Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 mei 2014, 22:20   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard VAA vooral gestegen voor mensen die hun wagen echt voor hun beroep nodig hebben

In Jobat van vorige week: http://www.jobat.be/nl/artikels/firm...nemer-44-meer/
Citaat:
Firmawagen kost werknemer 44% meer

Jobat april 2014

83 procent van de Belgen met een bedrijfswagen betaalt nu meer belastingen op zijn firmawagen dan bij de vorige regelgeving. Gemiddeld ziet een werknemer in het eerste jaar van een leasecontract zijn voordeel alle aard – en dus zijn belastingen – stijgen met maar liefst 44 procent.

“Begin 2012 veranderde er heel wat aan de regelgeving rond bedrijfswagens. Door de omslachtige communicatie hierrond heerste er veel onbegrip en was het niet altijd even duidelijk wat er nu daadwerkelijk zou veranderen”, vertelt Michel Van den Broeck, managing director bij fleet- en voertuigbeheerbedrijf LeasePlan Belgium.

Gemiddeld 44 procent meer belastingen

Intussen is de mist opgeklaard en kunnen er conclusies worden getrokken worden. “83 procent van de Belgen met een bedrijfswagen betaalt nu meer belastingen dan bij de vorige regelgeving. De factuur weegt het zwaarst bij de lagere kaders en bedienden in een buitenfunctie”, zegt Michel Van den Broeck.

“Gemiddeld zien Belgische werknemers met een bedrijfswagen in het eerste jaar van een leasecontract hun belastbaar voordeel – en dus hun belastingen – stijgen met maar liefst 44 procent tegenover de oude regelgeving. Op jaarbasis betekent dat een stijging met 893 euro, tot 2.887 euro.”

LeasePlan zelf merkt dat ‘downsizing’ de algemene trend is sinds de nieuwe regelgeving. “Er wordt niet meteen gekozen voor een kleinere wagen, maar wel voor een wagen met een lagere motorisatie, al dan niet aangevuld met extra opties.”

Cataloguswaarde boosdoener

Voor veel bedrijven is de bedrijfswagen een belangrijk instrument dat strategisch wordt ingezet om werknemers aan te trekken en te behouden. “Voor een bediende met een commerciële buitenfunctie vertegenwoordigt de bedrijfswagen zo’n 5,8 procent van het vaste jaarsalaris, terwijl dat bij directie en hogere kaderleden 4,3 procent bedraagt”, aldus Michel Van den Broeck.

Wanneer een werkgever een bedrijfswagen voor persoonlijk gebruik ter beschikking stelt van zijn werknemer, ontstaat er een belastbaar voordeel alle aard (VAA) voor die werknemer.

Dit voordeel alle aard is aan bedrijfsvoorheffing onderworpen. De waarde van het voordeel wordt bijgeteld bij het ‘gewoon’ salaris en is onderworpen aan bedrijfsvoorheffing. Hoe hoger het VAA, hoe meer belastingen een werknemer moet betalen, en hoe minder nettoloon hij overhoudt.

Tot 2011 werd het VAA van een bedrijfswagen berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de wagen en de afstand van het woon-werkverkeer. Nu houdt het VAA helemaal geen rekening meer met die afstand, maar wordt het berekend aan de hand van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de wagen.

Momenteel wordt volgende formule voor het VAA gebruikt:

6/7 x ((netto catalogusprijs + BTW) + korting) x CO2-coëfficiënt

Een belangrijke kanttekening bij deze formule is dat het jaarlijks belastbaar voordeel vanaf begin 2014 nooit minder kan bedragen dan 1.250 euro en dat de CO2-coëfficiënt een onder- en bovengrens heeft van respectievelijk 4 procent en 18 procent.

Voordeel alle aard tot vijfmaal hoger

“De cataloguswaarde waar sinds begin 2012 in de formule rekening mee wordt gehouden zorgt ervoor dat het VAA nu tot wel vijfmaal hoger kan liggen dan bij de oude berekening, toen er nog rekening werd gehouden met de kilometers van het woon-werkverkeer.”

