Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2014, 12:15   #41
six
Banneling

Standaard

Men is er voor of tegen voor zichzelf, niet voor anderen. Iemand heeft mij niet te vertellen of ik uit mijn lijden mag stappen of niet.

Iemand met een andere mening moet men simpelweg niet naar luisteren.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 12:17   #42
six
Banneling

Standaard

Dus, als ik het goed begrijp:

Als ik sterretjes zie van de pijn door een openbrekend kankergezwel en de morfine helpt al langer niet meer, dan is er iemand die toch wel sceptisch staat tegenover progressieve dogma's en die mij gaat komen vertellen: nee, je mag er niet uitstappen.

Is dat wat men probeert te zeggen?
Oud 12 februari 2014, 12:25   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik vermoed dat u me verkeerd begrepen hebt. Ik heb er absoluut geen probleem mee dat euthanasie ook voor kinderen tot de mogelijkheden zou behoren. Voor mij noch mijn overtuiging, welke losstaat van enig religieus dogma, hoeft er niemand onnodig en uitzichtloos te lijden.
Wat niet wegneemt dat ik JJ, bij zijn geboorte maar ook vandaag nog en met hem de ganse clan De Gught, met leedvermaak Het Spuitje zou zien krijgen. Het politieke, gerechtelijke maar evenzeer maatschappelijke landschap zou er enkel mooier op worden.
Je vermoeden is juist, en ik wil me verontexcuseerschuldigen.
Ik had niet direct door dat JJ geen medeforummer was, maar "een hond die uit zijn lijden verlost mocht worden".

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 12:27   #44
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DRVH Bekijk bericht
Ik betwijfel of er kinderen zijn die bewust naar euthanasie vragen.
Wat mij makkelijk lijkt is een kind vanalles aanpraten.
zo kennen we paleo-conservatieven... geen enkele voeling, laat staan ervaring met de werkelijkheid, maar wel hoog vanop hunnen toren hun oogklepvisie verkondigen als enige juiste, en dat aangrijpen om die visie op te leggen aan andersdenkenden
Oud 12 februari 2014, 12:30   #45
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het toedienen van een dodelijk spuitje of een drankje aan een ander, het in wetten gieten en institutionaliseren ervan
Uiteraard moet het in wetten gegoten worden, zoniet is bv. de arts die de patient helpt bij euthanasie een moordenaar.

Citaat:
Je kunt er gewoon voor of tegen zijn uit persoonlijke of uit universele overwegingen.
Je kunt tegen euthanasie zijn voor zover het je eigen keuze betreft, niet voor zover het iemands anders keuze betreft.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 12:33   #46
DRVH
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het is alleen wel van belang dat je goed kijkt wanneer je euthanasie kan toepassen op iemand.
Ga je bijvoorbeeld als chirurg kiezen voor een voor je eer, je naam, je faam risicovolle operatie of voor de gemakkelijkheidsoplossing van het spuitje?

In sommige families kan het spuitje maar niet snel genoeg komen (er ligt een interessante erfenis te wachten...).
DRVH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 12:35   #47
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je bijvoorbeeld als chirurg kiezen voor een voor je eer, je naam, je faam risicovolle operatie of voor de gemakkelijkheidsoplossing van het spuitje?

In sommige families kan het spuitje maar niet snel genoeg komen (er ligt een interessante erfenis te wachten...).
als ge niet weet waar ge het over hebt, informeer u eerst:
Euthanasie: een streng gereglementeerd recht
Oud 12 februari 2014, 12:59   #48
DRVH
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
zo kennen we paleo-conservatieven... geen enkele voeling, laat staan ervaring met de werkelijkheid, maar wel hoog vanop hunnen toren hun oogklepvisie verkondigen als enige juiste, en dat aangrijpen om die visie op te leggen aan andersdenkenden
lol.

Het institutionaliseren van de cultus van de dood is natuurlijk absoluut geen teken van 'hoog van hunnen toren hun oogklepvisie verkondigen als enige juiste, en dat aangrijpen om die visie op te leggen aan andersdenkenden'.
Oud 12 februari 2014, 13:04   #49
DRVH
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Dus, als ik het goed begrijp:

Als ik sterretjes zie van de pijn door een openbrekend kankergezwel en de morfine helpt al langer niet meer, dan is er iemand die toch wel sceptisch staat tegenover progressieve dogma's en die mij gaat komen vertellen: nee, je mag er niet uitstappen.

