Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2014, 23:40   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wat ik wel leuk zou vinden is dat sommige fietsers eens een secondje het voetpad opgaan in smallere straten met tegenliggend verkeerd zodat ge kunt passeren.
Soms moet ge heel de baan achter zo'n fiets kruipen omdat ge niet kunt passeren of ge zou hem al de goot moeten duwen.
Eerst spreekt u over "tegenliggend verkeer" om daarna "achter zo'n fiets te kruipen"... Kuch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 23:41   #22
Peche
Banneling

Standaard

Ja ge moet geen centimeters van de deuren gaan fietsen he.
Ge kunt toch een stukje op het voetpad tegen de kant van de straat en niet de huizen? Of stap ff af dat ik kan passeren?
Ik heb trouwens weinig fietsers gezien die aan zulk tempo fietsen.

Ik rij 90% reglementair en zal me nooit op baanvakken van fietsers stellen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 23:42   #23
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerst spreekt u over "tegenliggend verkeer" om daarna "achter zo'n fiets te kruipen"... Kuch.
Ge hebt twee kanten in een straat.
Uwe kant en het tegenliggend verkeer.
Waar fietst de fietser als ge erachter rijdt?
Toch niet tegenliggend. En als de straat te smal is en er is veel tegenliggend verkeer kunt ge niet zomaar even passeren.
En met kruipen bedoelde ik dat het niet snel genoeg gaat!

Laatst gewijzigd door Peche : 25 januari 2014 om 23:44.
Oud 25 januari 2014, 23:46   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ge moet geen centimeters van de deuren gaan fietsen he.
Ge kunt toch een stukje op het voetpad tegen de kant van de straat en niet de huizen? Of stap ff af dat ik kan passeren?
Ik heb trouwens weinig fietsers gezien die aan zulk tempo fietsen.

Ik rij 90% reglementair en zal me nooit op baanvakken van fietsers stellen.
Laat ik u toch eventjes wijzen op de wegcode: als volwassene op het trottoir fietsen is een inbreuk, een overtreding.

Waarom zou ik als fietser bijvoorbeeld een overtreding begaan omdat u als automobilist zich een beetje gefrustreerd gaat voelen?
Oud 25 januari 2014, 23:48   #25
Peche
Banneling

Standaard

Je hebt gelijk
Maar ik kon maar proberen he
Oud 25 januari 2014, 23:51   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge hebt twee kanten in een straat.
Uwe kant en het tegenliggend verkeer.
Waar fietst de fietser als ge erachter rijdt?
Toch niet tegenliggend. En als de straat te smal is en er is veel tegenliggend verkeer kunt ge niet zomaar even passeren.
En met kruipen bedoelde ik dat het niet snel genoeg gaat!
Als u niet kunt inhalen, moet u de fietser netjes volgen. Zoiets heet veilig weggedrag.
Oud 25 januari 2014, 23:56   #27
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u niet kunt inhalen, moet u de fietser netjes volgen. Zoiets heet veilig weggedrag.
Ja, dat denk ik ook. Maar als ik fietste liet ik de auto's toch passeren door even het voetpad op te gaan. Ik heb de situatie altijd goed kunnen inschatten zonder voetgangers te raken.
Oud 26 januari 2014, 00:25   #28
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik ken wel een aantal straten in Elsene met BEV, parkeerplaatsen aan beide kanten van de straat en smalle voetpaden, waar ik bij tegenliggers inderdaad even halt hou tussen 2 geparkeerde auto's (want daar is natuurlijk wel ruimte voor...) om ze te laten passeren, maar auto's die van achter mij komen, hebben me maar te volgen. Zelden is een smalle straat zo lang, dat je verplicht bent om uren te blijven volgen, hoogstens een paar minuten. En waar er wél ruimte is, laat ik met plezier een auto voor, ik vind het ook niet aangenaam om met zo'n brullend monster in mijn nek te moeten fietsen. Maar mijn veiligheid gaat voor, en ik wil evenmin voetgangers ook maar potentieel in gevaar brengen. Bovendien, zelfs als ik zou willen geraak ik niet zomaar op het voetpad, dankzij al die geparkeerde wagens. Neenee, je zal je gewoon even moeten aanpassen aan mijn snelheid, daar ga je echt niet van dood.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 08:27   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik ken wel een aantal straten in Elsene met BEV, parkeerplaatsen aan beide kanten van de straat en smalle voetpaden, waar ik bij tegenliggers inderdaad even halt hou tussen 2 geparkeerde auto's (want daar is natuurlijk wel ruimte voor...) om ze te laten passeren, maar auto's die van achter mij komen, hebben me maar te volgen. Zelden is een smalle straat zo lang, dat je verplicht bent om uren te blijven volgen, hoogstens een paar minuten. En waar er wél ruimte is, laat ik met plezier een auto voor, ik vind het ook niet aangenaam om met zo'n brullend monster in mijn nek te moeten fietsen. Maar mijn veiligheid gaat voor, en ik wil evenmin voetgangers ook maar potentieel in gevaar brengen. Bovendien, zelfs als ik zou willen geraak ik niet zomaar op het voetpad, dankzij al die geparkeerde wagens. Neenee, je zal je gewoon even moeten aanpassen aan mijn snelheid, daar ga je echt niet van dood.
2

