Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2014, 10:31   #21
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Is een zelfonderzoekje waard, het (positieve) nihilisme kan hierbij helpen. Om te weten of er zoiets bestaat als de dood, is het handig om eerst eens goed te kijken wat het leven dan wel is. Volgens wetenschap zijn we epimechanismen met schakelaars die je af- en aan kan zetten.

De wellicht indringende vraag stelt zich dan wie er is om die knopjes af en aan te zetten? Logisch denkend zou dat dan iets anders moeten zijn dan het epimechanisme zelf. Wie weet is het de dood die leven schept en daar ook een mechanisme in steekt waardoor de dood schrikt krijgt van zichzelf. Gods grappen zijn ondoorgrondelijk, logisch op die manier.
En dan zou men bij mystieke ervaringen, waarbij men zich ergens op één lijn zet met die goddelijke macht, onbewust, meedraaien aan die knopjes, waardoor wat gunstig is voor het eigen zijn op een bepaald ogenblik gestimuleerd wordt en wat ongunstig is wordt uitgezet?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 10:49   #22
Peche
Banneling

Standaard

Zoiets zou bij mij toch andersom zijn. Tegen de dood zal ik mijn eeuwig bestaan dik in vraag stellen. Zolang ik leef met een vooruitzicht op morgen ben ik onsterfelijk. Ik denk dat de meeste pas de waarde van hun overtuigingen echt kennen wanneer ze de dood als vooruitzicht hebben.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 11:13   #23
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zoiets zou bij mij toch andersom zijn. Tegen de dood zal ik mijn eeuwig bestaan dik in vraag stellen. Zolang ik leef met een vooruitzicht op morgen ben ik onsterfelijk. Ik denk dat de meeste pas de waarde van hun overtuigingen echt kennen wanneer ze de dood als vooruitzicht hebben.
Inderdaad brengt de vooruitzicht van de dood ons de echte waarde van het leven bij en de meeste mensen die de dood verdoezelen en vergeten, misschien uit angst, die mensen hebben het ook heel moeilijk om de waarde van het leven in te zien. Zie de Westerse wereld die er alles aan doet, via haar reklame... om de dood te ontkennen, nergens zijn de mensen, in al hun aardse rijkdommen, ongelukkiger dan bij ons. Ik heb wel de indruk dat dat tij aan het keren is en dat er nu meer en openlijker over de dood nagedacht wordt.
Oud 14 februari 2014, 11:27   #24
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Nee, het leven heeft geen zin, althans geen universele zin. Als mens geef je zelf zin aan je leven. De zinloosheid van het leven en de afwezigheid van een oordeel na de dood is net datgene wat aan de basis ligt van de creatie van een godsbeeld door de mens.
Door godsdienst te creëren, werd er aan de mens een universeel kader gegeven (vaak opgedrongen), waaraan hij zijn hele levenswandel kon ophangen, met de belofte van een beter en eeuwig leven na de dood. Vandaag zien we dat fenomeen weer doorslaan naar de andere kant (vooral in West-Europa) en gaat individuele zingeving weer centraal staan. Door de sterke aanwezigheid van de staat in ons leven en de afdwinging van een zeker gedragspatroon door wetten en het justitieel apparaat, is godsdienst dan ook overbodig geworden. Mijns inziens is de staat de nieuwe kerk.
Mijns inziens is de staat de nieuwe kerk,
en vertoont ze inderdaad alle negatieve aspekten van de vroegere godsdiensten;
hierarchistisch aangelegd,
absolutisch denkend (de staat weet en de staat heeft gelijk, plooi u ernaar),
democratie enkel in woorden maar zeker niet in daden, in tegendeel (zoals de godsdienst de gemeenschap van de vrije gelovigen zou moeten zijn heeft ze die gemeenschap gedregradeerd tot het niveau van een onmachtige kudde)...

Inderdaad de staat vertegenwoordigt meer en meer God, die de mensen herleidt tot een éénheidsworst die braaf haar bevelen, van waar ze ook komen, en meestal op heel occulte manier ineens verschenen, van bovenuit opgelegd en zeker niet van onderuit naar boven gekomen.
Want hoe lang duurt het niet en wat een gezaag telkens weer wanneer er vanuit de massa gewezen wordt op hiaten die hoogdringend moeten aangepast worden.

