![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
geen bewijs voor het bestaan god. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 40,48% |
niet gelovig opgevoed. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
het lijkt een sprookje. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
door wetenschap is god overbodig. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,95% |
andere. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 |
Banneling
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
Minister-President
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
|
![]() Citaat:
de correct vorm van s zou s = 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + .. + oneindig moeten zijn, en dan vallen alle bewijzen in het water want oneindig - oneindig is onbepaald. wel nog leuke wiskundige gevallen zijn: ( ^ = macht) als je weet dat x^0 = 1 en 0^x = 0, hoeveel is 0^0 ? als je weet dat x^0 = 1, hoeveel is oneindig^0? als je weet dat 1^x = 1, hoeveel is 1^oneindig ?
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 3 augustus 2014 om 00:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Citaat:
En op het onderwerp richting Allegro, algemeen of richting mij? ![]() Kwestie dat we weten waaraan en waaraf eh. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#784 |
Banneling
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
|
![]() Het is een algemene kwestie en een neveneffect van het dogma dat de bevolking wordt aangepraat. Door deze psychische manipulatie gaan mensen dat dogma zelfs krachtdadig verdedigen maar tegelijkertijd ook steen en been klagen over wat er zich afspeelt binnen dat dogma. Politiek maakt hier gretig gebruik van om zieltjes te winnen voor de partij, zelf hebben ze helemaal geen last hiervan. Heb je al eens een depressieve politieker op TV gezien, nee toch?
Laatst gewijzigd door tandem : 3 augustus 2014 om 08:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#785 |
Partijlid
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
|
![]() De vraag is natuurlijk wanneer je als competent kan beschouwd worden in een materie als filosofie. Niemand kan ooit de volledige "kennis" achter zich hebben. Hoewel vele filosofen idd makkelijk Descartes kunnen citeren, lijkt het me soms nogal kort door de bocht om iemand enkel voor dat feit als competent te aanschouwen.
Analoog: Op het werkveld deed ik ervaring op door samen te werken met enkele Burgelijke ingenieurs, geacht zeer competente mensen te zijn. De ene blonk uit in zijn vakgebied, maar had geen kaas gegeten van leiderschap. De andere nam totaal geen verantwoordelijkheid, had wel zijn diploma, maar was zelfs niet in staat het eenvoudigste probleem op te lossen. Beiden werden wel erkent als competente personen via hun functie. De eerste besefte echter wel zijn eigen tekortkoming en compenseerde dit met een aanwerving van iemand die hem aanvulde. Hierom kan je wel stellen dat hij ondanks zijn tekortkoming toch uitermate competent was/is. De andere was overtuigd van zijn gelijk, tot het bittere einde (nam ontslag). Uiteindelijk kon ik door hen te aanschouwen twee zaken merken: - Er is een verschil tussen slim zijn en intelligent: Ik stel (correct of niet, maakt niet uit, het is een eigen definitie) dat een slim persoon veel weet: hij kent alle hoofdsteden, kent verschillende citaten etc, maar kan daarom niet noodzakelijk verbanden leggen tussen de delen opgedane kennis. Een intelligent persoon is in staat om ondanks soms beperkte kennis wel snel de juiste verbanden te leggen. Intelligente personen vindt je in alle lagen van de bevolking maar typeren zich steeds door het gebrek aan intellectuele luiheid (ze willen vaak blijven bijleren) - Intellectuele luiheid geeft eerder aanleiding tot incompetentie dan eender wat anders. Ik geloof echter ook dat veel mensen uit gebrek aan intelligentie, snel naar een voorgekauwd stukje kennis grijpen en zichzelf nooit de vraag stellen of ze wel correct bezig zijn. Naar mijn mening is zelfkritiek de sleutel. Zolang je in staat bent jezelf en je positie in vraag te stellen ben je volgens mij goed bezig, vandaar de waarde van dergelijk forum (voor mij toch)
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio, Than are dreamt of in your philosophy. - Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio |
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 3 augustus 2014 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
Partijlid
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
|
![]() Citaat:
In dat geval is de regel van Einstein inderdaad best van toepassing: Als men een situatie/standpunt/onderwerp niet kan uitleggen aan een kind van 6, begrijp je zelf onvoldoende van het onderwerp. Nu nog een kind van 6 vinden die naar mijn gezaag wil luisteren, ocharme ![]() Een goede vuistregel voor zelfkritiek lijkt me. De stelling van dunning-kruger houdt wel een gevaarlijke conclusie in: Als dergelijke incompetentie aanwezig is, is het onmogelijk om een evenwichtig democratisch systeem op te bouwen. Hiermee vervalt het recht om een democratie als een valabel systeem te beschouwen. Dat is, zeker vandaag, een zeer gevaarlijke stelling.
