Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2014, 06:59   #81
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is zo.
Maar nu heeft de burger ook inspraak waar moet geflitst worden.
Toch beter dan staan flitsen net na het bord.
Ik zou me niet te veel illusies maken over die "inspraak". Dit is meer een PR campagne dan iets anders.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 07:01   #82
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw redenering is wel heel merkwaardig: de wet wordt overtreden, dus de wet moet veranderen.
Dat is helemaal niet mijn redenering. Maar voeg 1 woordje toe en ik ben akkoord:

De wet wordt overtreden, dus de wet moet misschien veranderen.

Wetten zijn er nu eenmaal voor het volk en niet omgekeerd. Wanneer wetten systematisch en grootschalig worden overtreden, dan trekt de wet in kwestie mogelijk op niks.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 4 april 2014, 07:40   #83
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik zou me niet te veel illusies maken over die "inspraak". Dit is meer een PR campagne dan iets anders.
Wat het ook is, het idee is niet slecht.
Ik heb niets tegen snelheidscontroles, integendeel.
Over de manier waarop en waar is natuurlijk veel te zeggen.
Maar in tegenstelling tot wat Michelle met zijn gekronkel wilt beweren kan men ook in Duitsland niet zelf bepalen hoe snel men mag rijden.
De plaatsen waar het wel mag is door de wetgever bepaald en niet door Jan en alleman.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 07:48   #84
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat het ook is, het idee is niet slecht.
Ik heb niets tegen snelheidscontroles, integendeel.
Over de manier waarop en waar is natuurlijk veel te zeggen.
Maar in tegenstelling tot wat Michelle met zijn gekronkel wilt beweren kan men ook in Duitsland niet zelf bepalen hoe snel men mag rijden.
De plaatsen waar het wel mag is door de wetgever bepaald en niet door Jan en alleman.
Kom kom, laten we niet onnozel doen, je bent daar een semantisch spelletje aan het spelen.
Oud 4 april 2014, 08:01   #85
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet mijn redenering. Maar voeg 1 woordje toe en ik ben akkoord:

De wet wordt overtreden, dus de wet moet misschien veranderen.

Wetten zijn er nu eenmaal voor het volk en niet omgekeerd. Wanneer wetten systematisch en grootschalig worden overtreden, dan trekt de wet in kwestie mogelijk op niks.
Ik snap het. Dus daar 2/3 autobestuurders dagelijks belt met de GSM in de wagen ( = systematisch en grootschalig overtreden van wet ) impliceert dit dat de wet op niks trekt en moet men bellen met de GSM toelaten in de wagen, toch?
Oud 4 april 2014, 08:04   #86
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik snap het. Dus daar 2/3 autobestuurders dagelijks belt met de GSM in de wagen ( = systematisch en grootschalig overtreden van wet ) impliceert dit dat de wet op niks trekt en moet men bellen met de GSM toelaten in de wagen, toch?
Blijkbaar is de betekenis van de woorden "misschien" en "mogelijk" jou niet helemaal duidelijk. Ik raad je aan een woordenboek te kopen. Wel opletten dat je dat ding niet achter het stuur zit te lezen.
Oud 4 april 2014, 08:08   #87
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw redenering is wel heel merkwaardig: de wet wordt overtreden, dus de wet moet veranderen.
Als het absurde wetten zijn die niet werken, waarom niet?
Waarom zou een slechte wet tegen elke prijs moeten blijven bestaan?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 10:03   #88
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom kom, laten we niet onnozel doen, je bent daar een semantisch spelletje aan het spelen.
Mij goed, als u het een spelletje vindt kan ik mijn tijd nuttiger besteden.
Doei.
Oud 4 april 2014, 10:21   #89
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij goed, als u het een spelletje vindt
Het is dan ook een spelletje

Citaat:
kan ik mijn tijd nuttiger besteden.
Doei.
Oei, ik heb u blijkbaar een excuus gegeven om te kunnen gaan lopen.
Oud 4 april 2014, 12:33   #90
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun jij niet zelf bepalen op welke wegen jij wilt rijden In Duitsland ?
Moogt ge niet van iemand op de Autobahn rijden ? Van uw vrouw/partner ofzo ?

Natuurlijk kan men dat op quasi 2/3 van de Duitse autosnelwegen - waar enkel een adviessnelheid van 130 kmh voorgeschreven wordt -, daar kan men desnoods - als de omstandigheden het veilig toelaten - zo snel rijden als het voertuig het veilig aan kan. Of ken de je de Duitse wegcode niet ?

Hier uitleg:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimite_in_Deutschland
Zulässige Höchstgeschwindigkeit im Straßenverkehr (Deutschland)

In Deutschland gelten gemäß # § 3 Abs. 3 StVO für PKW als zulässige Höchstgeschwindigkeit innerhalb einer geschlossenen Ortschaft 50 km/h, wie in den meisten Ländern Europas. Außerhalb geschlossener Ortschaften beträgt die zulässige Höchstgeschwindigkeit 100 km/h. Darüber hinaus gilt auf den Bundesautobahnen eine Richtgeschwindigkeit (empfohlene maximale Geschwindigkeit) von 130 km/h, also keine definierte generell maximal zulässige Geschwindigkeit.
# hier de wet:
Citaat:
http://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__3.html
§ 3 Geschwindigkeit
(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen:
...
2) außerhalb geschlossener Ortschaften (buiten bebouwde kom)
c) für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
100 km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.
Zoals vele niet weten is het niet enkel op de autobahn waar aanbevolen 130 kmh kan gelden, maar alsook vanaf veilig ingerichte 2+2-wegen is het ook mogelijk tenzij anders aangegeven.(maar die zijn eerder zelden, ik heb er ooit al op gereden)

In het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...many#Autobahns

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 13:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 15:41   #91
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

nogmaals de hypocrisie blootgelegd.

staan juichen om een kliklijn á la VB, en nu zitten te jammeren om deze kliklijn.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 21:27   #92
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kun jij niet zelf bepalen op welke wegen jij wilt rijden In Duitsland ?
Moogt ge niet van iemand op de Autobahn rijden ? Van uw vrouw/partner ofzo ?

Natuurlijk kan men dat op quasi 2/3 van de Duitse autosnelwegen - waar enkel een adviessnelheid van 130 kmh voorgeschreven wordt -, daar kan men desnoods - als de omstandigheden het veilig toelaten - zo snel rijden als het voertuig het veilig aan kan. Of ken de je de Duitse wegcode niet ?

Hier uitleg:

# hier de wet:

Zoals vele niet weten is het niet enkel op de autobahn waar aanbevolen 130 kmh kan gelden, maar alsook vanaf veilig ingerichte 2+2-wegen is het ook mogelijk tenzij anders aangegeven.(maar die zijn eerder zelden, ik heb er ooit al op gereden)

In het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...many#Autobahns
Dat ge sterk zijt in quoten is ons ondertussen al duidelijk.
Begrijpend lezen iets moeilijker.
Oud 5 april 2014, 00:35   #93
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat brengt de wildgroei van verkeersdrempels en asverschuivingen dan op volgens u ?
Geef mij maar flitscontroles, daar hinderen ze alleen de overtreders mee.
Deze verkeersdrempels zal men niet vinden op een autosnelweg, noch op grote wegen.
De snelheden liggen onrealistisch laag zodat men kan flitsen.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2014, 22:18   #94
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Deze verkeersdrempels zal men niet vinden op een autosnelweg, noch op grote wegen.
Wie zegt dat verkeersdrempels op een autosnelweg, of op grote wegen liggen.
Als ik jullie reacties hier lees heeft onze vriend Micelle in post #2 gelijk en is het in inderdaad een flitsfobie bij sommigen.
Al twijfel ik er stilaan aan of hij het woordje fobie begrijpt.
Oud 5 april 2014, 22:38   #95
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat verkeersdrempels op een autosnelweg, of op grote wegen liggen.
Als ik jullie reacties hier lees heeft onze vriend Micelle in post #2 gelijk en is het in inderdaad een flitsfobie bij sommigen.
Al twijfel ik er stilaan aan of hij het woordje fobie begrijpt.
Mss was de woordkeuze niet helemaal gepast.