Inderdaad een enorm groot gevaar dat de mens van morgen totaal de vernieling kan binnenvaren.
Oud 14 februari 2014, 11:28   #25
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Een paar maand geleden ben ik mijn grootvader verloren. En ook al weet ik 100% dat er geen echt leven meer is na de dood, toch zal hij sowieso verder leven in mijn gedachten en handelen. Ik denk dat dat voor de vele mensen dit als een "leven na de dood" zien.

De oude Egyptenaren wisten het al dat een persoon pas echt dood is als men zijn naam en herinneringen uitwist.

Dus leef je leven, en doe zaken dat in jouw ogen (en hopelijk ook zoveel mogelijk) zin heeft voor jou en de maatschappij, en je zal een "leven na de dood" hebben in de gedachten en harten van velen...

Laatst gewijzigd door Schelfie : 14 februari 2014 om 11:29.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 11:44   #26
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Een paar maand geleden ben ik mijn grootvader verloren. En ook al weet ik 100% dat er geen echt leven meer is na de dood, toch zal hij sowieso verder leven in mijn gedachten en handelen. Ik denk dat dat voor de vele mensen dit als een "leven na de dood" zien.

De oude Egyptenaren wisten het al dat een persoon pas echt dood is als men zijn naam en herinneringen uitwist.

Dus leef je leven, en doe zaken dat in jouw ogen (en hopelijk ook zoveel mogelijk) zin heeft voor jou en de maatschappij, en je zal een "leven na de dood" hebben in de gedachten en harten van velen...
Enkele jaren geleden is een kennis van ons, een hele autoritaire, egocentrische man met een sterk karakter op hoge leeftijd overleden.
Zijn vrouw, ook al heel hoogbejaard bleef kinderloos en zonder verdere familie achter en dat ergerde die man hoopte ergens dat wij voor zijn vrouw zouden gaan zorgen. Ik was bij de buurvrouw, 40 km daar vandaan en op het ogenblik van zijn dood, zelfs waar wij over heel andere dingen spraken, drong zijn gezicht zich aan mij op; en hoewel ik weerstand bood, slaagde hij er verschillende malen in om zich voor mijn ogen op te dringen. Hetzelfde gebeurde bij mijn man. Later belde zijn vrouw om ons zijn overlijden mee te delen.
Er is hier geen sprake dat een onbewuste entiteit het doen en laten van die man heeft overgenomen; eerder het tegendeel.

Het doet mij denken aan het verhaal dat vertelt werd van in de oorlog. Een gevangene zou samen met heel zijn legioen tot de kogel veroordeeld zijn. Die man pleitte ervoor om zijn legioen te sparen en hij kon de volgende schikking met de vijand treffen; indien hij na de kogel nog kon stappen tot een aangeduide lijn, een beetje verder, dan zou zijn legioen gespaard worden. En inderdaad de man, doodgeschoten, slaagde erin stap voor stap verder te wandelen... tot op twee passen van die lijn een vijandelijk soldaat hem pootje lichtte.
Oud 14 februari 2014, 11:52   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht

En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad."
Prediker
De boodschap is al die jaren in wezen nog steeds dezelfde:

