Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2014, 12:40   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard Rekeningrijden flopt, had iemand wat anders verwacht ?

Nederland heeft een veel langer proefproject gedaan, en zelfs daar (met beter en stipter OV) kwam rekeningrijden nooit van de grond, zelfs niet na de tweede aanloop. (bron Wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden#Nederland )

Daarom wist men toch al op voorhand dat het hier totaal zou floppen.
(ook wegens slechtere verkeersinfra en OV enz...)

Citaat:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/1028...ngrijden-flopt

Het proefproject rond rekeningrijden is een flop. Twee op de drie mensen die meegedaan hebben aan het proefproject vinden dat het niet werkt, en rijden er ook niet anders door dan vroeger. Bij rekeningrijden betaal je per kilometer. Tijdens de spitsuren betaal je meer, en je betaalt ook meer om in de stad te rijden dan op de snelweg. Nu moet de Vlaamse regering beslissen wat ze ermee doet en of ze het rekeningrijden al dan niet gaat invoeren.

Slechts een kwart van de proefkonijnen is na het project gewonnen voor het systeem. 63 procent heeft het project afgeschoten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2014 om 12:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 12:48   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Dag meneer, wilt u graag meer of minder belastingen betalen?

M.a.w. nogal wiedes dat mensen ertegen zijn; ze zijn tegen alles als er nog maar een vermoeden bestaat dat ze meer zouden moeten betalen.

Of het systeem een flop is, dat is een ander paar mouwen. Het verkeer nam blijkbaar wel af, de vraag is enkel of de verwachting gehaald werden.

Een vorm van rekeningrijden komt er toch sowieso daar men niet anders zal kunnen, zoniet dreigt een compleet verkeersinfarct.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 31 juli 2014 om 12:54.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 15:05   #3
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dag meneer, wilt u graag meer of minder belastingen betalen?

M.a.w. nogal wiedes dat mensen ertegen zijn; ze zijn tegen alles als er nog maar een vermoeden bestaat dat ze meer zouden moeten betalen.

Of het systeem een flop is, dat is een ander paar mouwen. Het verkeer nam blijkbaar wel af, de vraag is enkel of de verwachting gehaald werden.

Een vorm van rekeningrijden komt er toch sowieso daar men niet anders zal kunnen, zoniet dreigt een compleet verkeersinfarct.
Dat dreigt er niet indien men zou doen wat men in Nederland deed en daar heeft men er juist vanaf gezien een kilometerheffing in te voeren.

Go figure.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 15:47   #4
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Trouwens het gaat niet alleen om het geld van de belastingen :

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ngrijden.dhtml
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 19:18   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Dat dreigt er niet indien men zou doen wat men in Nederland deed en daar heeft men er juist vanaf gezien een kilometerheffing in te voeren.

Go figure.
Nederland is België niet, noch wat betreft ruimtelijk ordening, noch wat betreft mentaliteit. De mensen zijn er veel pragmatischer en alles is beter georganiseerd dan bij ons in het land van de Belgenmoppen. Mensen rijden daar bv bijna allemaal met de fiets, werkelijk onvoorstelbaar. In België daarentegen weten de mensen niet wat gedaan als ze hun blikken doos niet hebben. Wat een pamper is voor een baby, is de auto zo'n beetje voor de Belg. Niet verwonderlijk zijn we dan ook filekampioen, net zoals we kampioen zijn in het autogebruik.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 20:00   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nederland is België niet, noch wat betreft ruimtelijk ordening, noch wat betreft mentaliteit. De mensen zijn er veel pragmatischer en alles is beter georganiseerd dan bij ons in het land van de Belgenmoppen. Mensen rijden daar bv bijna allemaal met de fiets, werkelijk onvoorstelbaar. In België daarentegen weten de mensen niet wat gedaan als ze hun blikken doos niet hebben. Wat een pamper is voor een baby, is de auto zo'n beetje voor de Belg. Niet verwonderlijk zijn we dan ook filekampioen, net zoals we kampioen zijn in het autogebruik.
Waarom verhuis je niet naar Nederland ? Aja, omdat daar ook geen rekeningrijden bestaat, zelfs toen NL al vele jaren absolute filekampioen was hebben ze het daar nooit ingevoerd.