Het eerste jaar dat er met de wagen gereden wordt, geldt de volledige brutocataloguswaarde, daarna wordt een degressiviteit ingebouwd: wat betekent dat de cataloguswaarde de volgende vier jaar zakt met telkens 6 procent, tot een minimum van 70 procent van de oorspronkelijke waarde.

Wanneer de bestuurder na verloop van tijd beslist om een extra optie aan zijn wagen toe te voegen, moet het VAA herberekend worden, aangezien de cataloguswaarde van de wagen dan ook verandert. De wagens die volgens LeasePlan het zwaarst afgestraft worden zijn de hybride en elektrische wagens. Dat komt door hun forse catalogusprijs.

“Ook is de BTW-regelgeving fel gewijzigd. Op voorwaarde dat de BTW afgedragen werd op het aangerekende VAA, aanvaardde de fiscus een recuperatie van 50 procent van die BTW. Aangezien met de nieuwe regelgeving de link tussen het VAA en de inkomstenbelasting definitief verbroken werd, wordt de BTW-aftrek sinds 2013 berekend aan de hand van het gebruik van de wagen voor beroepsdoeleinden. Naargelang het werkelijk beroepsgebruik kan de belastingplichtige voortaan de BTW aftrekken met een maximum van 50 procent voor personenwagens en 100 procent voor lichte vrachtwagens.”

“Niet alleen de financiële impact van de nieuwe regelgeving was aanzienlijk, ook zorgde de aanpassing in de praktijk voor heel wat administratieve rompslomp”, besluit Michel Van den Broeck.
Als Michel Van den Broeck gelijk heeft zijn het vooral de werknemers die hun wagen echt voor hun beroep nodig hebben die de rekening betalen.
Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn.
Als dat inderdaad klopt lijkt het mij niet meer dan redelijk om de nieuwe regeling vandaag nog af te schaffen en de oude regeling terug te laten gelden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 17:29   #2
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Het kantelpunt zit blijkbaar ongeveer bij een Passat.

'Mensen die hun wagen écht voor hun beroep nodig hebben', zouden die hun werk nu echt niet kunnen doen met een Passat?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 17:43   #3
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Als je weet dat in de provincie Antwerpen alleen al meer firmawagens zijn dan in heel Wallonië dan weet je wel dat ze die citroen op federaal vlak volledig willen uitknijpen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 19:03   #4
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Het kantelpunt zit blijkbaar ongeveer bij een Passat.

'Mensen die hun wagen écht voor hun beroep nodig hebben', zouden die hun werk nu echt niet kunnen doen met een Passat?
Zeg vriend, iemand die 10 uur per dag achter zijn stuur zit voor zijn werk, mag toch wel wat meer luxe verwachten denk ik.

Wat hier gebeurt is pure diefstal door de overheid.
Trouwens MR heeft het vorige week toegegeven, niemand moet het nog ontkennen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 21:26   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Ik zie niet in waarom werknemers, buiten bijvoorbeeld handelsvertegenwoordigers of leveranciers, in godsnaam een bedrijfswagen zouden moeten hebben. Heel dat systeem hier is een pervers iets geworden, volledig scheefgegroeid en zijn doel volledig voorbij geschoten. Een cadeau van 400 �* 500 euro (want zoveel betaalt een gewone sterveling maandelijks aan het bezit, gebruik en onderhoud van een bescheiden gezinswagen) in de maand netto van uw werkgever kan sympathiek lijken, maar is op termijn echt niet meer vol te houden.

Bedrijfswagens mogen ze van mijn part kapot belasten, uitgezonderd enkele speciale beroepscategorieën zoals hierboven beschreven. En met het geld dat die torenhoge belastingen oplevert, eindelijk een echt degelijk OV op de rails zetten, een efficiënt carpoolsysteem opzetten en subsidies voor autodelen.