Wees bang en onderdanig domme Vlaming!
Oud 14 februari 2014, 12:08   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De laatste tijd zijn er een paar kennissen van mij overleden die niet gelovig waren en toch, naar het einde toe, namen ze afscheid, tot later, en waren ze ervan overtuigd dat ze op de ene of andere manier zouden verder leven.???????????????????????????????
Ja ja dat zal wel. Zo'n soort ongelovigen die zich op hun sterfbed 'bekeren'. Waar heb ik dat nog gehoord?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 12:52   #29
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja ja dat zal wel. Zo'n soort ongelovigen die zich op hun sterfbed 'bekeren'. Waar heb ik dat nog gehoord?
Bekeren? Die mensen hebben zich helemaal niet bekeerd; die mensen zijn helemaal niet toegetreden tot de een of andere godsdienst; die mensen zijn bovendien niet plots beginnen te geloven aan de een of andere God. Denk je werkelijk dat op het einde van je leven; ik spreek werkelijk van de laatste uren, je je daar nog zorgen om maakt? Die mensen zagen?, voelden? enkel de dood als een overgang, punt. Die mensen waren ook niet bang om gestraft te worden; die mensen leefden gewoon hun laatste uren en misschien voelden ze zichzelf voor de eerste keer van hun hele leven echt leven en voelden ze dat dat echt leven niet zou afsterven in tegenstelling met hun fysieke lichaam dat zijn laatste ademhalingen uitvoerde?

Laatst gewijzigd door marie daenen : 14 februari 2014 om 12:53.
Oud 14 februari 2014, 13:13   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bekeren? Die mensen hebben zich helemaal niet bekeerd; die mensen zijn helemaal niet toegetreden tot de een of andere godsdienst; die mensen zijn bovendien niet plots beginnen te geloven aan de een of andere God. Denk je werkelijk dat op het einde van je leven; ik spreek werkelijk van de laatste uren, je je daar nog zorgen om maakt? Die mensen zagen?, voelden? enkel de dood als een overgang, punt. Die mensen waren ook niet bang om gestraft te worden; die mensen leefden gewoon hun laatste uren en misschien voelden ze zichzelf voor de eerste keer van hun hele leven echt leven en voelden ze dat dat echt leven niet zou afsterven in tegenstelling met hun fysieke lichaam dat zijn laatste ademhalingen uitvoerde?
Het enige wat men kan zeggen tegen zijn nabestaanden bij zulk afscheid is: "misschien tot later." Iets anders zeggen kan ook, als men gelovigen niet wil kwetsen.
Oud 14 februari 2014, 13:17   #31
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan zou men bij mystieke ervaringen, waarbij men zich ergens op één lijn zet met die goddelijke macht, onbewust, meedraaien aan die knopjes, waardoor wat gunstig is voor het eigen zijn op een bepaald ogenblik gestimuleerd wordt en wat ongunstig is wordt uitgezet?
Dit vraagt om wat meer uitdieping en strooi alvast wat zout. De mystieke ervaring wordt maar al te vaak ook gemystifieerd waardoor men van iets eenvoudigs een mysterie maakt, niet in het minst met bijhorende associaties met het 'kerkelijke' verleden. De 'mystieke' ervaring is een deel van het ontwikkelingsproces dat we allen doormaken, gewoon terug te vinden in psychologische vakliteratuur. Het woord 'God' hiertussen plaatsen is al voldoende om te verzanden in een dialoog die elke diepgang binnen deze context op een flagrante manier mist, doch slechts dat ontwikkelingsproces bevestigend. De mystieke ervaring betekent uiteindelijk een visieverruiming, op dat moment krijg je meer inzicht in het leven zelf waardoor duidelijk wordt dat we finaal allen met hetzelfde bezig zijn. En dit kan je gewoon binnen een evolutionaire context plaatsen, een nieuw paradigma waarbinnen de 'co-creatietheorie' centraal staat.

