![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toen Boudewijn stierf heb ik tranen gelaten. En ik wist niet eens waarom. Goedkoop zou ik het erkennen van niet rationele invloeden op de mens niet noemen. Ik merk dat bij de meeste 'Belgicisten' er een liefde is voor iets waarmee ze opgegroeid zijn. Er gaat daar geen rationele analyse aan vooraf. Die komt dikwijls naderhand. In die zin is het zelfs uitzonderlijk te noemen dat er een derde van de Vlamingen zich hebben afgekeerd van wat ze van kleins af aan hebben meegekregen via school, media, overheden. De 'Belgicistische' invloeden zijn veel massaler dan de kritieken op het Belgisch systeem. Maar goed, ik wil hier ook niet beweren dat u slechts het resultaat bent van niet rationele Belgicistische invloeden. Ik wil wel de nadruk leggen op het feit (of de hypothese) dat de pro België gevoelens in grotere mate door niet rationele factoren bepaald worden dan de pro-vlaamse gevoelens. Als je bij wijze van spreke niet actief op zoek gaat naar verklaringen wordt je in de eerste plaats klaargestoomd als 'Belg', zelfs door partijen en media die de V in hun logo dragen. Het is voor de hand liggender dat men zich laat opvoeden als 'onderdaan' dan dat men in opstand komt tegen gangbare praktijken. In die zin zou het toch een oogopener moten zijn dat er werkelijk iets niet klopt in dit land als er zovelen protesteren. Dient men dan onrecht te negeren omdat men angst heeft te verliezen waar men denkt van te houden? Terwijl men ondertussen de kans vergroot dat door het laten aanslepen van onrecht de etter ooit zal ontploffen? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 februari 2014 om 15:48. |
|
|
|
|
|
#222 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik reageer er niet meer op, ik besef dat dit een van de grootste mythes is van het Vlaams-nationalisten, en daartegen kan geen enkel rationeel argument tegenop. Citaat:
"Ik ben Belgicist omdat ik mij Belg voel, punt. Ik heb geen enkel rationeel argument om België te verdedigen, behalve dat het mijn land is. Maar daarnaast voel ik mij Brusselaar en Europeaan omdat ik een gevoel van verbondenheid heb. Het een sluit het ander niet uit." http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=43 en dit: "Nationalisme is nu eenmaal een zaak van emoties en subjectiviteit: ik ben een (overtuigde) Belg niet omdat België een meerwaarde zou betekenen, ik ben een (overtuigde) Belg omdat ik mij Belg VOEL. Kijk, ik ga eens rationeel zijn en de argument voor Vlaanderen gebruiken: wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, vergeet dan niet de regio's waar de meeste werkloosheid heerst, die het meest "links" stemmen (of misschien die het meest op de VLD stemmen, kan ook), en waar het minst begrijpbare dialect wordt gesproken, af te stoten. Want die regio's verminderen de meerwaarde van Vlaanderen. Rationaliteit is belangrijk voor de staatstructuur, niet voor het al dan niet bestaan van een land. Indien de bevolking zich niet meer verbonden voelt met het land, ongeacht de staatstructuur, dan heeft het land inderdaad rationeel gezien geen reden meer van bestaan. Maar of dit nu het geval is wat België betreft, betwijfel ik." http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=30 Duidelijk, dacht ik toch. Niet? Maar weet je wat vermoeiend is? Dat zijn al die Vlaams-nationalisten die vanuit ik weet niet welk gevoel denken dat zij "beter" zijn dan Belgicisten. Dat zij slimmer zijn, kritischer zijn, beter kunnen nadenken omdat ZIJ gelijk hebben en zij de Waarheid hebben ontdekt. En die denken dat Belgicisten dom zijn, kritiekloos door het leven gaan en schoothondjes zijn met een Stockholmssyndroom. (ironische pauze: ok ja, als je sommige Belgicisten hoor of lees, kan ik begrijpen dat anderen dat gevoel hebben... Ik ga ze ontgoochelen: het Vlaams-nationalisme is NIET rationeler dan het Belgicisme. Het stoelt op exact dezelfde gevoelens, maar vanuit een andere hoek. Het enig verschil is dat België een feit is, een gegeven, terwijl Vlaanderen, als onafhankelijke staat dan, een project is. En je moet mensen nu eenmaal niet overtuigen dat iets bestaat. Daarom dat Vlaams-nationalisten veel meer proberen te rationaliseren, omdat zij moeten overtuigen dat België "slecht" is, en Vlaanderen "goed". En de eersten die zij daarvan moeten overtuigen, zijn zichzelf. En daarin zijn zij niet beter of slechter dan de Belgicisten hoor. Je hebt mensen die dat zeer goed doen (ik geef geen namen, zij zullen zichzelf wel erkennen), en hofnaren (die zullen zich NIET erkennen).
