Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2014, 20:18   #61
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De Duitsers deden niets anders dan eender wel ander land in WO-I: proberen andermans grondgebied in te pikken. Zoals de Walen vandaag nog altijd proberen Vlaams grondgebied te annexeren.
Het was de Duitsers niet te doen om grondgebied. Anders hadden ze in 1871 grote delen van Frankrijk kunnen annexeren, dan hadden ze ook niet meermaals aan België voorgesteld om enkel door België te trekken en eventuele schade te betalen. Er is zelfs aan Leopold II een voorstel gedaan waarbij oa Frans Vlaanderen als compensatie aan België zou worden gegeven. Dat verhaaltje van de Duitsers die grondgebied wilden verwerven was ook vooral propaganda, van de Engelsen dan nog wel...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 20:25   #62
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Doorbraak... Herman Verstraete...

Niet echt betrouwbare referenties...
En het feit dat duizenden Vlaamse WO I-veteranen ,
als overtuigde Vlaamsgezinden terug kwamen van de IJzer ,
terwijl ze als Belgische patriotten vertrokken waren in 1914.

Was dit misschien omdat ze als Vlamingen zo goed behandeld waren geweest gedurende hun verblijf in de loopgraven
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 20:25   #63
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Om één punt recht te zetten: Frankrijk zinde al sinds de Franco-Pruisische oorlog op wraak en het terugwinnen van de Elzas. Het eengemaakte Duitsland was een reden te meer om een oorlog uit te lokken en om een hegemonie van Duitsland op het Europese vasteland te vermijden.
Dat ze in hun gat gebeten waren en graag wraak wilden, is vanzelfsprekend. Dat ze echt dachten in een totale oorlog Duitsland te verslaan lijkt me enorm, enorm vergezocht. Dat Duitsland een van de best uitgeruste legers was, was bekend onder elke grootmacht. Voeg daaraan doe dat ze bijna dubbel zoveel manschappen konden mobiliseren. Dat was geen staatsgeheim.
Het is zeer moeilijk te geloven dat Frankrijk werkelijk dacht pakweg anno 1910 dacht dat het zelf in staat was de Duitse hegemonie te vermijden.
In een oorlog zou het voor de Elsaz gaan, maar dat het die oorlog wou, lijkt me sterk.
Citaat:
Lees het boek, een serieuze brok, maar 100 jaar na het begin van WO I misschien wel het eerste evenwichtige boek over de aanleiding.
Ga ik zeker doen, bedankt voor de leestip.
Oud 3 augustus 2014, 20:32   #64
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Het was de Duitsers niet te doen om grondgebied. Anders hadden ze in 1871 grote delen van Frankrijk kunnen annexeren, dan hadden ze ook niet meermaals aan België voorgesteld om enkel door België te trekken en eventuele schade te betalen. Er is zelfs aan Leopold II een voorstel gedaan waarbij oa Frans Vlaanderen als compensatie aan België zou worden gegeven. Dat verhaaltje van de Duitsers die grondgebied wilden verwerven was ook vooral propaganda, van de Engelsen dan nog wel...
Een gemiste kans die nimmer wederkeert
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 20:52   #65
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Gans de ijver over weel of niet zal mij worst wezen. Feit is als klein manneken keek ik in de schuif van de kast in de schone voorplaats bij mijn groot ouders. En plaats waar alleen bij speciale gelegenheden binnen gekomen mocht worden. In die schuif bleek vol te liggen et decoraties. Toen mijn peter ont dekte dat ik in de schone plaats in de schuif aan het kijken was moest ik er niet achter vragen. Toch gaf hij spontaan onmiddellijk daarna de volgende uitleg: Ik heb deze decoraties inderdaad verdiend tijdens de WOI en daarom zal ik ze nooit wegdoen. Maar de wreedheid was zo hoog dat ik er nooit wil over praten. Echter gans die episode was heel erg en wil ik daarom nooit over Praten.

Maar het “aller ergste” was dat Vlaamse jongens werden gefusilleerd door Vlaamse jongens op Frans bevel omdat en bevel in het Frans niet begrepen hadden. Dat waren zijn worden met zichtbare emoties die ik nooit meer bij andere zaken bij mijn peter ervaren hebben. Dat sterkt mij om te geloven dat dit geen fabel was maar realiteit.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 21:05   #66
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De kolonisatiepolitiek van Duitsland in die periode bewijst het absolute tegendeel. Natuurlijk wilden ze grondgebied verwerven. Alleen bleek dat binnen Europa iets moeilijker te verlopen. Duitsland was in die tijd imperialistisch en Wilhelm II wilde de Britisch Navy overtroeven.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 21:05   #67
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Gans de ijver over weel of niet zal mij worst wezen. Feit is als klein manneken keek ik in de schuif van de kast in de schone voorplaats bij mijn groot ouders. En plaats waar alleen bij speciale gelegenheden binnen gekomen mocht worden. In die schuif bleek vol te liggen et decoraties. Toen mijn peter ont dekte dat ik in de schone plaats in de schuif aan het kijken was moest ik er niet achter vragen. Toch gaf hij spontaan onmiddellijk daarna de volgende uitleg: Ik heb deze decoraties inderdaad verdiend tijdens de WOI en daarom zal ik ze nooit wegdoen. Maar de wreedheid was zo hoog dat ik er nooit wil over praten. Echter gans die episode was heel erg en wil ik daarom nooit over Praten.

