Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2014, 14:47   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Volgens mij heeft niemand nergens wat in een bakkerij te eisen.
De bakker zou baas moeten zijn in zijn bakkerij.
ja ok, dat is waar, in een ideale wereld.

Maar we leven in België en dus is de situatie zo:

In Vlaanderen:
spreek je je dialect tegen een streekgenoot: geen probleem.
spreek je Algemeen Nederlands of een tussentaal tegen een Nederlandstalige die van buiten de streek is: geen probleem.
spreek je Algemeen Nederlands tegen een buitenlander die hier komt wonen, maar dus geen Franstalige Belg is: meestal ook geen probleem, meesten proberen dan wat Nederlands te spreken waardoor de meeste winkeliers in het Frans/Engels/Duits beginnen.
Spreek je Nederlands tegen een Franstalige Belg, en dan vooral als het een Brusselaar is: GROOT probleem, je bent een separatist, een vuile flamingant, een racist.

In Wallonië en Brussel:
spreek je Frans tegen gelijk wie: geen probleem.
Oud 19 februari 2014, 14:48   #42
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
Dan moet ge naar holland gaan, want ik word altijd in verkavelings nederlands bediend als ik in vlaanderen ben. En dat is dan nog in't beste geval.
hazo
Oud 19 februari 2014, 14:48   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het eerder logisch dat ge de taal van uw klant spreekt.
behalve uiteraard als je een Franstalige Belg bent, dan spreek je natuurlijk niet de taal van je klant, toch niet als die Nederlands spreekt.
Oud 19 februari 2014, 14:49   #44
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet ge naar holland gaan, want ik word altijd in verkavelings nederlands bediend als ik in vlaanderen ben. En dat is dan nog in't beste geval.
dat verkavelings Nederlands is even goed Nederlands als het Hollands of het Brabants hoor.
Oud 19 februari 2014, 14:49   #45
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Maar jij vindt dus niet dat ze in Wallonië meer hun boterham zouden moeten winnen? Want dat lijkt me dan het logische gevolg dat ze in Waver enkel Frans spreken.
Ik heb net in #25 geschreven:
Citaat:
ze zijn niet commercieel genoeg
. Het lijkt me toch wel duidelijk wat ik daarmee bedoel?

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 februari 2014 om 14:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 14:50   #46
buitenlander
Schepen

Standaard

[quote=Pjotr 2691;7024078]Goed kijken, he, ventje. Gemeentehuis Houffalize, hartje Ardennen.

Oh hier hangt er geen, zeg en weet ge dat er zelfs gedeeltelijk NL versie is van de website van de gemeente houffalize.

Laatst gewijzigd door buitenlander : 19 februari 2014 om 14:50.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 14:53   #47
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik wil ook in het Nederlands bediend worden wanneer ik in het ander landsgedeelte geld ga opdoen.
Het is aan u om de keuze te maken om bij iemand te kopen of elders te gaan.
Oud 19 februari 2014, 14:53   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
de sossen zijn hier baas jongen.
Qua regelneverij en de moeial uithangen zijn N-VA'ers nog veel erger...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 14:53   #49
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
behalve uiteraard als je een Franstalige Belg bent, dan spreek je natuurlijk niet de taal van je klant, toch niet als die Nederlands spreekt.
Als u dat stoort als vlaming moet ge daar niet naar toe gaan hé.
NIemand verplicht de vlamingen om in franstalig gebied te gaan winkelen.
Als ge het over Brussel hebt geef ik u gelijk, daar spreek ik ook gewoon vlaams als ze dat niet verstaan is dat spijtig voor hun.
Oud 19 februari 2014, 14:55   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Een volk onderscheid zich in de eerste plaats van een ander volk door de taal.
Zo zal iemand vd Belgische Maaskant zich meer verbonden voelen met zijn taalgenoot aan de andere kant van de Maas.
Een Vlaming op vakantie zal zich meer verbonden voelen met een andere Vlaming ook al is de ene West-Vlaming en de andere Limburger.
Een Waal zal zich in Trinidad sneller tot een Franse burger wenden dan tot een Vlaming.
Wees eerlijk, hoeveel Vlamingen kennen de rtbf-weerman/-vrouw? Welke Vlaming kent de bekendste of populairste Waalse zanger/zangeres, schrijver, nieuwslezer, tv-programma, ...?
Wallonië is gewoon een ander land.
Indien U op 14 juli naar Wallonië begeeft dan ziet U aan zowat elk huis de franse vlag uithangen. Die mensen voelen zich eerder fransman dan Belg.
Als kind keken wij 80% vd tijd naar nederlandse zenders, 10% naar duitse zenders en 10% naar de brt. Nooit naar de rtb!
Waarom zei Di Rupo dat zijn franstaligen niet mochten verarmen.
Hij had evengoed kunnen zeggen "mijn minderbedeelde Belgen".
Omdat de taal volkeren van elkaar onderscheid.
Dit land is gedoemd om te splitsen omdat hier geen eenheid bestond-bestaat en nooit zal bestaan.
Het is ook zo tussen pakweg Duitstalige Zwitserland en Franstalige Zwitserland. Zijn Franstalige en Duitstalige Zwitserland twee verschillende "landen"? En behalve in Luik - en nog........... - is 14 Juli helemaal niet in Wallonië gevierd. Ja, OK, de RWF viert het maar ze zijn zo marginaal dat ze helemaal niets betekenen.
Ik ontken niet de kloof tussen Vlaanderen en Franstalig België maar tegelijkertijd willen de meesten in dit land geen splitsing van België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 14:56   #51
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

[quote=buitenlander;7024088]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
Goed kijken, he, ventje. Gemeentehuis Houffalize, hartje Ardennen.

