bijgevolg dan ook NOG wat groter ....
Als inwoner mag je nog altijd voor je eigen garage parkeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 00:04   #469
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Oplossing voor de file is gewoonweg een wet te stemmen die het verplicht lifter mee te nemen en dan een system met centrale computer te organiseren die lifters on line matcht met wagenbestuurders. Men geeft iedereen een smartphone. Wie van A naar B wil gaan stuurt zijn vertrekpunt en bestemming door met smartphone-GPS naar deze centrale computer en men geeft ook mee of men lifter is of wagenbestuurder en hoeveel plekken men nodig heeft indien lifter en hoeveel lege zitjes men heeft als bestuurder. Dit alles moet online, ttz op het moment dat men vertrekt. De centrale computer vindt voor elke lifter een auto die er ongeveer binnen een halve minuut gaat passeren en stuurt aan lifter en wagenbestuurder een bericht+ positive van lifter naar GPS van wagenbestuurder. Er wordt ook een staatskilometertarief vastgelegd en bij het instappen wordt alles automatisch verrekend. Nu zitten er gemiddeld 1.3 personen in een wagen, en in een normale wagen is er plek voor 4. Van elke 3 wagens zijn er dus maw 2 te veel. Dit is het efficient aanwenden van de overcapaciteit aan vervoersmiddelen. Men kan dan ook de treinen afschaffen en de meeste autostrades zijn gelijk allemaal een rijvak te breed.
Files zijn een gevolg van gebrek aan centrale intelligente regeling en van onze ingesteldheid dat we onze individuele vrijheid van te mogen en willen rijden zonder rekening te houden met rijtijden van anderen. Files zijn dus het gevolg van een liberal individualistische ingesteldheid. Het is economisch niet verantwoord te eisen dat de staat steeds bredere banen moet aanleggen om de slechte gebruikte overcapaciteit aan wagens rustig CO2 te laten spuien.
Mensen dwingen of dus dictatoriale oplossingen laten we beter over aan andere landen. Bij ons wordt dat gegarandeerd een totale fiasco.

Maar dat terzijde is jouw vaststelling wel correct, namelijk dat er met het autoverkeer alleen al meer dan voldoende transportcapaciteit beschikbaar is om zelfs meer dan de totale behoefte aan personentransport af te dekken.

De uitdaging is om een systeem te bedenken waarin de beide partijen, eenvoudig voorgesteld als aan de ene kant 'de autobestuurders' en aan de andere kant 'de lifters', elkaar kunnen vinden uit vrije wil omdat ze er beiden voordeel aan hebben, en vooral niet omdat de overheid het oplegt.

Denk in die richting. Misschien kom jij wel tot het goede idee.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 11:42   #470
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

In alle andere landen komen er nieuwe wegen, hier niet. Die capaciteit volstaat totaal niet meer en met alleen maar wat "busje komt zo" en "treintje rijdt op tijd" kom je er gewoonweg NIET.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 12:00   #471
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
In alle andere landen komen er nieuwe wegen, hier niet. Die capaciteit volstaat totaal niet meer en met alleen maar wat "busje komt zo" en "treintje rijdt op tijd" kom je er gewoonweg NIET.
In andere landen liggen er dan ook maar een fractie van wat er procentueel bij ons ligt. Ik denk bijvoorbeeld aan Slovakije waar met Europees geld veel wegen worden (her)aangelegd, rechtgetrokken... Alleen, er waren daar nog enorm veel onverharde wegen of in bijzonder slechte toestand. Vele decennia communisme waren daar niet vreemd aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 15:06   #472
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Mensen dwingen of dus dictatoriale oplossingen laten we beter over aan andere landen. Bij ons wordt dat gegarandeerd een totale fiasco.

Maar dat terzijde is jouw vaststelling wel correct, namelijk dat er met het autoverkeer alleen al meer dan voldoende transportcapaciteit beschikbaar is om zelfs meer dan de totale behoefte aan personentransport af te dekken.

De uitdaging is om een systeem te bedenken waarin de beide partijen, eenvoudig voorgesteld als aan de ene kant 'de autobestuurders' en aan de andere kant 'de lifters', elkaar kunnen vinden uit vrije wil omdat ze er beiden voordeel aan hebben, en vooral niet omdat de overheid het oplegt.

