Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2014, 08:44   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Leerlingen mogen opgeven met wie ze niet in klas willen zitten

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Heel wat scholen laten leerlingen kiezen bij welke vriendjes ze graag in de klas willen zitten. Sommige laten leerlingen zelfs bepalen wie ze niet erbij willen. Dat zou de sfeer in de klas verbeteren. "Een stap te ver", zegt pedagoog Bert Smits in Het Laatste Nieuws.
Citaat:
"Een stap te ver", zegt pedagoog Bert Smits.
Dat weet ik nog zo niet?

Of ziet hij dat misschien als een 'gevaarlijke' keuze die sommigen zouden durven maken in de zin van:

Ik wil naast dienen bruine niet zitten en naast die Marokkaan of Turk en al die andere allochtonen ook niet, weg ermee!! Ik wil naast dat mooie blonde meisje met de blauwe ogen zitten.

Of zo van: Ik wil naast die niet zitten want die laat scheetjes.

Of: Ik wil daar niet naast zitten van ik kan zijn/haar kop niet zien.

Gaat dat wel goedkomen dan?
Oud 16 juni 2014, 08:48   #2
giserke
Banneling

Standaard

Racisme in de praktijk noem ik dit.
Dergelijke scholen verdienen hun erkenning ingetrokken te worden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 09:03   #3
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Belachelijk idee. Ze zullen later ook met collega's moeten werken van wie ze het gezicht niet kunnen zien.

Laatst gewijzigd door Zeus : 16 juni 2014 om 09:03.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 09:06   #4
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Inderdaad een GROTE stap te ver! Op de school van mijn jongste dochter mogen ze bv. ook 4 namen opgeven van kindjes met wie ze graag volgend jaar in de klas zouden zitten. Maar zelfs een "voorkeursleerkracht" opgeven is al taboe, net omdat dat al gezien wordt als een afwijzing van de andere leerkracht.
Als een school gaat toegeven aan persoonlijke antipathieën, is het hek van de dam. Ik vraag me trouwens af welke ouder hier aan zou meewerken en mee de namen zou invullen van "ongewenste" medeleerlingen?
Trouwens: de kinderen laten hun lijstjes aan elkaar zien. Je zal maar het kindje zijn dat verschillende keren als negatieve keuze vermeld staat....

Laatst gewijzigd door Miauw! : 16 juni 2014 om 09:07.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 09:17   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Het systeem heeft niets met racisme te maken. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe mijn kinderen een lijst mochten maken met wie ze het jaar nadien graag in de klas zouden willen zitten. Elk kind geeft twee a drie 'voorkeuren'.
Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden in de mate van het mogelijke, maar niet meer dan dat. En ook de ouders worden gevraagd wat ze ervan denken.

De bedoeling is dat 'vriendjes' samen in een klas gaan zitten. Dat is bevorderend voor hun motivatie om naar school te gaan. Want wanneer vier kinderen constant samen zijn en er opeens eentje in een andere klas moet gaan zitten terwijl zijn drie vriendjes samen in de parallelle klas zitten kan dit ten koste gaan van zijn geluk en van zijn resultaten.
Ook de klassieke 'vijandjes' die constant ruzie hebben kunnen beter niet samen zitten. Ook daar wordt rekening mee gehouden. De praktijk leert dat zo'n kinderen na een tijd beter overweg kunnen met elkaar wanneer ze niet de ganse dag in dezelfde klas zitten.

Tenslotte krijgen 'eenzame' kinderen, of kinderen die het moeilijker hebben om vrienden te maken, de kans om bij hen te zitten waarmee ze zich 'gemakkelijker' voelen. Ook dat werkt bevorderend, zoals is gebleken.

Gezien de meeste scholen meer dan één klas per leerjaar hebben, is dit systeem alleen maar goed. Ik zie echt geen reden tot bezwaar.
Oud 16 juni 2014, 09:23   #6
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Het systeem heeft niets met racisme te maken. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe mijn kinderen een lijst mochten maken met wie ze het jaar nadien graag in de klas zouden willen zitten. Elk kind geeft twee a drie 'voorkeuren'.
Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden in de mate van het mogelijke, maar niet meer dan dat. En ook de ouders worden gevraagd wat ze ervan denken.

De bedoeling is dat 'vriendjes' samen in een klas gaan zitten. Dat is bevorderend voor hun motivatie om naar school te gaan. Want wanneer vier kinderen constant samen zijn en er opeens eentje in een andere klas moet gaan zitten terwijl zijn drie vriendjes samen in de parallelle klas zitten kan dit ten koste gaan van zijn geluk en van zijn resultaten.
Ook de klassieke 'vijandjes' die constant ruzie hebben kunnen beter niet samen zitten. Ook daar wordt rekening mee gehouden. De praktijk leert dat zo'n kinderen na een tijd beter overweg kunnen met elkaar wanneer ze niet de ganse dag in dezelfde klas zitten.

Tenslotte krijgen 'eenzame' kinderen, of kinderen die het moeilijker hebben om vrienden te maken, de kans om bij hen te zitten waarmee ze zich 'gemakkelijker' voelen. Ook dat werkt bevorderend, zoals is gebleken.