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio, Than are dreamt of in your philosophy. - Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | ||
Banneling
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#789 | |
Partijlid
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
|
![]() Citaat:
Zijn stelling dat innovatie de drijvende kracht is om de welvaart te verbeteren kan ik zeker aannemen, maar hier is wel meer stimuli voor nodig dan marktbewegingen: soms kan het vertragen van een nieuwe evolutie (bv levensduur van lampen) een beter rendement leveren voor bedrijven. Dit resulteert eerder in een achteruitgang dan een vooruitgang. Soms heb je ook investeringen nodig (zie Apollo - missie) van zo'n niveau dat enkel een staat deze kan organiseren. (rendementen over zeer lange termijn) Ik zie meer heil in een sturende maatschappij, liberaal van karakter, maar met zowel bovengrenzen als ondergrenzen aan de welvaart, gekoppeld aan elkaar: bereik je de bovengrens, moet je eerst inzet leveren om wie op de ondergrens blijft steken naar boven te helpen vooraleer je de bovengrens kan verhogen. Verder denk ik wel dat democratie moet verdient worden, maar verder het enige verantwoorde politieke model is: wie wil moet het kunnen krijgen, maar niet zonder verdienste (studie, dienstplicht, werken die de maatschappij als geheel vooruit helpen...) Men moet een situatie zo maken dat wie interesse heeft, op het democratische forum terecht kan en wie het geen bal kan schelen, geweerd wordt. Stemrecht ipv stemplicht in België zou al een eerste vooruitgang betekenen. Immers, men verwijst graag naar Griekse democratie, maar ook deze was niet voor iedereen toegankelijk, enkel voor de polis. Anderzijds, politieke en sociale wetenschappen al onderwijzen in het secundair onderwijs zou wel getuigen van een maatschappij die zijn bevolking wil vooruit helpen en geen schrik heeft voor zijn burgers of hen als werkvee ziet. Het zou ervoor kunnen zorgen dat mensen weerbaarder zijn tegen manipulatie en beter een mening kunnen vormen. Ipv minder tijd in de klas, voorzie meer tijd in de klas, voorzie psychologie, onderhandelingstechnieken, politieke wetenschappen en stimuleer maatschappelijke inzet (en niet door eventjes een uurtje in een jaar een "altruïstische" activiteit te plannen, maar door continue projecten die jonge mensen alle aspecten van de samenleving leren kennen, van de vuilkar tot de koning) Tot nu toe zorgen scholen vooral in het voorzien van kennis, niet in de middelen om zelf kennis te voorzien. DIT kan democratie terug laten leven en is vandaag, in een kennismaatschappij, meer relevant en verantwoord dan iemand vol te proppen met kennis die wel interessant is, maar niet prioritair. Waarom deelt men een lessenpakket niet in in zaken die job - gerelateerd zijn, democratisch - maatschappelijk georiënteerd zijn en varia naar interesse? We leven immers in een maatschappij waarin zelfs gespecialiseerde wetenschappers niet langer in staat zijn om hun volledige vakgebied te begrijpen.
