![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Geen bezwaren tegen Arabisch of Turks, Eberhard.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inzake het taalonderricht hoeven we vooral zwaar in te zetten op twee talen: het Nederlands en het Engels. In tweede orde: het Duits en daarna het Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Waarom zou iedereen hetzelfde curriculum moeten volgen, quercus? Het spreekt vanzelf dat taalbadonderwijs geen excuus mag zijn om het Nederlands te verwaarlozen. En niet alle leerlingen zijn sterk genoeg, daarom moet de mogelijkheid om les in het Nederlands te krijgen blijven bestaan.
Maar zowel economisch als politiek en cultureel maakt het zin om een brede keuze aan talen te hebben. Buurtalen zijn dus belangrijk, net als Engels als de hedendaagse lingua franca, en we hebben weliswaar geen tienduizenden leerlingen nodig die pakweg Spaans kunnen spreken. Maar als je handel wil drijven met Spanje of Zuid-Amerika, dan is het wel een belangrijke plus als je enkele mensen hebt die taal machtig zijn. Of een paar mensen die Russisch kunnen, of Turks, of Tsjechisch...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zult u moeten aantonen dat het onderricht van aardrijkskunde of geschiedenis in het Frans, Engels of Duits... enig pedagogisch voordeel heeft voor de betrokken leerlingen en hun kennis voor de desbetreffende vakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo gaan er honderdduizenden Franstalige kinderen naar het Nederlandstalige onderwijs en gingen de kinderen van bv Goedele Likeens naar de Franstalige school. Verder zijn er tientallen internationale scholen waarin onderricht kan worden verkregen van Spaans tot Japans tot Engels tot Koreaans tot Duits. Ps: Internationale scholen garanderen wél dat de vakken door native speakers worden gegeven. Dat zie ik het Vlaams onderwijs nog niet doen. Of men moet net zo een komische situatie als in Nederland nastreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dus binnenkort spreekt iedereen in Wallonië vloeiend Nederlands?
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Laat dus deze keer de Walen maar eerst hun goede wil tonen. Zodra overal in Wallonië de helft van de vakken in het Nederlands gegeven worden is het geven van les in het Frans in Vlaanderen te bespreken...
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Ik merk dat alle reacties tegen dat CLIL-onderwijs gebaseerd zijn op politieke motieven. Het kind verwordt tot een speelbal van eigenbelang voor machtswellustelingen. Laatst gewijzigd door pajoske : 22 mei 2014 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Eentalig onderwijs? In deze tijden? Als gij dat het ideaal vindt voor uw kinderen, mij niet gelaten. Mijn echtgenote en ik maakten een andere keuze. Wij motiveerden onze kinderen vanaf kleuterleeftijd om zo veel mogelijk talen te leren. In hun werkomgeving maken ze allemaal slechts beperkt gebruik van de Nederlandse taal. Zij hebben dus helemaal geen spijt van onze keuzes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat is "eigen"? Een Engelse die met een Belg getrouwd is en in Vlaanderen woont, een Française die in hetzelfde geval is, een van huis uit Frans sprekend persoon die in Vlaanderen woont,.... Dat is toch evenzeer "eigen"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() En daarom dat de kennis van het Frans van de volgende generaties waarschijnlijk een stuk minder was..... Mijn grootvader d�*cht ook in het Frans als hij Frans sprak, en hoefde nooit naar het juiste woord te zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Voordeel? Natuurlijk! Ze leren "spelenderwijs" die talen, én ze leren in die talen ook termen die ze in de taallessen nooit zouden zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom? Waarom zouden wij de kans om ons Frans te perfectioneren laten liggen omdat zij te koppig zijn om de tweede landstaal vloeiend te leren? Nogmaals: our gain, their loss.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Frans heb je eigenlijk nergens voor nodig...
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |