Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 9 juni 2014, 12:05   #81
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik moet je spijtig genoeg gelijk geven.
Maar ik geloof niet dat ik mij liet verleiden tot hoera-geroep.
Zoja dan was dit onterecht.
Zoals ik de zaken nu zie tenminste.
Je hebt in het verleden wel meer, zeer voorbarig, jezelf verkneukelt in het toekomstige falen van de Wever of het langs de kant zetten van de N-VA.
stuyckp is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:06   #82
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet toegeven dat de tripartite een reële mogelijkheid was zeker gezien het verwijt wegviel dat ze aan Vlaamse zijde een minderheid had

Mijn idee nu, is dat de vorming van de Waalse regering (of van eender welke regering onderop) precies die tripartite hypothekeert.
De Wevers vraag om dit van Vlaamse zijde te doen, had trouwens dat oogmerk om de tripartite moeilijker te maken voor al wie voor symmetrie ging.
Met N-Va in de Vlaamse was symmetrie op federaal vlak uitgesloten als men aan Waalse zijde voor tripartite koos.
En nu is het begot de PS zelf die Di Rupo II hypothekeert...
Ja, tripartite was een heel realistisch scenario. Zeker als iedereen 100% lineair redeneert. Maar er zijn teveel andere rekeningen die open stonden, en weinig zin om als grootste waalse partij die de frontale aanval van MR wist electoraal af te slagen rusti af te wachten wat hun grootste tegenstanders bekokstoofden. Kun je hen vanuit hun perspectief ongelijk geven ?
Di Rupo weten maar al te goed wat BDW en KP over hen denken.

Ik denk dat alain gerlache gelijk heeft : elio di rupo gaat het spitaels-scenario copy/pasten en zelf Waals MP worden. Geraakt PS toch in de federale dan zal het voor een ander zijn. Geraakt PS er niet in, dan zit hij toch goed.
Pandareus is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:08   #83
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De walen zijn de kleinste groep, en hebben een hele campagne drek over hun kop gekregen vanuit n-va. Met als ultieme vernedering dat hautaine filmpje van de Leider waarin hij de walen rechtstreeks aansprak. Maar wel op een manier hoe nonkel missionaris tegen een klas vol tutsi leerlingen spreekt.
Als BDW dan nog zo onhandig was om op voorhand zijn strategie in de pers te gooien : 'in een front met de vlaamse regering naar de federale onderhandelingen' maar er zelf niet in slaagt zijn toekomstige coalitiegenoot cdv mee te krijgen, dan is het tijd voor iets anders, zal EDR gedacht hebben. Vooral omdat er voldoende signalen waren dat strateeg Peeters een absoluut njet gaf voor er op vlaams niveau de blauwen bij te laten.
Dan weet je dat twee pistes geeuthanaseerd zijn : de klassieke tripartite + de symmetrische coalitie. Maar centrum rechts zonder PS en zonder institutioneel luik kan nog, en EDR zat er als toeschouwer bij terwijl BDW en KP het politieke schaakbord beroerden. Niet comfortabel...
Ik denk dat EDR daar gekozen heeft voor de vlucht vooruit en hij consolideert zijn regionale macht en zal MR nog maar eens 5 jaar naar de oppositie in namen en brussel sturen.
Is hij hierdoor federaal verzwakt ? Niet zeker, er veranderde niet zoveel, de wever zal met evenveel ijver een federale coalitie zonder PS proberen op te zetten. Wat is zijn winst ? Zeker een stuk gekochte loyauteit vanwege benoit lugen. En het plezier van kris peeters zijn spelletje te hebben kunnen torpederen.
Dat sommigen nu kunnen filosoferen over confederale logika in de coalitie is iets voor politieke wetstraatwatchers, dat gaat een weekje mee en speelt niemand echt parten.
Binnenkort kan waals minister-president Di Rupo en vlaams minister-president De Wever aan tafel gaan zitten met Premier Kris Peeters over hoe ze de bevoegdheidsoverdrachten van de 6e staatshervorming loyaal, enthousiast en efficient gaan uivoeren.

Als dat de kracht van verandering niet verpersoonlijkt, weet ik het ook niet meer.

