Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2014, 13:57   #101
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Wanneer gaat men tractoren eens volwaardige belastingen laten betalen?

Of zijn die goed voor ons "milieu"?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 13:59   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Wanneer gaat men tractoren eens volwaardige belastingen laten betalen?

Of zijn die goed voor ons "milieu"?
Wat zijn "volwaardige belastingen"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 14:01   #103
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zijn "volwaardige belastingen"?
Gelijk de door uw gehaate autootjes.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 14:02   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Gelijk de door uw gehaate autootjes.
a. Ik haat geen auto's.
b. Ook voor de auto's bestaan er categorieën en belastingsverschillen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 14:03   #105
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
a. Ik haat geen auto's.
b. Ook voor de auto's bestaan er categorieën en belastingsverschillen.
Dan nog, een tractor betaalt nu nooit hetzelfde dan een auto.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 14:14   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dan nog, een tractor betaalt nu nooit hetzelfde dan een auto.
En? Een tractor is ook geen wagen, net zoals een lichte vracht ook geen personenwagen is. Net zoals ook een kraan op luchtbanden of rupsen geen tractor is. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 15:14   #107
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Een tractor is ook geen wagen, net zoals een lichte vracht ook geen personenwagen is. Net zoals ook een kraan op luchtbanden of rupsen geen tractor is. Enzovoort.
En?

Dat een tractor veel meer "uitstoot" moet dus kunnen?

Dikke zever, vriend. Iedereen gelijk voor de wet.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 15:15   #108
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Persoonlijk vind ik de monstertractoren met grondkarren die nu meer en meer door wegenwerkers en grondwerkers ingezet worden levensgevaarlijk op de openbare weg.

Als je met de wagen op een smalle weg rijdt en zoiets tegen komt moet je gewoon het gras in rijden of je bent plat.

Goh, ik zie het dagelijks, de iets kleinere wegen die de schoolgaande en fietsende jeugd gebruikt worden dagelijks overspoeld door deze mastodonten, die dan ook nog eens behoorlijk gezwind rondcrossen. Maar goed, er zullen weer een pak mensen moeten sterven eer hier paal en perk aan gesteld wordt.

Maar in een maatschappij waar er steeds meer (en terecht) ingezet wordt op veiligheid begrijp ik niet dat dit nog wettelijk is.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:07   #109
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik woon landelijk en, als ik wagen neem, komt het meer dan eens voor dat ik met zwaar landbouwvervoer te maken krijg.

Ik zie het probleem niet. Gewoon even traag rijden en geduld oefenen.
Ik ben een vrij geduldig persoon en als ik moet traag rijden of ik moet wachten dan is dit zo.

Maar geduld is niet altijd een goede zaak en indien er mogelijkheden zijn om dit te beperken dan vind ik dat men dit moet doen.

Men zou bvb ook een kilometerheffing kunnen invoeren voor rooimachines allerhande. Dan zou het misschien zinvol zijn om een optimale rooi-route uit te stippelen en zo de last op de wegen te verminderen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:10   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ben een vrij geduldig persoon en als ik moet traag rijden of ik moet wachten dan is dit zo.

Maar geduld is niet altijd een goede zaak en indien er mogelijkheden zijn om dit te beperken dan vind ik dat men dit moet doen.

Men zou bvb ook een kilometerheffing kunnen invoeren voor rooimachines allerhande. Dan zou het misschien zinvol zijn om een optimale rooi-route uit te stippelen en zo de last op de wegen te verminderen.
Loonwerkers en landbouwers rijden heus wel langs een optimale route. Daarvoor kost de inzet van dergelijke machines net iets te veel.

Probleem is trouwens in Vlaanderen dat in al te veel gemeenten nog geen ruilverkaveling is toegepast, waardoor er vaak heel veel landbouwverkeer is voor kleine inzet. Mij lijkt het belangrijker hierop te werken. Dit zou een aanmerkelijk vermindering kunnen betekenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:11   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik de monstertractoren met grondkarren die nu meer en meer door wegenwerkers en grondwerkers ingezet worden levensgevaarlijk op de openbare weg.

Als je met de wagen op een smalle weg rijdt en zoiets tegen komt moet je gewoon het gras in rijden of je bent plat.
Vanaf een bepaalde breedte moet het landbouwvoertuig getransporteerd worden. Nu al worden veel voertuigen met rupsbanden vervoerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:12   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En?

Dat een tractor veel meer "uitstoot" moet dus kunnen?

Dikke zever, vriend. Iedereen gelijk voor de wet.
Sedert wanneer is de huidige wegenbelastingen gebaseerd op uitstoot?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:20   #113
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer is de huidige wegenbelastingen gebaseerd op uitstoot?
Sinds te veel.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:25   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Sinds te veel.
Neen, de belasting is gebaseerd op de aard van het voertuig en, bij bepaalde categorieën, op fiscale pk's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 16:40   #115
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vanaf een bepaalde breedte moet het landbouwvoertuig getransporteerd worden. Nu al worden veel voertuigen met rupsbanden vervoerd.
Het gaat niet over het transport van die voertuigen. Het gaat over hun inzet als transportmiddel i.p.v. vrachtwagens.

Ik moet de eerste vrachtwagen nog tegenkomen met een dieplader die geladen is met een tractor en bijhorende gevulde grondkar.

De precedenten tonen aan dat ongelukken met dergelijke tractoren bijna altijd tot de dood leidt bij diegenen die de pech hebben erdoor te worden aangereden.

Ik twijfel er ook niet aan dat de inzet van dit soort monstertractoren voor grondverzet uiteindelijk verboden zal worden. Ik betreur alleen de slachtoffers die er eerst nog voor moeten zullen vallen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:49   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Het gaat niet over het transport van die voertuigen. Het gaat over hun inzet als transportmiddel i.p.v. vrachtwagens.

Ik moet de eerste vrachtwagen nog tegenkomen met een dieplader die geladen is met een tractor en bijhorende gevulde grondkar.
Grote pikdorsers op rupsen worden tegenwoordig altijd vervoerd. Daar gaat het over; niet over tractoren die de wettelijke breedte niet overschrijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:54   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
De precedenten tonen aan dat ongelukken met dergelijke tractoren bijna altijd tot de dood leidt bij diegenen die de pech hebben erdoor te worden aangereden.
Is aangetoond dat die tractoren de oorzaak zijn van het ongeluk? Zullen we anders vanuit gelijkaardige redenering voortaan ook vrachtwagens, bussen... van de weg weren onder het mom "ongelukken met dergelijke ... bijna altijd tot de dood leidt"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:54   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik twijfel er ook niet aan dat de inzet van dit soort monstertractoren voor grondverzet uiteindelijk verboden zal worden. Ik betreur alleen de slachtoffers die er eerst nog voor moeten zullen vallen.
Welke omschrijving geeft u aan "monstertractor"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:17   #119
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grote pikdorsers op rupsen worden tegenwoordig altijd vervoerd.
Logisch: als het om metalen rupsen gaat, mogen zij niet eens zélf op de openbare weg rijden.

Uit de wegcode:

Artikel 81. Motorvoertuigen en hun aanhangwagens

81.4.5. Voertuigen met metalen rupsbanden mogen niet op de openbare weg rijden.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:29   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Logisch: als het om metalen rupsen gaat, mogen zij niet eens zélf op de openbare weg rijden.
U kent weinig van landbouwvoertuigen. Deze pikdorsers rijden met een combinatie rubber rupsen en luchtbanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be