Ik bedoelde: de overheid heeft een ziekelijke angst (= fobie) steeds maar meer te moeten flitsen zodat de flitskassa gestaag kan blijven groeien. Die ziekelijke angst gaat zover dat ze ondertussen de laagste limieten buiten de bebouwde kom van Europa hebben:

1- 50 kmh op 1+1 (soms lichte lintbebouwing bij het verlaten van de bbk)
2- 70 kmh op veilige 1+1 met ruim gescheiden fietspaden vér van de bbk, kilometerver geen huis te bespeuren.
3- 70 kmh op 2+2 (gescheiden door middellijn, en gescheiden door brede middenberm)
4- 90 kmh op zeer veilige 2+2, ttz gescheiden door (beveiligde) middenberm (vangrails).

Die flitsfobie is dus zo erg dat de wegbeheerder zijn eigen wetsartikelen - Artikel 11- algemene snelheidslimieten - zodanig op grote schaal uitholt dat die eigenlijk niets meer waard zijn, dit door een bos van verbodsborden (C43) na elk pietluttig kruispuntje te -moeten- plaatsen.

Dus alle 4 genoemde Vmax wijken af van de algemene regel 120/90 van artikel 11 buiten de bbk.

# Daarnaast wordt er met de klak gesmeten met zone 50s en zone 70s buiten de bbk. Iedere gemeente zijn eigen meug.

# Daarnaast nog temporaire 30 kmh op deze absolute voorrangswegen, een maatregel die je in het buitenland nooit tegenkomt. (bvb door wet verboden in D). Bij zulke scholen kan men toch simpelweg de schoolpoort verleggen en desnoods al de nodige oversteekplaatsen met voetgangerslichten voorzien.

# Ook de vele plateaus en drempels buiten de bebouwde kom - zelfs op absolute voorrangswegen - vindt men nergens in het Europese buitenland.
Zoals iedereen weet ? is op die drempel of op het plateau ook een Vmax van 30 kmh van kracht alhoewel de weg geforceerde 50 of 70 kmh kan hebben. Vele drempels en plateaus onder de noemer verhoogde inrichtingen zijn ook nog eens illegaal volgens de wet. Zelfs met het vele flitsgeld wordt daar weinig aan gedaan, ook na 12 jaar wetsverandering nog niet.

Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/170-art11

Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Vooral de afwijkende regel op de algemene regel wordt op grote schaal toegepast

Laatst gewijzigd door Micele : 5 april 2014 om 23:04.
Oud 6 april 2014, 07:42   #96
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mss was de woordkeuze niet helemaal gepast.

Ik bedoelde: de overheid heeft een ziekelijke angst (= fobie) steeds maar meer te moeten flitsen zodat de flitskassa gestaag kan blijven groeien. Die ziekelijke angst gaat zover dat ze ondertussen de laagste limieten buiten de bebouwde kom van Europa hebben:
Ik zou dat een flitsmanie noemen.
Citaat:
1- 50 kmh op 1+1 (soms lichte lintbebouwing bij het verlaten van de bbk)
2- 70 kmh op veilige 1+1 met ruim gescheiden fietspaden vér van de bbk, kilometerver geen huis te bespeuren.
3- 70 kmh op 2+2 (gescheiden door middellijn, en gescheiden door brede middenberm)
4- 90 kmh op zeer veilige 2+2, ttz gescheiden door (beveiligde) middenberm (vangrails).

Die flitsfobie is dus zo erg dat de wegbeheerder zijn eigen wetsartikelen - Artikel 11- algemene snelheidslimieten - zodanig op grote schaal uitholt dat die eigenlijk niets meer waard zijn, dit door een bos van verbodsborden (C43) na elk pietluttig kruispuntje te -moeten- plaatsen.

Dus alle 4 genoemde Vmax wijken af van de algemene regel 120/90 van artikel 11 buiten de bbk.

# Daarnaast wordt er met de klak gesmeten met zone 50s en zone 70s buiten de bbk. Iedere gemeente zijn eigen meug.

# Daarnaast nog temporaire 30 kmh op deze absolute voorrangswegen, een maatregel die je in het buitenland nooit tegenkomt. (bvb door wet verboden in D). Bij zulke scholen kan men toch simpelweg de schoolpoort verleggen en desnoods al de nodige oversteekplaatsen met voetgangerslichten voorzien.

# Ook de vele plateaus en drempels buiten de bebouwde kom - zelfs op absolute voorrangswegen - vindt men nergens in het Europese buitenland.
Zoals iedereen weet ? is op die drempel of op het plateau ook een Vmax van 30 kmh van kracht alhoewel de weg geforceerde 50 of 70 kmh kan hebben. Vele drempels en plateaus onder de noemer verhoogde inrichtingen zijn ook nog eens illegaal volgens de wet. Zelfs met het vele flitsgeld wordt daar weinig aan gedaan, ook na 12 jaar wetsverandering nog niet.

Vooral de afwijkende regel op de algemene regel wordt op grote schaal toegepast
Daar deel ik uw mening maar daar gaat deze draad niet over, integendeel.
Hier gaat het over hoe burgers mee kunnen bepalen waar het echt nuttig is om te flitsen.
Over nutteloze betutteling door de overheid bestaan trouwens al draadjes genoeg waar ge uw hart kunt luchten.
Oud 6 april 2014, 08:01   #97
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is gewoon absurd onlangs geflitst op baan van mechelen naar lier/berlaar... daar is het constant switchen tussen 50 en 70. En dan in een klein veldwegje dat enkel recreatief gebruikt zou mogen worden mag je 70....
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 16:24   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou dat een flitsmanie noemen.
Ook goed, maar komt quasi op hetzelfde neer.

Een flitsmanie duurt meestal maar enkele maanden volgens de defintie*, dus past idd beter bij dit topic (allez dat ikflitsmee-gedoe zal maar wslk maar enkele weken duren, het aantal flitslocaties geraakt nog niet eens aan 48.000, tegen rekeningrijden geraakt over 173.000... als ik me goed herinner... ik weet het slecht vergelijk... ).

Citaat:
http://www.encyclo.nl/begrip/manie

Manie
Een manie is een ziekelijke geestestoestand die gepaard gaat met opgewondenheid, geprikkeldheid en verwardheid. Een manie doet zich vooral voor als onderdeel van een geestelijke stoornis; de manisch-depressieve psychose. Hierbij verkeert de patiënt enige maanden in een opgewonden (manische) toestand, waarna hetzij herstel, hetzij omslag naar een...
* http://www.gezondheidsplein.nl/medis...30768?letter=m
Een fobie duurt veel langer en ontwikkeld zich wslk langzamer:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fobie

Een fobie (Grieks: φόβος, phóbos = angst, vrees[1]) is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een ziekelijke angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.
Aangezien men al sinds 1998 in BE flitst en sindsdien het steeds meer ziekelijke vormen aanneemt (+ wereldrecord flitspalen Vlaanderen en BE in Europa) kan men ook van een fobie spreken. Zeggen we een ziekelijke angst van "snelheid", daarbij verhindert geen enkele snelheidscontrole of flitspaal dat men sneller als de limiet rijdt of onaangepast snel rijdt. En al zeker niet als men zeer goed struikrovertje speelt voor de kassa te spijzen. Zelfs sommige drempels doen dat niet bij Jeeps of SUVs met lange vering.

Citaat:
Over nutteloze betutteling door de overheid bestaan trouwens al draadjes genoeg waar ge uw hart kunt luchten.
Jamaar die flitsmaniakken willen zelfs hulp van de fobie-burger, hoe erg is die ziekte nu eigenlijk...

Citaat:
Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 april 2014 om 16:51.
Oud 7 april 2014, 17:30   #99
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Wat mij vooral opvalt is dat zowat iedereen klaagt op de flits-fobie in analogie op de snelheidsfobie van de roverheid als ultieme veiligheidsverbeteraar maar wel op Politiestaat waardige manier wel gretig gaat verklikken/aangeven waar er geflitst zou moeten worden.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 18:21   #100
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

We zijn hier al genoeg gekloot in dit kloteland: torenhoge belastingen, een barslecht en onveilig wegennet, incompetente en corrupte politici, jaarlijks miljarden die naar Wallonië stromen waar vrijwel geen flitscontroles zijn....

En de Vlaming maar blijven pikken dat hij langs alle kanten gepluimd en gemolken wordt. Kutland.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be