Ze waren er al mee bezig sinds ~ 1988 !
Citaat:
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Rekeningrijden/politiek.html
NRC Webpagina's
14 juni 2000

Politieke achtergrond van het rekeningrijden

Het rekeningrijden staat al een tiental jaren op de politieke agenda, maar de invoering werd steeds opnieuw uitgesteld. In het regeerakkoord voor Paars-II (1998) werd vastgelegd dat het rekeningrijden tijdens deze regeerperiode zou worden geïntroduceerd. Coalitiepartner VVD ging met merkbare tegenzin akkoord met deze bepaling. Ook bedongen de liberalen dat in ruil hiervoor de motorrijtuigenbelasting verlaagd zou worden.
In de retrolink vind je de berichten van de enorme files die NL toen had (vooral Randstad en bepaalde steden):
Citaat:
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Rekeningrijden/980808.html
8 augustus 1998

Ook bij Paars II staat automobilist in de file
En weet je wat NL nu heeft ? Pakweg 4 x meer rijstrookkilometers/1000 km² hoofdwegennet als Belgie.

Citaat:
België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

http://www.ademloos.be/forum-2020
Dat jij het op de mentaliteit van de modale Belg steekt en helemaal niet op de prutsersmentaliteit van de overheid is héél raar. Werk jij mss voor de overheid ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2014 om 20:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 07:28   #7
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Het rekeningrijden vervangt geen énkele andere autobelasting.

Daarenboven trekt het openbaar vervoer hier inderdaad op niks.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 09:45   #8
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nederland is België niet, noch wat betreft ruimtelijk ordening, noch wat betreft mentaliteit. De mensen zijn er veel pragmatischer en alles is beter georganiseerd dan bij ons in het land van de Belgenmoppen. Mensen rijden daar bv bijna allemaal met de fiets, werkelijk onvoorstelbaar. In België daarentegen weten de mensen niet wat gedaan als ze hun blikken doos niet hebben. Wat een pamper is voor een baby, is de auto zo'n beetje voor de Belg. Niet verwonderlijk zijn we dan ook filekampioen, net zoals we kampioen zijn in het autogebruik.
Het Simplistisch Verbond slaat weer toe. Al eens geluisterd naar de file-aankondigingen op de Nederlandse radio? Daar zijn net zoveel files als hier!
Wie in Nederland voor zijn werk bvb. van Amsterdam naar Den Haag moet, ZAL in de file staan.

En in de steden zijn inderdaad veel meer fietsers dan hier, omdat daar een behoorlijke infrastruktuur is. Hier is het om te huilen.

Ik woon op 10 km van Antwerpen. Ik kan hier alle uren(!) een bus nemen naar de stad, en die doet er 75 minuten over. Met de wagen is doe ik dat op 20 minuten, ondanks wat file.

Om rekeningrijden zinvol te kunnen organiseren moeten er ALTERNATIEVEN geboden worden. Welnu, die zijn er niet, dus flopt dat. Simpel toch?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:35   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het Simplistisch Verbond slaat weer toe. Al eens geluisterd naar de file-aankondigingen op de Nederlandse radio? Daar zijn net zoveel files als hier!
Wie in Nederland voor zijn werk bvb. van Amsterdam naar Den Haag moet, ZAL in de file staan.

En in de steden zijn inderdaad veel meer fietsers dan hier, omdat daar een behoorlijke infrastruktuur is. Hier is het om te huilen.

Ik woon op 10 km van Antwerpen. Ik kan hier alle uren(!) een bus nemen naar de stad, en die doet er 75 minuten over. Met de wagen is doe ik dat op 20 minuten, ondanks wat file.

Om rekeningrijden zinvol te kunnen organiseren moeten er ALTERNATIEVEN geboden worden. Welnu, die zijn er niet, dus flopt dat. Simpel toch?
Oei nu gaat Blue Sky zeggen dat je de fiets kunt nemen voor die povere 10 km...
Zo doet men dat: http://www.fietsen.123.nl/entry/1428...eladen-fietsen
ofzo meer serieus: http://velotarier.be/tips/zo-neem-je...e-op-de-fiets/ naja...

Voor de filestand gewoon dit nemen http://www.inrix.com/scorecard/ en europa selecteren, BE heeft NL ingehaald sinds een 5-tal jaren, ooit stond NL met kop en schouders bovenaan. Maar die hebben eindelijk iets tegen hun filedruk gedaan, ttz ze te verminderen.