Laatst gewijzigd door tandem : 14 februari 2014 om 13:18.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 14:07   #32
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Dit vraagt om wat meer uitdieping en strooi alvast wat zout. De mystieke ervaring wordt maar al te vaak ook gemystifieerd waardoor men van iets eenvoudigs een mysterie maakt, niet in het minst met bijhorende associaties met het 'kerkelijke' verleden. De 'mystieke' ervaring is een deel van het ontwikkelingsproces dat we allen doormaken, gewoon terug te vinden in psychologische vakliteratuur. Het woord 'God' hiertussen plaatsen is al voldoende om te verzanden in een dialoog die elke diepgang binnen deze context op een flagrante manier mist, doch slechts dat ontwikkelingsproces bevestigend. De mystieke ervaring betekent uiteindelijk een visieverruiming, op dat moment krijg je meer inzicht in het leven zelf waardoor duidelijk wordt dat we finaal allen met hetzelfde bezig zijn. En dit kan je gewoon binnen een evolutionaire context plaatsen, een nieuw paradigma waarbinnen de 'co-creatietheorie' centraal staat.
Ok trek het woord God met zijn door de godsdiensten totaal verkeerd geinterpreteerde eigenschappen er tussen uit; voor mij is God een zijnstoestand, zoals het nirvana enz. Noem het zoals u komt te zeggen een visieverruiming waardoor je op zulke momenten meer inzicht krijgt in het leven en de éénheid, of zoals u het zegt het inzicht dat we finaal allen met hetzelfde bezig zijn ervaren. We krijgen ergens inzichten die zich normaal gezien niet in ons afgescheiden persoonlijk brein afspelen en dat we dus kunnen voorstellen alsof we inzage krijgen in een algemene kennis, een algemeen weten, dat onszelf overstijgt. En zou het kunnen dat we in die toestand, bewust of onbewust, aan die knopjes, waarover u hier boven sprak, zitten te draaien? Dat we in feiten dingen in werking zetten, die ons persoonlijk leven aangaan, die te voren onmogelijk leken?
Oud 14 februari 2014, 14:10   #33
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het enige wat men kan zeggen tegen zijn nabestaanden bij zulk afscheid is: "misschien tot later." Iets anders zeggen kan ook, als men gelovigen niet wil kwetsen.
Als u met die gelovigen, mijzelf bedoeld, maak u niet ongerust, als zo gelovig sta ik bij mijn vrienden, kennissen en familieleden niet aangeschreven.
Oud 14 februari 2014, 16:01   #34
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u met die gelovigen, mijzelf bedoeld, maak u niet ongerust, als zo gelovig sta ik bij mijn vrienden, kennissen en familieleden niet aangeschreven.
Neen,u bedoelde ik niet. Ik sprak in het algemeen.
Oud 14 februari 2014, 16:31   #35
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

namaste Marie,

Leven is net hoe je het definieert en het niet leven of het niet bestaan kan je ook zo definieren.

Mijn vraag aan jou:
leg uit hoe jij LEVEN nu definieert van jezelf als een meercellig, intelligent vrouwelijk organisme, behorend tot de zevende intelligente mensapen soort (de blanke mensapen die in het arctisch gebied evolueerden en nu dus superieur en almachtig zijn geworden op deze planeet, en absoluut dominant. Ook militair is deze blanke aapsoort nu absoluut superieur).

Leef jij nu zoals je wil leven?

Ben je tevreden met dit leventje, in het blanke vrouwelijke lichaam met lekker blank poesje?

Bekijk het als een autark meercellig, intelligent organisme dan ga je het anders zien en je bestaan beter begrijpen of de overbodigheid ervan.

Mijn eigen overbodigheid op deze planeet temidden van een leegte, eenzaamheid, niet blanke man, en koelie losertje, leidde toch vaak tot duizenden suicidale uurtjes. Mijn zelfmoord is mijn dagelijkse overweging nu en het denken aan de tijd na mijn dood (na T(n+1) is verwerkt in een gedicht dat Wieroe voor mij ontwikkelde met nieuwjaar, deze dus:

2014: Nieuwjaars gebed van Wieroe, de Hindoe kat

Offeraar Dewanand
Offercode s207
Offerdatum 1 januari 2014

*** Copyright 2013, @Dewanand en Wieroe, ...........(poot afdruk Wieroe komt binnenkort hier)....... ***
Data info spinsel: s207, 156RR, 16C, zo29122013, Nieuwjaar Wieroe, '2014: Nieuwjaars gebed van Wieroe, de Hindoe kat'

http://www.dewanand.com/s207.htm

http://www.dewanand.com

Laatst gewijzigd door dewanand : 14 februari 2014 om 16:34. Reden: mijn eigen wetenschappelijk onderzoek delen met gelijk gestemden en data zoeken
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 20:37   #36
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
namaste Marie,

Leven is net hoe je het definieert en het niet leven of het niet bestaan kan je ook zo definieren.

