Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2014, 22:51   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat weet ik zo net nog niet. Als ik mijn auto in een LEGE straat parkeer, en er parkeert een tweede aan de andere kant, hoe gaat de flik weten wie er eerst stond?
De flik stelt alleen maar vast, dus dat is eigenlijk irrelevant.
Daarbij zijn er nog andere artikelen waar de flik dat nooit kan weten:
ik citeer er al 2 bijkomende
Citaat:
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;
Citaat:
1 auto is niet hinderend.
Als de vrije ruimte minder is als 3 meter wel, dat kan de flik zelfs vaststellen.
Citaat:
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/190-art25
Citaat:
De tweede trouwens ook niet.
Idem, die 3 meter (en al de andere regels in betreffende artikels).
Vergeet ook niet dat er bussen of vrachtwagens kunnen rijden die wie weet 2,55 meter breed zijn en tot 16 meter lang (plaatsellijk verkeer) ook voertuigen met sleep. De regels zijn voor alle weggebruikers, ook brede/lange brandweerwagens en andere dringende hulpdiensten. Stel voor een brandweerwagen verliest kostbare minuten omdat het rechtsomkeer moet maken. Dan is het zelfs hoogstonnodig hinderen.
Daarom ook die 3 meter van 25.1.7" en het kruisen van voertuigen onderling van art 25.1.11° hierboven geciteerd.

Citaat:
"Hinderend" betekent niet "ik ga 2,5 seconde later thuis zijn". Dan is een rood licht of een stopteken ook "hinderend".
Er staat duidelijk onnodig hinderend in artikel 24
Citaat:
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen [...]
verkeerslichten en verkeerstekens hebben een grondige (veiligheids)reden daar te staan. Daarbij mag men het zicht erop niet belemmeren bij het parkeren, in de regel zelfs 20 meter.
Citaat:
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden
Wat echt onnodig hinderend in bepaalde situaties en wegen uitmaakt zal de rechter moeten beslissen, desnoods gaat het tot naar het Hof van Cassatie die het laatste woord heeft, waardoor het terug naar de rechtbank gaat.

Citaat:
Er is een verkeersreglement voor een reden, en dat zegt dat je mag parkeren aan de kant van een weg die niet in rijstroken is verdeeld.
Volledig op de rijbaan bedoel je.
Nog eens, enkel als aan alle regels in de betreffende artikels 23-24-25 enz... voldaan wordt. (ik maak de verkeersregels niet hé)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2014 om 23:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 23:24   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

vervolg, vergeet Artikel 23 niet hé die zegt hoe je moet parkeren, best eens citeren de andere Art. ken je nu.

Citaat:
Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.
[...]
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/188-art23
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/100-art2

2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2014 om 23:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 23:39   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat weet ik zo net nog niet. Als ik mijn auto in een LEGE straat parkeer, en er parkeert een tweede aan de andere kant, hoe gaat de flik weten wie er eerst stond? 1 auto is niet hinderend. De tweede trouwens ook niet. "Hinderend" betekent niet "ik ga 2,5 seconde later thuis zijn". Dan is een rood licht of een stopteken ook "hinderend".
Micele heeft de neiging om dat artikel over hinder op de weg te interpreteren als "wie mij als automobilist verhindert snel door te rijden, veroorzaakt hinder". Geparkeerde auto's zijn dus hinderlijk. Fietsers ook, vooral als ze dan nog eens naast elkaar rijden (ook al hebben ze het recht daartoe). Paardenkarren. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 00:56   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Micele heeft de neiging om dat artikel over hinder op de weg te interpreteren als "wie mij als automobilist verhindert snel door te rijden, veroorzaakt hinder". Geparkeerde auto's zijn dus hinderlijk. Fietsers ook, vooral als ze dan nog eens naast elkaar rijden (ook al hebben ze het recht daartoe). Paardenkarren. Enzovoort.
Ik -en vele hier- weten dat de wetgeving jou stoort als het niet in je (fiets)kraampje past. En weer typisch er de automobilist uit te pikken, er zijn nochtans veel bredere motorvoertuigen als normale auto´s die veel meer gehinderd worden, maar die negeert onze loze Jan. Die 3 meter vrije rijbaan is ook maar om te lachen zeker ?