Denk in die richting. Misschien kom jij wel tot het goede idee.
Dat is juist het idee dat ik voorstel. Het liberale dogma zit er echt diep in bij de mensen: men mag aan de mensen niets opleggen, zelfs als hun ongebreidelde vrijheid henzelf en anderen dwingt om in de file te staan en anderen dwingt om de gevolgen van overmatige CO2 te dragen.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 15:10   #473
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Dat is juist het idee dat ik voorstel. Het liberale dogma zit er echt diep in bij de mensen: men mag aan de mensen niets opleggen, zelfs als hun ongebreidelde vrijheid henzelf en anderen dwingt om in de file te staan en anderen dwingt om de gevolgen van overmatige CO2 te dragen.
Wat U zegt is dat er geen wetten meer Mogen zijn: mensen zijn nu ook quasi dictatoriaal gedwongen om te stoppen voor het rode licht, of Mogen ook niet meer dan 120 km per uur op de autoweg, of 50 km/uur in de bebouwde kom. Waarom zou men een autobestuurder niet kunnen opleggen een medeweggebruiker mee te voeren en deze medeweggebruiker een vergoeding hiervoor laten betalen. Wat U zegt is dat de mens onopvoedbaar is daar hij niet mag opgevoed worden uit respect voor zijn vrijheid.
Ik zou dolgraag aan elk kruispunt willen doorrijden, zonder stoppen, ook al staan de verkeerslichten op rood.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 15:12   #474
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Men is er toch ook in geslaagd een rookverbod in horecazaken op te leggen ...
Dat was 20 jaar geleden ondenkbaar...
Zo ook met dit voorstel...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 17:20   #475
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Men is er toch ook in geslaagd een rookverbod in horecazaken op te leggen ...
Dat was 20 jaar geleden ondenkbaar...
Zo ook met dit voorstel...
En zo maakt men de horeca kapot, al zijn die echte volkscafés er al lang van tussen aan het gaan.

Waarom niet alle autobezitters in de bak smijten?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 09:11   #476
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.898
Standaard

Gisteren mijn gloednieuwe-(en niet goedkope ) e-bike ingereden...


Het is wel duidelijk dat mijn auto nu zelfs geen 5000 km per jaar meer zal doen...(hij is net 10 jaar geworden,het feit dat het een slechte "investering" was doet dan al minder pijn... )

beetje bij beetje wordt het ook irrelevant voor mij om een auto te BEZITTEN...

Laatst gewijzigd door kelt : 26 januari 2014 om 09:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 12:31   #477
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als inwoner mag je nog altijd voor je eigen garage parkeren.
Alleen als er een reproductie van de nummerplaat leesbaar aangebracht is, anders niet.

De wegcode, is toch écht je sterkste kant niet hé.

Laatst gewijzigd door lohabra : 26 januari 2014 om 12:32.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 15:05   #478
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Gisteren mijn gloednieuwe-(en niet goedkope ) e-bike ingereden...


Het is wel duidelijk dat mijn auto nu zelfs geen 5000 km per jaar meer zal doen...(hij is net 10 jaar geworden,het feit dat het een slechte "investering" was doet dan al minder pijn... )

beetje bij beetje wordt het ook irrelevant voor mij om een auto te BEZITTEN...
Dat is net waar men naartoe wil. Op den duur zullen enkel nog de elite wagens kunnen betalen. Van klassemaatschappij gesproken.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 16:27   #479
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dat is net waar men naartoe wil. Op den duur zullen enkel nog de elite wagens kunnen betalen. Van klassemaatschappij gesproken.
Cambio en andere systemen van autodelen zijn niet bepaald "elitair".
Er is echter nog veel werk aan het verder ontwikkelen van onze maatschappij om de afhankelijkheid van de auto,en de illusie van vrije verplaatsing,om te bouwen.....mensen moeten zich eerst in hun geest van de auto bevrijden,beetje bij beetje,en de rest volgt wel....

Het zijn NIET de politici of de opiniemakers die dat doen,en zeker niet de "economen oude stijl"........het zijn honderden miljoenen individuele mensen,een paar miljoen in belgie alleen al die zich zullen moeten loswrikken uit die ketenen.

klassen-onderscheid heeft er niks mee te maken,enkel honderden miljoenen keren gebruikmaken van die kilo hersenen....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 16:50   #480
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Cambio en andere systemen van autodelen zijn niet bepaald "elitair".
Er is echter nog veel werk aan het verder ontwikkelen van onze maatschappij om de afhankelijkheid van de auto,en de illusie van vrije verplaatsing,om te bouwen.....mensen moeten zich eerst in hun geest van de auto bevrijden,beetje bij beetje,en de rest volgt wel....

Het zijn NIET de politici of de opiniemakers die dat doen,en zeker niet de "economen oude stijl"........het zijn honderden miljoenen individuele mensen,een paar miljoen in belgie alleen al die zich zullen moeten loswrikken uit die ketenen.

klassen-onderscheid heeft er niks mee te maken,enkel honderden miljoenen keren gebruikmaken van die kilo hersenen....
"Mensen moeten eerst in hun geest van de auto bevrijden"... en "ketenen"...

Not sure if serious...
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be