![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of zeg gewoon dat ge u gevoelsmatig identificeert met de staat na 1830. Dan zijn de dingen duidelijk en hoeft ge niet aan "geschiedenisvervalsing" door weglatingen en selektiviteit te doen. En heb vooral geen angst dat ik u dat standpunt niet zou gunnen. Uw krampachtig afzetten tegen de andere partij, echter, laat niet hetzelfde vermoeden.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 10:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Europees Commissaris
|
![]() Laat Mauste maar uithalen naar de romantische "taalnationalisten":
In de geschiedenis van het Nederlands is de Vlaamse Beweging één van de belangrijkste dingen die ooit zijn gebeurd. Niet alleen zou zonder die beweging allicht één derde van de taalgemeenschap verloren zijn gegaan, maar bovendien heeft het herstellen van het Nederlands in België in alle functies die een moderne landstaal normaliter vervult niet enkel de ontwikkeling van die taal in België, maar die in het hele taalgebied beslissend beïnvloed! Het gaat dus allesbehalve om een louter Belgische aangelegenheid. Bron: Taalontwikkeling in de zuidelijke Nederlanden na de politieke scheiding. http://www.dbnl.org/tekst/_ver016199...01_01_0007.php Ja Adrian, de polarisatie rond de Vlaamse beweging is een aangelegenheid van de Nederlanden in zijn geheel..... Het begin van dat artikel toont aan dat men trouwens niet zomaar kan beweren wat Mauste ons krampachtig wil doen geloven:Nml. dat er geen algemene taal bestond in het zuiden. Het standaardiseringsproces in het Nederlandse taalgebied begon reeds tijdens de middeleeuwen en was nagenoeg voltrokken in de Oostenrijkse tijd. En ziehier mijn pronostiek: hij gaat nu weer dingen selekteren die in zijn kraam passen en al het andere mooi weglaten wat daar niet in past.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat er daarna in het Zuiden zelf gebeurt is niet zo duidelijk: over de taalevolutie daar staan de historicus weinig bronnen ter beschikking. Bron: zie mijn vorige post. Maar laat dat allemaal geen beletsel zijn voor Mauste om met bel brio en vooral zonder passende duiding selektief gekozen citaten te papegaaien die zouden moeten aantonen dat er in het zuiden geen algemene taal was. Eigenlijk kan men hierom alleen maar meewarig glimlachen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er was wel standaardnederlands, het was de bestuurstaal van het VKN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jij daarentegen beweert dat er geen standaardnederlands was, en gebruikt daarvoor argumenten (die nergens op slaan) die je dan heel selectief niet toepast op dat Frans. Kronkel je nu maar in duizend bochten om je kromredeneringen recht te trekken. Succes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men probeert vooral koste wat het kost de culturele genocide van na 1830 goed te praten, met de zeer beproefde Frans-jacobijnse tactiek: sprekers van het patois doen geloven dat hun taal een minderwaardig gebroebel is dat ze twee dorpen verder al niet meer verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook de talen die men sprak in de bezette gebieden en dat tot aan de Oostzee.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uit het zuiden én uit het noorden. En Mauste zou wijzen op een verschil. Maar die verschillen zijn er nu ook .... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik kan Maustes redenatie niet volgen. Er bestond allereerst wel degelijk een Nederlandse standaardtaal, die overigens door vrijwel alle Nederlandstaligen niet werd gesproken. Echter: dat geldt net zo goed voor de Franse standaardtaal. Bovendien is Standaardfrans toch een vreemdere taal dan Standaardnederlands voor de Nederlandstaligen in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#173 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Europees Commissaris
|
![]() Hij gaat nu zeggen dat het Nederlands van het noorden werd opgelegd en dat dat voor ons een vreemde taal was.....
En dan stel ik weer:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 18:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Onbetrouwbare gesprekspartners die in het nauw gedreven worden, plegen leugens als wanhoopsargument, zo ook Bolleke Wol.. Wie mijn posts leest weet dat ik precies stel dat de bestuurstaal in het VKN Nederlands Nederlands was dat in zijn evolutie eeuwen voorliep op de Vlaamse, uitermate dialectische gekleurde taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En bij ons op kantoor sprekende 40-5O-plussers dialekt. Ook ikzelf heb van mijn moeder de rijkdom van het Brabants mogen leren. En dan ? Uw punt begod ? ? ![]() O, ja... Dit: Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 19:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar een standaarttaal is en was er altijd al. Dat deze standaarttaal soms merkwaardig kan overkomen begrijp ik best, maar dat dit geheel wezensvreemd is beslist niet. Tenzij onze Mauste in parallel universum leeft uiteraard! ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 juli 2014 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Jacob Van Artevelde
Uw punt begod ? ? Nogmaals voor de tragen van begrip... Bijna overal ter wereld spreken mensen twee talen: hun lokaal, vrij rudimentair en beperkt communicatiemiddel en daarnaast zeker bij de bovenlagen van de maatschappij, een overkoepelende, gestandaardiseerde, algemeen aanvaarde, gekende en verspreide eenheidstaal. Die genormeerde en gestandaardiseerde taal bestond quasi niet in het pas ontstane Vlaame deel van België in 1830 |
![]() |
![]() |