Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2014, 23:34   #621
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Kinderen zijn nog steeds tweederangsburgers:

dichtbij: kijk naar het chronisch gebrek aan scholen en kinderopvang, en degelijke onderwijsgebouwen. Ik heb ooit in de krant gelezen dat een man die een baby van enkele maanden penetreerde drie jaar kreeg. Hier in België.

veraf: dat is te veel om op te noemen.

En wat je opmerking ivm 'onschuldige mannen beschuldigd van' betreft, lijkt me een hak op de tak discours.

En welk proces in Noord-Frankrijk bedoel je? Er zijn er dan blijkbaar meer dan één. Of heb je 'Jagten' pas gezien?

Je kan pleiten en pleiten en pleiten en allerlei toestanden aanhalen waar mannen het slachtoffer zijn van het één of het ander.

Een feit blijft voor mij dat je een kind niet aanraakt: niet met een heet strijkijzer, maar ook niet met een stijve piemel.

Om dat te voorkomen en terug 'ondenkbaar' te maken, moeten er harde signalen rondgaan in de maatschappij. Klaar en duidelijke signalen.

In een gezonde maatschappij zouden jonge ouders zich geen seconde zorgen moeten maken over waar hun kind speelt en aan wie ze dat kind (moeten) toevertrouwen. Je kan van hen niet vragen dat ze zich nog eens gaan verdiepen in de psyche van een pedofiel; dat effe gaan uitdiepen, daar tijd en energie in gaan steken!

Geef die pedofielen voor mijn part kindrobotjes in een afgesloten ruimte waar ze zich op kapot kunnen neuken. Mij niet gelaten. Of laat ze zelf kindrobotjes in elkaar steken, dan doen ze misschien nog iet§s nuttigs.
Of misschien kunnen twee pedofielen aan rollenspel doen: 'ik ben vandaag het kindje en jij bent de grote vriend.' of iets in die aard. Ze krijgen van mij een pak luiers gratis.

Maar ze moeten ver weg van kinderen blijven.
Ik volg je pleidooi wel voor een deel, maar die 'gezonde maatschappij' die je beschrijft is een utopie, dat is het altijd geweest en dat zal ze altijd ook blijven. Daarom dat we ook met 'misdadigers' op een correcte manier moeten omgaan en reïntegreren en dus ook veroordeelde pedo's. Want pedoseksuelen zijn er altijd geweest, zijn er momenteel ook en zullen er altijd zijn. Hoeveel je dit ook probeert te vermijden of daar je ogen voor wilt sluiten. Als maatschappij moeten we daarmee leren omgaan.

Laatst gewijzigd door freespirit : 28 februari 2014 om 23:57.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 23:40   #622
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens, pedofelie en homoseksualiteit zijn niet gelijk of hetzelfde, dat stellen is stigmatiserend voor homo's.
Homosekualiteit is een variant in de diversiteit van sekuele geaardheid, maar pedofelie is een ontwikkelingsstoornis, waarbij iemand zich niet richt op een gelijkwaardige partner maar op kinderen, wat voor een machtsverhouding zorgt die niet tot een normale seksuele relatie kan leiden.
Ik wil pedofilie en homofilie geenszins over dezelfde kam scheren, maar het is bijzonder kort door de bocht pedofilie af te doen als louter een ontwikkelingsstoornis. Je zou dat dan van homofilie ook kunnen beargumenteren. Misschien is het een vorm van geaardheid, weliswaar niet-maatschappelijk aanvaard in onze huidige westerse samenleving. Ik pleit er nergens voor om pedoseksuele handelingen in onze maatschappij te accepteren, maar er werden tot nu nog te weinig eenduidende wetenschappelijke bewijzen geleverd om pedofilie af te doen als een 'ontwikkelingsstoornis'. De mens is momenteel nog niet in staat om de werking van zijn hersenen volledig te doorgronden. De 'waarom-vraag' waarop persoon A pedo is en persoon B gewoon hetero of voor mijn part homo, hebben ze tot op heden nog niet kunnen beantwoorden. Er zijn er velen die denken daarop het antwoord te kennen, maar er zijn dan minstens evenveel 'tegenargumenten' in te brengen.
Oud 28 februari 2014, 23:43   #623
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daarom dat we ook met 'misdadigers' op een correcte manier moeten omgaan en reïntegreren en dus ook veroordeelde pedo's.
Niet alle mensen zijn te redden. Pedofielen die mongolen misbruiken zijn ziek tot op het bot. Euthanaseren is de beste oplossing.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 23:54   #624
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Niet alle mensen zijn te redden. Pedofielen die mongolen misbruiken zijn ziek tot op het bot. Euthanaseren is de beste oplossing.
De pedofielen, de mongolen, of allebei?
Oud 28 februari 2014, 23:58   #625
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De pedofielen, de mongolen, of allebei?
De pedofielen natuurlijk.

