![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Trouwens, Belgisch Frans en Standaardfrans in Frankrijk, dat is toch ook wel dag en nacht verschil qua uitspraak en duidelijkheid voor anderstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er waren inderdaad ook Picarden, Champenoissprekers, Gaumaissprekers en Luxemburgstaligen. Geen daarvan sprak Frans, een voor hen vreemde taal. En dus, volgens uw logica, bestond het Frans in 1830 ook niet.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Het Nederlands bestond trouwens wel degelijk, het was ingevoerd door het VKN. Het was tot 1830 zelfs een officiele bestuurstaal. Heb ik al meermaals gezegd. Citaat:
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat men in het Verenigd Koninkrijk het Nederlands hanteerde als bestuurs- en onderwijstaal (in de toenmalige variant van spellen) is iets dat er niet in gaat bij Mauste, want in zijn wereldbeeld ontstaat de wereld pas in 1830.
![]() |
![]() |
#104 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar Nederlands was wel degelijk een taal van niet te onderschatten belang. In het koloniale- en handelswereldje was Nederlands een wijdverspreide taal, door vele buitenlanders gekend als tweede taal en als lingua franca gebruikt door hen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Europees Commissaris
|
![]() Zei diegene die bij Els Witte leest wat hij graag leest.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het was dus geenszins een nationalistische opstand tegen vreemde dwingelandij. Ge gaat ook vlotjes voorbij aan een toch wel sterk aanwezige orangistische strekking die na 1830 monddood werd gemaakt door, inderdaad, dwingelandij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En er bestond wel een algemeen nederlands of dacht ge dat de toen reeds aanwezige kranten verschenen in het Brugs of het Leuvens.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2014 om 03:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nog geen 100 jaar geleden was dat echter een vorm van Vlaams volksnationalisme. Of hoe begripsinhouden verschuiven doorheen de tijd. En hoe Mauste niet mee is...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2014 om 03:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Het is taalkundige nonsens om te stellen dat er geen standaardtaal bestond in de Zuidelijke Nederlanden van 1830 omdat er tussen noord en zuid een spellingsgeschil was. 2. Was er een spellingsverschil binnen de Zuidelijke Nederlanden ? En toon dat aan. Een koud kunstje voor iemand die vijf jaar taalkunde studeerde aan de Sorbonne. 3. Maar eigenlijk is dat allemaal worst voor U. Waar het om gaat is te stellen: Verfransing in België: ja m�*�*�*�*r.... !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2014 om 04:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In welke taal werd in 1830 de grondwet geschreven, arresten van rechtbanken en hoven geschreven, wetten, , bestuursdocumenten, verorderingen ... In het Standaardfrans of het Antwerps Vlaams?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik studeerde één jaar aan de Sorbonne. Gelieve me correct te citeren. Je conclusie heeft nog kop noch staart. Leer eens duidelijk (na)denken vooraleer onzin neer te tokkelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [quote=Bolleke Wol;7242467]
Maar, en hier komt de hypocrisie van nationalisten als Mauste boven: exact hetzelfde kan gezegd worden over het Frans. De Walen spraken helemaal geen Frans, enkel de lokale streektalen. Het Frans was in Belgique eigenlijk even vreemd als het AN: een in een andere staat opgestelde standaardtaal. Eindelijk geeft onze Vlaamse volks- en taalnationalist toe wat ik hier al dagen aantoon. Redenering (of wat daar voor moet doorgaan): OK er bestond geen Standaardnederlands maar ook geen Standaardfrans... Flets en flauw verweer maar een begin van inzicht in de staat van het Nederlands (Vlaams) in onze gewesten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Van Artevelde
Was er een spellingsverschil binnen de Zuidelijke Nederlanden Zinloze vraag voor een regio waar tussen de 70 en 80% van de bevolking analfabeet en ongeletterd was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er bestond trouwens wel degelijk een standaard Nederlands, het was de bestuurstaal van het VKN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In welke taal in 1829? Want dat is toch nog net iets dat je steevast vergeet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |