Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2014, 11:00   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Man die MIVB-controleur doodsloeg hoeft niet naar cel!

ON-VOOR-STEL-BAAR! Ik snap er helemaal niets meer van!

Citaat:
Man die MIVB-controleur doodsloeg hoeft niet naar cel

Alexandre V.E., de 30-jarige man die op 7 april 2012 MIVB-controleur Iliaz Tahiraj doodsloeg, is maandag door de Brusselse correctionele rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van 40 maanden met uitstel. De man moet de familie van het slachtoffer ook een schadevergoeding van om en bij de 100.000 euro betalen.
De 56-jarige Tahiraj kwam op 7 april 2012 om het leven toen hij vaststellingen kwam doen van een verkeersongeval tussen een MIVB-bus en een personenwagen op het kruispunt van de Havenlaan en het Redersplein in Brussel. Hij raakte er in discussie met Alexandre V.E. Die was ter plekke omdat hij de avond voordien met de bestuurder van de auto en diens neef samen uit was geweest, en de autobestuurder zijn neef na het ongeval had opgebeld om hem naar het ziekenhuis te brengen.

In de loop van de discussie diende V.E. de 56-jarige Tahiraj een vuistslag toe, waarop die neerviel. De man overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Intussen was V.E. weggereden, zonder te weten hoe erg zijn slachtoffer eraan toe was. Toen hij in de loop van de dag hoorde dat Tahiraj overleden was, bood hij zichzelf aan bij de politie. Hij werd aangehouden, maar later vrijgelaten onder voorwaarden.

Doodslag
De familie van de overleden MIVB-controleur stuurde aan op een proces voor doodslag, maar de Brusselse raadkamer verwees V.E. door voor opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, zonder de intentie te doden. Voor de correctionele rechtbank eiste het Brusselse parket een effectieve gevangenisstraf van 4 jaar. V.E.'s advocaat, meester Laurent Kennes, had dan weer op een opschorting of een werkstraf gehoopt.

De rechtbank hield de kerk in het midden. "De betrokkene deelde volgens getuigen één enkele, fatale slag uit", klonk het. "Een brutale agressie waarvoor geen enkele reden of aanleiding was. Uit onderzoek bleek dat hij onder invloed was van alcohol en cannabis. Hij had blijkbaar zo veel alcohol in zijn bloed dat 96 procent van de mensen dronken zou geweest zijn."

Verantwoordelijkheid
Anderzijds hield de rechtbank er ook rekening mee dat V.E. vanaf dag één zijn verantwoordelijkheid had opgenomen en de feiten bekend had. "Het is duidelijk dat hij tot op vandaag ondersteboven is van zijn daad en de gevolgen ervan", ging de rechter voort. "Hij staat ook niet bekend als een gewelddadig man, maar heeft duidelijk een probleem met alcohol- en druggebruik."

Sinds de feiten zou V.E. zich wel voor zijn alcohol- en druggebruik laten behandelen hebben. De man, die door het fatale incident zijn job verloor, heeft intussen wel opnieuw vast werk gevonden. Desondanks vond de rechtbank een opschorting of een werkstraf niet aangepast aan de ernst van de feiten. "De maatschappij zou daar geen begrip voor kunnen opbrengen", klonk het.

Gevangenis
V.E. werd uiteindelijk veroordeeld tot 40 maanden cel, weliswaar met uitstel voor het gedeelte dat de voorhechtenis overstijgt. Hij zal dus niet moeten terugkeren naar de gevangenis. De man mag wel geen nieuwe misdrijven plegen, moet contact houden met de justitie-assistente en moet zich psychotherapeutisch laten begeleiden.

De rechtbank kende de familie van Iliaz Tahiraj ook een aanzienlijke schadevergoeding toe. Zo moet V.E. 25.000 euro betalen aan de weduwe van de man, 18.750 euro aan diens jongste zoon en 7.500 euro aan elk van de andere kinderen, 1.850 euro aan elk kleinkind, 2.250 euro aan elk van de broers of zussen en 250 euro aan elke achterneef of -nicht. In totaal zal de schadevergoeding om en bij de 100.000 euro bedragen.

Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB stelde zich burgerlijke partij. Zij krijgt 2.574,26 euro als schadevergoeding omdat ze een deel van de begrafeniskosten van haar controleur betaalde en een voorlopige materiële en morele schadevergoeding van 2.500 euro.

bron

Laatst gewijzigd door Antoon : 10 februari 2014 om 11:01.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 11:24   #2
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Hier staat mijn verstand op stil. Wat moet je in hemelsnaam nog uitspoken om gestraft te worden?
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 11:41   #3
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Het moet natuurlijk ook gezegd worden dat dit in 99,99% van de gevallen gecatalogeerd kan worden als een banale vechtpartij. Die man deelt 1 klap uit en die man sterft. Hoeveel vechtpartijen zijn er dagelijks niet? In de meeste gevallen mondt dit uit in een bloedneus of blauw oog. De vraag die je je dus moet stellen is of deze man daar extreem zwaar moet voor boeten.