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio, Than are dreamt of in your philosophy. - Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | ||
Banneling
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
|
![]() Citaat:
Veel vaker ziet men in het progressieve en bevrijdende nieuwe de voorbode van een nieuwe Holocaust en begint men tegen te werken wat men nu juist aan het zoeken is. Het is een uiterst interessant proces dat zonder kennis heel angstvallig bekeken wordt. Het verstrekken van correcte informatie is dan een eerste stap in de goede richting, iets waar politiek duidelijk niet mee bezig is. Ook de modale bevolking niet overigens, men zou wel anders reageren moest men hierover bericht worden. Ter getuigenis Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 3 augustus 2014 om 13:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 3 augustus 2014 om 14:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.175
|
![]() Citaat:
Voor reeksen zoals 1 - 2 + 3 - 4 + 5 - 6 en zo voort, kan men zo een trukken van de foor nog gebruiken om proberen een mening te geven aan hun convergentie. Men kan die trukken nodig hebben want als het probleem dat je probeert op te lossen de NOOD heeft aan een divergerende som, dan wil dat zeggen dat je ergens iets verkeerd aan het doen bent, en dan kan je hopen dat de truuk die je de "limiet" laat vinden, je eerdere fout ongedaan maakt. Wat doet men eigenlijk met het "uitrekenen" van "1 + 2 + 3 + .... " en dat gelijk te stellen aan -1/12 ? Men gaat eigenlijk de VOLGORDE VAN LIMIETEN commuteren, wanneer het eigenlijk niet mag. Wat men doet in dat specifiek geval, is een dubbele limiet beschouwen: de Zeta function, die de bovenstaande som is maar met een exponent 1^(-s) + 2^(-s) + .... heeft een zin wanneer het reele deel van s groter is dan 1. Die som is een limiet van een reeks. Wat men nadien kan doen, is de limiet van die Zeta functie nemen voor s -> -1. Daarvoor moet men die analytisch voortzetten, maar dat gaat nog net, omdat er dus een singulariteit ligt voor s -> 1, en de convergentiestraal dus 1 is. Maar men moet goed beseffen dat door Zeta analytisch voort te zetten, haar definitie als zijnde een som van een reeks natuurlijk niet meer geldig is. Men heeft dus: zeta(s) = lim(n->oneindig) {reeks in n^(-s) } En nadien doet men: r = lim(s-> -1) zeta(s) Als je nu gaat beweren dat r de limiet is van die reeks, dan heb je de limietname van s -> -1 en die van n->oneindig omgewisseld. Dat mag in dit geval niet. Maar het kan soms zijn dat de redenering die je tot je reeks liet besluiten in de eerste plaats, al per ongeluk die twee limieten had omgekeerd, en dan corrigeer je je eerste redeneringsfout met de tweede natuurlijk. Het is in zo een gevallen dat die trukken van de foor geldig zijn. Het feit zelf dat je de som van een divergerende reeks nodig had, toonde immers reeds aan dat je een redeneringsfout aan 't maken waard ergens. Maar in het specifieke geval van 1 + 2 + 3 + .... is het wel bijzonder lastig om dat de "som" te noemen van de reeks, want de som is hier goed gedefinieerd: het is oneindig. Immers, opdat een rij r(n) naar oneindig zou divergeren (eigenlijk zou men "convergeren" moeten stellen), moet aan de volgende voorwaarde voldaan zijn: Voor alle N, bestaat er een k, zodat als n groter is dan k, r(n) groter is dan N. Maw, bedenk mij gelijk welk groot getal, en VANAF een zekere index van de rij zijn alle volgende elementen van de rij groter. Welnu, de rij r(n) die bij de reeks 1+2+3+... hoort, zijn de partiele sommen. Het is gemakkelijk te tonen dat r(n) = n (n+1)/2 Voor gelijk welke N kan ik nu een k bedenken (afhankelijk van N), zodat r(n) groter is als n groter is dan k. Neem k = 2 N. We hebben dat r(n) = n (n+1)/2. Als n > k, dan kunnen we stellen dat: r(n) = n (n+1)/2 > k (n+1)/2 Maar we hadden gezegd dat k = 2N dus: r(n) > 2 N (n+1)/2 = N (n + 1). Nu is (n + 1) altijd groter dan 1. We hebben dus dat r(n) > N. QED. Deze reeks "divergeert" dus naar oneindig. Als we dus stellen dat haar som ook gelijk is aan -1/12, dan hebben we dat -1/12 gelijk is aan oneindig. ![]() De reden waarom men "convergeren" zou moeten stellen, is dat als men in de topologische ruimte R-uitgebreid werkt (R en oneindig), de omgevingen van alle eindige reele getallen de topologische basis van alle (kleine) sfeertjes hebben |x - x0| < epsilon, en dat de topologische basis van de omgevingen van oneindig de langs beneden begrensde intervallen zijn: x > N. Het is dus wel degelijk een convergentie in de topologische zin. Wat wel niet meer waar is, is de stelling van Cauchy. Ik denk dat het is omdat onze uitgebreide R geen banach ruimte meer is.