Of probeer je iets te zeggen?
Oud 1 maart 2014, 01:05   #626
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom erger je je er dan toch aan, beste aardbei ? In feite is die zin een contradictio in terminis. Overigens niet de eerste keer dat je je daaraan bezondigt, maar goed.

On topic: zowel pedofilie als homofilie zijn afwijkingen ten opzichte van de grootste gemene deler, namelijk heterofilie. Met dat onderscheid dat homofilie aanvaard kan worden omdat het een relatie tussen twee volwassenen betreft en dat is bij pedofilie natuurlijk niet het geval. Daar kan ik het volmondig mee eens zijn ! Het is echter kort door de bocht om pedofilie zomaar als geestelijke stoornis weg te zetten. Sommige onderzoekers zijn ook van mening dat het een niet-maatschappelijk aanvaarde geaardheid is.

Kijk naar de Oude Grieken, daar was die 'geaardheid' wel in zekere zin aanvaard, iets dat wij ons nu (ikzelf ook) totaal niet meer kunnen voorstellen. Om maar te zeggen dat de aversie voor hetgene wij onder pedofilie verstaan vooral temporeel en cultureel bepaald is (net zoals de aversie van bepaalde mensen voor holebi's) en niet zozeer antropologisch laat staan biologisch. Wel zien we bij vele volkeren vrijwel universeel een aversie voor de aantasting van de lichamelijke integriteit van pre-puberale kinderen, maar ook het 'begrip' integriteit blijkt bijzonder cultuurrelatief te zijn.
Misschien moet je eens overwegen om een soort van vakbond voor pedofielen op te starten.

Als ik zie met wat voor passie je de rechten van de pedofiel zit te verdedigen.
Oud 1 maart 2014, 10:17   #627
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat pedofilie en homoseksualiteit aan elkaar gelijk zijn. Wel zijn het beiden afwijkingen van de norm, namelijk heteroseksualiteit. Zoals ik al zei is het verschil bij pedofilie dat het een geestelijke stoornis is. Ik heb niets tegen homoseksualiteit, ook al kan ik mij er soms aan ergeren.
Daarom gebruik ik liever de term variant wanneer het over homo's gaat, dan afwijking. Want afwijking heeft een negatieve betekenis die niet bij homoseksualiteit hoort.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 10:21   #628
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is het zo, al die beroepsmogelijkheden en gratieverzoeken om de doodstraf te ontlopen kosten veel geld. Er zijn in de States een leger federale ambtenaren die niets anders doen dan zich enkel daarmee bezig te houden. En dat kost natuurlijk bakken vol geld !

Je zou natuurlijk kunnen pleiten om ook die beroepsmogelijkheden af te schaffen, maar wat onderscheidt een regime dan nog van dat van Hitler, Stalin, Mao of Pol Pot waar 'verdachten' zonder eerlijk proces gewoon een nekschot kregen of erger ? In zo'n samenleving wil ik alvast niet leven, en weinigen met mij denk ik zo.
Dit is Amerika niet dus kan deze vorm van argumentatie beter buiten de discussie gehouden worden.
Je kunt er veel beter voor pleiten om pedo's niet meer in woonomgevingen te plaatsen.
Oud 1 maart 2014, 10:39   #629
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom erger je je er dan toch aan, beste aardbei ? In feite is die zin een contradictio in terminis. Overigens niet de eerste keer dat je je daaraan bezondigt, maar goed.

