Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2014, 20:24   #101
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Ik zie de wetten toch altijd uit de kabinetten en uit bepaalde welgekende advocatenkantoren komen.

Maar ken niet zoveel buiten het venn/fiscale deel, misschien in andere takken gaat het er wel zo aan toe.
Ik zit dan ook in een andere tak.

Bij ons schrijven wij meestal het "technisch" luik van het voorstel. Daarna gaat het Kabinet het voorstel "verdedigen" in interkabinet, en daarna op de Ministerraad. Dan pas gaat de tekst naar het Parlement.

Als er een advocaat bij komt kijken, dan is het meestal teken dat het stinkt, en dat er zaken inzitten die de ambtenaren niet mogen weten. Want veel ambtenaren (bij ons althans) hebben nogal de neiging om van hun oren te maken als er "iets niet klopt", genre dat er een verborgen agenda achter zit.
Oud 10 februari 2014, 22:06   #102
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Beste mensen en wetslaven,

Elke rechtgeaarde burger hoort de wet te kennen. Dit betekent dat elke rechtgeaarde burger in zijn vrije tijd en tijdens zijn lunchpauze op zijn werk het Staatsblad vanbuiten zit te blokken.

Nu is de vraag: om een goede rechtgeaarde burger te zijn, en elke wet van dit land te kennen, hoeveel bladzijden (laten wij A4 veronderstellen) hoort de burger vanbuiten te leren?
Juist van ons wordt het verlangd, de rechtgeaarde burgers.
Zelf maken ze er zo veel zodat zijzelf diezelfde wet in hun voordeel zouden kunnen gebruiken. Zie Arco
Oud 10 februari 2014, 22:11   #103
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel frappant dat het "niet kennen van de wet " voor de burger geen excuus is om een straf te ontlopen.
Maar als een magistraat, die de wet moet toepassen, een procedurefout maakt, daar persoonlijk geen enkele verantwoordelijkheid voor draagt of sanctie voor krijgt.
De burger moet de wet beter kennen en strikter toepassen dan de magistraat, die er met zijn pet mag naar gooien.
Oud 10 februari 2014, 22:14   #104
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik vind het wel frappant dat het "niet kennen van de wet " voor de burger geen excuus is om een straf te ontlopen.
Maar als een magistraat, die de wet moet toepassen, een procedurefout maakt, daar persoonlijk geen enkele verantwoordelijkheid voor draagt of sanctie voor krijgt.
De burger moet de wet beter kennen en strikter toepassen dan de magistraat, die er met zijn pet mag naar gooien.
Ook een interessante opmerking.

Lijkt erop dat die mannen hun rechtsbeginsel en rechtssysteem werkelijk rammelt langs alle kanten.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 22:20   #105
RubberBullet
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ook een interessante opmerking.

Lijkt erop dat die mannen hun rechtsbeginsel en rechtssysteem werkelijk rammelt langs alle kanten.
Is het niet dat je de wetgeving behoort te kennen en niet dat je het moet kennen?
Lijkt mij gewoon een regel om sancties te kunnen opleggen als je de wet niet naleeft.
RubberBullet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 22:22   #106
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RubberBullet Bekijk bericht
Is het niet dat je de wetgeving behoort te kennen en niet dat je het moet kennen?
Lijkt mij gewoon een regel om sancties te kunnen opleggen als je de wet niet naleeft.
De facto is er geen verschil: gepakt is gepakt.
Oud 10 februari 2014, 23:24   #107
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook wel benieuwd naar reële gevallen waar iemand onwetend één of andere stomme wet overtrad en veroordeeld werd.
Buurvrouw die te weinig plaats laat tussen haar auto en de gevels bij het parkeren volgens politie en beboet wordt. Niet dat ze op de stoep stond. Het voetpad is er gewoon smaller op bepaalde plaatsen. Er zijn veel voorbeelden.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 februari 2014 om 23:27.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 23:25   #108
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RubberBullet Bekijk bericht
Of een manier om iedereen in continue staat van overtreding te laten leven, om je te kunnen pakken wanneer je je niet koest houdt of wanneer de arm der wet met het verkeerde been uit bed gestapt is.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 februari 2014 om 23:26.
Oud 10 februari 2014, 23:28   #109
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Scherp gezien idd.