File is nochtans een doodgewone zaak, bvb ik sta dikwijls in de file bij de plaatselijke bakker (te weinig goede bakkers hé), als het brood of de broodjes maar lekker zijn. In supermarkten zie ik soms talrijke files op bepaalde dagen/uren. Tijd voor een babbel ofzo.
Euh... waar ziet men eigenlijk geen files ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2014 om 10:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 11:10   #10
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oei nu gaat Blue Sky zeggen dat je de fiets kunt nemen voor die povere 10 km...
Tot het wat regent of wat koud of wat glad is, dan neemt ie ook de wagen, maar dat zal ie hier niet komen vertellen.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 12:10   #11
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het Simplistisch Verbond slaat weer toe. Al eens geluisterd naar de file-aankondigingen op de Nederlandse radio? Daar zijn net zoveel files als hier!
Wie in Nederland voor zijn werk bvb. van Amsterdam naar Den Haag moet, ZAL in de file staan.

En in de steden zijn inderdaad veel meer fietsers dan hier, omdat daar een behoorlijke infrastruktuur is. Hier is het om te huilen.

Ik woon op 10 km van Antwerpen. Ik kan hier alle uren(!) een bus nemen naar de stad, en die doet er 75 minuten over. Met de wagen is doe ik dat op 20 minuten, ondanks wat file.

Om rekeningrijden zinvol te kunnen organiseren moeten er ALTERNATIEVEN geboden worden. Welnu, die zijn er niet, dus flopt dat. Simpel toch?
30 km van werk, 20 minuten bij normaal verkeer en 45 min indien er file is. Met de trein en bus ben ik minimum een uur onderweg.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 12:42   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nederland heeft een veel langer proefproject gedaan, en zelfs daar (met beter en stipter OV) kwam rekeningrijden nooit van de grond, zelfs niet na de tweede aanloop. (bron Wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden#Nederland )

Daarom wist men toch al op voorhand dat het hier totaal zou floppen.
(ook wegens slechtere verkeersinfra en OV enz...)
Ik ,stel voor om het rekeningrijden in te voeren voor buitenlanders.

Of, bij nader inzien zou een eenvoudig vignet gemakkelijker te arrangeren zijn.

Dit ter compensatie van die landen hun tolsystemen waar wij het slachtoffer van zijn.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 1 augustus 2014 om 12:43.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 12:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ,stel voor om het rekeningrijden in te voeren voor buitenlanders.

Of, bij nader inzien zou een eenvoudig vignet gemakkelijker te arrangeren zijn.
Zou idd relatief simpel zijn (alhoewel met 3 Gewesten...)

Maar dat gaat netto wslk ook niets opbrengen, men moet dan met xx % minder toerisme rekening houden. En moest het iets opbrengen gaat het geld zeker niet naar betere/bredere hoofdwegen.

In het buitenland ligt dat iets anders daar ziet men aan de toestand van de (veiligere) snelwegen en ook de hogere gemiddelde snelheden (kortere wegen- lange tunnels) dat het de moeite is om een (tijdelijk) vignet te nemen. (vb CH en A)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2014 om 12:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 16:22   #14
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Het lijkt erop dat men dit kostens wat dan ook wil en zal invoeren.

Een compleet wereldvreemd iemand als Ann Verhetsel durft in De Standaard dan nog zeggen dat autorijden nog véél duurder moet worden.

Niks over slechte verbindingen, niks over stakingsproblemen, niks over verouderd materieel,... nee, het openbaar vervoer is de heilige koe hoor.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 4 augustus 2014 om 16:23.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 16:27   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Het lijkt erop dat men dit kostens wat dan ook wil en zal invoeren.

Een compleet wereldvreemd iemand als Ann Verhetsel durft in De Standaard dan nog zeggen dat autorijden nog véél duurder moet worden.

Niks over slechte verbindingen, niks over stakingsproblemen, niks over verouderd materieel,... nee, het openbaar vervoer is de heilige koe hoor.

