![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Raad van State is een rechtscollege en is geen gerechtshof.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat houdt natuurlijk in dat als er een klaar en duidelijke wet is die een antwoord geeft, het vonnis simpel is. Maar als er geen expliciete wet is, moet hij dus een gemotiveerde uitspraak doen die zo dicht mogelijk aanleunt bij wat de wet voorschrijft, en in de mate dat er daar contradicties zijn, zijn keuze in zijn vonnis motiveren. Ik ben een totale leek, maar er kunnen bijvoorbeeld twee wetten zijn: - kindergeschreeuw mag de buur niet storen - op een afstand van meer dan 2 meter zijn tuinhuisjes toegelaten Er staat niks over speeltuigen. Jouw advocaat kan stellen dat als tuinhuisjes op 2 meter toegestaan zijn, er geen reden is om speeltuigen die daar een beetje op lijken en zelfs lichter zijn, op 30 meter te verbieden De advocaat van de buur kan stellen dat een speeltuig altijd kindergeschreeuw veroorzaakt en dat 30 meter niet genoeg is om dat geschreeuw niet storend laten te zijn. Er is misschien al een eerdere uitspraak over een concertkiosk die op 50 meter verboden werd wegens geluidsoverlast. De rechter zal een gemotiveerde uitspraak moeten doen rekening houdende met deze uitspraken en wetten en argumenten. Het is a priori niet duidelijk wat hij zal beslissen. Maar wat hij zal beslissen zal nadien een invloed hebben op alle speeltuigen op minder dan 30 meter van de buur... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is de uitspraak van het hof in Namen en het hof van Brussel.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat legt inderdaad het circus uit ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 14 mei 2014 om 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het niet aan de rechter is, aan wie dan wel ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Gouverneur
|
![]() Er is een uitzondering. Wanneer het Hof van Cassatie een arrest van een Hof van Beroep verbreekt maakt ze de zaak over aan een ander Hof van Beroep die dan de grond van de zaak opnieuw dient te beslechten. Indien dit Hof een arrest velt en er opnieuw een Cassatieberoep en een Cassatiearrest tussenkomt dat opnieuw verbreekt wordt de zaak opnieuw doorgezonden naar een ander Hof van Beroep en is dit Hof dan wel gebonden door de Cassatie uitspraak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Volgens het hof leveren de relevante wettelijke bepalingen uit de Gewone wet op de hervorming der instellingen en die van de Taalwet Bestuurszaken niet de minste interpretatiemoeilijkheid op: de Vlaamse belastingdienst moet in de betrekkingen met particuliere inwoners van de randgemeenten de taal gebruiken die de burger kiest, voor zover die het Nederlands of het Frans is. De twee te beantwoorden vragen zijn volgens het hof dan ook 1) of de burger het Frans gebruikte en 2) of de betrokken belastingadministratie dat wist of moest weten. Op beide vragen antwoordt het hof bevestigend. Volgens de Vlaamse Gemeenschap verduidelijken de omzendbrieven welke interpretatie de Vlaamse regering aanhangt inzake de Bestuurstaalwet. Het hof beschouwt deze omzendbrieven als legistieke commentaren zonder reglementaire waarde, waardoor het zich niet gebonden acht ze toe te passen. Om dezelfde reden wenst het hof zich niet uit te spreken over de wettigheid van de omzendbrieven en heeft geen belang dat de Raad van State in het verleden vernietigingsberoepen tegen die omzendbrieven heeft verworpen. Het voorschrift uit de omzendbrieven om telkens opnieuw uitdrukkelijk een Franse vertaling te vragen van het aanvankelijk in het Nederlands opgesteld document, voegt volgens het Bergense hof formaliteiten toe die niet in de wet staan en, zo stelt het, dan ook niet ter zake doen. Het dwangbevel onder dreiging van uitvoerend beslag, dat door de Vlaamse Gemeenschap werd verzonden en waarop de betrokken inwoner beroep had aangetekend bij de beslagrechter, leidde uiteindelijk tot het voorliggende arrest waarin het bevel niet wordt vernietigd, maar wel zonder gevolg verklaard." http://www.adjunctvandegouverneur.be...nomy_menu/2/34
![]() |
![]() |
#70 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bent wel de tweede paragraaf van het artikel "vergeten"...
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 14 mei 2014 om 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar waar volgens mij die rechtbank de mist in gaat is dat we nu nogal grappige dingen gaan meemaken, want als dat wil zeggen dat een administratie nu geen formaliteiten meer kan opleggen als het ook zonder had gekund, dan gaan we moppen beleven he. Dan moet je immers met geen enkele formaliteit nog rekening houden vanwege enige overheidsdienst, van zodra die overheidsdienst "het had kunnen weten" ![]() Die rechtbank oordeelt dus dat administratieve formaliteiten niet meer door burgers moeten uitgevoerd worden om hun rechten laten te gelden ![]() Ik ga dus binnenkort een proces beginnen tegen buitenlandse zaken, want de ambassade in Parijs is vergeten dat ik graag had kunnen stemmen, en is vergeten van mij in te schrijven. Dat ik daarvoor de juiste stappen niet op tijd heb genomen, is een formaliteit die niet nodig was en ze had het kunnen weten ! Als mijn identiteitskaart verloopt zal ik ook een schadevergoeding vragen voor mijn problemen, aangezien de ambassade wist dat mijn identiteitskaart ging verlopen en ze mij geen nieuwe heeft gestuurd.... Het is nogal grappig van een rechtbank zien te oordelen dat administratieve procedures wettig zijn, maar niet gevolgd moeten worden ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 14 mei 2014 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Locale administraties zijn verplicht deze toe te passen, en de notie dat deze geen reglementaire waarde zou hebben is dus volstrekt fout. Citaat:
Voor zover ik weet kan een rechter niemand verplichten de wet te overtreden, maar dit doen op basis van het argument dat de formaliteiten nodig om aan de wet te gehoorzamen niet expliciet in de wet staan is toch enkele bruggen te ver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Vlaamse overheid is ook in de faciliteitengemeenten bevoegd, maar mag geen regeling treffen die conflicteren met de bijzondere bepalingen voor die gemeenten in de federale taalwetten. Dat is ook niet gebeurd (cfr. RvS), dus die paragraaf is niet relevant. Laatst gewijzigd door Nyquist : 14 mei 2014 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grondwet laat geen twijfel bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die administratieve uitvoering moet dus in overeenstemming zijn met de federale wet en kan die federale wet zelf niet veranderen. Maar de RvS heeft geoordeeld dat de *administratieve* beslissing van de omzendbrief wel degelijk een juiste wettelijke uitvoering was van die federale wet, hoewel dat aangevochten werd door de klagende partij. Dat hof heeft zelfs geoordeeld dat de hypothetische administratieve beslissing die de aanklager wilde (eenmalige registratie) onwettig was op verschillende manieren en dat bijgevolg de omzendbrief de ENIGE JUISTE administratieve organisatie was in overeenstemming met de federale wet. Zelfs het hof in Bergen spreekt dat niet tegen. Wat dat hof in alle zottigheid wel stelt is dat burgers de administratieve organisatie aan hun laars mogen lappen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 mei 2014 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Vlaams Gewest loopt hier een enorm risico. Doordat in 1ste aanleg al een vonnis is van uitgesproken slechte wil loopt Vlaanderen het risico op te draaien voor alle gerechtskosten en kan ze zelfs aansprakelijk gesteld worden voor misbruik van de gerechtsgang.
![]() |
![]() |