De maatregelen die nodig zijn om fietser en automobilist te verzoenen in grotere steden, zullen intelligenter (evenwichtiger) moeten zijn dan hetgeen in deze draad al vooropgesteld werd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 09:36   #30
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Ik raad je aan eens te komen (proberen) te fietsen in GhD Luxemburg. Ik klaagde ook nogal over de fietsinfrastructuur in Vlaanderen (zelfs komende uit 'fietsparadijs' limburg), maar hier leer je dat vlug relativeren.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 januari 2014 om 09:37.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 09:39   #31
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat ik wel leuk zou vinden is dat sommige fietsers eens een secondje het voetpad opgaan in smallere straten met tegenliggend verkeerd zodat ge kunt passeren.
Soms moet ge heel de baan achter zo'n fiets kruipen omdat ge niet kunt passeren of ge zou hem al de goot moeten duwen.
Dat is nu eens een typische reactie van iemand die weinig in het zadel kruipt. Heb jij al eens geprobeerd met de fiets een verhoogd voetpad op te rijden, waarvan de boord parallel loopt met de baan, zonder de ruimte je hoek wat aan te passen?

Jij rijdt liever over de fietsers dan er rondom zeker? Dat is levensgevaarlijk. Dat is goed om je band te vernielen en lelijk tegen de grond te gaan, en ik rijd dan nog met een mountainbike en durf mijn voorste wiel al eens de lucht in trekken om wat vlotter obstakels te nemen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 januari 2014 om 09:50.
Oud 26 januari 2014, 09:57   #32
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge kunt toch een stukje op het voetpad tegen de kant van de straat en niet de huizen?
Dat 'gaat' als dat voetpad op gelijke hoogte is van de straat. Onze blauwe vrienden lachen daar echter niet mee.
Dat 'gaat' in evenveel gevallen niet. Toch niet zonder gevaar.
Citaat:
Of stap ff af dat ik kan passeren?
Aan de smiley neem ik aan dat dat een grap is. Ik ga eens afstappen voor elke automobilist die moet passeren, kzal alvast 3 uur op voorhand vertrekken om 20 km naar mijn bestemming te fietsen dan.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 januari 2014 om 09:58.
Oud 26 januari 2014, 09:58   #33
Peche
Banneling

Standaard

Ik bedoelde het echt niet zo serieus hoor
Ik ga hier geen fietsers neermaaien he, ik ben daar te mensenlievend voor.
Maar ik beken kleur, ik ben zo'n Vlaming die voor elke verplaatsing de auto neemt en ik fiets weinig.
Al ga ik deze zomer wel op reis met de fiets door Europa, enfin misschien met de fiets
Oud 26 januari 2014, 10:37   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

In De Haag loopt er een pracht van een fietspad kronkelend dwars door de stad. Het futuristisch voorstel voor London is in feite een verdere uitwerking van dergelijk concept.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 11:00   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

http://www.bikemap.net/en/regional/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2014, 22:45   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik raad je aan eens te komen (proberen) te fietsen in GhD Luxemburg. Ik klaagde ook nogal over de fietsinfrastructuur in Vlaanderen (zelfs komende uit 'fietsparadijs' limburg), maar hier leer je dat vlug relativeren.
Wat wil je in een heuvelachtig land? Fietscultuur bestaat nu eenmaal in vlak gebied. Vergelijk alvast het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Of het dagelijks fietsgebruik in de Vlaamse Ardennen met bijvoorbeeld de Kempen.
Oud 26 januari 2014, 22:47   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In De Haag loopt er een pracht van een fietspad kronkelend dwars door de stad. Het futuristisch voorstel voor London is in feite een verdere uitwerking van dergelijk concept.
Alleen is dat Londens ontwerp ronduit nonsens: om dergelijke hoogteverschillen te overbruggen heb je nu eenmaal een passend fietstalud nodig. Een van vele, vele meters lang.
Oud 27 januari 2014, 03:01   #38
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Fietsen is gezond en soms leuk, maar het kan nooit een alternatief voor "koning auto" worden. Je kunt er niet veel mee vervoeren, je bent onderhevig aan de natuurelementen, je kunt er geen lange afstanden mee afleggen, en je moet er redelijk fit voor zijn.

Veel belangrijker om het aantal auto's terug te dringen is goed openbaar vervoer, zoals treinen, bussen, trams, etc. Wie in een stad woont en werkt zou eigenlijk geen auto nodig moeten hebben. Bvb. gebeurt 90% van alle verplaatsingen in Hong Kong met het openbaar vervoer, en de meeste mensen hebben er zelfs geen auto.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 05:31   #39
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Op tram en bus kan je ook niet alles meenemen, dan kan je al om grotere boodschappen met fiets en (fiets)kar. OV is vaak ook trager, en het werkt zelden van punt tot punt. En fit? Ik ben lang niet zo sportief als ik klink, hoor. Zelfs een ongeoefende fietser heeft weinig moeite met pakweg 5 of 6 km. En het is een cliché, maar je kan je kledij aanpassen aan bijna elk weer.
Om de auto terug te dringen heb je beide nodig, een goede fietsinfra, en een performant OV-systeem.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 12:58   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Fietsen is gezond en soms leuk, maar het kan nooit een alternatief voor "koning auto" worden.
Alles hangt er vanaf wat je mobiliteit inhoudt. Als je een koelkast koopt, wil je die zelf ophalen? Of laat je die bezorgen? Als je ergens netjes gekleed naar toe wil, is een taxi misschien niet goedkoper dan een eigen auto?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be