Het is nu natuurlijk fundamenteel onrechtvaardig dat de hogere kaderleden weer de dans ontspringen. Iedereen met een bedrijfswagen zou daarop dus zwaar belast mogen worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 22:41   #6
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Wat zijn we toch weer de slimmeriken van de klas? Bedrijfswagens kapot belasten.
Het is een deel van de economie die vele tienduizenden mensen tewerk stelt.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:14   #7
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom werknemers, buiten bijvoorbeeld handelsvertegenwoordigers of leveranciers, in godsnaam een bedrijfswagen zouden moeten hebben. Heel dat systeem hier is een pervers iets geworden, volledig scheefgegroeid en zijn doel volledig voorbij geschoten. Een cadeau van 400 �* 500 euro (want zoveel betaalt een gewone sterveling maandelijks aan het bezit, gebruik en onderhoud van een bescheiden gezinswagen) in de maand netto van uw werkgever kan sympathiek lijken, maar is op termijn echt niet meer vol te houden.

Bedrijfswagens mogen ze van mijn part kapot belasten, uitgezonderd enkele speciale beroepscategorieën zoals hierboven beschreven. En met het geld dat die torenhoge belastingen oplevert, eindelijk een echt degelijk OV op de rails zetten, een efficiënt carpoolsysteem opzetten en subsidies voor autodelen.

Het is nu natuurlijk fundamenteel onrechtvaardig dat de hogere kaderleden weer de dans ontspringen. Iedereen met een bedrijfswagen zou daarop dus zwaar belast mogen worden.
Ik zie niet in waarom men alweer de auto moet gaan viseren.

Men moet eerlijker zijn in de belastingen, lees fiscale aftrekbaarheid, dat wel. Ze volledig afschaffen? ik denk dat belgië dan ook op dat vlak uniek in de wereld zal zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:51   #8
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom werknemers, buiten bijvoorbeeld handelsvertegenwoordigers of leveranciers, in godsnaam een bedrijfswagen zouden moeten hebben. Heel dat systeem hier is een pervers iets geworden, volledig scheefgegroeid en zijn doel volledig voorbij geschoten. Een cadeau van 400 �* 500 euro (want zoveel betaalt een gewone sterveling maandelijks aan het bezit, gebruik en onderhoud van een bescheiden gezinswagen) in de maand netto van uw werkgever kan sympathiek lijken, maar is op termijn echt niet meer vol te houden.

Bedrijfswagens mogen ze van mijn part kapot belasten, uitgezonderd enkele speciale beroepscategorieën zoals hierboven beschreven. En met het geld dat die torenhoge belastingen oplevert, eindelijk een echt degelijk OV op de rails zetten, een efficiënt carpoolsysteem opzetten en subsidies voor autodelen.

Het is nu natuurlijk fundamenteel onrechtvaardig dat de hogere kaderleden weer de dans ontspringen. Iedereen met een bedrijfswagen zou daarop dus zwaar belast mogen worden.
Je mag mij eens uitleggen wat het probleem nu eigenlijk is met zo'n bedrijfswagens die voor 99% voor privédoeleinden gebruikt worden. Ze zijn in orde qua verzekeringen, goed onderhouden, elke 4 jaar nieuwe dus ook zuinigere wagens. Indien ik geen bedrijfswagen zou hebben, dan zou ik mij een 2e hands moeten aanschaffen waardoor mijn uitstoot verhoogt (zalig voor het milieu). Het bedrag van de auto, daarvan zal een derde bij mij belanden en mijn kookracht zal dus dalen indien ik zelf netto 500 euro moet uitgeven. Bovendien zijn 2e handswagens minder goed voor de auto sector. Wat mij betreft zie ik maar twee problemen aan bedrijfswagens en die wegen niet op tov alle voordelen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:59   #9
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Je mag mij eens uitleggen wat het probleem nu eigenlijk is met zo'n bedrijfswagens die voor 99% voor privédoeleinden gebruikt worden. Ze zijn in orde qua verzekeringen, goed onderhouden, elke 4 jaar nieuwe dus ook zuinigere wagens. Indien ik geen bedrijfswagen zou hebben, dan zou ik mij een 2e hands moeten aanschaffen waardoor mijn uitstoot verhoogt (zalig voor het milieu). Het bedrag van de auto, daarvan zal een derde bij mij belanden en mijn kookracht zal dus dalen indien ik zelf netto 500 euro moet uitgeven. Bovendien zijn 2e handswagens minder goed voor de auto sector. Wat mij betreft zie ik maar twee problemen aan bedrijfswagens en die wegen niet op tov alle voordelen.
Het milieu is alleen maar kapot gegaan door het autoverkeer, snap je.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 13:40   #10
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom werknemers, buiten bijvoorbeeld handelsvertegenwoordigers of leveranciers, in godsnaam een bedrijfswagen zouden moeten hebben. Heel dat systeem hier is een pervers iets geworden, volledig scheefgegroeid en zijn doel volledig voorbij geschoten. Een cadeau van 400 �* 500 euro (want zoveel betaalt een gewone sterveling maandelijks aan het bezit, gebruik en onderhoud van een bescheiden gezinswagen) in de maand netto van uw werkgever kan sympathiek lijken, maar is op termijn echt niet meer vol te houden.

