Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is...
geen bewijs voor het bestaan god. 17 40,48%
niet gelovig opgevoed. 0 0%
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... 0 0%
het lijkt een sprookje. 3 7,14%
door wetenschap is god overbodig. 13 30,95%
andere. 9 21,43%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2014, 17:20   #621
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Kwantumfysica is een puur wiskundig model, die deeltjes zijn zo klein dat je een andere weergave krijg volgens de techniek dat je gebruikt om ze te bekijken. Om dat beter te kunnen doen hebben ze een wiskundig model ontwikkeld zodat ze ermee kunnen werken maar eigenlijk is het niet meer dan dat, een wiskundig model. Enkel toepasbaar op deeltjes die veel kleiner zijn dan atomen, en dan nog is het eigenlijk nog geen echte teleportatie.
Ik zie jammer genoeg geen antwoord op m'n vraag, herneem ze even. De vraag was wie jij bent in dit gegeven, ik zie een aantal opties

(1) jij bent die 'bolletjes'
(2) jij bent de waarnemer van die 'bolletjes' en derhalve iets anders
(3) jij bent beiden
(4) andere optie

Hoe zie je dat zelf?

Laatst gewijzigd door tandem : 29 juli 2014 om 17:21.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 17:36   #622
tandem
Banneling

Standaard

Voor mij die Cheap Jordan Shoes, in welke kleuren heb je die allemaal?
Oud 29 juli 2014, 17:41   #623
tandem
Banneling

Standaard

Ja ja, maar welke kleuren heb je allemaal?
Oud 29 juli 2014, 18:00   #624
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ik zie jammer genoeg geen antwoord op m'n vraag, herneem ze even. De vraag was wie jij bent in dit gegeven, ik zie een aantal opties

(1) jij bent die 'bolletjes'
(2) jij bent de waarnemer van die 'bolletjes' en derhalve iets anders
(3) jij bent beiden
(4) andere optie

Hoe zie je dat zelf?
Je bent natuurlijk beiden, waarnemer en je bestaat uit atomen.

Maar ik herhaal nog even, het is zo moeilijk om naar die dingen te kijken dat ze een wiskundig model ontwikkeld hebben om toch iets met die resultaten te kunnen doen, de kwantumfysica. De waarnemingen verschillen naargelang de methode die je gebruikt.

Om het toch ergens mee te vergelijken, we kijken er 2 dimensionaal naartoe en missen dus veel informatie. Daarom krijg je iets zoals teleportatie en zaken die zomaar kunnen verschijnen, dat zou dus moeten veranderen als we er beter naar kunnen kijken. Het is niets goddelijks of bovennatuurlijks.
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 18:05   #625
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent natuurlijk beiden, waarnemer en je bestaat uit atomen. Maar ik herhaal nog even, het is zo moeilijk om naar die dingen te kijken dat ze een wiskundig model ontwikkeld hebben om toch iets met die resultaten te kunnen doen, de kwantumfysica. De waarnemingen verschillen naargelang de methode die je gebruikt. Om het toch ergens mee te vergelijken, we kijken er 2 dimensionaal naartoe en missen dus veel informatie. Daarom krijg je iets zoals teleportatie en zaken die zomaar kunnen verschijnen, dat zou dus moeten veranderen als we er beter naar kunnen kijken. Het is niets goddelijks of bovennatuurlijks.
Als materie bestaat uit 99,999 ...% lege ruimte is dat al redelijk spookachtig, als jij vervolgens de waarnemer bent en tegelijkertijd ook al die 'bollekes', wie ben je dan? Anders gezegd, waar lokaliseer je die waarnemer dan?
Oud 29 juli 2014, 18:17   #626
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom krijg je iets zoals teleportatie en zaken die zomaar kunnen verschijnen, dat zou dus moeten veranderen als we er beter naar kunnen kijken. Het is niets goddelijks of bovennatuurlijks.
Verwijs je hier naar dat zgn kwantumschuim waar alles uit zou komen en terug inzakken als de projectie 'op' is. Vergeleken met de bomen hier in de straat, toch wel iets anders, niet?