Er staan ons nog fundamenteel-vrolijke dagen te beleven.
Als alles goed gaat wel ja.
De leugens van den Bruno zijn in zijn gezicht ontploft.
Niks mis overigens met dat filmpje. Ik zou het zelf niet gedaan hebben omdat het toch niets uithaalt en niets oplevert.
stuyckp is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:11   #84
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Mee eens. Maar waar in de eerste en nogal kinderlijk defaitistische reacties de tripartite zowat een feit was is het nu toch echt wel de piste die in hibernatie zit en enkel zal bovenkomen mocht de wever falen. Waar ikzelf zeker niet van uitga nu hij het institutionele 5 jaar in de kast wil steken.
Ik zie niet in waarom het kinderlijk defaitistisch was. En het behoort nog steeds tot de mogelijkheden. In politiek kan alles. Ik verschiet van niets meer.
stuyckp is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:13   #85
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Je hebt in het verleden wel meer, zeer voorbarig, jezelf verkneukelt in het toekomstige falen van de Wever of het langs de kant zetten van de N-VA.
Natuurlijk zie ik Bart-stuikende-panda-De-Wever graag op zijn bakhuis gaan.
En geef toe het had er lang alle schijn van, en nog is het niet onmogelijk.
Als De Wever alsnog aan de zijlijn belandt, dan trek ik een fijne fles open, en drink ze lachend uit op jouw naïviteit en die van je companen sedert +180 jaar.
Oud 9 juni 2014, 12:13   #86
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet toegeven dat de tripartite een reële mogelijkheid was zeker gezien het verwijt wegviel dat ze aan Vlaamse zijde een minderheid had

Mijn idee nu, is dat de vorming van de Waalse regering (of van eender welke regering onderop) precies die tripartite hypothekeert.
De Wevers vraag om dit van Vlaamse zijde te doen, had trouwens dat oogmerk om de tripartite moeilijker te maken voor al wie voor symmetrie ging.
Met N-Va in de Vlaamse was symmetrie op federaal vlak uitgesloten als men aan Waalse zijde voor tripartite koos.
En nu is het begot de PS zelf die Di Rupo II hypothekeert...
Voila. Volledig eens.
stuyckp is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:17   #87
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
De walen zijn de kleinste groep, en hebben een hele campagne drek over hun kop gekregen vanuit n-va. Met als ultieme vernedering dat hautaine filmpje van de Leider waarin hij de walen rechtstreeks aansprak. Maar wel op een manier hoe nonkel missionaris tegen een klas vol tutsi leerlingen spreekt.
Als BDW dan nog zo onhandig was om op voorhand zijn strategie in de pers te gooien : 'in een front met de vlaamse regering naar de federale onderhandelingen' maar er zelf niet in slaagt zijn toekomstige coalitiegenoot cdv mee te krijgen, dan is het tijd voor iets anders, zal EDR gedacht hebben. Vooral omdat er voldoende signalen waren dat strateeg Peeters een absoluut njet gaf voor er op vlaams niveau de blauwen bij te laten.
Dan weet je dat twee pistes geeuthanaseerd zijn : de klassieke tripartite + de symmetrische coalitie. Maar centrum rechts zonder PS en zonder institutioneel luik kan nog, en EDR zat er als toeschouwer bij terwijl BDW en KP het politieke schaakbord beroerden. Niet comfortabel...
Ik denk dat EDR daar gekozen heeft voor de vlucht vooruit en hij consolideert zijn regionale macht en zal MR nog maar eens 5 jaar naar de oppositie in namen en brussel sturen.
Is hij hierdoor federaal verzwakt ? Niet zeker, er veranderde niet zoveel, de wever zal met evenveel ijver een federale coalitie zonder PS proberen op te zetten. Wat is zijn winst ? Zeker een stuk gekochte loyauteit vanwege benoit lugen. En het plezier van kris peeters zijn spelletje te hebben kunnen torpederen.
Dat sommigen nu kunnen filosoferen over confederale logika in de coalitie is iets voor politieke wetstraatwatchers, dat gaat een weekje mee en speelt niemand echt parten.
Binnenkort kan waals minister-president Di Rupo en vlaams minister-president De Wever aan tafel gaan zitten met Premier Kris Peeters over hoe ze de bevoegdheidsoverdrachten van de 6e staatshervorming loyaal, enthousiast en efficient gaan uivoeren.

