Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2014, 22:05   #321
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Franco's Spanje was er dan ook geen communisme dat de mensen had murw geslagen en van iedere creativiteit ontdaan.
Dat is, gezien mijn bezoek aan Roemenië destijds, denk ik een terechte opmerking.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 22:10   #322
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Nostalgie zorgt ervoor dat mensen zich de werkelijke toestand van weleer soms niet meer inschatten en een nieuwe realiteit creëren.
Nee, het is méér dan dat. Veel dingen waren toen slecht maar ondanks de vrijheid die er nu is zijn veel zaken, zoals de levensstandaard van een groot deel van de bevolking, er sindsdien ook op achteruit gegaan. (Lees hiervoor ook mijn meer uitgebreide commentaar hierboven in bericht 320).

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 20 juni 2014 om 22:11.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 12:37   #323
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Franco's Spanje was er dan ook geen communisme dat de mensen had murw geslagen en van iedere creativiteit ontdaan.
Wel een katholicisme en conservatisme dat alle dynamiek en creativiteit uit de Spaanse samenleving zoog. In de jaren 80 werd dat goed gemaakt met de "movida".

Als communisme mensen murw slaagt hoe verklaar je dan de snelle eonomische ontwikkeling in China?
De waarheid is dat de landen die ommunistisch bleven het beter doen dan de landen die overschakelden op kapitalisme.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 12:40   #324
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nostalgie zorgt ervoor dat mensen zich de werkelijke toestand van weleer soms niet meer inschatten en een nieuwe realiteit creëren.
Mensen hebben enkel nostalgie naar een periode toen ze het beter hadden. Ik denk niet dat er een Holocaust overlever is die heimwee heeft naar de concentratiekampen...
Oud 21 juni 2014, 12:42   #325
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ook spotgoedkoop. Kennissen van ons hebben in Bulgarije, net ver van de Roemeense grens, een groot huis gekocht. Niet alleen was de aankoopprijs van het huis voor onze, Belgische maatstaven spotgoedkoop, ook ligt de kostprijs van en voor het dagdagelijks leven er, zowel in Bulgarije als Roemenië, gewoonweg lachwekkend laag.
De prijzen van huizen (op het platteland, waar totaal geen werk is) zijn misshien 2 tot 3 keer goedkoper dan bij ons, de lonen zijn bijna 10 keer lager. En dat geldt voor alles.
Oud 21 juni 2014, 12:43   #326
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Als communisme mensen murw slaagt hoe verklaar je dan de snelle eonomische ontwikkeling in China?
De waarheid is dat de landen die ommunistisch bleven het beter doen dan de landen die overschakelden op kapitalisme.
Jammer dat China vaak meeheult met het westen, ook op vlak van werknemeruitbuiting, en dat Cuba begint aan te pappen met de kaloten.
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 12:49   #327
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Hm. Ik heb destijds, (vlak na de val van Caeausescu), de eer gehad Roemenië enkele malen te bezoeken. Eén van de dingen die ik mij daarvan herinner is dat Roemenië een arm maar tegelijk werkelijk mooi land was (de communistische obsessie met staatsplanning ,onder meer op vlak van ruimtelijke ordening, heeft gemaakt dat in tegenstelling tot bij ons, een groot deel van de open ruimte en natuur gevrijwaard bleef van de verkavelingsobsessie die wij hier hebben gehad in West-Europa). Ook denk ik met aangename herinneringen terug aan de gastvrijheid van de bevolking. Het verhaal dat Roemenië erin geslaagd was om al zijn staatsschulden effectief terug te betalen is een verhaal dat mij toen ook verteld is. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de infrastructuur er navenant uit zag: bijna alle openbare infrastructuur eruit zag of er gedurende dertig jaar niet in geïnvesteerd was. In het dorp waar wij verbleven heb ik ook het plaatselijke dispensarium met de tandarts- en dokterspraktijk gezien. Het materiaal dat wij daar zagen zag er idem uit als de rest van de infrastructuur. Ook werd één van mijn reisgenoten persoonlijk het verhaal verteld van een man die 'behandeld' werd met één of ander chemisch product tegen keelkanker omdat de vereiste dure, vermoedelijk westerse, medicijnen niet voorhanden waren. Ik wil geloven dat de gezondheidsvoorzieningen toen effectief nog gratis waren en dat het voor een arm land als Roemenië sowieso moeilijk was om het niveau van de Belgische gezondheidsvoorzieningen te evenaren, maar excuseer, van het niveau van de Roemeense gezondheidszorg waren wij dus bepaald niet onder de indruk.