Laatst gewijzigd door tandem : 29 juli 2014 om 18:18.
Oud 29 juli 2014, 18:35   #627
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Verwijs je hier naar dat zgn kwantumschuim waar alles uit zou komen en terug inzakken als de projectie 'op' is. Vergeleken met de bomen hier in de straat, toch wel iets anders, niet?
Hiermee kan je eens gaan kijken naar dat kwantumschuim, en veel meer

http://scaleofuniverse.com/
Oud 29 juli 2014, 18:48   #628
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik dacht dat de wetten van de quantumfysica ook toepasbaar zijn op grote elementen. Het is enkel niet waarneembaar omdat de impact zo klein is.
Dat zeg ik ook.
Oud 29 juli 2014, 19:18   #629
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Als materie bestaat uit 99,999 ...% lege ruimte is dat al redelijk spookachtig, als jij vervolgens de waarnemer bent en tegelijkertijd ook al die 'bollekes', wie ben je dan? Anders gezegd, waar lokaliseer je die waarnemer dan?
Ik denk dat wij een verschillend beeld hebben wat een waarnemer is, voor mij is dat een wetenschapper met de juiste apparatuur. Wij kunnen niet waarnemen op kwantum niveau.

Vanaf dat je erg klein gaat of extreem groot zoals zwarte gaten of het universum kom je in gebieden die spookachtig of goddelijk overkomen omdat we het niet kunnen bevatten.

Ik begrijp wel dat mensen daar iets bovennatuurlijks in zien want dat is het ook in onze ogen.
- zwarte gaten hebben eigen natuurwetten door het extreme gewicht
- de tijd loopt anders in de ruimte
- het heelal is oneindig
- kwantum heeft eigen wetten die we enkel wiskundig kunnen bevatten

Je kunt kwantumfysica niet toepassen op zwarte gaten, je kunt zwarte gaten fysica niet toepassen op kwantum. Zwarte gaten zijn zo zwaar dat daarbinnen tijd, atomen en kwantumfysica ook niet meer van kracht is, daar heb je opnieuw iets anders. Natuurkunde is best fascinerend en het maakt je nederig, de complete aarde stelt niets voor naast 1 van de miljarden zwarte gaten.
Oud 29 juli 2014, 19:54   #630
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat wij een verschillend beeld hebben wat een waarnemer is, voor mij is dat een wetenschapper met de juiste apparatuur. Wij kunnen niet waarnemen op kwantum niveau.

Vanaf dat je erg klein gaat of extreem groot zoals zwarte gaten of het universum kom je in gebieden die spookachtig of goddelijk overkomen omdat we het niet kunnen bevatten.

Ik begrijp wel dat mensen daar iets bovennatuurlijks in zien want dat is het ook in onze ogen.
- zwarte gaten hebben eigen natuurwetten door het extreme gewicht
- de tijd loopt anders in de ruimte
- het heelal is oneindig
- kwantum heeft eigen wetten die we enkel wiskundig kunnen bevatten

Je kunt kwantumfysica niet toepassen op zwarte gaten, je kunt zwarte gaten fysica niet toepassen op kwantum. Zwarte gaten zijn zo zwaar dat daarbinnen tijd, atomen en kwantumfysica ook niet meer van kracht is, daar heb je opnieuw iets anders. Natuurkunde is best fascinerend en het maakt je nederig, de complete aarde stelt niets voor naast 1 van de miljarden zwarte gaten.
Verschillende beelden zijn mogelijk, het beantwoordt de vraag niet. Voor de 'waarnemende wetenschapper' geldt dezelfde vraag. Wat is die lege ruimte tussen alle materie en/of dat wat kenbaar is, dat is de vraag. Enig idee? Je hoeft het niet te weten, de vraag bestaat.

Laatst gewijzigd door tandem : 29 juli 2014 om 19:55.
Oud 29 juli 2014, 20:06   #631
Doge
Banneling

Standaard

Stel eens duidelijke vragen hé jong, op wazige vragen krijg je alleen wazige antwoorden.

Een gedeeltelijk wetenschappelijk antwoord is energie of deeltjes die zo vlug bewegen dat ze die lege ruimte volledig innemen. In een zwart gat verdwijnt die lege ruimte volledig neem ik aan.

Ik weet dat je een esoterisch antwoord zoekt maar dat krijg je van mij alvast niet.
Oud 29 juli 2014, 20:08   #632
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Hiermee kan je eens gaan kijken naar dat kwantumschuim, en veel meer

http://scaleofuniverse.com/
Bedankt voor de link. Dat is wel cool om te zien, eindelijk eens een goed gebruik van Flash.
Oud 29 juli 2014, 20:32   #633
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat enkel losers in dingen geloven.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 21:56   #634
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik denk dat enkel losers in dingen geloven.
Ik geloof zelfs dat jij veel beter kan dan dit.