Oh hier hangt er geen, zeg en weet ge dat er zelfs gedeeltelijk NL versie is van de website van de gemeente houffalize.
En waar bevinden we ons? Dat is niet het gemeentehuis van Houffalize ten eerste. Ten tweede het getuigt van een grove onbeschaamdheid om de Franse vlag nog een centrale plaats te geven op een officieel gebouw. Maar omdat het in francofonië is kan dat natuurlijk wel voor 'Belgen'.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 14:57   #52
pajoske

Standaard

http://www.liege.be/tourisme-nl
Oud 19 februari 2014, 14:58   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat uw pillekes pakken vriend, ik heb 15 jaar in Wallonie gewoond. Op 14 juli hingen daar evenveel Franse vlaggen als Duitse vlaggen.
Een waal voelt zich alles behalve een Fransman, anders had R.A.F de verkiezingen gewonnen.
Walen voelen zich wel "verbonden" met Frankrijk op het cultureel gebied. Ze kijken toch heel veel naar TF1, France 2, enz..................en zijn dus even op de hoogte over wat er in Frankrijk leeft als de Fransen zelf. Maar dat is ook zo in Franstalige Zwitserland bijvoorbeeld. Maar ze voelen zich inderdaad in geen geval Fransen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 14:59   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb net in #25 geschreven:. Het lijkt me toch wel duidelijk wat ik daarmee bedoel?
Dan zijn ze in pakweg Frankrijk en Duitsland ook niet commercieel bezig, daar passen ze zich ook niet aan aan hun klanten maar blijven ze hun taal spreken. en ik spreek dan niet over het Nederlands dat ze zouden moeten spreken hé, maar ook Engels wordt niet gebruikt, enkel in uiterste nood.
Oud 19 februari 2014, 15:00   #55
buitenlander
Schepen

Standaard

[quote=Pjotr 2691;7024096]
Citaat:

En waar bevinden we ons? Dat is niet het gemeentehuis van Houffalize ten eerste. Ten tweede het getuigt van een grove onbeschaamdheid om de Franse vlag nog een centrale plaats te geven op een officieel gebouw. Maar omdat het in francofonië is kan dat natuurlijk wel voor 'Belgen'.
Dat is etalle, provincie luxemburg.
In Zelzate hing vroeger een Nederlandse vlag, omdat ze verbroederd waren met een nederlandse gemeente.
Dus tot zover uw gepalaver over een stukje stof.
Oud 19 februari 2014, 15:01   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u dat stoort als vlaming moet ge daar niet naar toe gaan hé.
NIemand verplicht de vlamingen om in franstalig gebied te gaan winkelen.
Als ge het over Brussel hebt geef ik u gelijk, daar spreek ik ook gewoon vlaams als ze dat niet verstaan is dat spijtig voor hun.
ik ga nauwelijks in Wallonië winkelen, dat is voor mij wat te ver.

In Brussel is het al licht verbeterd, moet ik toegeven. In de grote winkels hebben ze meestal tweetaligen in dienst.

Maar daar gaat het niet echt over. Het bewijst gewoon dat we in 2 werelden leven met compleet verschillende manieren om de zaken te bekijken.
Oud 19 februari 2014, 15:01   #57
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Het is duidelijk dat de Vlaamse (sic) sloefen zoals er hier een paar hun opwachting maken met twee maten en twee gewichten denken: een franstalige hoeft zich bij voorkeur - en zeker in Vlaanderen - niet aan te passen, maar een Nederlandstalige in francofonië wel. "On est quand-même tous des Belges,, n'est-ce pas?"
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:02   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Qua regelneverij en de moeial uithangen zijn N-VA'ers nog veel erger...
dan zijn het geen ultra-liberalen allé?
Oud 19 februari 2014, 15:02   #59
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen voelen zich wel "verbonden" met Frankrijk op het cultureel gebied. Ze kijken toch heel veel naar TF1, France 2, enz..................en zijn dus even op de hoogte over wat er in Frankrijk leeft als de Fransen zelf. Maar dat is ook zo in Franstalige Zwitserland bijvoorbeeld. Maar ze voelen zich inderdaad in geen geval Fransen.
Dat begrijp ik ook hé, de waalse tv is van hetzelfde niveau als in den tijd Jan Thijs op de BRT.
Ge zou van miserie naar iets anders kijken.
Oud 19 februari 2014, 15:02   #60
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is ook zo tussen pakweg Duitstalige Zwitserland en Franstalige Zwitserland. Zijn Franstalige en Duitstalige Zwitserland twee verschillende "landen"? En behalve in Luik - en nog........... - is 14 Juli helemaal niet in Wallonië gevierd. Ja, OK, de RWF viert het maar ze zijn zo marginaal dat ze helemaal niets betekenen.
Ik ontken niet de kloof tussen Vlaanderen en Franstalig België maar tegelijkertijd willen de meesten in dit land geen splitsing van België.
Mensen hebben schrik voor een splitsing, zelfs de grootste voorstanders voor anafhankelijkheid volgens mij.

Wat ik me afvraag is wanneer dit onland gesplitst zou zijn, er nog veel moeite zou worden gedaan om het terug samen te krijgen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be