Bedrijfswagens mogen ze van mijn part kapot belasten, uitgezonderd enkele speciale beroepscategorieën zoals hierboven beschreven. En met het geld dat die torenhoge belastingen oplevert, eindelijk een echt degelijk OV op de rails zetten, een efficiënt carpoolsysteem opzetten en subsidies voor autodelen.

Het is nu natuurlijk fundamenteel onrechtvaardig dat de hogere kaderleden weer de dans ontspringen. Iedereen met een bedrijfswagen zou daarop dus zwaar belast mogen worden.
and again, liever symptoombestrijding.

Bedrijfswagens zijn symptomen van een perfide en pervers belastingssysteem dat op zijn limiet zit. Doet daar iets aan, ipv gewoon als een blinde de symptomen trachten te bestrijden
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 14:07   #11
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Trouwens, die maatregel heeft de overheid al meer gekost aan verdwenen arbeidsplaatsen en mislopen belastinginkomsten omdat de verkoop ineengestuikt is.
Ze hadden het beter zo gelaten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 14:49   #12
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Trouwens, die maatregel heeft de overheid al meer gekost aan verdwenen arbeidsplaatsen en mislopen belastinginkomsten omdat de verkoop ineengestuikt is.
Ze hadden het beter zo gelaten.
Ja, maar we zijn toch maar weer lekker tegen de auto.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 14:58   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
and again, liever symptoombestrijding.

Bedrijfswagens zijn symptomen van een perfide en pervers belastingssysteem dat op zijn limiet zit. Doet daar iets aan, ipv gewoon als een blinde de symptomen trachten te bestrijden
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 15:33   #14
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Je mag mij eens uitleggen wat het probleem nu eigenlijk is met zo'n bedrijfswagens die voor 99% voor privédoeleinden gebruikt worden. Ze zijn in orde qua verzekeringen, goed onderhouden, elke 4 jaar nieuwe dus ook zuinigere wagens. Indien ik geen bedrijfswagen zou hebben, dan zou ik mij een 2e hands moeten aanschaffen waardoor mijn uitstoot verhoogt (zalig voor het milieu). Het bedrag van de auto, daarvan zal een derde bij mij belanden en mijn kookracht zal dus dalen indien ik zelf netto 500 euro moet uitgeven. Bovendien zijn 2e handswagens minder goed voor de auto sector. Wat mij betreft zie ik maar twee problemen aan bedrijfswagens en die wegen niet op tov alle voordelen.
Al die bedrijfswagens zorgen er natuurlijk voor dat die werknemers uiteraard niet meer uit hun auto te krijgen zijn en bijgevolg nooit het OV of zelden de fiets naar het werk zullen nemen. Op die manier houd je dus oude, slechte gewoonten in stand. Heel die toevloed aan bedrijfswagens is mede de oorzaak voor ons huidige fileprobleem. Want de wagens die die files veroorzaken staan niet in de file, maar zijn zelf de file ! Als we het OV fatsoenlijk uitbouwen dan hebben gewone werknemers geen nood meer aan een bedrijfswagen.