Mijn vraag aan jou:
leg uit hoe jij LEVEN nu definieert van jezelf als een meercellig, intelligent vrouwelijk organisme, behorend tot de zevende intelligente mensapen soort (de blanke mensapen die in het arctisch gebied evolueerden en nu dus superieur en almachtig zijn geworden op deze planeet, en absoluut dominant. Ook militair is deze blanke aapsoort nu absoluut superieur).

Leef jij nu zoals je wil leven?

Ben je tevreden met dit leventje, in het blanke vrouwelijke lichaam met lekker blank poesje?

Bekijk het als een autark meercellig, intelligent organisme dan ga je het anders zien en je bestaan beter begrijpen of de overbodigheid ervan.

Mijn eigen overbodigheid op deze planeet temidden van een leegte, eenzaamheid, niet blanke man, en koelie losertje, leidde toch vaak tot duizenden suicidale uurtjes. Mijn zelfmoord is mijn dagelijkse overweging nu en het denken aan de tijd na mijn dood (na T(n+1) is verwerkt in een gedicht dat Wieroe voor mij ontwikkelde met nieuwjaar, deze dus:

2014: Nieuwjaars gebed van Wieroe, de Hindoe kat

Offeraar Dewanand
Offercode s207
Offerdatum 1 januari 2014

*** Copyright 2013, @Dewanand en Wieroe, ...........(poot afdruk Wieroe komt binnenkort hier)....... ***
Data info spinsel: s207, 156RR, 16C, zo29122013, Nieuwjaar Wieroe, '2014: Nieuwjaars gebed van Wieroe, de Hindoe kat'

http://www.dewanand.com/s207.htm
Mooi, heel mooi.
Marie
Oud 14 februari 2014, 21:25   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Iedereen kan proberen zijn eigen leven een draai te geven, zodat hij/zij aanvoelt alsof het zinvol is.
Daar staat geloof in afterlife los van.
Oud 14 februari 2014, 21:26   #38
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ach Marie bang zijn voor de dood wilt nog niet zeggen dat er na de dood leven is hé .. Als er na de dood leven is, dan moeten we er ook niet bang voor zijn .. voil�* sè filosoof Bembem heeft gesproken next

<sarcasm off\>
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 22:12   #39
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ach Marie bang zijn voor de dood wilt nog niet zeggen dat er na de dood leven is hé .. Als er na de dood leven is, dan moeten we er ook niet bang voor zijn .. voil�* sè filosoof Bembem heeft gesproken next

<sarcasm off\>
Kunnen julie nog twee minuten verder denken dan die angst voor de dood? Het is bijna een obsessie voor julie. Alsof julie julie hersenen gebruiken tot u aan dat punt gekomen zijt en dan zeggen die hersenen, stop, verder kunnen julie niet meer gaan; tot hier, punt, gedaan voor julie.
Oud 14 februari 2014, 22:31   #40
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Iedereen kan proberen zijn eigen leven een draai te geven, zodat hij/zij aanvoelt alsof het zinvol is.
Daar staat geloof in afterlife los van.
Iedereen kan dat inderdaad.

Weet je wat in feiten geloven betekent?

Geloven heeft niets te maken met het aanvaarden van de sprookjes, zelfs de waarheden van een ander; geloven is een intentiteit van leven; geloven is weten; maar een weten dat men inderdaad niet met de huidige wetenschappelijk kennis kan bewijzen en daarom gebruikt men het woord geloven, maar in feiten is het weten.

U kunt 100 maal zeggen dat er geen leven na de dood is; ik kan 100 maal zeggen dat het er wel is, dat het de logica zelve is; voor u nog voor mij verandert dat ook maar in het minste want u weet niet wat ik weet en ik geloof niet wat u gelooft. Dus ergens is het en blijft het een dovemansgesprek.

Het is bovendien helemaal mijn bedoeling niet om om het even wie van gedachten te doen veranderen; ieder zal het voor zichzelf moeten uitmaken en onderzoeken; ik hoor wel graag de mening, de ervaringen van anderen daarover; niet meer en niet minder.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be