On topic: zowel pedofilie als homofilie zijn afwijkingen ten opzichte van de grootste gemene deler, namelijk heterofilie. Met dat onderscheid dat homofilie aanvaard kan worden omdat het een relatie tussen twee volwassenen betreft en dat is bij pedofilie natuurlijk niet het geval. Daar kan ik het volmondig mee eens zijn ! Het is echter kort door de bocht om pedofilie zomaar als geestelijke stoornis weg te zetten. Sommige onderzoekers zijn ook van mening dat het een niet-maatschappelijk aanvaarde geaardheid is.

Kijk naar de Oude Grieken, daar was die 'geaardheid' wel in zekere zin aanvaard, iets dat wij ons nu (ikzelf ook) totaal niet meer kunnen voorstellen. Om maar te zeggen dat de aversie voor hetgene wij onder pedofilie verstaan vooral temporeel en cultureel bepaald is (net zoals de aversie van bepaalde mensen voor holebi's) en niet zozeer antropologisch laat staan biologisch. Wel zien we bij vele volkeren vrijwel universeel een aversie voor de aantasting van de lichamelijke integriteit van pre-puberale kinderen, maar ook het 'begrip' integriteit blijkt bijzonder cultuurrelatief te zijn.
Dit is veel bruggen te ver, gezien de verschillen in homoseksualiteit en pedofelie.

Bij de Grieken was slavernij ook aanvaard, verwijst u daarnaar om mensenrechten in vraag te stellen?
Ik kan me voorstellen dat in de oudheid, voordat wetenschap zich ontwikkelde er normen heersten die totaal anders zijn dan vandaag maar ik zou dit nooit aanhalen als argument in een discussie over pedofelie.
Evenmin zou ik er antropologie bijsleuren, dat is immers de studie van ( meestal andere)culturen, het is niet omdat bijvoorbeeld Roma's kinderen op veetien jaar als volwassen beschouwen, of Islamitische landen waar pedofelie vanuit religie is toegestaan, zolang je maar trouwt, dat die wetenschappelijke inzichten enkel te plaatsen zijn onder de noemer cultuur.
Dan zou je zelfs vrouwen verminking kunnen relativeren, want " ergens anders maken ze daar geen probleem van".

Dat is dus echt geen argument, en zeker niet om toch maar te relativeren, ookal komt u aandraven met " sommige onderzoekers".
Waar het wel over gaat, is dat er algemeen het inzicht wordt gedeeld dat seksuele relaties maar aanvaardbaar zijn tussen gelijkwaardige partners,en aan die voorwaarde voldoen homo's wel en pedo's niet.
Wanneer partners niet gelijkwaardig zijn is er per definitie sprake van een vorm van misbruik, daar reageert de samenleving tegen, en terecht.
Het gaat dus niet enkel over cultuur maar ontwikkeling via wetenschap, die andere culturen niet bereikt om veel redenen, maar de verschillen wegzetten onder " antropologie" is onjuist en een drogreden.
Ik vind uw betoog vaak dubbelzinnig, u keurt duidelijk pedofelie af maar tegelijkertijd relativeert u voortdurend, waarom is dit zo?
Oud 1 maart 2014, 11:08   #630
vlaams realist
Banneling

Standaard

Pedofielen en hun keuzes.
Door hun geaardheid hebben dit soort mensen zich steeds op beroepen gericht dewelke hun met kinderen in contact bracht.
Het traditionele gezin is niet mogelijk.
We vonden deze mensen dan ook in het priesterambt.
Vandaag zou ik heel oplettend zijn bij jeugdbegeleiders die zelf geen gezin hebben.
Mijn buikgevoel zegt me dat.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 11:26   #631
vlaams realist
Banneling

Standaard

Door hun geaardheid hebben dit soort mensen zich steeds op beroepen gericht dewelke hun met kinderen in contact bracht.
Vandaag zou ik heel oplettend zijn bij jeugdbegeleiders die zelf geen gezin hebben.
Oud 1 maart 2014, 11:49   #632
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Man toch ! Naargelang de thread vordert worden uw reacties steeds voorspelbaarder en clichématiger. Nu beweert u al dat alle alleenstaande mannen verdacht zijn tov kinderen !?