Voor jou is alleen maar hinder wat een fietser hindert snel te rijden, de rest heeft tijd genoeg en mag zelfs gevaarllijk gehinderd worden, tja die fietsjannen met hun zelfmoordneigingen. Totdat ze eens onder de wielen verpletterd liggen van een vrachtwagen die langzaam aan ´t slalommen was aan 5 kmh om toch maar niet die hinderende auto´s te raken.

Best eens alle wetten leren lezen en geen loze toogpraat spuien.

Dus heb je nog inhoudeliijk iets of wil je alweer trollen of op de man spelen, of zijn dat maar uw "neigingen"?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2014 om 01:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 05:51   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Micele heeft de neiging om dat artikel over hinder op de weg te interpreteren als "wie mij als automobilist verhindert snel door te rijden, veroorzaakt hinder". Geparkeerde auto's zijn dus hinderlijk. Fietsers ook, vooral als ze dan nog eens naast elkaar rijden (ook al hebben ze het recht daartoe). Paardenkarren. Enzovoort.
Inderdaad. Koning auto mag men niet hinderen...

Ikzelf ben van mening dat zeker in woonstraten de auto zich als een onderdanige dient te gedragen. Als je daar niet in staat bent binnen je eigen lengte te stoppen ben je sowieso te snel.
En als daar wat creatief parkeren of wat straatmeubilair voor nodig is, dan heb ik daar geen probleem mee.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 06:39   #46
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.855
Standaard

Een van onze vroegere buren zette zijn wagen ook steeds op de straat geparkeerd waardoor men ook tussen de wagens moest slalommen. Tot er een paar keer tegen gereden was, de laatste keer op een nacht, vrij ernstig, 't was een klap dat de wij en de buren wakker waren. Jammer dat men telkens weer vluchtmisdrijf pleegde zodat hij zelf met de kosten bleef zitten. Hij heeft dan maar zijn wagen achteraan op zijn hof geparkeerd...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 06:46   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een van onze vroegere buren zette zijn wagen ook steeds op de straat geparkeerd waardoor men ook tussen de wagens moest slalommen. Tot er een paar keer tegen gereden was, de laatste keer op een nacht, vrij ernstig, 't was een klap dat de wij en de buren wakker waren. Jammer dat men telkens weer vluchtmisdrijf pleegde zodat hij zelf met de kosten bleef zitten. Hij heeft dan maar zijn wagen achteraan op zijn hof geparkeerd...
En zo hoort het ook.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:53   #48
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En zo hoort het ook.
Van mij mag men het parkeren op straat gerust afschaffen. Maar dan wel overal...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:59   #49
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.690
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een van onze vroegere buren zette zijn wagen ook steeds op de straat geparkeerd waardoor men ook tussen de wagens moest slalommen. Tot er een paar keer tegen gereden was, de laatste keer op een nacht, vrij ernstig, 't was een klap dat de wij en de buren wakker waren. Jammer dat men telkens weer vluchtmisdrijf pleegde zodat hij zelf met de kosten bleef zitten. Hij heeft dan maar zijn wagen achteraan op zijn hof geparkeerd...

Wel besteekt. Ik heb een hekel aan mensen met onderwijzersmanieren die overal menen de les te kunnen spellen in het openbaar en in het privé en die de eerste zijn om te klikken en andere mensen te kloten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 17:02   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik -en vele hier- weten dat de wetgeving jou stoort als het niet in je (fiets)kraampje past.
U vindt hier iets ter plekke uit.

Of anders bij deze een uitdaging: wat zou mij dan wel storen in de wetgeving? U schijnt in deze en andere discussies rechten voor andere weggebruikers te verwarren met hinder voor de automobilist.