Ik moet daaraan toevoegen dat mij ook verteld is dat in de ogen van de bevolking veel zaken sindsdien niet persé in goeie zin veranderd zijn. Zoals onze toenmalige gastheer het vertelde tegen één van mijn reisgenoten: "vroeger hadden we geld maar konden er niks mee kopen". (Luxeproducten waren amper te krijgen). "Vandaag is alles te krijgen maar kunnen we het niet meer betalen." Afgaande op het andere nieuws dat ik sindsdien van Roemenië hoor ben ik geneigd te geloven dat dat een vrij goeie omschrijving is van de evolutie sindsdien.
Ik ken mensen die in de jaren 80 een zwaar ongeval hadden in spanje en ze zeiden dat de hospitaals ook absoluut niet op Belgisch niveau waren. België is nu eenmaal een van de beste landen ter wereld op dat vlak.
Ik heb hospitaals in Cuba bezoht, staat zeker niet op Belgish niveau, maar anderzijds wordt de gemiddelde Cubaan wel bijna even oud als de gemiddelde Belg, wat niet kan gezegd worden van andere landen in de regio. (bvb. Guatemala 15 jaar minder dan Cuba)

Ondertussen zijn er in RoemeniË enkele dure privé-klinieken, maar de gratis staatsklinieken zijn van een bedroevend niveau, en bovendien wordt er zelfs niet naar je gekeken zonder envelop met geld. (dat is zo in heel Oost-Europa en Griekenland). Roemenen en Bulgaren met geld laten zich verzorgen in westerse hospitaals, die laten zich onmiddellijk overvliegen.
Oud 21 juni 2014, 12:49   #328
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hm. Ik heb destijds, (vlak na de val van Caeausescu), de eer gehad Roemenië enkele malen te bezoeken. Eén van de dingen die ik mij daarvan herinner is dat Roemenië een arm maar tegelijk werkelijk mooi land was (de communistische obsessie met staatsplanning ,onder meer op vlak van ruimtelijke ordening, heeft gemaakt dat in tegenstelling tot bij ons, een groot deel van de open ruimte en natuur gevrijwaard bleef van de verkavelingsobsessie die wij hier hebben gehad in West-Europa). Ook denk ik met aangename herinneringen terug aan de gastvrijheid van de bevolking. Het verhaal dat Roemenië erin geslaagd was om al zijn staatsschulden effectief terug te betalen is een verhaal dat mij toen ook verteld is. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de infrastructuur er navenant uit zag: bijna alle openbare infrastructuur eruit zag of er gedurende dertig jaar niet in geïnvesteerd was. In het dorp waar wij verbleven heb ik ook het plaatselijke dispensarium met de tandarts- en dokterspraktijk gezien. Het materiaal dat wij daar zagen zag er idem uit als de rest van de infrastructuur. Ook werd één van mijn reisgenoten persoonlijk het verhaal verteld van een man die 'behandeld' werd met één of ander chemisch product tegen keelkanker omdat de vereiste dure, vermoedelijk westerse, medicijnen niet voorhanden waren. Ik wil geloven dat de gezondheidsvoorzieningen toen effectief nog gratis waren en dat het voor een arm land als Roemenië sowieso moeilijk was om het niveau van de Belgische gezondheidsvoorzieningen te evenaren, maar excuseer, van het niveau van de Roemeense gezondheidszorg waren wij dus bepaald niet onder de indruk.

