Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2014, 11:20   #1
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.844
Standaard Go for zero

Is go for zero wel realistisch?

In de Standaard vandaag.

Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur

Hoe kan men zich beschermen tegen dergelijk ongevallen?

Een serieuze tijd terug was er ooit een man die op de parking van het warenhuis gas gaf in plaats van te remmen met een dood kind tot gevolg.

Snelheidsbeperkingen zullen hier niet bij helpen.

Zelfrijdende auto's zullen dit soort zaken kunnen verminderen in de toekomst maar de beste garantie is de verschillende soorten weggebruikers strikter te scheiden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 11:53   #2
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht

Zelfrijdende auto's zullen dit soort zaken kunnen verminderen in de toekomst maar de beste garantie is de verschillende soorten weggebruikers strikter te scheiden.
Daar ben ik nog zo zeker niet van. Ik zou nooit de controle van mijn auto ook maar gedeeltelijk overlaten aan een computer.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 11:59   #3
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Daar ben ik nog zo zeker niet van. Ik zou nooit de controle van mijn auto ook maar gedeeltelijk overlaten aan een computer.
Waarom niet? Men verwacht dat een zelfrijdende auto minder fouten zal maken dan een mens.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 13:16   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Is go for zero wel realistisch?

In de Standaard vandaag.

Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur

Hoe kan men zich beschermen tegen dergelijk ongevallen?
Dergelijke figuren mogen gewoon niet met de auto rijden, zoveel is duidelijk.
Zowel de dokter als de mevrouw in kwestie zijn hiervoor verantwoordelijk.
De eerste omdat hij toegelaten heeft dat deze persoon zich nog steeds met de auto mag verplaatsen en de tweede omdat ze – goed wetende dat ze de ziekte heeft – nog steeds achter het stuur kruipt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 13:27   #5
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dergelijke figuren mogen gewoon niet met de auto rijden, zoveel is duidelijk.
Zowel de dokter als de mevrouw in kwestie zijn hiervoor verantwoordelijk.
De eerste omdat hij toegelaten heeft dat deze persoon zich nog steeds met de auto mag verplaatsen en de tweede omdat ze – goed wetende dat ze de ziekte heeft – nog steeds achter het stuur kruipt.
nogal goedkoop om te trachten te scoren als ge de medische achtergrond en geschiedenis van de dame in kwestie niet kent
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 14:11   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Scoren? De dame in kwestie is al eerder betrokken geweest bij een ongeval omwille van een aanval. Als je dan nog achter het stuur kruipt, dan moet het wel eens grondig mislopen. Maar ja, mijn auto, mijn vrijheid is natuurlijk belangrijker.

Zowel de arts als de bestuurster kunnen zich wellicht troosten met de gedachte dat 2 kinderen vanaf nu zonder papa door het leven mogen gaan.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 14:34   #7
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waarom niet? Men verwacht dat een zelfrijdende auto minder fouten zal maken dan een mens.
Maar wie gaat er opdraaien voor de fouten die toch gemaakt worden?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 14:38   #8
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

De verzekering van de fabrikant?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 14:40   #9
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Scoren? De dame in kwestie is al eerder betrokken geweest bij een ongeval omwille van een aanval. Als je dan nog achter het stuur kruipt, dan moet het wel eens grondig mislopen. Maar ja, mijn auto, mijn vrijheid is natuurlijk belangrijker.

Zowel de arts als de bestuurster kunnen zich wellicht troosten met de gedachte dat 2 kinderen vanaf nu zonder papa door het leven mogen gaan.
Citaat:
Het ongeval van zaterdag, waarbij één dode viel, was veroorzaakt door een epilepsieaanval. De precieze omstandigheden en toestand van de bestuurster zijn tot nu toe niet bekend.
ma gij weet het wel beter eh, en hebt haar proces al gemaakt

yep, goedkoop scoren
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2014, 23:56   #10
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar wie gaat er opdraaien voor de fouten die toch gemaakt worden?
Dit blijkt inderdaad vandaag de dag de belangrijke vraag.

Echter, wie betaalt er vandaag als een automatische piloot het laat afweten en een vliegtuig stort neer?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 10:33   #11
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waarom niet? Men verwacht dat een zelfrijdende auto minder fouten zal maken dan een mens.
Ja, maar ....

Citaat:
Artikel 8. De bestuurders

8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 10:56   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.361
Standaard

Citaat:
Waarom niet? Men verwacht dat een zelfrijdende auto minder fouten zal maken dan een mens.
Tot dat er een hoopje gekken zijn die het in hun malafide hoofdje krijgen om zo een systeem ook even te gaan hacken/cracken misschien?

Ik ben nu wel fervent fan van technologie en zijn snufjes en dure gadgets maar toch ... Met beide voeten op de grond blijven lijkt mij de beste optie.

Citaat:
Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur
Een dramatisch ongeval maar ja het kan ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 21:00   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit blijkt inderdaad vandaag de dag de belangrijke vraag.

Echter, wie betaalt er vandaag als een automatische piloot het laat afweten en een vliegtuig stort neer?
Vergeet de piloot (of piloten) niet, bij een storing van de AP neemt die over hoor.

Ik vermoed dat je noodlanden op AP bedoelt met behulp van ILS (best Cat III). http://nl.wikipedia.org/wiki/Instrum...uik_van_de_ILS
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2014 om 21:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 08:01   #14
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit blijkt inderdaad vandaag de dag de belangrijke vraag.

