Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2014, 15:53   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Vrijwilligerswerk voor openbaar vervoer op het platteland

Is dat een idee ?

Ik weet dat er bij ons vrijwillige brandweer is, vrijwilligers bij de raadplegingen van kind en gezin, hier en daar bij ziekenhuizen om patiënten tot bij de juiste wachtkamer te begeleiden, in bejaardenhuizen om er op bezoek te gaan of om er te helpen bij het voeden van de oudjes die zelf geen eten meer tot zich kunnen nemen ....
en ook gemeentelijke initiatieven om oudjes ergens naar toe te brengen, zoals vb. het ziekenhuis of het kerkhof.

bijkomende deelvraag:
Kan een beperkte belastingvrije vergoeding helpen om de laagste pensioenen wat op te krikken ?

En hierzie, de Hollandse versie van de belbus:

titel: Geruisloze opmars van vrijwillige buschauffeurs
link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...&utm_campaign=

Citaat:
Meer dan tien procent van de buschauffeurs in het openbaar vervoer is een vrijwilliger. In het landelijk gebied in het hele land maakt de reguliere streekbus op onrendabele lijnen steeds vaker plaats voor de buurtbus met vrijwilligers achter het stuur. Dit tot ergernis van FNV Bondgenoten die spreekt van 'werkverdringing'.

Het aandeel van vrijwillige buschauffeurs in het openbaar vervoer, vrijwel allemaal gepensioneerden, zal de komende jaren alleen nog maar groeien, voorziet onderzoeker Han de Waal van bureau Impact. Hij doet, in opdracht van de Stichting Arbeid en Gezondheid Beroepsvervoer, onderzoek naar de positie van de vrijwillige buschauffeur.

Nu al telt Nederland zo'n 150 buurtbusverenigingen met gemiddeld 25 vrijwillige buschauffeurs. Met busjes voor maximaal acht passagiers onderhouden ze de lijnen die te veel verlies opleverden voor provincies en vervoersbedrijven, de twee partijen die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer.

Meldpunt 'werkverdringing'
Volgens FNV Bondgenoten, die half juli een meldpunt 'werkverdringing' heeft ingesteld, leidt de toestroom van vrijwillige chauffeurs in het busvervoer tot het verlies van reguliere, betaalde banen. Er loert bovendien nog een gevaar: de inzet van werklozen. De provincie Limburg wilde onlangs ook hen als 'vrijwillige' chauffeur inzetten op buurtbussen, maar het UWV verbood dat.

Wij pikken geen baan in

Voorzitter Baars van Buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid

Vrijwillig chaufferen op een buurtbus biedt geen uitzicht op écht werk, oordeelde het UWV in dit geval. Elders in Nederland laat diezelfde instantie het soms wel toe, weet onderzoeker De Waal. Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) en het UWV overleggen nu over wat precies onder vrijwilligerswerk moet worden verstaan. Daarbij komt ook aan de orde waar de inzet van vrijwilligers leidt tot werkverdringing.

'Buurtbus is juist uitkomst'
Buurtbusverenigingen betwisten dat hun 'werk' tot gevolg heeft dat echte banen verdwijnen. Onrendabele buslijnen op het platteland zijn de afgelopen jaren massaal geschrapt. Om toch 'iets' van openbaar vervoer te hebben is de buurtbus een uitkomst. Voorzitter Baars van Buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid: 'Wij pikken geen baan in.'

Nu er fors moet worden bezuinigd op het openbaar vervoer is de vrijwillige buschauffeur steeds gewilder. In de zogeheten ov-concessies, waarin provincies vastleggen welke busdiensten moeten worden onderhouden, is de buurtbus met vrijwilligers een vast onderdeel geworden. Vervoersbedrijven zorgen voor het materieel, vrijwilligers houden de lijn draaiende.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 16:09   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

LOL@vrijwilligerswerk, dan is men plots wel goed genoeg om aan de slag te 'mogen' ... pffft!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 16:27   #3
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door izzy Bekijk bericht
In België heet dat werken met behoud van pensioenuitkering.
Ik ben tegen uw voorstel.
Citaat:
De gepensioneerden moeten inderdaad niet nog meer profiteren op kap van de werkenden
Hoezo? Google-tip: repartitiesysteem pensioenen.

Citaat:
en ze moeten ook niet hun jobs afnemen.
Hoezo? Omdat ze onbezoldigd een job doen die de overheid niet KAN of WIL financieren? Wiens job wordt er hier dan afgenomen?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 17:48   #4
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Hoezo? Google-tip: repartitiesysteem pensioenen.