Ik moet daaraan toevoegen dat mij ook verteld is dat in de ogen van de bevolking veel zaken sindsdien niet persé in goeie zin veranderd zijn. Zoals onze toenmalige gastheer het vertelde tegen één van mijn reisgenoten: "vroeger hadden we geld maar konden er niks mee kopen". (Luxeproducten waren amper te krijgen). "Vandaag is alles te krijgen maar kunnen we het niet meer betalen." Afgaande op het andere nieuws dat ik sindsdien van Roemenië hoor ben ik geneigd te geloven dat dat een vrij goeie omschrijving is van de evolutie sindsdien.
Ik ken mensen die in de jaren 80 een zwaar ongeval hadden in spanje en ze zeiden dat de hospitaals ook absoluut niet op Belgisch niveau waren. België is nu eenmaal een van de beste landen ter wereld op dat vlak.
Ik heb hospitaals in Cuba bezoht, staat zeker niet op Belgish niveau, maar anderzijds wordt de gemiddelde Cubaan wel bijna even oud als de gemiddelde Belg, wat niet kan gezegd worden van andere landen in de regio. (bvb. Guatemala 15 jaar minder dan Cuba)

Ondertussen zijn er in RoemeniË enkele dure privé-klinieken, maar de gratis staatsklinieken zijn van een bedroevend niveau, en bovendien wordt er zelfs niet naar je gekeken zonder envelop met geld. (dat is zo in heel Oost-Europa en Griekenland). Roemenen en Bulgaren met geld laten zich verzorgen in westerse hospitaals, die laten zich onmiddellijk overvliegen.
Oud 21 juni 2014, 12:53   #329
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carmagnole Bekijk bericht
Jammer dat China vaak meeheult met het westen, ook op vlak van werknemeruitbuiting, en dat Cuba begint aan te pappen met de kaloten.
China heult totaal niet mee met het Westen, en de rechten van werknemers waren er nooit zo goed. China wordt niet langer besschouwd als een lageloonland, de gemiddelde lonen liggen een pak hoger dan in landen als Roemenië, Oekraïne of Bulgarije. Wie dat 30 jaar geleden zou hebben gezegd zou krankzinnig verklaard worden...
Oud 21 juni 2014, 12:57   #330
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
China heult totaal niet mee met het Westen, en de rechten van werknemers waren er nooit zo goed.
China functioneert mee in een kapitalistische economie. Dat is jammer. Consumeristische massaproductie, en weer openlijk gedweep met Boeddha en Confucius. Mao zou zich omdraaien in zijn graf. Het is dringend tijd dat China weer op het rechte pad stapt. De valse Confuciaanse poppenstaat Taiwan is ook nog altijd niet aangepakt.
Oud 21 juni 2014, 12:57   #331
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die levensverwachting in Cuba moet met een korreltje zout worden genomen. Het Cubaans regime doet er alles aan om die cijfers te "bewerken".
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 12:58   #332
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is, gezien mijn bezoek aan Roemenië destijds, denk ik een terechte opmerking.
Op welke manier zijn Roemenen dan murw geslagen? In mijn ervaring zijn het net heel creatieve en intelligente mensen.
En als ik Oost-Duitsers vergelijk met West-Duitsers merk ik nog steeds meer intellectuele inhoud en een menselijkere, warmere verhouding tussen mensen.
Oud 21 juni 2014, 13:02   #333
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
En als ik Oost-Duitsers vergelijk met West-Duitsers merk ik nog steeds meer intellectuele inhoud en een menselijkere, warmere verhouding tussen mensen.
Inderdaad. Het toont zich nog altijd in de cijfers, het Oosten is seculierer. Jammer dat de West-Duitse structuur primeerde in de hereniging. Oude titels, een nutteloze president, een chauvinistisch volkslied (in plaats van de Oost-Duitse pracht), ...
Oud 21 juni 2014, 13:03   #334
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Die levensverwachting in Cuba moet met een korreltje zout worden genomen. Het Cubaans regime doet er alles aan om die cijfers te "bewerken".
Op Cuba zie je tal van oude mensen. Vrouwen vanaf de 50 worden al sinds de jaren 70 elk jaar onderzocht op kanker, lang voor dat in belgiE gebruikelijk werd, kinderen op school worden begeleid door een psyiater (overigens kan iedereen op elk moment gratis een psychiater raadplegen, heb ik met eigen ogen gezien). De medische voorzieningen dateren nog van de Sovjet-tijd en dus verouderd, maar alles werkt nog, de dokters zijn goed opgeleid en nemen hun job ernstig. Voor een land dat een van de zwaarste embargo's ter wereld moet torsen toch niet slecht.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 juni 2014 om 13:04.
Oud 21 juni 2014, 13:06   #335
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
China heult totaal niet mee met het Westen, en de rechten van werknemers waren er nooit zo goed. China wordt niet langer besschouwd als een lageloonland, de gemiddelde lonen liggen een pak hoger dan in landen als Roemenië, Oekraïne of Bulgarije. Wie dat 30 jaar geleden zou hebben gezegd zou krankzinnig verklaard worden...
Klopt en dat maakt er Uw "boke" verdienen een steeds grotere uitdaging. Gelukkig ga ik binnenkort op officieel pensioen want ik heb echt geen zin om naar Afrika te verhuizen.
Dat kontinent laat ik met plezier aan de jongere generaties.
Oud 21 juni 2014, 13:09   #336
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
China functioneert mee in een kapitalistische economie. Dat is jammer. Consumeristische massaproductie, en weer openlijk gedweep met Boeddha en Confucius. Mao zou zich omdraaien in zijn graf. Het is dringend tijd dat China weer op het rechte pad stapt. De valse Confuciaanse poppenstaat Taiwan is ook nog altijd niet aangepakt.
Mao zelf dweepte met Confusius...
Nogmaals, in China is het de staat die de economie beheerst, niet een handvol kapitalisten. Bijna alle grote ondernemingen zijn in staatshanden, net als alle banken. En zelfs in privé-bedrijven heeft de communistische partij cellen die meezitten in de beheerraad en een veto-recht hebben.
Oud 21 juni 2014, 13:12   #337
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Klopt en dat maakt er Uw "boke" verdienen een steeds grotere uitdaging. Gelukkig ga ik binnenkort op officieel pensioen want ik heb echt geen zin om naar Afrika te verhuizen.
Dat kontinent laat ik met plezier aan de jongere generaties.
Niets mis met Afrika, als je van "poten en oren" houdt...
overigens Afrika is al grotendeels overgenomen door de Chinezen.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 juni 2014 om 13:13.
Oud 21 juni 2014, 13:16   #338
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
Mao zelf dweepte met Confusius...
https://en.wikipedia.org/wiki/Critic...cize_Confucius
Citaat:
Nogmaals, in China is het de staat die de economie beheerst, niet een handvol kapitalisten. Bijna alle grote ondernemingen zijn in staatshanden, net als alle banken. En zelfs in privé-bedrijven heeft de communistische partij cellen die meezitten in de beheerraad en een veto-recht hebben.
Nogmaals, ze participeren in de kapitalistische economie. Dat het de staat is die het doet maakt het nog erger.
Oud 21 juni 2014, 13:21   #339
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Critic...cize_Confucius

