Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2014, 22:04   #101
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Belachelijk laag in vergelijking met de rest van de infrastructuur. Daarnaast is het zo dat de meeste fietsers ook automobilisten zijn, waardoor ze bijgevolg ook daar hun bijdragen in leveren.
Belachelijk laag?
Dan is het toch prima, betalen ze maar 5 euro, benieuwd of de fietsbruggen, fietsexpresnetten, gescheiden fietspaden en algemene voorrang van links met de bakfiets en dito ongevallen ermee gedekt zullen worden.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:07   #102
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het college stond er indertijd een maandspreuk die luidde: "Verander de wereld, begin bij jezelf". Heel grote waarheid.
Wel, doe dat dan en laat de rest met rust.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:11   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Belachelijk laag?
Dan is het toch prima, betalen ze maar 5 euro, benieuwd of de fietsbruggen, fietsexpresnetten, gescheiden fietspaden en algemene voorrang van links met de bakfiets en dito ongevallen ermee gedekt zullen worden.
Nogmaals: in vergelijking met de rest van de weginfrastructuur is de kost van fietspad belachelijk laag. Daarnaast zijn de onderhoudskosten lager en is de slijtage nauwelijks aan de orde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:13   #104
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals: in vergelijking met de rest van de weginfrastructuur is de kost van fietspad belachelijk laag. Daarnaast zijn de onderhoudskosten lager en is de slijtage nauwelijks aan de orde.
En waarom moeten die dan niet bijdragen?
Als het een lage kost is dan is het een lage bijdrage.

Als je met de wagen/vrachtwagen een hoge kost genereert draag je veel bij.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:13   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wel, doe dat dan en laat de rest met rust.
Soms hebben onwilligen een duwtje nodig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:14   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
En waarom moeten die dan niet bijdragen?
Als het een lage kost is dan is het een lage bijdrage.

Als je met de wagen/vrachtwagen een hoge kost genereert draag je veel bij.
Fietsers dragen bij. Of denkt u dat die mensen geen wagen hebben of geen belastingen betalen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:15   #107
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wel, doe dat dan en laat de rest met rust.
Inderdaad, er staat:

"Verander de wereld, begin bij jezelf"

Niet:

"Probeer de wereld te veranderen naar jouw mening, door je eigen voobeeld met het opgeheven collegevingertje aan de anderen op te leggen"
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:17   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Inderdaad, er staat:

"Verander de wereld, begin bij jezelf"

Niet:

"Probeer de wereld te veranderen naar jouw mening, door je eigen voobeeld met het opgeheven collegevingertje aan de anderen op te leggen"
Dit gaat niet zozeer om een mening, maar om het oplossen van het probleem. Rekening rijden is gericht: tijdens de spits en in bepaalde probleemgebieden. Bijgevolg vormt het een goed werkinstrument.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:19   #109
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fietsers dragen bij. Of denkt u dat die mensen geen wagen hebben of geen belastingen betalen?
Ik heb gisteren mijn BTW in de Colruyt betaald, mag ik nu minderverkeersbelasting betalen? Fietsers met een wagen betalen dus eerst verkeersbelasting op de wagen, daar krijgen ze autowegen voor en dan nog eens voor hun fiets.

Fietsers moeten ook bijdragen aan de infrastructuurwerken die ze veroorzaken, zo moeilijk is dat toch niet?

En is het zoals je zegt een kleine kost, betalen ze weinig, willen ze echter vanuit de villadorpen langs hun exclusief fietsexpresnet over de fietsbruggen, dan zouden ze misschien tol kunnen betalen?

Zo zou je nog meer kunnen differentiëren en de kindjes en ouders sparen.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:20   #110
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit gaat niet zozeer om een mening, maar om het oplossen van het probleem. Rekening rijden is gericht: tijdens de spits en in bepaalde probleemgebieden. Bijgevolg vormt het een goed werkinstrument.
Het is een pestbelasting, er zijn nog 2 mogelijkheden om de vlaming uit te zuigen:

Zijn auto
Zijn huis

In Nederland betaal je een veelvoud aan verkeersbelasting van hier, en iedereen rijdt daar met de auto, onze beleidsmakers beseffen dat maar al te goed dat er ruimte is voor belastingsverhoginen.

Het is geen werkinstrument omdat er geen alternatief is.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:21   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Ik heb gisteren mijn BTW in de Colruyt betaald, mag ik nu minderverkeersbelasting betalen? Fietsers met een wagen betalen dus eerst verkeersbelasting op de wagen, daar krijgen ze autowegen voor en dan nog eens voor hun fiets.
Inderdaad, net zoals ook automobilisten die de fiets nemen in dezelfde situatie zitten.