Hoezo? Omdat ze onbezoldigd een job doen die de overheid niet KAN of WIL financieren? Wiens job wordt er hier dan afgenomen?
Van de taxichauffeur die die oudjes van links naar rechts bracht ?
Weer een werkloze bij.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 18:48   #5
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Van de taxichauffeur die die oudjes van links naar rechts bracht ?
Weer een werkloze bij.
Ik kan het woord taxi/taxichauffeur niet vinden in de OP. Wat nu?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 21:08   #6
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Er zijn veel vrouwen die vrijwillig hun ramen zemen. Dan besparen ze een glazenwasser.
De Bond van Glazenwassers gaat hier binnenkort actie tegen voeren.

En over taxi's: die zijn in zak en as vanwege een app die Uber heet.
Citaat:
De passagiers met de app op hun telefoon krijgen vanaf vandaag de mogelijkheid om een Uberpop te bestellen, die stukken goedkoper is dan gewone taxi’s.

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 3 augustus 2014 om 21:13.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 11:18   #7
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Busvervoer - ook op het platteland - behoort een kerntaak te zijn van de overheid ! Zij moet iedereen een basismobiliteit garanderen, zonder dat je daarvoor privévervoet dient aan te wenden (wagen).

Net zoals brandweer, ouderenzorg, kinderopvang, ziekenverpleging, etc. kerntaken van de overheid behoren te zijn.

Ik stel ook vast dat 'vrijwilligerswerk' steeds meer wordt misbruikt om reguliere personeelstekorten op te vangen in allerhande sectoren, zodat men verder - blind - op personeelskosten kan besparen.

Pas op, ik heb absoluut niets tegen vrijwilligerswerk, ik heb zelf de afgelopen tien jaar meer dan 10.000 uren (!) als vrijwilliger meegedraaid voor allerhande instanties. Maar dat vrijwilligerswerk kan enkel maar 'aanvullend' zijn of om vrijetijdsbehoeften voor mensen in te vullen, niet 'ter vervanging' van normaal bezoldigd personeel tewerkgesteld in fundamentele sectoren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2014, 11:48   #8
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Er zijn veel vrouwen die vrijwillig hun ramen zemen. Dan besparen ze een glazenwasser.
De Bond van Glazenwassers gaat hier binnenkort actie tegen voeren.

En over taxi's: die zijn in zak en as vanwege een app die Uber heet.
Die app die het gemakkelijk maakt om zwart te werken ?
Die chauffeurs die niet het verplichte rijbewijs of verzekering hebben om aan bezoldigd personenvervoer te doen ?
Geen verzekering, boekhouding of wat dan ook ?
Ja, dat is pure fraude.
Maar er mocht eens een grote kuis worden gehouden in de sector.
Nu ze dreigt te verdwijnen gaat mn er misschien eens aan beginnen.
Oud 4 augustus 2014, 12:01   #9
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Busvervoer - ook op het platteland - behoort een kerntaak te zijn van de overheid ! Zij moet iedereen een basismobiliteit garanderen, zonder dat je daarvoor privévervoet dient aan te wenden (wagen).

Net zoals brandweer, ouderenzorg, kinderopvang, ziekenverpleging, etc. kerntaken van de overheid behoren te zijn.

Ik stel ook vast dat 'vrijwilligerswerk' steeds meer wordt misbruikt om reguliere personeelstekorten op te vangen in allerhande sectoren, zodat men verder - blind - op personeelskosten kan besparen.

Pas op, ik heb absoluut niets tegen vrijwilligerswerk, ik heb zelf de afgelopen tien jaar meer dan 10.000 uren (!) als vrijwilliger meegedraaid voor allerhande instanties. Maar dat vrijwilligerswerk kan enkel maar 'aanvullend' zijn of om vrijetijdsbehoeften voor mensen in te vullen, niet 'ter vervanging' van normaal bezoldigd personeel tewerkgesteld in fundamentele sectoren.
De overheid moet zich op haar "kerntaken" richten. Daarin regels vastleggen, en die dan respecteren en afdwingen. Bijvoorbeeld een bushalte op x afstand van je woonplaats, en vandaar elk uur een bus.
Maar die regels bestaan al. Ook de belbus is daar een versie van.
Maar dat je iedereen voor de deur kan oppikken op elk uur van de dag, da's erover.
Oud 4 augustus 2014, 12:10   #10
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De overheid moet zich op haar "kerntaken" richten. Daarin regels vastleggen, en die dan respecteren en afdwingen. Bijvoorbeeld een bushalte op x afstand van je woonplaats, en vandaar elk uur een bus.
Maar die regels bestaan al. Ook de belbus is daar een versie van.
Maar dat je iedereen voor de deur kan oppikken op elk uur van de dag, da's erover.
Dat heb ik dan ook nooit beweerd !