Nogmaals, ze participeren in de kapitalistische economie. Dat het de staat is die het doet maakt het nog erger.
De bende van 4 werd uit de partij gezet op veroordeeld.

Wat telt is dat de partij en staat de economie controleren. Voor het overige doet China het tegenwoordig erg goed, en ook voor de werknemers gaat het vooruit, dus ik snap uw kritiek niet goed. Star ideologisch dogmatisme heeft het communisme altijd tegengehouden in plaats van vooruit geholpen. Zelfs Stalin wist dat, en had kritiek op de "linkse radicalen".
De culturele revolutie is geen periode waar Chinese communisten met trots naar terugkijken, het was een fout die de economische ontwikkeling heeft tegengehouden en de schuldigen werden veroordeeld.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 juni 2014 om 13:22.
Oud 21 juni 2014, 13:28   #340
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat telt is dat de partij en staat de economie controleren.
Niet als het eindresultaat evenzeer de kapitalistische wereldeconomie is.
Citaat:
Star ideologisch dogmatisme heeft het communisme altijd tegengehouden in plaats van vooruit geholpen. Zelfs Stalin wist dat, en had kritiek op de "linkse radicalen".
Is Stalin dan werkelijk dé leidraad?
Citaat:
De culturele revolutie is geen periode waar Chinese communisten met trots naar terugkijken, het was een fout die de economische ontwikkeling heeft tegengehouden en de schuldigen werden veroordeeld.
Economie is niet alles.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be