Hij heeft in voorhechtenis gezeten, moet een schadevergoeding betalen waarvoor hij waarschijnlijk de rest van zijn leven zal moeten werken. Is het dan nog opportuun dat hij nog langer in de gevangenis blijft of dat hij terug kan werken om zijn steentje bij te dragen? De rechtbank zal ook denken dat de kans op recidive vrij klein is. Ik besef dat nuancering op dit forum voor veel mensen een ongekend gegeven is, maar ik wou het toch even kwijt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 11:49   #4
buitenlander
Schepen

Standaard

Als de schade vergoeding hoog genoeg is heb ik er niet zo een probleem mee.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 11:58   #5
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het moet natuurlijk ook gezegd worden dat dit in 99,99% van de gevallen gecatalogeerd kan worden als een banale vechtpartij..
Ik vind echter niets banaal aan een vechtpartij. Als je besluit iemand af te rammelen bestaat er ALTIJD een kans dat je slachtoffer er blijvende letsels aan overhoudt of in het ergste geval sterft. Dit soort banalisering van geweld is net wat mij zorgen baart eerlijk gezegd.
Oud 10 februari 2014, 12:01   #6
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Maar goed, misschien heb je wel gelijk dat het beter is dat hij kan werken om een dergelijke schadevergoeding effectief te kunnen betalen.

Laatst gewijzigd door JBM : 10 februari 2014 om 12:02.
Oud 10 februari 2014, 12:02   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Hier staat mijn verstand op stil. Wat moet je in hemelsnaam nog uitspoken om gestraft te worden?
20 per uur te snel rijden?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 12:06   #8
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht

Ik wel. Dit heet "progressieve" justitie.
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:10   #9
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Hier staat mijn verstand ook van stil, hoe banaal die vechtpartij ook was, dit is een vuistslag in het gezicht van de familie.
Oud 10 februari 2014, 13:15   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet natuurlijk ook gezegd worden dat dit in 99,99% van de gevallen gecatalogeerd kan worden als een banale vechtpartij. Die man deelt 1 klap uit en die man sterft. Hoeveel vechtpartijen zijn er dagelijks niet? In de meeste gevallen mondt dit uit in een bloedneus of blauw oog. De vraag die je je dus moet stellen is of deze man daar extreem zwaar moet voor boeten.
Het blijft doodslag. Het gaat hier niet om een ongelukje waar de dader per abuis bij betrokken was, hij heeft die controleur simpelweg vermoord en mag daarvoor wat mij betreft levenslang krijgen. Zijn slachtoffer komt er niet zo goedkoop vanaf.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:19   #11
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:

Hij heeft in voorhechtenis gezeten, moet een schadevergoeding betalen waarvoor hij waarschijnlijk de rest van zijn leven zal moeten werken. Is het dan nog opportuun dat hij nog langer in de gevangenis blijft of dat hij terug kan werken om zijn steentje bij te dragen? De rechtbank zal ook denken dat de kans op recidive vrij klein is. Ik besef dat nuancering op dit forum voor veel mensen een ongekend gegeven is, maar ik wou het toch even kwijt.
Ik ben het hier mee eens. Laat die mens werken om die schadevergoeding te betalen. 100.000 euro, dat is niet niks! En het ziet er naar uit dat het een grote familie is, dus als je al die mensen bij elkaar telt... Tja. De schuldige is zich zelf gaan aangeven en werkt nu aan zijn alcohol- en drugsverslaving. Dat vind ik persoonlijk wel knap en oprecht. Ik denk dat de rechtbank hierin niet mals is geweest en vind dit een terechte straf. Sommigen op dit forum zouden deze man nog het liefst tot bloedens toe gekastijd zien worden.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:23   #12
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
De schuldige is zich zelf gaan aangeven
daarom moet hij niet gestraft worden? Die boete is natuurlijk om te lachen

vanaf nu heeft die kerel geen geld meer en alles wat hij vanaf nu koopt en gebruikt zal braafjes op de naam van ma , pa, broer, nicht en neef staan.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:37   #13
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
20 per uur te snel rijden?
Eerder 10.

Medewerking aan een onderzoek kan wel strafvermindering geven, maar NOOIT "niet naar de gevangenis".
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:38   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht

Heb je de Vlaamse film "Het vonnis" gezien ?
Ik vrees van niet...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:40   #15
Anna List
Banneling

Standaard

even vergelijken met de BBET straffen ?

valt dit te vergelijken ?

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:40   #16
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Heb je de Vlaamse film "Het vonnis" gezien ?
Ik vrees van niet...
Wat een vergelijking is dat nu?

1, het is fictie.

2, die man nam wraak op de moordenaar omdat een snobistische aanklager/procureur zijn handtekening vergat te zetten.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:50   #17
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Wat een vergelijking is dat nu?

1, het is fictie.

2, die man nam wraak op de moordenaar omdat een snobistische aanklager/procureur zijn handtekening vergat te zetten.
Ik zou willen pleiten voor mildheid tav budou, sinds hij de film heeft gezien, is hij niet meer dezelfde. Hij meent nu de interne werking van justitie helemaal onder de knie te hebben.

Geen zorgen , hij heeft een bevoorrecht plaatsje in het rijk der hemelen
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:56   #18
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het blijft doodslag. Het gaat hier niet om een ongelukje waar de dader per abuis bij betrokken was, hij heeft die controleur simpelweg vermoord en mag daarvoor wat mij betreft levenslang krijgen. Zijn slachtoffer komt er niet zo goedkoop vanaf.
De rechtbank heeft nu juist geoordeeld dat de kwalificatie 'moord' hier niet van toepassing was.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:57   #19
Another Jack
Banneling

Standaard

Die man komt er goed vanaf...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 14:12   #20
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mee akkoord, het is en blijft moord punt

Leg dat maar eens uit aan de familie en naaste vrienden van de vermoorde in kwestie.

Citaat:
even vergelijken met de BBET straffen ?

valt dit te vergelijken ?
Euhhhhh
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be