Ik tip op een 15 á 20 cent duurdere diesel, eindelijk komt de dieselaccijns dan op hetzelfde niveau van de benzine (zoals andere landen in Europa).
Dat zal dan 20 jaar te laat zijn maar toch beter te laat als nooit.
En dan betaalt de (diesel)vervuiler nog te weinig.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 augustus 2014 om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 16:49   #16
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik tip op een 15 á 20 cent duurdere diesel, eindelijk komt de dieselaccijns dan op hetzelfde niveau van de benzine (zoals andere landen in Europa).
Dat zal dan 20 jaar te laat zijn maar toch beter te laat als nooit.
En dan betaalt de (diesel)vervuiler nog te weinig.
Jij gelooft dus ook nog dat een moderne dieselwagen even vuil is als een van 25 jaar terug?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 17:45   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Jij gelooft dus ook nog dat een moderne dieselwagen even vuil is als een van 25 jaar terug?
Neen, evenzo niet van een benzinewagen, of een LPG-wagen of een CNG-wagen. Daarvoor heb je voor alle soorten de steeds "strengere" Europese emissienormen, maar die zeggen amper iets wat er in de praktijk uitgestoten wordt.

En 25 jaar terug sprak men in Europa ook nooit van extra-belastingen omwille van milieuredenen, nu wel. (Euro 1-norm was 1 jan 1993)

Nu meet men emissieconcentraties in de ademlucht en stelt men grenswaardes op en die worden dikwijls overschreden, vooral stedelijke gebieden, vooral omwille van dieselverbranding, en vooral tijdens inversieweer (en meestal winter, waar er nog extra gestookt wordt: verwarming).

En fijnstof meer bepaald ultrafijnstof is officieel kankerverwekkend enz... en voor 3/4 verantwoordelijk voor de gezondheidschade van alle onderzochte milieufactoren (bron MIRA en sowieso internationaal)
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...zondheid.dhtml

Drie kwart van alle gezondheidsschade

Vooral fijn stof is een boosdoener voor onze gezondheid, zo blijkt uit het onderzoek. Het is goed voor 79.424 DALY's, of ongeveer drie kwart van alle gezondheidsschade die veroorzaakt wordt door de onderzochte milieufactoren. De blootstelling aan het geluid van drukke wegen, spoorwegen en luchthavens berokkent de op een na grootste schade aan de gezondheid van de Vlamingen (7.348 DALY's), gevolgd door passief roken (6.613).
Stikstofoxiden of NOx: http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...l-average-2005
Fijnstof of PM 2,5: http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...cal-conditions

Ik kan ook enkele vbn geven uit het buitenland waar de diesel duurder is dan de benzine (UK, CH, andere), of waar de jaarlijkse wegentaks op een dieselwagen geleidelijk tot ~ 5 maal duurder werd dan op een benzinewagen (per 100 cc), Duitsland vanaf Euro 3 -norm:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ste...onenkraftwagen
Steuersatz
(je 100 cm³ Hubraum) bei Erstzulassung bis (tot) 30. Juni 2009
Benzine : 6,75 €
Diesel: 15,44 €
vanaf 1 juli 2009
Benzine:
2,00 € je 100 cm³ + CO2-Zuschlag (2,00 € je g/km oberhalb der Freigrenze)
Diesel:
9,50 € je 100 cm³ + CO2-Zuschlag (2,00 € je g/km oberhalb der Freigrenze)
Waarom doen zulke landen dat denk je ?

Awel ons land is dat ook van plan, al heel lang (en nu zoeken ze alweer € 17 mrd):
Citaat:
http://www.duurzame-mobiliteit.be/ar...ens-onder-vuur

Dieselwagens onder vuur

Iedereen wist het al veel langer dan vandaag.
Dieselwagens stoten veel meer stikstofoxiden en fijn stof uit dan benzinewagens. Daardoor hebben ze een veel grotere impact op onze gezondheid. De echte uitstoot van dieselwagens is ook veel groter dan de officiële cijfers aangeven. België slaagt er hierdoor niet in om de Europese normen voor de uitstoot van stikstofoxiden of fijn stof te halen. Desondanks worden dieselwagens nog altijd fiscaal flink gestimuleerd.

De negatieve gevolgen van diesel zijn opgenomen in een officieel document (nu wel beschikbaar - 9/9/11) ondertekend door federaal minister van Leefmilieu Paul Magnette (PS), Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V), Waals minister Philippe Henry (Ecolo) en Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo). De nota zal nu ter goedkeuring worden voorgelegd aan de regio's.

De harde cijfers

Bijna acht op de tien nieuwe auto's rijden op diesel. In 1980 was slechts 15 procent van de wagens een diesel, nu is dat bijna 2 op 3. Dit is het gevolg van een beleid dat dieselauto's bevordert. De lagere prijs van de brandstof en het lagere verbruik sporen de consument aan voor een dieselauto te kiezen. In combinatie met de kortingen tot 15 procent voor wagens met een lage CO2-emissie, zijn de automobilisten massaal overgestapt op diesel.

