![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
| geen bewijs voor het bestaan god. |
|
17 | 40,48% |
| niet gelovig opgevoed. |
|
0 | 0% |
| Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
|
0 | 0% |
| het lijkt een sprookje. |
|
3 | 7,14% |
| door wetenschap is god overbodig. |
|
13 | 30,95% |
| andere. |
|
9 | 21,43% |
| Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#501 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nee, je snapt het niet. Je bent niet verplicht om iets te geloven. Je kan iets aannemelijk vinden. Maar dat is niet "geloven". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#502 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Onze ervaringswereld is uiteraard maar een piepklein onderdeeltje daarvan. Het volstaat dus van veel zuiniger te zijn met de aannames van wat "echt" bestaat, en enkel maar die dingen te postuleren die NUTTIG zijn om uw waarnemingen mee uit te leggen. Al de rest van het Platonisch universum (wat dus wel degelijk ontologisch kan bestaan, en het is aantrekkelijk om dat abstract te veronderstellen) is niet nodig. En als we DAT doen, dan heeft tot hier toe GEEN ENKELE godshypothese enig NUT als verklarende hypothese om onze sensaties te verklaren. "als waar veronderstellen" is dus iets dat je enkel doet voor NUTTIGE aannames, die een verklarend effect hebben op uw sensaties.
|
|
|
|
#503 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus nee, dat zijn geen echte sinterklazen zoals in het vertelselke. Tenzij je onder "Sinterklaas" verstaat "ouders die hun kinderen plezier doen", zeg dat dan, en dan heeft niemand daar problemen mee. Als je claimt dat er een God is die jou zal belonen of straffen na jouw dood, en uiteindelijk is dat niet waar, maar gewoon maar een manier om beter te leven, kan je dan zeggen dat die godsdienst "Waar" is ? Als een godsdienst U zegt dat ge 72 maagden moogt neuken als ge met een bommengordel eens wat heidenen de lucht in jaagt, is het dan geen boerenbedrog als blijkt dat daar niks van aan is maar dat het gewoon maar was om U te motiveren om die snode daden te plegen ? Hoe ver kunt ge "godsdienst" rekken van een welgedefinieerd verhaaltje dat absurd is, tot een trivialiteit waar niemand zich vragen over stelt, en nog steeds volhouden dat het "geloven" is ? Citaat:
Citaat:
Maar volgens mij ben jij een atheist die denkt dat ze een gelovige is Citaat:
Ongeveer elke gelovige gaat van een atheist eisen van gelovig te worden. Ik ken maar bijzonder weinig godsdiensten die enig respect hebben voor atheisme, in de zin dat ze die niet op een of andere manier willen dwingen. De mate van geweld die daarbij gebruikt wordt is variabel van godsdienst tot godsdienst. Heel vaak vinden gelovigen in verschillende godsdiensten (die elkaar dus al niet kunnen luchten) nog steeds "andere gelovigen" minder erg dan verwerpelijke atheisten. Men begrijpt natuurlijk waarom: atheisme zou leiden tot nadenken, en tot het einde van elk geloof. Citaat:
Maar je hebt wel veel gelovigen die eisen dat mensen zekere regels respecteren die geinspireerd zijn door hun geloof. Abortus verbieden bijvoorbeeld. Gelovigen willen vaak atheisten verbieden van een abortus te plegen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2014 om 07:20. |
|||||
|
|
|
|
|
#504 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Russel's theepot zoals iemand anders al zegde.
Al die generaties die er maar niet in slagen aan te tonen dat het spaghettimonster niet bestaat !
|
|
|
#505 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik geloof in alternatieve geneeskunde, maar dat is verboden. Ik geloof dat de menselijke psyche al millennia gevangen genomen is en we op de eind dagen daarvan toe komen. Belangrijk is dus uit onze trance van "consume, work, repeat" te komen en duidelijk luidop te vragen wat we willen in het leven. Ik wil vrede, ik wil dat de machthebbers enkel transparant kunnen leiden, ik wil dat iedereen vrij is te doen waar hun gevoel ze naartoe brengt. Citaat:
Citaat:
En in die docu haalt Rupert Sheldrake aan hoe mensen "goden" in roofdieren zagen omdat ze er door opgegeten werden, ze machtiger als hen waren. Zo is men mensen gaan offeren om "tevreden" te stellen, de honger te lessen. Geef me nog even en ik kan het wel constructief samenvatten |
|||||
|
|
|
|
|
#506 |
|
Banneling
|
Hewel, je ziet het woord gelovig en ipv met mij, eerder een gelovige dan een ongelovige nog te kunnen praten, duw je mij in het kastje van de extremisten van de gelovigen en wens je van de kant van gelovigen geen ander woord te horen dan dat extremisme.