Website
Oud 10 februari 2014, 23:34   #110
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Of een manier om iedereen in continue staat van overtreding te laten leven, om je te kunnen pakken wanneer je je niet koest houdt of wanneer de arm der wet met het verkeerde been uit bed gestapt is.
Dit is het onderliggende. Maar ik denk dat de geesten hier nog niet rijp voor zijn.
Oud 11 februari 2014, 00:16   #111
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hangt ervan af. Een wet met een of twee artikelen die reeds bestaande artikelen vervangen, kan op 10 minuten geschreven worden door één man. Voor andere wetgevingen kan het maanden, soms jaren, duren eer ze volledig is geschreven en gestemd.

Het langst dat ik persoonlijk heb gehad is een proces van 6 maanden, bijna voltijds, met twee mensen om mij wanneer nodig bij te staan. Dat voor één wet, weliswaar een grote wet.

Geen flauw idee, dat is mijn specialiteit niet.
Zou het kunnen dat je hier refereert naar de Vlarem wetgeving ? Die is extreem gedetailleerd en ellenlang.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 00:33   #112
six
Banneling

Standaard

Er zijn hier al enkele interessante getuigenissen opgedoken over de interne werking van bepaalde wetverwerkende instanties, mede dankzij Bad Attila en Fiscoman.

Dit mag gerust met meer insiderverhalen worden aangespekt, zodat mensen een oordeel kunnen vellen over de toegevoegde waarde van deze processen voor een civilisatie.
Oud 11 februari 2014, 10:29   #113
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De juiste connecties bij personen zonder verantwoordelijkheid, zoals politici en veel geld natuurlijk, doen wonderen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 10:43   #114
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Nu is de vraag: om een goede rechtgeaarde burger te zijn, en elke wet van dit land te kennen, hoeveel bladzijden (laten wij A4 veronderstellen) hoort de burger vanbuiten te leren?
En, is er al een ruwe schatting?
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 13:12   #115
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Beste mensen en wetslaven,

Elke rechtgeaarde burger hoort de wet te kennen. Dit betekent dat elke rechtgeaarde burger in zijn vrije tijd en tijdens zijn lunchpauze op zijn werk het Staatsblad vanbuiten zit te blokken.

Je wordt niet verondersteld als burger alle wetten te kennen.

Je wordt wel verondersteld de relevante wetgeving te kennen wanneer je je beroept op een recht of een verplichting wil ontwijken.

Dat perkt het geheel al beduidend in. De beste schatting is simpelweg het aantal blz tellen van de cursussen uit de masterjaren in de rechten, en dat delen door laat ons zeggen 10.

Dat si het absolute maximum, en wordt verder ingeperkt door mijn eerste opmerking.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 15:26   #116
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Je wordt niet verondersteld als burger alle wetten te kennen.

Je wordt wel verondersteld de relevante wetgeving te kennen wanneer je je beroept op een recht of een verplichting wil ontwijken.
Die twee zinnen blazen warm en koud tegelijk.
Oud 11 februari 2014, 15:39   #117
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die twee zinnen blazen warm en koud tegelijk.
Inderdaad.

Als u niet weet dat een bepaald recht bestaat, hoe kan u er zich dan op beroepen?
Oud 11 februari 2014, 15:50   #118
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Inderdaad.

Als u niet weet dat een bepaald recht bestaat, hoe kan u er zich dan op beroepen?
De logica van wetgevende macht en justitie. Wel,wel....
En dan hebben we het nog niet gehad over de letter en de geest van de wet....
Als ze echt willen bewijzen dat koud en warm hetzelfde zijn slepen ze er die geest en die letter erbij.

En de burger.... hij keek ernaar en zuchtte.
Oud 11 februari 2014, 18:53   #119
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En, is er al een ruwe schatting?
Er wordt gezegd dat de basis om te overleven de hoeveelheid pagina's van alle mastercursussen rechten is, gedeeld door een factor van tien.

Hier ben je natuurlijk weerloos als iemand extra wet heeft gelezen.
Oud 11 februari 2014, 18:56   #120
six
Banneling

Standaard

Van mijn part executeren zij onschuldige burgers, maar mij moeten zij met rust laten. Ik keur het niet goed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be