95% van de bedrijfswagens rijdt op diesel.

De voorgestelde maatregelen

Gelijke accijnzen voor benzine en diesel door de heffing op benzine te verlagen. De lagere accijns op diesel is nu een voordeel voor de transportsector waar ook de andere automobilisten van genieten.

Afschaffing van de overheidskorting voor auto's met een lage CO2-emissie. Nu genieten kopers van zo'n wagen - en dat zijn meestal diesels - een korting van 3 of 15 procent op de aankoopfactuur.

Bedrijfswagens aanpakken door een wijziging van de belastingaftrek voor voordelen in natura voor de werknemer.
Een mobiliteitsbudget en andere voordelen in natura om de bedrijfswagen en de tankkaart te vervangen.

Rekening houden met alle vervuilende emissies en niet alleen CO2 in de communicatie over milieuvriendelijke auto's. De ecoscore is een betere basis om auto's te vergelijken.

Versnelde invoering van Euro 6-dieselwagens (vanaf september 2014 verplicht in de EU).

Reacties

Zowel de VAB als een recente studie van de KU Leuven pleiten voor een gelijke behandeling van diesel- en benzinewagens.

Onlangs bleek ook dat de voorgestelde omgekeerde cliquet ook een voorkeursbehandeling voor dieselwagens inhield.
En dat van die CO2 is sowieso een fabel, diesels profiteren sowieso al van 13 % CO2/liter-verbranding meer, dat niet verrekend wordt aan de pomp, daarbij verbruiken ze ook nog minder, waarbij ze dan nog eens extra minder betalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 augustus 2014 om 18:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 19:07   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oei nu gaat Blue Sky zeggen dat je de fiets kunt nemen voor die povere 10 km...
Zo is dat. Dat is de conclusie die je kan maken als je het nuchter en rationeel bekijkt; alle factoren beschouwd is voor 10 km de fiets het verplaatsingsmiddel bij uitstek. Natuurlijk is de voorwaarde wel dat je een veilige en gezonde fietsweg dient te hebben.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 19:21   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het Simplistisch Verbond slaat weer toe. Al eens geluisterd naar de file-aankondigingen op de Nederlandse radio? Daar zijn net zoveel files als hier!
Wie in Nederland voor zijn werk bvb. van Amsterdam naar Den Haag moet, ZAL in de file staan.

En in de steden zijn inderdaad veel meer fietsers dan hier, omdat daar een behoorlijke infrastruktuur is. Hier is het om te huilen.

Ik woon op 10 km van Antwerpen. Ik kan hier alle uren(!) een bus nemen naar de stad, en die doet er 75 minuten over. Met de wagen is doe ik dat op 20 minuten, ondanks wat file.

Om rekeningrijden zinvol te kunnen organiseren moeten er ALTERNATIEVEN geboden worden. Welnu, die zijn er niet, dus flopt dat. Simpel toch?

Het is inderdaad simpel. Probleem is echter dat de mensen de feiten niet kennen. Die zijn als volgt; 70 % van de werknemers woont op minder dan de 20 km van het werk en bijna de helft van de werknemers op minder dan 10 km. Die 10 km is perfect met de fiets te doen en 20 km kan je gemakkelijk overbruggen met een elektrische fiets bijvoorbeeld. Als je het bekijkt in die context, kan je niet anders dan vaststellen hoe belachelijk die schreeuw "er zijn geen alternatieven" wel niet is.

Natuurlijk zullen die 70% werknemers niet allemaal met de fiets kunnen gaan om welke reden dat ook, maar dan kunnen ze misschien de bus nemen, of de trein - het hangt allemaal van de persoonlijke situatie. Kortom zo zie je maar welke potentieel er is als alternatief. Probleem is echter de tunnelvisie van de mensen die door mama en papa met de paplepel zijn ingegeven dat ze zich steeds met de auto moeten verplaatsen.

Ook in Brussel is de gemiddelde afstand tot de randgemeenten 8 tot 16 km.

Kwestie van alles een beetje in zijn perspectief te zien en de waarheid geen geweld aan te doen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 19:23   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Veel geld die peages en dat wachten altijd maar.
En na de tolmaffia krijg je de parkeermaffia...25€ per dag!
Een werkmens zijn loon haalt dat niet meer!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be