Dus in traditionele gezinnen komt er volgens u geen kindermisbruik voor ? Of getrouwde vaders bezondigen zich er niet aan ? Hoe komt het dan wanneer er een online pedonetwerk wordt opgerold er verhoudingsgewijs veel getrouwde mannen en vaders tussen zitten ?

Het enige dat u correct aangeeft is dat u afgaat op uw 'buikgevoel'. Eentje dat zich duidelijk niet laat verhinderen door enige feitenkennis of bewijsvoering.
Oud 1 maart 2014, 11:53   #633
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is Amerika niet dus kan deze vorm van argumentatie beter buiten de discussie gehouden worden.
Je kunt er veel beter voor pleiten om pedo's niet meer in woonomgevingen te plaatsen.
Dat is juist heel relevant, beste Alice. Sommige forummers zouden hier met plezier alle pedo's gewoonweg liefst een nekschotje geven, dan zij ze er vanaf. Dus doodstraf voor pedo's is wel degelijk relevant in deze thread.

Het niet plaatsen van pedo's in woonomgevingen ? Waar dan wel, vraag ik me af ? Gebarricadeerd op een industrieterrein ? Of ga je een eilandje van Noorwegen of Schotland huren om de pedo's op onder te brengen ? Of een akkoordje met Poetin sluiten om ze naar Siberië te transporteren ?

Be realistic !
Oud 1 maart 2014, 12:19   #634
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Man toch ! Naargelang de thread vordert worden uw reacties steeds voorspelbaarder en clichématiger. Nu beweert u al dat alle alleenstaande mannen verdacht zijn tov kinderen !?

Dus in traditionele gezinnen komt er volgens u geen kindermisbruik voor ? Of getrouwde vaders bezondigen zich er niet aan ? Hoe komt het dan wanneer er een online pedonetwerk wordt opgerold er verhoudingsgewijs veel getrouwde mannen en vaders tussen zitten ?

Het enige dat u correct aangeeft is dat u afgaat op uw 'buikgevoel'. Eentje dat zich duidelijk niet laat verhinderen door enige feitenkennis of bewijsvoering.
Euh,neen,alleenstaande mannen zijn enkel "verdacht"als ze graag machtsposities innemen tegenover kinderen.
Zoals in het verleden,priesters.
En nu,leraars.
De drang om met kinderen te werken,in combinatie met de onmogelijkheid om een relatie met een volwassen persoon aan te kunnen.
Tja,dat doet een alarmbel afgaan.
Oud 1 maart 2014, 12:19   #635
vlaams realist
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door vlaams realist : 1 maart 2014 om 12:21.
Oud 1 maart 2014, 12:27   #636
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is juist heel relevant, beste Alice. Sommige forummers zouden hier met plezier alle pedo's gewoonweg liefst een nekschotje geven, dan zij ze er vanaf. Dus doodstraf voor pedo's is wel degelijk relevant in deze thread.

Het niet plaatsen van pedo's in woonomgevingen ? Waar dan wel, vraag ik me af ? Gebarricadeerd op een industrieterrein ? Of ga je een eilandje van Noorwegen of Schotland huren om de pedo's op onder te brengen ? Of een akkoordje met Poetin sluiten om ze naar Siberië te transporteren ?

