Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2014, 23:11   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het zou dan immers duidelijk worden dat hun zelfverklaarde ideaal van één Vlaams volk dat een meerderheid vormt in België een illusie is.
Hoezo? Hangt dit dan af van een officieel document?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 00:01   #222
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En Maxima, een Latina , sprak vlot Nederlands op wat was het, 8 maand?
Haar eerste Nederlands leerde ze in Brussel.

En dat ging vlot ja. Nederlands is dan ook niet echt een moeilijke taal of zo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik spreek dezelfde taal als jij.
Toch voel ik me meer verbonden met een Uruguayaan dan met jou...
Zit je daarom juist op een Nederlandstalig forum?

Toeval zeker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In de Auchan te Roncq, net over de grens met West-Vlaanderen, komen zeer veel Vlamingen winkelen. Daar spreekt niemand 1 woord Nederlands.
Ja en?

Iedere Vlaam moet al 184 jaar Frans leren. Ook van de V-partijen. Gebruik het dan ook!

Citaat:

Maar dat gaat blijkbaaar enkel op voor Vlamingen, die moeten Frans spreken, wat er ook gebeurt.

Jij was toch zelf verklaard voorstander van verplicht Frans voor Vlaanderen?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 00:01   #223
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Ikea Zaventem: de-facto tweetalig. Nederlandse opschriften met Franse vertalingen (weliswaar in kleiner lettertype) en "goeiendag-bonjour" aan de kassa. Een steenworp verder, Decathlon Waver, alles ééntalig Frans.
Uiteraard heeft men overschot van gelijk in Waver. Dit is eentalig Waals grondgebied en de vele Vlamingen die daar gaan winkelen passen zich uiteraard aan. Zo hoort het ook.
In Zaventem is men uiteraard enorm kruiperig tegenover het soort van "bons belges" uit Broekzele die niet eens staat zijn om standaard begroetingen in het Nederlands te debiteren. Is dit - de tweetalige opschriften - in feite geen overtreding van de taalwetgeving?
Het kan ook anders: een aantal weken geleden, Apotheek, ergens ten velde in de Rand. Franstalige "chi-chi madamme" begint haar bestelling in het Frans af te ratelen waarbij ze prompt door de apothekeres wordt onderbroken die vraagt, traag, duidelijk gearticuleerd en met brede smile: "of Mevrouw misschien graag Nederlands wil oefenen?". Het gezicht van de Brusselse bontjas sprak boekdelen. Wat meer ballen gewenst voor de Vlaamse zelfstandige?
Privé bedrijven mogen gelijk welke taal gebruiken, zolang de officiële landstaal er maar bij staat
Oud 20 februari 2014, 00:03   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Privé bedrijven mogen gelijk welke taal gebruiken, zolang de officiële landstaal er maar bij staat
Er bestaat in België geen "landstaal".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 00:05   #225
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U blijkt het nog steeds niet te begrijpen.

Als ik in Wallonie bij een gemeentebestuur iets nodig heb: officiële verplichte taal = Frans.

Ga ik in Wallonie naar de bakker: officiële taal (niet verplicht) is Frans.

Denk je dat ik als klant bij de Waalse bakker ga kunnen eisen dat die Nederlands spreekt? ik denk het niet.
Nee, maar als die bakker uit eigen initiatief tegen jou Nederlands spreekt, ga je dan ook zeggen 'dat mag niet'?
Oud 20 februari 2014, 01:58   #226
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bernardo P. Bekijk bericht
We zouden dit globaal moeten zien. De geciteerde, haalt bijvoorbeeld Russisch aan. Laat nu net dat geen landstaal zijn; wat uiteraard met zich meebrengt dat de kans zo goed als uitgesloten is dat winkeliers hun klanten in het Russisch gaan aanspreken; of dat nu in Vlaanderen, Wallonië of Brussel is.
In Vlaanderen is Frans evenmin een "landstaal". Net zomin als het Duits.

In Wallonie gaat men me evenmin in het Nederlands antwoorden omdat Nederlands een "landstaal" is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 01:58   #227
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Nee, maar als die bakker uit eigen initiatief tegen jou Nederlands spreekt, ga je dan ook zeggen 'dat mag niet'?
wat begrijpt U niet aan "niet verplicht"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 20 februari 2014, 07:09   #228
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Belgische grondwet:

En geloof je nu écht écht oprecht dat dat voor handelaars geldt ???
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:12   #229
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
In Wallonië is de streektaal zelfs haast helemaal verdwenen. Dat is veel erger. De eigen aard verloochenen.
Dat is helemaal niet erg. Integendeel, een bewijs dat ze het paleo tijdperk achter zich gelaten hebben.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:22   #230
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat is helemaal niet erg. Integendeel, een bewijs dat ze het paleo tijdperk achter zich gelaten hebben.
Dat u de eigen aard verloochenen niet erg vindt is al lang duidelijk, zolang het maar ten koste van het derderangstaaltje Frans is, nietwaar? Tous ensemble �* bas les culottes.