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 12 februari 2014 om 16:11. |
||
|
|
|
|
#223 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#224 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#226 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
#227 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#228 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Irrealisme troef! Het spijt me, ik waardeer gevoelens, maar juist dat argument, door de francofonie en de Belgisisten steeds weer en overal te pas en te onpas naar boven gehaald om hun eigen bekrompen gelijk in de verf te zetten en welk argument op geen enkele werkelijkheid slaat en op geen enkele Vlaamse wil is ver onder de gordel. Het is gewoonweg vals spelen. |
|
|
|
|
|
#230 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of heb je het gewoon moeilijk met een ex absurdo redenering?
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 12 februari 2014 om 16:41. |
|
|
|
|
|
#231 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ze zijn niet allemaal zo superbegaafd als jij. Ons IQ ligt tussen de 100 & 110. |
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De volgende passage door u gegeven is dan ook een ex absurdo redenering, want ze klop ook van geen kanten en ze is ook weer een totale francofone indoctrinatie om hun bevolking tegen die egoïstische Vlamingen op te zetten? Maar weet je wat vermoeiend is? Dat zijn al die Vlaams-nationalisten die vanuit ik weet niet welk gevoel denken dat zij "beter" zijn dan Belgicisten. Dat zij slimmer zijn, kritischer zijn, beter kunnen nadenken omdat ZIJ gelijk hebben en zij de Waarheid hebben ontdekt. En die denken dat Belgicisten dom zijn, kritiekloos door het leven gaan en schoothondjes zijn met een Stockholmssyndroom. En wat bedoelt u dan met Rationaliteit is belangrijk voor de staatstructuur er is niets rationeel aan de Belgische staatsstructuur? |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#234 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je mag hem dat niet kwalijk nemen. Hij zorgt hier voor een beetje humor. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 12 februari 2014 om 18:07. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#238 |
|
Banneling
|
Moeilijk niet als je alles door elkaar gooit en alles op dezelfde toon zegt, dan hebben we bijna een glazen bol nodig om te weten wat u echt meen en om te zien wat vals is. En dat dat vermoeiend is om mensen de hele tijd hun gelijk te horen uitschreeuwen, terwijl je dat liever onder de mat zou vegen dat kan ik mij ook voorstellen. Maar zelfs u bent nog met geen enkel voorbeeld gekomen waar u heeft aangetoond dat de francofonie ook maar de minste moeite, en zeker geen opoffering heeft gedaan om België als leefbaar land voor de twee gemeenschappen te steunen. We kunnen er dan toch moeilijk naast kijken dat al die Vlaamse schreeuwers wel eens heel erg gelijk zouden kunnen hebben; ook al hoort u dat niet graag.
Laatst gewijzigd door marie daenen : 12 februari 2014 om 18:47. |
|
|
|
|
#239 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Achteraf gezien had ik misschien beter enkel de eerste paragraaf behouden, het zou misschien voor minder verwarring hebben gezorgd. Citaat:
|
|
|
#240 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|