Be realistic !
Kzie dat best wel zitten.Kgeloof dat Poetin dat wel wil doen,tegen een prijsje.
Alles is beter dan de huidige situatie.
Oud 1 maart 2014, 12:54   #637
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Be realistic !
1. De doodstraf bestaat hier niet, dus is het zinloos naar Amerika te verwijzen, dat emoties hoog oplopen over dit onderwerp is normaal, bij mijn weten heeft echter nog niemand ene pedo doodgeschoten.
2. Daar kreeg u al verschillende keren antwoord op, anders dan u gaan de meeste forummers, waaronder mezelf, er helemaal niet vanuit dat pedo's weer in woonomgeving plaatsen moet, er geen altenatief is, u bent zowat de enige die dit stelt, als onvermijdelijk en daar is zo goed als niemand het met eens. Je kunt pedo's die in aanraking kwamen met het strafrecht, nogmaals, misschien leest u dit nu wel, het best in een aangepaste inrichting plaatsen, levenslang.
Maar dan moet je wel zo realistisch zijn de problematiek te erkennen, pedo's genezen niet, maar leren in het beste geval hun lustgevoelens onderdrukken wat veel te weinig rarantie biedt voor woonomgevingen met kinderen, iets waar u gemakshalve aan voorbij blijft fietsen.
Oud 1 maart 2014, 13:10   #638
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. De doodstraf bestaat hier niet, dus is het zinloos naar Amerika te verwijzen, dat emoties hoog oplopen over dit onderwerp is normaal, bij mijn weten heeft echter nog niemand ene pedo doodgeschoten.
2. Daar kreeg u al verschillende keren antwoord op, anders dan u gaan de meeste forummers, waaronder mezelf, er helemaal niet vanuit dat pedo's weer in woonomgeving plaatsen moet, er geen altenatief is, u bent zowat de enige die dit stelt, als onvermijdelijk en daar is zo goed als niemand het met eens. Je kunt pedo's die in aanraking kwamen met het strafrecht, nogmaals, misschien leest u dit nu wel, het best in een aangepaste inrichting plaatsen, levenslang.
Maar dan moet je wel zo realistisch zijn de problematiek te erkennen, pedo's genezen niet, maar leren in het beste geval hun lustgevoelens onderdrukken wat veel te weinig rarantie biedt voor woonomgevingen met kinderen, iets waar u gemakshalve aan voorbij blijft fietsen.
2!
Oud 1 maart 2014, 13:14   #639
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is veel bruggen te ver, gezien de verschillen in homoseksualiteit en pedofelie.

Bij de Grieken was slavernij ook aanvaard, verwijst u daarnaar om mensenrechten in vraag te stellen?
Ik kan me voorstellen dat in de oudheid, voordat wetenschap zich ontwikkelde er normen heersten die totaal anders zijn dan vandaag maar ik zou dit nooit aanhalen als argument in een discussie over pedofelie.
Evenmin zou ik er antropologie bijsleuren, dat is immers de studie van ( meestal andere)culturen, het is niet omdat bijvoorbeeld Roma's kinderen op veetien jaar als volwassen beschouwen, of Islamitische landen waar pedofelie vanuit religie is toegestaan, zolang je maar trouwt, dat die wetenschappelijke inzichten enkel te plaatsen zijn onder de noemer cultuur.
Dan zou je zelfs vrouwen verminking kunnen relativeren, want " ergens anders maken ze daar geen probleem van".

Dat is dus echt geen argument, en zeker niet om toch maar te relativeren, ookal komt u aandraven met " sommige onderzoekers".
Waar het wel over gaat, is dat er algemeen het inzicht wordt gedeeld dat seksuele relaties maar aanvaardbaar zijn tussen gelijkwaardige partners,en aan die voorwaarde voldoen homo's wel en pedo's niet.
Wanneer partners niet gelijkwaardig zijn is er per definitie sprake van een vorm van misbruik, daar reageert de samenleving tegen, en terecht.
Het gaat dus niet enkel over cultuur maar ontwikkeling via wetenschap, die andere culturen niet bereikt om veel redenen, maar de verschillen wegzetten onder " antropologie" is onjuist en een drogreden.
Ik vind uw betoog vaak dubbelzinnig, u keurt duidelijk pedofelie af maar tegelijkertijd relativeert u voortdurend, waarom is dit zo?
Ik probeer alles in een juist perspectief te plaatsen, met een genuanceerde kijk, u zou dat beter ook af en toe eens doen. Zeker als 'professional'.