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 20 februari 2014 om 07:23.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:42   #231
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Een tweetal jaar geleden, na een inbraak in de wagen in Brussel, telefoneer ik naar de flikken in Brussel, in het Nederlands uiteraard.
Anwoord die flik me "En français ou rien du tout"
Klacht ingediend bij het comité P en uiteindelijk, in een brief van de hoofdcommisaris van het bureau, had ik het blijkbaar verkeerd begrepen....
Van de inbraak daarentegen heb ik achteraf niets meer gehoord, ze hadden zelfs geen tijd of zin om op het ogenblik van de feiten even de vaststelling uit te voeren.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:45   #232
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat u de eigen aard verloochenen niet erg vindt is al lang duidelijk, zolang het maar ten koste van het derderangstaaltje Frans is, nietwaar? Tous ensemble �* bas les culottes.
Ten koste??? Nee, ten voordele ... leer nalezen voor dat je onsamenhangende hersenskronkels plaatst.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:53   #233
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Haar eerste Nederlands leerde ze in Brussel.

En dat ging vlot ja. Nederlands is dan ook niet echt een moeilijke taal of zo.

Zit je daarom juist op een Nederlandstalig forum?

Toeval zeker?

Ja en?

Iedere Vlaam moet al 184 jaar Frans leren. Ook van de V-partijen. Gebruik het dan ook!

Jij was toch zelf verklaard voorstander van verplicht Frans voor Vlaanderen?
allé hop, nog nekeer.

het is niet omdat je een taal leert, dat je die altijd moet spreken, dat is pas een teken van onderdanigheid.

een zelfstandig, vrijgevochten iemand is iemand die perfect een taal spreekt maar die ze enkel gebruikt als het nodig is en niet gebruikt als het niet nodig is.

Het al dan niet verplicht maken van een taal in het onderwijs moet compleet los staan van communautaire twisten. We hebben nu eens een bevoegdheid (bijna) volledig in ons handen, laat er ons dan volwassen mee omgaan. Laat ons eens niet kijken wat ze over de taalgrens doen of laten, maar laat ons eens zelfstandig beslissen.
Stop eens met dat kruiperig doen tov alles wat Franstalig is en beslis voor jezelf wat goed en wat slecht is.

Denk jij trouwens dat het niet verplicht maken van het Frans opeens de mentaliteit van de Vlamingen gaat veranderen??? tuurlijk niet.
Oud 20 februari 2014, 08:22   #234
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik moet altijd lachen als ik in Brussel Vlamingen onder elkaar bezig hoor tot ze zich wenden tot de verkoopster en alles in het Frans gaan vragen....blijkt achteraf soms dat ook de verkoopster Nederlandstalig is...hilarisch vind ik dat altijd..Denk dan altijd bij mezelf zouden die nu allemaal stemmen voor de NVA ? ..Zie ik nog geen Duitser of Engelsman doen....De Vlaming heeft geen taalbewustzijn...De franstaligen in Brussel begrijpen het dikwijls zelf niet....ze doen hun best om ons te woord te staan maar die Vlamingen schakelen maar steeds over naar het Frans zeggen ze..
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 09:14   #235
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik moet altijd lachen als ik in Brussel Vlamingen onder elkaar bezig hoor tot ze zich wenden tot de verkoopster en alles in het Frans gaan vragen....blijkt achteraf soms dat ook de verkoopster Nederlandstalig is...hilarisch vind ik dat altijd..Denk dan altijd bij mezelf zouden die nu allemaal stemmen voor de NVA ? ..Zie ik nog geen Duitser of Engelsman doen....De Vlaming heeft geen taalbewustzijn...De franstaligen in Brussel begrijpen het dikwijls zelf niet....ze doen hun best om ons te woord te staan maar die Vlamingen schakelen maar steeds over naar het Frans zeggen ze..
Spijtig genoeg klopt dit.

Nog al te veel Vlamingen menen dat ze ofwel met hun kennis van Frans moeten uitpakken in Brussel ofwel veronderstellen ze per definitie dat ZIJ zich onderdanig moeten aanpassen.

We zouden er allen van uit moeten gaan dat we in Brussel in eerste instantie Nederlands praten, en indien het echt niet anders kan (en WIJ hebben iets nodig) dan pas over te schakelen op het Frans. Indien ZIJ iets nodig hebben en ze kunnen geen gebenedijd woord Nederlands, dan moeten ze het me maar in het Engels uitleggen.

Oud 20 februari 2014, 09:18   #236
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
En in Vlaanderen zijn we natuurlijk blij met al die dialecten, zo blij dat als Natalia Kempens spreekt tijdens de MIA's dat het kot ineens te klein is.
Als ge voor dialect zijt dan moet ge dat ook aanvaarden op tv.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 09:40   #237
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er zijn volgens mij veel Franstaligen die in de rand rond Brussel, in Vlaanderen dus, wonen,
en die enorme goesting hebben om de grondwet te laten veranderen, zodat zij, super-culturelen, wel degelijk het recht zouden hebben om het gebruik van het Frans verplicht te maken en op te dringen aan eenieder met wie zij in contact zouden komen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 09:54   #238
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Denk jij trouwens dat het niet verplicht maken van het Frans opeens de mentaliteit van de Vlamingen gaat veranderen??? tuurlijk niet.
Zeker wel.

Het is zelfs absoluut fundamenteel in de Vlaamse ontvoogding.

Maar zelfs deze bescheiden stap durven de v-partijen nog niet te nemen.
En zo blijft Belgie gewoon een land waar 11 miljoen mensen Frans spreken.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 10:02   #239
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom niet?
Omdat bijna niemand hier Russisch spreekt, zo simpel is het.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 10:02   #240
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Frans is ook geen officiële taal in Vlaanderen, net zomin als het Russisch.
Maar wel een van de officiele Belgische talen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be