Via de bedrijfswagen houden we heel onze autoverslavingscultuur in stand. Onze kinderen kweken we daar ook al van jongs af mee op. De meeste kinderen hebben nog nooit op een bus, trein of tram gezeten en velen gaan zelden met de fiets of te voet. Dan kom je weer uit bij problemen als een toegenomen zwaarlijvigheid bij de jeugd en daaraan allerlei gerelateerde gezondheidsproblemen die onze maatschappij handen veel geld kosten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 15:37   #15
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

"oude, slechte gewoonten " Ja schoolmeester we hebben het al begrepen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 15:49   #16
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Al die bedrijfswagens zorgen er natuurlijk voor dat die werknemers uiteraard niet meer uit hun auto te krijgen zijn en bijgevolg nooit het OV of zelden de fiets naar het werk zullen nemen.
bewijs dit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Op die manier houd je dus oude, slechte gewoonten in stand. Heel die toevloed aan bedrijfswagens is mede de oorzaak voor ons huidige fileprobleem.
bewijs het maar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Want de wagens die die files veroorzaken staan niet in de file, maar zijn zelf de file ! Als we het OV fatsoenlijk uitbouwen dan hebben gewone werknemers geen nood meer aan een bedrijfswagen.
bedrijfswagens zijn vooral een compensatiemechanisme, gecreerd door een perfide en pervers belastingsysteem dat zwicht onder zijn eigen gewicht. Doe iets aan dat belastingssysteem, en dat compensatiemechanisme voor uitgeperste werknemers is niet meer nodig. Ge doet aan symptoombestrijding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Via de bedrijfswagen houden we heel onze autoverslavingscultuur in stand.
bewijs het maar eens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Onze kinderen kweken we daar ook al van jongs af mee op. De meeste kinderen hebben nog nooit op een bus, trein of tram gezeten en velen gaan zelden met de fiets of te voet. Dan kom je weer uit bij problemen als een toegenomen zwaarlijvigheid bij de jeugd en daaraan allerlei gerelateerde gezondheidsproblemen die onze maatschappij handen veel geld kosten.
en dat allemaal de schuld van bedrijfswagens. Doe iets aan het belastingsysteem, en onze jongeren gaan spontaan het openbaar vervoer gebruiken, het zwaarlijvigheidsprobleem wordt opgelost, en een hele hoop gerelateerde gezondheidsproblemen ook nog, als ik je moet geloven.
Waar wachten we op? Ga je mee op de baricaden staan om de belastingsdruk te verminderen?

Ik dacht het wel
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 17:07   #17
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zeg vriend, iemand die 10 uur per dag achter zijn stuur zit voor zijn werk, mag toch wel wat meer luxe verwachten denk ik.
Dat is dan ook geen enkel probleem, taxichauffeurs zijn namelijk vrijgesteld van de VAA (zolang zij de wagen niet privé gebruiken natuurlijk).
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 17:36   #18
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Al die bedrijfswagens zorgen er natuurlijk voor dat die werknemers uiteraard niet meer uit hun auto te krijgen zijn en bijgevolg nooit het OV of zelden de fiets naar het werk zullen nemen.
Ik ben IT'er. Ik heb een bedrijfswagen. Heb ik die absoluut nodig? Neen. Maar het gebeurt wel vaker dat een IT'er zich moet verplaatsen voor consultancy te leveren aan een klant. Sta je daar mooi met je fiets. Bovendien bureaujobs en een fiets? Dan moeten er al douches zijn op je werk. OV is haalbaarder maar in het algemeen genomen is een wagen gewoon het meest praktische vervoersmiddel voor een IT'er die aan consultancy doet.

In mijn vriendenkring heeft iedereen een bedrijfswagen, sommige koppels zelfs twee. Je ziet wel dat de tendens is om een afweging te maken tussen meer loon/voordelen of een wagen. Een vriend van mij en zijn vrouw werkten beide in Brussel. Beide hadden dus geen bedrijfswagen en gingen met de trein. Ze hebben een bedrijfswagen genomen omdat ze geen wagen hadden maar de trein werd nog steeds gebruikt.

Op weekendjes weg, proberen we altijd te carpoolen indien mogelijk (is ook leuker samen te rijden) maar het is idd die met de 'gratis' auto die rijden wat uiteindelijk beter is voor het milieu dan de 2e handse wagen.