Merk ik in uw betoog nu een zekere drang naar een westers superioriteitsgevoel ? U geeft althans aan dat wij toch het meest ontwikkeld zijn op wetenschappelijk gebied en daarom beter kunnen omgaan met een heet hangijzer als 'pedofilie'. Dat vind ik alvast bijzonder kort door de bocht. U vindt dus dat volkeren als papoea's, de inuit, bepaalde Amazonestammen, e.d. inferieur zijn aan onze 'cultuur' omdat ze een andere kijk hebben op het omgaan met relaties tussen volwassenen en kinderen ? Zijn dat volgens u dan allen pedofiele barbaren en 'wilden' omdat ze er op dat gebied een aantal in onze ogen bizarre praktijken op nahouden ? Of waren de Oude Grieken volgens u dan regelrechte 'kindermisbruikers' ?

Uw vergelijking met vrouwenbesnijdenis is hier totaal uit de lucht gegrepen, hier betreft het aantoonbaar (ook fysiek) een aantasting van de lichamelijke integriteit van het kind, nogal wiedes dan dat we zulke praktijk overal ter wereld willen bestrijden.

Ik wilde met mijn 'antropologische' argumentatie enkel maar aantonen dat pedofilie en vooral de pedoseksuele uitwassen die wij daar heden ten dage onder verstaan een uiterst cultuurrelatief begrip is, dat dus een andere connotatie heeft afhankelijk van tijd en plaats. Uiteraard zijn pedoseksuele handelingen als dusdanig, ook diegenen die 'gebruikelijk' zijn in bepaalde andere culturen, niet aanvaardbaar binnen onze moderne, westerse samenleving en daar kan ik me evident ook achter zetten. Maar u moet die 'mores' niet afschilderen als een universele 'natuurwet', want dat is het niet !

U spreekt verder over de noodzaak tot gelijkwaardige verhoudingen binnen een (seksuele) relatie, maar ook daar bevinden we ons regelmatig op drijfzand. Ik zal u een concreet voorbeeld geven: een relatie tussen een 15-jarige en een 17-jarige (waar ongetwijfeld de meeste mensen geen graten in zien) is volgens onze wetgeving verboden en indien ze het kwaad willen kan de 'oudste' partij voor kindermisbruik veroordeeld worden. En kom nu niet af met 'gedoogbeleid', want de wet is de wet en onze wet stel geen seksuele betrekkingen voor het zestiende levensjaar ! Maar een relatie tussen een 18-jarige en een 60-jarige is volgens onze wetgeving perfect legaal, terwijl hier toch ook wel argumenten zijn op te werpen tegen het feit dat die relatie 'gelijkwaardig' is. Een 60-jarige heeft een andere achtergrond, levenservaring en uitgangspunt dan een 18-jarige, men kan bezwaarlijk spreken over een gelijkwaardig kader. En toch is zulke seksuele relatie volgens onze wet en gerecht perfect aanvaardbaar. Maar een 17-jarige met een 15-jarige niet. Ziet u daar de absurditeit van in ?

Ergens begrijp ik wel dat men een leeftijdsgrens trekt aangaande 'seksuele meerderjarigheid'. Het ontbreken daarvan zou immers de deur openzetten voor pedo's die dat zullen misbruiken om het aan te leggen met (jonge) kinderen. Maar u moet toch ook toegeven dat die leeftijdsgrens die wij kennen bijzonder arbitrair is. Er zijn allicht enerzijds 14-jarigen die matuur genoeg zijn (ik bedoel dan uiteraard in de eerste plaats mentaal en niet fysiek) voor een serieuze relatie en anderzijds 18-jarigen die daar nog niet aan toe zijn. Nogmaals, het is natuurlijk bijzonder moeilijk voor de wetgever en het gerecht om met zulke zaken rekening te houden, zij moeten een arbitraire grens trekken. Nederland was op dat gebied vroeger 'vooruitstrevend' en kende een wetgeving die seksuele betrekkingen (overigens zonder ouderdomsgrens voor de 'andere' partner) vanaf 12 jaar de facto toestond, wel konden bijvoorbeeld de ouders een juridische klacht indienen tegen de 'oudere' partij en dan kon die veroordeeld worden voor 'kindermisbruik'. Zonder juridische implicaties werd zulke relatie echter wettelijk toegestaan. Ik spreek me niet uit of zulke regeling een goede dan wel slechte zaak was, maar feit was dat de Nederlandse wetgeving enkele decennia geleden het 'seksuele recht' van de minderjarige liet primeren boven de eventuele 'misbruikintenties' van de oudere partij.

Voor alle duidelijkheid: ik verwerp pedoseksuele handelingen als dusdanig en alle vormen van mogelijk kindermisbruik. Ook 'lichtere' feiten, hoewel ik vind dat die gepast bestraft moeten worden, een eenmalige 'bestaster' of een 'voyageur' moet anders gestraft worden dan een regelrechte herhaaldelijke verkrachter. Onze maatschappij kan zulks gewoon niet door de vingers zien ! Toch vind ik ook dat we heel dit debat wat in perspectief moeten plaatsen en inzien dat er in andere 'culturen' en andere tijdsgeesten soms anders werd/wordt omgegaan met hetgene wij beschouwen als de ultieme 'waarheid' aangaande pedoseksualiteit, kindermisbruik en de bescherming van de lichamelijke integriteit van kinderen.
Oud 1 maart 2014, 13:28   #640
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Uw bewering hier is funest onjuist ! Er zijn wel degelijk al (al dan niet vermeende) pedo's het slachtoffer geworden van lynchpartijen en zelfs moord, ook bij ons. Enkele jaren geleden was er nog het geval van een 'vriend' van een ondertussen volwassen misbruikslachtoffer, die om zijn vriend te helpen een ouder koppel heeft neergeschoten en vervolgens hun huis in brand heeft gestoken. Die 'vriend' werd uiteindelijk vrijgesproken door de volksjury op het assisenproces. Nog een reden temeer waarom ik zo tegen dat concept 'volksjury' ben gekant, dat is het summum van 'buikgevoelrechtspraak'.

2. Eerlijk gezegd: wat de meeste forummers 'vinden' kan mij in feite gene ene r**t roesten ! Argumenteren met de 'sterkte van het getal' vind ik alvast geen plausibele strategie. Bovendien, ik hoor hier slechts enkele forummers (herhaaldelijk) moord en brand schreeuwen, zij moeten dus niet pretenderen de 'meerderheid' uit te maken. U spreekt over aangepaste inrichtingen: fijn, maar u weet evengoed als ik dat die hier momenteel niet bestaan of tenminste veel te weinig. Vele pedo's worden inderdaad terug losgelaten in de samenleving, omdat er te weinig aangepaste opvangmogelijkheden voor hen zijn. In de gevangenis worden ze weliswaar regelmatig in elkaar geklopt en in de douches onder handen genomen, maar dat zal hen heus niet van hun 'drang' afhelpen, wel integendeel ! Een geschikte aangepaste opvang zal echt wel niet voor morgen zijn en ook niet voor over tien of twintig jaar, zeker niet met de besparingsrondes die elkaar nog zullen opvolgen. Dus waar ga je dan ondertussen met die veroordeelde pedo's naartoe ? Terug in de maatschappij plaatsen na uitzitting van hun straf is dan de beste oplossing, weliswaar onder levenslange begeleiding, therapie en opvolging.

Overigens vind ik het veel te zwaarwichtig een pedo die 'lichte' handelingen stelde, voor de rest van zijn leven op te sluiten. Zulk iemand heeft vooral nood aan gepaste begeleiding en omkadering. U gaat toch ook niet een winkeldief voor de rest van zijn dagen achter tralies zetten omdat hij eens een flesje parfum heeft gestolen ? Pedo's die 'zware' handelingen gesteld hebben, mogen van mij uiteraard voor lange tijd - en eventueel zelfs voor de rest van hun leven - achter slot en grendel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be