Als fietser mag ik naast elkaar fietsen in de bebouwde kom (overeenkomstig de voorschriften - geen hinder), maar ik mag niet zomaar in het midden van de weg gaan rijden waardoor een automobilist in de problemen komt (dat is dan hinder).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 17:03   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor jou is alleen maar hinder wat een fietser hindert snel te rijden, de rest heeft tijd genoeg en mag zelfs gevaarllijk gehinderd worden, tja die fietsjannen met hun zelfmoordneigingen. Totdat ze eens onder de wielen verpletterd liggen van een vrachtwagen die langzaam aan ´t slalommen was aan 5 kmh om toch maar niet die hinderende auto´s te raken.
U schrijft nonsens. Op bepaalde oversteekplaatsen kan een vertragende infrastructuur voor fietsers een goede zaak zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 17:05   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een van onze vroegere buren zette zijn wagen ook steeds op de straat geparkeerd waardoor men ook tussen de wagens moest slalommen. Tot er een paar keer tegen gereden was, de laatste keer op een nacht, vrij ernstig, 't was een klap dat de wij en de buren wakker waren. Jammer dat men telkens weer vluchtmisdrijf pleegde zodat hij zelf met de kosten bleef zitten. Hij heeft dan maar zijn wagen achteraan op zijn hof geparkeerd...
Nachtcamera aankopen en installeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 17:06   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En zo hoort het ook.
Sedert wanneer is het niet toegelaten te parkeren op de openbare weg (tenzij uitdrukkelijk anders aangeduid ter plaatse)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 17:26   #54
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.855
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nachtcamera aankopen en installeren.
alsof camera's als bewijs toegelaten worden in een rechtbank
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 22:31   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
alsof camera's als bewijs toegelaten worden in een rechtbank
Wel, ik kan u alvast meegeven dat de beelden van een fietscamera reeds werden gebruikt om een geval van verkeersagressie te beslechten. Op basis van de beelden werd de automobilist veroordeeld.

Waarom gaat u er trouwens vanuit dat de rechtbank die camerabeelden niet zou meenemen in haar overwegingen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 22:38   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Rake quote gelezen:

Citaat:
ik heb zo'n vriend, die niet liever zou hebben dat het in zijn straat zone 30 is, kwestie van de veiligheid voor zijn kinderen te verhogen
ik ben wel de tel kwijt hoe dikwijls ik al heb moeten horen dat hij geflitst werd in een ander zijn zone 30
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 22:42   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Rake quote gelezen:
Ik ben ook voorstander van een lage snelheid in woonerven, bebouwde kom en wijken. Alleen: ik hou me netjes aan de maximumsnelheid. Vandaar nul boetes voor overdreven snelheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 06:46   #58
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.855
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, ik kan u alvast meegeven dat de beelden van een fietscamera reeds werden gebruikt om een geval van verkeersagressie te beslechten. Op basis van de beelden werd de automobilist veroordeeld.

Waarom gaat u er trouwens vanuit dat de rechtbank die camerabeelden niet zou meenemen in haar overwegingen?
Omdat men meteen met de wet op de privacy gaat schermen. Als ik me niet vergis ben je zelfs verplicht aan te geven indien je een camera opstelt welke meer dan uw eigendom, maw de openbare weg, filmt. Hoeveel doen er dat?

Fietsers zijn natuurlijk een andere soort in een rechtbank. Die mogen alle regels aan hun koersschoenen lappen, zelfs op de verkeerde kant van de rijbaan rijden en nog gelijk krijgen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 11 maart 2014 om 06:46.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 07:59   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben ook voorstander van een lage snelheid in woonerven, bebouwde kom en wijken. Alleen: ik hou me netjes aan de maximumsnelheid. Vandaar nul boetes voor overdreven snelheid.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer en kan één moment onoplettendheid je 50 euro kosten. Dit overkomt je vooral als je op een onbekende plaats bent.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 09:25   #60
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben ook voorstander van een lage snelheid in woonerven, bebouwde kom en wijken. Alleen: ik hou me netjes aan de maximumsnelheid. Vandaar nul boetes voor overdreven snelheid.
Inderdaad. Snelheidsboets zijn eigenlijk een vorm van belasting op domheid...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 11 maart 2014 om 09:26.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be