Laatst gewijzigd door tandem : 29 juli 2014 om 21:56.
Oud 29 juli 2014, 21:57   #635
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de link. Dat is wel cool om te zien, eindelijk eens een goed gebruik van Flash.
Prachtig hé, nu kunnen we zoeken in alle richtingen
Oud 29 juli 2014, 21:59   #636
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel eens duidelijke vragen hé jong, op wazige vragen krijg je alleen wazige antwoorden. Een gedeeltelijk wetenschappelijk antwoord is energie of deeltjes die zo vlug bewegen dat ze die lege ruimte volledig innemen. In een zwart gat verdwijnt die lege ruimte volledig neem ik aan. Ik weet dat je een esoterisch antwoord zoekt maar dat krijg je van mij alvast niet.
Ik heb je de link gegeven, zie voor jezelf maar even.
Oud 29 juli 2014, 22:02   #637
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Een gedeeltelijk wetenschappelijk antwoord is energie of deeltjes die zo vlug bewegen dat ze die lege ruimte volledig innemen. In een zwart gat verdwijnt die lege ruimte volledig neem ik aan.
Zo kan het ook, niet alles zomaar aannemen.

Citaat:
Wat we zien is niet de werkelijkheid. We zien dat de zon opkomt, maar ‘weten’ dat in werkelijkheid de zon ten opzichte van ons (de aarde) stilstaat en dat de aarde draait. In de wereld van het onzichtbaar kleine is het nog gekker, want de wereld is vooral leeg. Materie is niet van materie gemaakt. Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte.

Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen. (Peter Russel)
Oud 29 juli 2014, 22:28   #638
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Wat is die lege ruimte tussen alle materie en/of dat wat kenbaar is, dat is de vraag. Enig idee?
Niets.
Lege ruimte. En daar kunnen wij nou eenmaal niets (no pun intended) bij voorstellen.
Maar uiteraard is dat gebaseerd op wiskundige en natuurkundige modellen. Er zijn (uiteraard) geen microscopen die daar daadwerkelijk hebben gekeken .
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 05:45   #639
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Niets. Lege ruimte. En daar kunnen wij nou eenmaal niets (no pun intended) bij voorstellen. Maar uiteraard is dat gebaseerd op wiskundige en natuurkundige modellen. Er zijn (uiteraard) geen microscopen die daar daadwerkelijk hebben gekeken .
Daar zeg je wat, misschien moeten we nu net dat eens bekijken, het lijkt er sterk op dat al die 'bollekes' onze aandacht afleiden van dit fundamenteel gegeven. Er wordt gezegd 'leegte' omdat er niets gezien wordt, wie weet wat vinden we daar nog. Bizar genoeg, en tot zover ik dat nu begrijp, is die leegte logischerwijs overal.

Laatst gewijzigd door tandem : 30 juli 2014 om 05:46.
Oud 30 juli 2014, 06:32   #640
Peche
Banneling

Standaard

Dat is toch het grote ironische aan het zijn? Al dat is, is grotendeels "empty space". Wat op zich geen empty space is, die space is statisch geladen door de deeltjes die er in rond bewegen. De kern verdwijnt soms en verschijnt weer.
Is het nu de elektrische statische lading die het atoom haar uiterlijk geeft, of is het werkelijk materie ? Hoe kan zoiets klein en miniscuul zoveel kracht bezitten dat mijn handen die atomen niet uit mekaar duwen wanneer ik een object vastneem? Hoe komt het dat mijn handen het object praktisch gezien nooit aanraakte, maar ik het toch verplaatste? Elektriciteit?
Where is it coming from? Het lijkt onuitputbaar en zonder externe energiebron te handelen.
Hoeveel energie is er uiteindelijk nodig om alle atomen in heel het universum te kunnen projecteren? Waar komt deze energie vandaan? Uit het grote niets of was deze energie er altijd al?

De mensen zijn altijd groots gaan bouwen, maar ik denk dat de fundamentele bouwstenen voor leven in het allerkleinste huist.
Kunnen we zaken als de string theory ook in het klein bekijken?

Wat voor mij het hoogste bewijs van "Iets" is, is de manier waarop het zich ordent. Ralph Abraham heeft daar interessante theoriën over uitgewerkt. Maar het is toch Rupert Sheldrake die mijn interesse oproept hoe de chaos zich settelt naar orde. Samen met Terence Mckenna hadden die 3 superdialogen dat gelukkig allemaal gearchiveerd staan. Zoiets missen we in deze tijd. Een trialoog van mensen met dezelfde interesses maar andere uitkomsten. En de manier waarop deze drie tot een consensus kwamen is helaas niet meer van deze tijd.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be