Echter, wie betaalt er vandaag als een automatische piloot het laat afweten en een vliegtuig stort neer?
Als de AP he laat afweten neemt de piloot het over.

En vliegen is nog iets anders dan rijden. Om veilig te vliegen moet je vooral goed procedures kunnen volgen. Dat kunnen machines erg goed. Om veilig auto te kunnen rijden moet je kunnen improviseren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 08:15   #15
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als de AP he laat afweten neemt de piloot het over.

En vliegen is nog iets anders dan rijden. Om veilig te vliegen moet je vooral goed procedures kunnen volgen. Dat kunnen machines erg goed. Om veilig auto te kunnen rijden moet je kunnen improviseren.
Ik beweer niet dat het gemakkelijk is. Echter Google is volop aan het testen. De auto's rijden al in Nevada, daar heeft men de wetgeving voor aangepast.

Ok, in Nevada is niet zoveel verkeer, maar de bedoeling is om het systeem continu te verbeteren.

En om een voertuig te besturen moet je vooral anticiperen. Waarom zou een computer dit niet kunnen?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 11:58   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.308
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En om een voertuig te besturen moet je vooral anticiperen. Waarom zou een computer dit niet kunnen?
Vrij simpel, een computer kan alleen reageren op geprogrammeerde uitkomsten die door bepaalde parameters gestuurd worden.
Prima voor een omgeving waar geen mensen komen. Getuige het ongeval laatstleden in FN Herstal.
Denkt U dat een computer kan voorspellen wanneer een chauffeur een rare zwieber gaat maken?
Is het nu van zattigheid, epilepsie, een aggressieve wesp of wat dan ook. Dat kan ook een mens niet.

Ergo, uw voorstel wil de mens uit het verkeer halen.

Ik zie zo de volgende stappen. Om te eindigen in een coconnetje , zoals de levende batterijen in de "The Matrix".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 13:07   #17
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waarom niet? Men verwacht dat een zelfrijdende auto minder fouten zal maken dan een mens.
Dat is ook zo, zeker als het systeem zichzelf kan controleren en bijsturen. Stop verkeerde waarden, normen of emoties in techniek en het zal even falend zijn als de mens die het gemaakt heeft uiteraard.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 13:26   #18
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vrij simpel, een computer kan alleen reageren op geprogrammeerde uitkomsten die door bepaalde parameters gestuurd worden.
Prima voor een omgeving waar geen mensen komen. Getuige het ongeval laatstleden in FN Herstal.
Denkt U dat een computer kan voorspellen wanneer een chauffeur een rare zwieber gaat maken?
Is het nu van zattigheid, epilepsie, een aggressieve wesp of wat dan ook. Dat kan ook een mens niet.

Ergo, uw voorstel wil de mens uit het verkeer halen.

Ik zie zo de volgende stappen. Om te eindigen in een coconnetje , zoals de levende batterijen in de "The Matrix".
Sorry maar het enige dat je weer hier met bewijst is de dwangmatigheid in kortzichtigheid die mensen blijkbaar graag nastreven.
Technologie kan dat in feite al beter dan mensen; ik vertrouw liever mijn electronica in de wagen nu en in de toekomst dan een zatte of anders onder invloed zijnde mens of mezelf als chauffeur. Want die kunnen veel minder inschatten blijkbaar, zeker als ze "zogezegd" niet afgeleid zijn door op hun smartphone te prutsen, te bellen of met andere dingen bezig te zijn.

Het voorstel wil niet perse de mens uit het verkeer halen maar het mogelijk efficienter plus zelfs veiliger maken. De volgende stap is dan ook logischer wijze een efficienter OV dat dan weer de noodzaak voor eigen wagen wegneemt. Grootste hinder is echter de maatschappij zelf; hoe iedereen tegen bepaalde dingen kijkt en dus in verlengde naar het algemeen belang tov het individuele.

De grootste hinderpaal voor dit en andere is dus simpelweg de volgende:
Technologie staat niet ten dienste van mensen maar de mens staat ten dienste van de technologie. Dit daar dat de technologie die ons leven verbeterd niet vrij beschikbaar is maar slechts een tool is in een kapitalistisch systeem ter financiele verrijking van enkelen. Pas als die factor omgegooid is zal er iets positiefs uit kunnen voortvloeien en zolang dat niet geschied blijven we als mens ter plaatse trappelen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 08:38   #19
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik beweer niet dat het gemakkelijk is. Echter Google is volop aan het testen. De auto's rijden al in Nevada, daar heeft men de wetgeving voor aangepast.
Maar in Nevada moet er vooralsnog nog altijd iemand met een rijbewijs achter het stuur zitten.

Zelfrijdende autos zullen pas intteressant worden als ze echt geheel zelfstandig mogen rijden, dus zelfs zonder dat er iemand in zit. Maar ook als er iemand in zit die niet kan rijden. Of iemand die met zijn rug naar het verkeer op zijn laptop Minecraft aan het spelen is.
Dan wordt het interessant...

En daar zijn we zowel technisch, als legaal nog erg ver van af.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 08:49   #20
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.837
Standaard

Als ik het goed begrijp mag een epilepsie patiënt gewoon met de wagen rijden terwijl een diabeet om de drie jaar op controle moet om te zien of hij/zij zijn rijbewijs mag houden.
Een epilepsieaanval komt plots en onverwacht, een diabeteet die een hypo gaat krijgen voelt dat aankomen en heeft tijd genoeg om zijn wagen aan de kant te zetten en wat suiker te eten.
Raar.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be