Net zo betaalt u door uw belastingen mee voor het onderwijs. Ook al hebt u geen kinderen of zijn uw kinderen al afgestudeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:23   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
En is het zoals je zegt een kleine kost, betalen ze weinig, willen ze echter vanuit de villadorpen langs hun exclusief fietsexpresnet over de fietsbruggen, dan zouden ze misschien tol kunnen betalen?

Zo zou je nog meer kunnen differentiëren en de kindjes en ouders sparen.
Alleen is er daar geen probleem. Op de Brusselse ring wel. Zo zie je dat rekening rijden een concreet doel heeft en bijgevolg geen pestbelasting is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:28   #113
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen is er daar geen probleem. Op de Brusselse ring wel. Zo zie je dat rekening rijden een concreet doel heeft en bijgevolg geen pestbelasting is.
Hoezo geen probleem?
De infrastructuurwerken moeten wel betaald worden hoor, het zou er nog aan mankeren dat ze miljoenen euros investeren in fietspaden waar geen kat op rijdt...
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:30   #114
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, net zoals ook automobilisten die de fiets nemen in dezelfde situatie zitten.

Net zo betaalt u door uw belastingen mee voor het onderwijs. Ook al hebt u geen kinderen of zijn uw kinderen al afgestudeerd.
Irrelevant, jij vindt dat fietspaden onder de 'algemene' maatschappelijke kost van de gemeenschap vallen, ik vind dat niet, en ik ben ook fietser.

Zo kan je dat ook zeggen voor gratis openbaar vervoer, gratis gezondheidszorg enz, afhankelijk wat jij belangrijk vindt, moet iedereen maar betalen voor een deel van de gemeenschap dat ervan gebruikt maakt.

Als ik trouwens zie hoeveel die fietsen eigenlijk kosten, dan is een bijdrage van 100 euro bvb per jaar niet overdreven voor de meeste fietsers
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:33   #115
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.999
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het gaat om het principe: rijdt men veel, dan betaalt men veel.En omgekeerd.
Dat is dus prima in de brandstof ingebakken. 80% daarvan is voor vadertje staat.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:39   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Hoezo geen probleem?
De infrastructuurwerken moeten wel betaald worden hoor, het zou er nog aan mankeren dat ze miljoenen euros investeren in fietspaden waar geen kat op rijdt...
En nog steeds een peulschil in vergelijking met wat de rest van de weginfrastructuur kost.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:39   #117
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.999
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Het plan omvat juist dat het bezit op zich niet echt belast gaat worden. Wel het gebruik ervan.
Het gebruik is al variabel belast, en dit voor iedereen hetzelfde. Zonder dure big brother toestanden. Namelijk 80% van de brandstofkost is al voor vadertje staat.

Die jaarlijkse belasting op het hebben van een wagen, nu van zeer goedkoop voor kleine autootjes tot duur in verhouding tot de auto, denkt U nu echt dat onze roverheid die zou laten vallen? Het zou me verbazen.
En de inschrijvingstaks, die blijft zowiezo.

Rekeningrijden gaat daarbovenop komen, en gaat voornamelijk mensen treffen die werken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:40   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die jaarlijkse belasting op het hebben van een wagen, nu van zeer goedkoop voor kleine autootjes tot duur in verhouding tot de auto, denkt U nu echt dat onze roverheid die zou laten vallen? Het zou me verbazen.
Crevits heeft dat nochtans duidelijk aangegeven: het verplaatsen van belasting op bezit naar belasting op gebruik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:41   #119
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nog steeds een peulschil in vergelijking met wat de rest van de weginfrastructuur kost.
Wel, dan betalen ze een peulschil voor hun mobiliteit, waarom moeten die vrijgesteld worden van kosten - hoe gering ook - voor hun infrastructuurwerken?
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 22:42   #120
Noodles_
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 april 2008
Berichten: 40
Standaard

In princiepe ben ik zeker voor het rekening rijden, maar, wie gaat de factuur betalen?
Stel je krijgt jaarlijks je factuur met de prijs van je afgelegde km's. Je betaalt die maar ook vele anderen krijgen hun factuur. Wat gaan de vrije beroepen doen, de zelfstandigen, de ondernemers, de bedrijven,.... ieder die producten of diensten verleent? Die krijgen ook hun factuur, maar die rekenen dan gewoon hun factuur door aan de mensen. Gevolg, alles wordt weer eens duurder, en, jij als loontrekkende betaalt niet alleen je eigen factuur maar ook nog eens facturen van al die anderen die dit doorrekenen in hun prijzen!!
Is dit rechtvaardig? Is dit dan het rekening rijden? Mij niet gezien!!!!

Laatst gewijzigd door Noodles_ : 9 februari 2014 om 22:43.
Noodles_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be