Als dat de kracht van verandering niet verpersoonlijkt, weet ik het ook niet meer.

Er staan ons nog fundamenteel-vrolijke dagen te beleven.
U vergeet één ding; gene enkele Vlaming die nu nog kan geloven dat het de francofonie voor het goed van heel België, ook van de Vlamingen in België te doen is.
De schellen zijn van de ogen van de Vlamingen gevallen; de francofonie is er voor de franstaligen en voor de franstaligen alleen, punt.
Dus la Belgique beperkt zich tot Wallo-brux en Vlaanderen hoort daar niet bij.
Dus het land is gesplitst.
Eindelijk hebben de Vlamingen dat ingezien dank zij de houding van EDR, himself, die ten andere nooit of te nimmer, ondanks al zijn gefleem, een andere houding heeft aangenomen dan 'la francofonie et rien d'autre que la francofonie'.
marie daenen is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:19   #88
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Ik steun Dewever wat onderwijs betreft. Wat de andere progressieve partijen willen is totale denivellering naar beneden.

Al blijft het vreemd dat de n-va ook hier flip flop deed gezien Bourgois nog uitpakte met die onderwijshervorming

Het zou niet slecht zijn mocht men zedenleer of godsdienst als keuze kunnen vervangen door extra sporturen of bijles in zwakkere vakken / zelfstudie

Zedenleer komt maar al te vaak neer op linkse soms zelfs partijpolitieke indoctrinatie Ik heb zelf het gros van mijn schooljeugd zedenleer gevolgd En heb op het eind als atheist voor protestantse en kath godsdienst gekozen omdat die gewoon geen indoctrinatie deden en soms vlaams gezind waren
Je praat over denivellering, maar zelf ben je journalistiek gaan studeren ?
Een pseudo diploma zoals bedrijfscommunicatie, alleen nog inhoudslozer.
Dat is zoals snid & naad, coiffeurschool of landbouwschool vergelijken met humaniora.
Pandareus is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:19   #89
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als De Wever alsnog aan de zijlijn belandt, dan trek ik een fijne fles open, en drink ze lachend uit op jouw naïviteit en die van je companen sedert +180 jaar.
Enkele tegenstrijdigheden.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:22   #90
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn onbestaande naïviteit.
Een Belgicist die op de citadel van Dinant komt zeveren dat België toch een heel mooi land is, dat dit daarom niet gesplitst mag worden, zo ongeveer de teneur van uw flauwe kul hier op het forum, dat is voor mij de definitie van naief.
Vooral als je dan nog weet dat uw mening nauwer aansluit bij N-VA dan enig andere partij. Niet alleen naief, daar bestaan nog andere woorden voor.
stuyckp is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:22   #91
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Enkele tegenstrijdigheden.
De tripartite is gehypothekeerd, maar niet onmogelijk op federaal vlak.
Als ze er komt vliegt De Wever in de dugout.
Daar is niks tegenstrijdig aan.
Oud 9 juni 2014, 12:23   #92
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft er nooit ingezeten. Kris Peeters en Bart De Wever dronken nog voor de uitslagen al gezellig een pintje. De PS wou nooit in een besparingsregering zitten, zeker niet na de winst van PTB. Door een regering met CDH te vormen en MR zo te schofferen hebben ze de laatste banden tussen een tripartite langs Franstalige zijde opgeblazen. Al heeft Bart DW het wel slim gespeeld door de PS zo op te jagen dat ze het CDH aan zich bonden, zodat CD&V zich aan N-VA moest binden. Hij heeft bovendien de haat tussen CD&V en CDH nog meer aangewakkerd én de liberale familie waar er nog goede banden waren in één klap vernietigd. Niet slecht gedaan.
BWarrior is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:23   #93
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Mijn onbestaande naïviteit.
Een Belgicist die op de citadel van Dinant komt zeveren dat België toch een heel mooi land is, dat dit daarom niet gesplitst mag worden, zo ongeveer de teneur van uw flauwe kul hier op het forum, dat is voor mij de definitie van naief.
Vooral als je dan nog weet dat uw mening nauwer aansluit bij N-VA dan enig andere partij. Niet alleen naief, daar bestaan nog andere woorden voor.
Naïef of niet: België is het feit, zelfstandige republiek der beide Vlaenders is een droom (nachtmerrie voor de meeste Belgen)
Oud 9 juni 2014, 12:28   #94
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tripartite is gehypothekeerd, maar niet onmogelijk op federaal vlak.
Als ze er komt vliegt De Wever in de dugout.
Daar is niks tegenstrijdig aan.
Opnieuw tegenstrijdig. U verwijt naïviteit aan anderen. maar gelooft er tegelijk ook nog zelf in.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:28   #95
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Misschien ligt het aan mij, maar verschillende verkeersreglementen en rijbewijzen lijkt me toch niet erg handig.

Ik begrijp niet dat de Vlaamsgezinden, die het hebben over identiteit e.d.m., niet inzien dat de Vlamingen België niet willen splitsen, daar is gewoon geen vraag naar bij de bevolking. De mensen voelen zich nu eenmaal - ook - Belg. Het is absurd te zeggen dat men voor een Vlaamse identiteit is maar anderzijds de Belgische identiteit wil uitroeien...
Inderdaad zo zijn de Vlamingen over het algemeen niet.
Maar als zij nu eens beginnen in te zien dat de franstaligen wel zo zijn; zij zijn voor de franstalige identiteit en ofwel heerst die in heel la Belgique en zijn ze voor België, ofwel is het voor hun gedaan met België.
marie daenen is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:31   #96
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Opnieuw tegenstrijdig. U verwijt naïviteit aan anderen. maar gelooft er tegelijk ook nog zelf in.
Het geloof is wat geminderd, de hoop blijft.
Oud 9 juni 2014, 12:31   #97
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

De definitie van confederalisme is blijkbaar: op verschillende bestuursniveaus andere partijcoalities hebben.

Tiens dat wist ik niet, ik dacht altijd dat confederalisme een samenwerkingsverband tussen soevereine staten was.

Eigenlijk is Belgique dus al van 1830 een confederatie van steden en gemeenten en provincies.
Bolleke Wol is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:34   #98
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
De definitie van confederalisme is blijkbaar: op verschillende bestuursniveaus andere partijcoalities hebben.

Tiens dat wist ik niet, ik dacht altijd dat confederalisme een samenwerkingsverband tussen soevereine staten was.

Eigenlijk is Belgique dus al van 1830 een confederatie van steden en gemeenten en provincies.
Confederalisme heeft ook te maken met de totstandkomingswijze: twee aparte entiteiten van onderop die gaan samenwerken in onderlinge afspraak op bepaalde domeinen is confederalisme.

Federalisme is wat rest bij het afbrokkelen van unitaire staten, als regio's op bepaalde domeinen hun gang gaan.

Beide kunnen weerspiegeld worden in apart samengestelde bestuursniveaus.
Oud 9 juni 2014, 12:39   #99
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Confederalisme heeft ook te maken met de totstandkomingswijze: twee aparte entiteiten van onderop die gaan samenwerken in onderlinge afspraak op bepaalde domeinen is confederalisme.

Federalisme is wat rest bij het afbrokkelen van unitaire staten, als regio's op bepaalde domeinen hun gang gaan.

Beide kunnen weerspiegeld worden in apart samengestelde bestuursniveaus.
Ook dan is er geen sprake van confederalisme, tenzij de Vlaamse en de Waalse regering zouden beslissen van de Belgische staat zelf te hervormen of af te schaffen. Wat vooralsnog niet staat te gebeuren.
Bolleke Wol is offline  
Oud 9 juni 2014, 12:41   #100
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Ook dan is er geen sprake van confederalisme, tenzij de Vlaamse en de Waalse regering zouden beslissen van de Belgische staat zelf te hervormen of af te schaffen. Wat vooralsnog niet staat te gebeuren.
Ik ben geen vragende partij hoor...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be