__________________
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2014 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.175
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat is perfect juist. We scheppen Roodkapje ook om ons te vermaken. Gans de literatuur zit vol met "fictie". Toneel, film, ... we houden van verhaaltjes, van het scheppen van imaginaire werelden.... Echter, gaan geloven in onze hersenspinsels om ons daar dan vast in te locken, dat is er over he ! Ik zeg niet dat we Roodkapje moeten elimineren omdat het niet nuttig zou zijn. Ten eerste IS het nuttig: het zorgt voor vermaak. En ten tweede is er niks mis mee met het BESCHOUWEN van nutteloze ideeen. Maar ze gaan als WAARHEID aannemen, is even dom als denken dat Roodkapje echt bestaat.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 | |
Partijlid
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
|
![]() Citaat:
Om daar echter een volledig leven naar aan te passen is idd totaal ridicuul: rites, mantras, gebeden... en zelfs misdadig als je gaat veronderstellen dat je de andere moet overtuigen "voor zijn eigen goed" Enige kanttekening, bepaalde technieken om trances op te wekken kunnen mijns inziens wel nuttig zijn, omdat we daar nog weinig over weten en ze bepaalde vragen oproepen (lucid dreaming, boeddistische trance gebeden,...) naar de aard van de realiteit. Ikzelf ben geen atheïst, maar noem me gerust een zelfverklaarde oude gnosticus ![]() De kernzaken van mijn overtuiging zijn echter: - Zoek kennis rond het thema en weerleg niets absoluut, hou rekening met (een logische) wat als... - zoek en bouw je eigen opinie - ga niet uit van het feit de waarheid te kennen, dat is onmogelijk in dit éne leven. - organiseer niet noch overtuig anderen om uw standpunt te volgen: dit is nutteloos en ridicuul. (als er iets is, is dit ingebakken in het systeem waarin we leven en staat het los van waarin we geloven. Het is een lot dat we allen delen) Men mag gerust die ideologie volgen, maar dat hoeft niet EN als men daarvoor kiest, begin dan niet met alle standpunten over te nemen, maar zie de bovenstaande punten.
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio, Than are dreamt of in your philosophy. - Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.175
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#796 |
Partijlid
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
|
![]() ![]()
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio, Than are dreamt of in your philosophy. - Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio |
![]() |
![]() |
![]() |
#797 | |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Citaat:
En als ge dan afkomt met de waarheid zeggen ze: "zeg ge zijt zot zekers?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#798 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.175
|
![]() Citaat:
De eerste reden is dat we als bewuste en soms wat denkende individuen, nood hebben aan het organiseren van onze sensaties. Die nood is zowel puur intellectueel als pragmatisch. Als ik een soort van gele vlek zie groter worden in mijn gezichtsveld, dan is het heel pragmatisch om een verhaaltje te hebben dat mij dat laat erkennen en organiseren als "EEN LEEUW KOMT NAAR MIJ TOE GESTORMD !". Rond dat concept "leeuw" moet ik dan een verhaaltje in mijn hoofd hebben van tanden, bijten, zeer doen, lopen, in een boom kruipen, .... Zonder verhaaltje in mijn hoofd dat aan mijn visuele prikkels een zekere conceptuele organisatie geeft, ga ik het niet ver schoppen. Ons intellect is bij sommige mensen dan ook zo, dat we wat over ijverig gaan zijn, en de concepten die beginnen met "leeuw, tanden, bijten..." verder willen organiseren in complexere en abstractere structuren. En dan komen we uit bij dingen waar we geen antwoord op hebben, en gaan op zoek. We zijn dan in het straatje van de wetenschap/godsdienst/filosofie beland. Het is het doordreven doordrukken van dat originele conceptuele organisatietalent dat een gele vlek laat herkennen als een hongerige leeuw. De tweede reden is entertainment. Net zoals die overdreven capaciteit om verhaaltjes te bedenken "serieus" is hierboven, is het voor velen gewoon een vermaak (zoals lekker eten, sex, en andere leuke dingen) om verhaaltjes die niet waar zijn te bedenken, of te aanhoren. Onze over capaciteit aan fantasie is een plezier instrument geworden. En de derde reden is manipulatie. Aangezien wij sociale dieren zijn die de eigenschap hebben om elkaar te willen domineren via andere dan louter gewelddadige interacties, gaan we verhaaltjes bedenken om de andere voor onze kar te spannen. Dat gaat van de triviale leugen en bedrog, tot ganse indoctrinatie schema's. Godsdienst wordt daar ook vaak voor gebruikt.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#799 |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Maar waarom doen we er zo massaal in trance aan mee?
Sinterklaas voorliegen, kerstmis voorliegen, de paasklokken voorliegen. Waarom zeggen we niet van meet af aan waar de tradities werkelijk om draaien in plaats van alles te materialiseren? De ware achtergrond van de tradities leert ons net het tegenovergestelde van wat we zien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#800 |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Ik weet op vele vragen reeds het antwoord. Ik hoor het gewoon graag eens van een ander.
Waarom vliegen rendieren en wie heeft de kerstman (her)uitgevonden? |
![]() |
![]() |