Citaat:
Op die manier houd je dus oude, slechte gewoonten in stand.
Ik ben het er niet mee eens dat dit een slechte gewoonte is. Een auto is een persoonlijk vervoermiddel. Niet iedereen moet het OV heilig verklaren. Een auto is gewoon praktisch en je gaat geen km omrijden (en dus onnodige km doen) om ergens te geraken itt de bussen die 1 persoon moeten afzetten laat op de avond en daarvoor 10km rondrijden om eventuele andere pendelaars op te pikken.

Citaat:
Heel die toevloed aan bedrijfswagens is mede de oorzaak voor ons huidige fileprobleem.
Mede ja, maar niet de oorzaak op zich. Feit is dat er gewoon meer mensen een auto kunnen kopen en dat sommige koppels er zelf drie hebben: een voor mamma, een voor pappa en een voor de kinderen. Ik twijfel eraan dat er echt veel minder auto's zouden rondrijden indien je de bedrijfsvoertuigen zou afschaffen.

Citaat:
Als we het OV fatsoenlijk uitbouwen dan hebben gewone werknemers geen nood meer aan een bedrijfswagen.
Dat wil ik dan nog wel eens zien. Gans het mobiliteitsplan is een soep, ruimtelijke ordening is een soep, de wegen zijn een soep. Veel geluk daarmee.

Citaat:
Via de bedrijfswagen houden we heel onze autoverslavingscultuur in stand.
Onze kinderen kweken we daar ook al van jongs af mee op. De meeste kinderen hebben nog nooit op een bus, trein of tram gezeten en velen gaan zelden met de fiets of te voet. Dan kom je weer uit bij problemen als een toegenomen zwaarlijvigheid bij de jeugd en daaraan allerlei gerelateerde gezondheidsproblemen die onze maatschappij handen veel geld kosten.
Komaan dit is gewoon een potje eigen dromen voor werkelijkheid aanzien. Zwaarlijvigheid wordt veroorzaakt door teveel binnen zitten en slecht eten. Probeer tieners nog maar eens te overtuigen om buiten met een bal te spelen ipv voor een tablet/PC/Tv etc te hangen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 17:38   #19
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
bewijs dit


bewijs het maar



bedrijfswagens zijn vooral een compensatiemechanisme, gecreerd door een perfide en pervers belastingsysteem dat zwicht onder zijn eigen gewicht. Doe iets aan dat belastingssysteem, en dat compensatiemechanisme voor uitgeperste werknemers is niet meer nodig. Ge doet aan symptoombestrijding


bewijs het maar eens

en dat allemaal de schuld van bedrijfswagens. Doe iets aan het belastingsysteem, en onze jongeren gaan spontaan het openbaar vervoer gebruiken, het zwaarlijvigheidsprobleem wordt opgelost, en een hele hoop gerelateerde gezondheidsproblemen ook nog, als ik je moet geloven.
Waar wachten we op? Ga je mee op de baricaden staan om de belastingsdruk te verminderen?

Ik dacht het wel
Nergens beweer ik dat de belastingdruk in ons land redelijk zou zijn. Maar dat betektn niet dat we het huidige systeem van de bedrijfswagens in stand moeten houden. Het zijn ongeveer een miljoen wagens ! U vraagt regelmatig: bewijs. Het cijfer van een miljoen dat er in ons landje rondrijdt, geeft volgens mij al voldoende verklaring voor langere files en allerhande verkeers- en milieuproblemen.

Overigens moeten we ook durven toegeven dat we voor die belastingdruk veel terugkrijgen. Lagere belastingdruk betekent een inboeting op sociale zekerheid, openbare dienstverlening, etc. maar dan zitten we natuurlijk bij een politieke en fiscale discussie.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 08:17   #20
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Nergens beweer ik dat de belastingdruk in ons land redelijk zou zijn. Maar dat betektn niet dat we het huidige systeem van de bedrijfswagens in stand moeten houden.
Het volstaat voor te stellen de formule van Di Rupo te vervangen door het systeem van een van onze buurlanden. De klagers van vandaag zouden zich door hun kop schieten als ze hoorden hoeveel ze zouden moeten betalen.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be