Is dat wat men probeert te zeggen?
Neen, jij mag eruit stappen, maar spring dan desnoods Herman-Broodsgewijs van de Holiday Inn ofzo - als je nog zover geraakt tijdens je ondraaglijk lijden?
Misschien wordt er dat bedoeld?
Oud 12 februari 2014, 13:05   #50
DRVH
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En hoe zal het over 100 jaar geëvolueerd zijn, als ik vragen mag?
Oud 12 februari 2014, 13:17   #51
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, jij mag eruit stappen, maar spring dan desnoods Herman-Broodsgewijs van de Holiday Inn ofzo - als je nog zover geraakt tijdens je ondraaglijk lijden?
Misschien wordt er dat bedoeld?
Wat als ik niet tot het raam geraak?
Oud 12 februari 2014, 13:33   #52
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En De Heer Zij Geprezen dat er een aanzienlijke, politiek onafhankelijke groep (kinder)artsen weerwerk durft te bieden.

Dat was gisterenavond nog te volgen in Reyers Laat (Die uitzending met wildeman prof. Vermeersch...).

Telkens i.v.m. de euthanasie-discussie vraag je je af in welk soort democratie je eigenlijk leeft wanneer er alsmaar weer gezegd wordt: "Oh, maar dat wetje komt er sowieso hoor (einde discussie)".

Tegen de vrijzinnige totems van deze tijd lijkt er geen enkel verhaal mogelijk.

Ik huiver van een toekomstige Big-Bro-wereld of erger nog: een Brave New World.

Wat vindt het volk in zijn geheel er eigenlijk allemaal werkelijk van? Geen kat die naar die mening vraagt medunkt.
'de heer zij geprezen' Wie denk jij wel te zijn dat je professor Vermeersch een wildeman noemt ?
Wat is eigenlijk je probleem ? Dat iemand zelf beslist wanneer het lijden voor hem voldoende is ? Vanuit welk recht meen je dat te mogen beletten ?
En wat voor argument is dat, met die kinderartsen. Alsof er ook maar één zorgverstrekker verplicht is op een vraag tot euthanasie in te gaan... Wie dat niet wil doen, weigert. Geen discussie mogelijk.

Wat is dan uiteindelijk het probleem ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 13:36   #53
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel of er kinderen zijn die bewust naar euthanasie vragen.
Wat mij makkelijk lijkt is een kind vanalles aanpraten.
Enkel wat dat kind denkt is belangrijk. En de suggestie dat er iemand een kind zou aanpraten om te kiezen voor euthanasie is walgelijk en abject.
Oud 12 februari 2014, 13:39   #54
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als ouder ben je verantwoordelijk voor uw kinderen en neem je beslissingen, binnen een wettelijk kader, voor hen.
De wetsuitbreiding bouwde inderdaad die laatste filter nog in. Het is dus theoretisch mogelijk dat een minderjarige die bewust naar euthanasie vraagt een weigering krijgt doordat zijn ouders zich verzetten. Dat compromis maakte deel uit van het politieke akkoord. Het recht is dus niet absoluut in hoofde van de minderjarige, maar is toch al een enorme verbetering tegenover vroeger. Hoedanook, de perfecte wet bestaat niet en zal nooit bestaan.
Oud 12 februari 2014, 13:53   #55
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Nu ja, van iemand die in een discussie over euthanasie de woorden "cultus van de dood predikken" gebruikt kan je in feite niets serieus verwachten.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 13:56   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Daar zijn sommige katholieken het duidelijk niet mee eens. Vorig weekend stond er een bijdrage in DS van de overste van de broeders van liefde. Ontluisterend om te lezen hoe die mensen hun denkkader werkt.
Waar ontwaart u het "ontluisterende"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 13:57   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Nu ja, van iemand die in een discussie over euthanasie de woorden "cultus van de dood predikken" gebruikt kan je in feite niets serieus verwachten.
Waarom zouden enkel voorstanders van euthanasie het voorrecht hebben op "ernst"?
Oud 12 februari 2014, 13:59   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Enkel wat dat kind denkt is belangrijk. En de suggestie dat er iemand een kind zou aanpraten om te kiezen voor euthanasie is walgelijk en abject.
Toch onsamenhangend: het gaat om minderjarigen van wie de wetgever schijnbaar uitgaat dat die niet bepaalde beslissingen kan nemen. Minderjarigen kunnen geen rechtsgeldige handelingen stellen.

Als het evenwel over dood of leven gaat, gaat diezelfde wetgever ervan uit dat het onderscheidingsvermogen wel opgaat.
Oud 12 februari 2014, 13:59   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Chirurgen kiezen niet.
Noch uw familieleden.

Ben je nu gerustgesteld?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 14:01   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Chirurgen kiezen niet.
Noch uw familieleden.

Ben je nu gerustgesteld?
Bij mijn weten kan je weldegelijk de arts kiezen die je euthanasie zal uitvoeren.

Een arts heeft ten andere ook de vrijheid te weigeren en u door te verwijzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be