Maar het “aller ergste” was dat Vlaamse jongens werden gefusilleerd door Vlaamse jongens op Frans bevel omdat en bevel in het Frans niet begrepen hadden. Dat waren zijn worden met zichtbare emoties die ik nooit meer bij andere zaken bij mijn peter ervaren hebben. Dat sterkt mij om te geloven dat dit geen fabel was maar realiteit.
De generale staf geeft op het moment van de oorlog zelf toe dat vele bataljons uit 80% Fransonkundigen met Franstalige officieren bestaan. Hoe kunnen de Belgicisten dat dan nog ontkennen?
Oud 3 augustus 2014, 21:05   #68
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Marnik : 3 augustus 2014 om 21:07.
Oud 3 augustus 2014, 21:05   #69
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

.

Oud 3 augustus 2014, 21:05   #70
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

.

Oud 3 augustus 2014, 21:08   #71
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht

Er zijn even goed Walen gefusilleerd omdat ze dat bevel ook niet begrepen hebben, maar daar hebben Vlaams-Nationalisten nooit wakker van gelegen. Vreemd volk, slecht volk voor de Vlaams-Nationalisten.
Oud 3 augustus 2014, 21:20   #72
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
De generale staf geeft op het moment van de oorlog zelf toe dat vele bataljons uit 80% Fransonkundigen met Franstalige officieren bestaan. Hoe kunnen de Belgicisten dat dan nog ontkennen?
De Belgicisten ontkennen de 16 miljard € Noord-Zuid transfers toch ook.

Die mensen zouden zelfs het zonlicht ontkennen als het in hun Belgicistisch kraam past

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 augustus 2014 om 21:21.
Oud 3 augustus 2014, 21:24   #73
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Er zijn even goed Walen gefusilleerd omdat ze dat bevel ook niet begrepen hebben, maar daar hebben Vlaams-Nationalisten nooit wakker van gelegen. Vreemd volk, slecht volk voor de Vlaams-Nationalisten.
Daarom dat er op de Ijzertoren in 4 talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits)
geschreven staat

" Nooit meer oorlog "

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 augustus 2014 om 21:24.
Oud 3 augustus 2014, 21:25   #74
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140803_01202242

Et pour les Flamands la même chose zullen we maar veronderstellen?
De Duitsers vielen België binnen via het oosten. Pas in oktober zaten ze vast in de West-Vlaamse modder. Leer een beetje geschiedenis misschien.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 3 augustus 2014 om 21:25.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 21:25   #75
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Daarom dat er op de Ijzertoren in 4 talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits)
geschreven staat

" Nooit meer oorlog "
Het Frans staat er enkel voor de Fransen niet voor de Walen anders zou het Waals er ook bij staan.
Oud 3 augustus 2014, 21:28   #76
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Over welk voorstel gaat dat? Leopold II is overleden in 1909.
Oud 3 augustus 2014, 21:29   #77
De Brabander
Minister-President

Standaard

De Duitsers van toen hebben ons welvarend België kapot gemaakt en ons bovendien nog eens met "Vlaams"-nationale extemisten en "bon-�*-riens" opgezadeld.
Oud 3 augustus 2014, 21:30   #78
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Een gemiste kans die nimmer wederkeert
Inderdaad de Belgische officiële geschiedschrijving heeft het steeds voorgesteld alsof Duitsland België geen keus liet.

Had de toenmalige Belgische regering echter Duitsland de vrije doorgang verleend naar Frankrijk,
dan waren er ontelbare landgenoten niet gedood geweest.

Maar ja de financiële profijten van de wapenindustrie wogen zwaarder
dan het leven van duizenden onschuldigen zeker
Oud 3 augustus 2014, 21:32   #79
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
De Duitsers vielen België binnen via het oosten. Pas in oktober zaten ze vast in de West-Vlaamse modder. Leer een beetje geschiedenis misschien.
De Duitsers zijn wel vanaf de eerste dag via de Voerstreek dit land binnengevallen .
Oud 3 augustus 2014, 21:34   #80
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het Frans staat er enkel voor de Fransen niet voor de Walen anders zou het Waals er ook bij staan.
Het staat er ook niet in het Schots of Gaelic,
noch in het Zwabisch of Plat-Duits ,noch in het Bretoens of Corsicaans

Waarom zou het er dan in het Waals moeten op staan ?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 augustus 2014 om 21:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be