Waar heb je gelezen dat ik achter de geboden van de gelovigen sta? Waar heb je gelezen tout court dat ik achter geboden voor om het even wie sta? Nergens, maar ik mag mijn mond niet open doen en ik krijg een resem van verwijten over mij waar ik mij van haar nog pluim in terugvind, meestal in tegendeel zelfs. En toch blijf ik het recht opeisen om mij als gelovige te positioneren en blijf ik vragen, ook aan ongelovigen om met mij, vrijelijk, tot de kern van de problemen van het menszijn proberen door te dringen. Maar blijkbaar is dat onmogelijk. Volgens mij is het o.w.v. de starheid van de meeste mensen die er niet in slagen om buiten de voorafbepaalde en opgelegde lijntjes te kleuren. Duidelijker? Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 juli 2014 om 10:14. |
|
|
|
|
|
#507 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen, succes in het brengen van vrede op aarde (zie de communistische landen die de godsdienst verbieden maar geen haar humanistischer zijn dan de andere grote mogendheden) |
|
|
|
|
|
|
#508 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#509 |
|
Banneling
|
Geloof jij ook in Teonanacatl, Marie?
|
|
|
|
|
|
#510 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik ben zelfs ervan overtuigd, indien ze (de wetenschap) voldoende objectief kan verder zoeken dat ze op een dag heel wat (natuurlijk niets alles want in dat domein, juist omdat het overgelaten wordt aan charletans is er veel bedrog en bedriegerij) van wat we nu nog graag als hekserij of paranormale verschijnselen omschrijven wetenschappelijk en zwart op wit zal kunnen bewijzen. Ik ben ervan overtuigd dat er een hogere macht, kracht bestaat (maar de hele schepping zou wel eens een deel kunnen zijn van die kracht of macht) die de evolutie vanaf het begin geleid en gedirigeerd heeft. En volgens mijn overtuiging moet, uit de schepping, vooral de mens haar plaats zoeken in die kracht of macht om actief te kunnen meewerken, waarna de kring rond is en men op een hoger niveau verder kan evolueren. Dit zijn heel wat geloofspunten; vele komen uit een persoonlijk doorgedrongen onderzoek uit de Christelijke leer; maar in diezelfde hedendaagse Christeklijke leer zal men mij liever als ketter verbannen. Toch is het duidelijk dat ik eerder een gelovig mens dan een ongelovige ben. Wat geboden betreft bent u bij mij totaal bij de verkeerde persoon; mijn devies is dat 'niets moet'. Wat ik wel wens is discuteren met andere, gelovige of niet, over al die items hierboven om het geheel steeds klaarder en dieper te zien, zowel voor mijzelf als voor anderen die in deze materie ook geinteresseerd zijn. |
|
|
|
|
|
|
#511 |
|
Banneling
|
dubbel
Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 juli 2014 om 10:53. |
|
|
|
|
|
#512 |
|
Banneling
|
Ik, ken die 'catl' niet
We spreken altijd van evolutieleer in wat het komen en gaan van de soorten betreft; zou het mogelijk zijn dat ook het instinct gevormd, gegroeid en doorgegeven wordt via ons DNA en dan zijn we meer dan waarschijnlijk op een zeker ogenblik ook onderhevig geweest aan een reptieleninvloed. in ieder geval wel de moeite om eens over na te denken en het niet al te vlug en al te gemakkelijk zo maar van ons af te stoten |
|
|
|
|
|
#513 | |||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
waarom spreek je jezelf tegen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
exactly my point. zelfs als een gedefinieerd concept zou het ook niet uit te sluiten zijn.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 27 juli 2014 om 11:26. |
|||||
|
|
|
|
|
#514 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#515 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben niet de enige die jou dat hier probeert te zeggen. "Het is niet zwart", is NIET hetzelfde als "het is wit"
|
|
|
|
#516 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik A geloof dan ben ik er onomstotelijk zeker van dat A waar is. Als ik "niet-A" geloof dan ben ik er onomstotelijk zeker van dat A fout is. Als ik A niet geloof, dan ben ik er niet van overtuigd dat A onomstotelijk waar is. Als ik "niet-A" niet geloof, dan ben ik er niet van overtuigd dat A onomstotelijk fout is. Er zijn dus 4 mogelijkheden, geen 2. 2 ervan zijn "geloven", 2 ervan zijn "niet-geloven". Natuurlijk impliceert A geloven ook "niet-A" niet geloven. En implicieert "niet-A" geloven ook "A" niet geloven. Maar dat neemt niet weg dat er 4 mogelijkheden zijn. Nu is het punt dat geloven (ttz onomstotelijk zeker van iets zijn) een dom idee is. Wat er ook geloofd wordt.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2014 om 19:05. |
|
|
|
|
|
|
#517 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Definities die inconsistenties opleveren bestaan niet. Dat mag je dan weer wel "geloven".
|
|
|
|
#518 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij definitie zou iemand die denkt dat de wetenschap (vandaag en nu) alles weet, eigenlijk een gelovige zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#519 |
|
Minister-President
|
dat is identiek hetzelfde.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 27 juli 2014 om 19:21. |
|
|
|
|
|
#520 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
dogmatische godsdiensten != god.
|