Gezien de meeste scholen meer dan één klas per leerjaar hebben, is dit systeem alleen maar goed. Ik zie echt geen reden tot bezwaar.
Wat jij daar allemaal opsomt, is zoals het in "onze" school ook gebeurt, en ik kan je volledig volgen in je redenering. Wat ik niet begrijp, is waarom je dan plots concludeert: "Ik zie echt geen reden tot bezwaar", terwijl je net zelf ook alle voordelen opsomt van een positieve voorkeurslijst.
Leerkrachten houden echt zelf ook wel rekening met moeilijke relaties, daar is geen negatieve voorkeurslijst voor nodig.
Oud 16 juni 2014, 09:27   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Misschien is een positieve keuze weldegelijk beter.
Alles is goed om schoolmoeheid te vermijden.
Je moet er tenslotte ongewenst 12 jaar van je leven doorbrengen in een hoogst kunstmatige omgeving.
Oud 16 juni 2014, 09:40   #8
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

In de lagere school waar mijn kinderen school lopen gebeurt de indeling simpelweg alfabetisch. Al de rest wordt genegeerd.
Oud 16 juni 2014, 09:47   #9
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Wat jij daar allemaal opsomt, is zoals het in "onze" school ook gebeurt, en ik kan je volledig volgen in je redenering. Wat ik niet begrijp, is waarom je dan plots concludeert: "Ik zie echt geen reden tot bezwaar", terwijl je net zelf ook alle voordelen opsomt van een positieve voorkeurslijst.
Leerkrachten houden echt zelf ook wel rekening met moeilijke relaties, daar is geen negatieve voorkeurslijst voor nodig.
Volledig mee eens. Zo ging het er ook aan toe in mijn lagere school. Ik ben volledig te vinden voor een positieve lijst waar men in de mate van het mogelijke mee rekening houdt, maar een negatieve lijst kan enkel maar voor problemen zorgen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 09:52   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht

Dat is het positieve systeem, waar ik ook geen enkel bezwaar tegen heb.

het is aan een prive persoon, (volwassene of kind) totaal niet verboden om te discrimineren. Dat doen we dagelijks. Enkel de staat of de staatsfunctionarissen (leerkrachten vb.) mogen niet discrimineren.

Kinderen hun voorkeur laten opschrijven kan effektief voor aangenamere klassen zorgen, waarbij de gedoodverfde zondebokken een andere mogelijkheid krijgen, wat ook positief kan gezien worden.

Wat echter totaal uit den boze is, en ik vraag me af waar de drie hersencellen van de leerkrachten zitten die dat hebben toegestaan, is het uitsluitingsmechanisme handhaven: welke mensen wil je NIET in de klas.
Dat is niet meer het recht op discrimineren. Dat is kinderen bewust leren anderen uit te sluiten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 09:54   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
In de lagere school waar mijn kinderen school lopen gebeurt de indeling simpelweg alfabetisch. Al de rest wordt genegeerd.
heel politiek correct. Leer de kinderen dat ze dan vooral geen vriendschappen moeten sluiten met mensen die te ver van hen vandaan staan in het alfabet. Wel positief voor de al-allahoue, de al-boedia, de al-bouazza etc... families. Steeds samen in de klas.
Je zou bijna met plezier "van zwanaken" heten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 16 juni 2014, 09:56   #12
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
heel politiek correct. Leer de kinderen dat ze dan vooral geen vriendschappen moeten sluiten met mensen die te ver van hen vandaan staan in het alfabet. Wel positief voor de al-allahoue, de al-boedia, de al-bouazza etc... families. Steeds samen in de klas.
Fijn te horen dat u voor etnisch gemengde klasgroepen bent.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 09:56   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn deelneming aan uw kinderen.
Oud 16 juni 2014, 09:56   #14
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat vind ik nu ook niet verstandig. Normaal wordt er toch rekening gehouden met de verdeling jongens/meisjes, met het niveau, met onderlinge relaties, met "moeilijke" leerlingen die veel aandacht vragen, enz.
Als er bv. 40 kinderen over 2 klassen te verdelen zijn, krijgt de juf die een kind dat veel aandacht vraagt in haar klas krijgt, er 19 en de andere juf 21.
Oud 16 juni 2014, 09:57   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Fijn te horen dat u voor etnisch gemengde klasgroepen bent.
beter mijn posten lezen: ik heb NOOIT een probleem met de etnische achtergrond van mensen.
Ik maak bezwaar tegen de achterlijke cultuur waaruit sommigen komen.

Oud 16 juni 2014, 09:58   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Er is toch iemand die gewoon een routine kan schrijven die gewoon uit een dataset van 40 namen twee random groepen van 20 kan kiezen, hoop ik
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 10:21   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Alles is goed om schoolmoeheid te vermijden.
Be carefull what you wish for: de beste remedie tegen schoolmoeheid is de school afschaffen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 10:24   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
² Net oudercontact gehad met de juf van onze jongste. Ze gaan er voor zorgen dat hij volgend jaar zeker met zijn beste vrienden in de klas zit.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2014, 10:31   #19
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Mijn deelneming aan uw kinderen.
Het kliekje van de kleuterklas werd dus gescheiden.
Voor geen enkel kind was dit een probleem. Ze zien/zagen elkaar voortdurend tijdens de speeltijd en er zitten nu eenmaal genoeg bekende gezichten in de klassen.
Kinderen op die leeftijd passen zich ook snel aan.
Wat in het begin 'spijtig' was, is nu onbenullig geworden.
Oud 16 juni 2014, 10:41   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Dat is correct. Maar de kinderen moeten wel op de een of andere manier worden geraadpleegd over moeilijke relaties, want de leerkrachten schieten dikwijls tekort. Zoals ook bij pesterijen op de speelplaats.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be