Probleem is dat de nieuwe Vlaamse Regering zelfs die basismobiliteit, die nu aanwezig is, wil terugschroeven.
Oud 4 augustus 2014, 12:13   #11
vlaams realist
Banneling

Standaard

Een bedrijf dat een reguliere busdienst uitbaat moet zich in orde stellen met alle wettelijke verplichtingen. Zoals loon voor de chauffeurs.
Dat is anders dan je buurvrouw haar ramen lappen of dat mensje eens wegbrengen.
Zelfde commentaar op Uber. Als die chauffeurs deftig verzekerd zijn, een boekhouding voeren, BTW betalen. Dan is het geen oneerlijke concurrentie.
Maar nu wél.
Oud 4 augustus 2014, 12:20   #12
vlaams realist
Banneling

Standaard

Het is wachten op het eerste ongeval van een Uber chauffeur. Wie gaat de gewonde betalende passagier vergoeden? De verzekering? Uber? Tgaat een mooi proces worden.
Ook dat vrijwilligerswerk moet in een deftige structuur gebeuren. Bekwame mensen met de juiste verzekering op de goede plaats kunnen wonderen doen.
Oud 4 augustus 2014, 13:39   #13
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nood aan een vrijwillige schrijnwerker en een vrijwillige loodgieter...
Oud 4 augustus 2014, 13:44   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor Bekijk bericht
Ik heb nood aan een vrijwillige schrijnwerker en een vrijwillige loodgieter...
En aangezien het een basis humanitair recht is dat iedereen in zijn huis veilig, proper, hygiënisch en confortabel moet kunnen kakken, is hier een taak van de overheid weggelegd ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 augustus 2014, 15:25   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is wachten op het eerste ongeval van een Uber chauffeur. Wie gaat de gewonde betalende passagier vergoeden? De verzekering? Uber? Tgaat een mooi proces worden.
Ook dat vrijwilligerswerk moet in een deftige structuur gebeuren. Bekwame mensen met de juiste verzekering op de goede plaats kunnen wonderen doen.
Daar moet ik je gelijk in geven !

Ik wacht ook (bang) af tot wanneer er eens een wagen van Uber zwaar verongelukt of tot wanneer er eens een particuliere slaapkamer, via 'Air B&B', afbrandt met daar de gasten nog in. Wie gaat er dan aansprakelijk gesteld worden ? Dat wordt dan nog dikke miserie en allicht een jarenlange procedureslag.

Dit is wel geen vrijwilligerswerk te noemen, omdat het hier het aanbod van bezoldigde diensten betreft, principe van vrijwilligerswerk is dat je je arbeid volstrekt onbetaald doet, eventueel wel met terugbetaling van de gemaakte onkosten. Eigenlijk is dat met Uber en Air B&B gewoon 'zwartwerken' via de sociale media. En het wordt door velen nog gedoogd ook.
Oud 5 augustus 2014, 09:15   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zever argument werd ook gebruikt toen de allereerste oproepen om met carpooling naar je werk te gaan, gelanceerd werden.

Verzekeringen zijn zeker nodig en nuttig,
maar evengoed is het maatschappelijk nodig en nuttig dat geregeld moet worden dat niet alles kan verzekerd worden.
(ik heb het nogal tegen die Amerikaanse onnozelheden van procederen voor de centen)

Straks kan je nog geen verjaardagsfeestje voor je kinderen meer organiseren, of een fietstochtje met de buren.

.

Oud 5 augustus 2014, 10:04   #17
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zever argument werd ook gebruikt toen de allereerste oproepen om met carpooling naar je werk te gaan, gelanceerd werden.

Verzekeringen zijn zeker nodig en nuttig,
maar evengoed is het maatschappelijk nodig en nuttig dat geregeld moet worden dat niet alles kan verzekerd worden.
(ik heb het nogal tegen die Amerikaanse onnozelheden van procederen voor de centen)

Straks kan je nog geen verjaardagsfeestje voor je kinderen meer organiseren, of een fietstochtje met de buren.

.
Dat is geen zever, elke commerciele activiteit heeft verzekering, alle sportclubs en jeugdverenigingen ook.
De ene, beschermt werknemers en klanten, de andere, leden en vrijwillige medewerkers. Moeten we dat afschaffen misschien ?
Over fietstochtjes of kinderfeestjes heb ik het niet gehad.
Oud 5 augustus 2014, 11:50   #18
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
.
Met dat verschil dat niemand hiervoor betaald wordt. carpooling is geld besparen

Uber of dit is gewoon een commerciële activiteit

über is goedkoper als een taxi maar is gewoon zwartwerk.
als er iets gebeurt trekt iedereen zijn handen eraf

Uber: wij beiden gewoon de dienst en leggen contact en die trekken garantie hun handen terug als er ongelukken gebeuren
verzekering chauffeur: uw werd financieel vergoed
verzekering klant verwijst door naar verzekering vd chauffeur
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2014, 10:27   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Met dat verschil dat niemand hiervoor betaald wordt. carpooling is geld besparen

Uber of dit is gewoon een commerciële activiteit

über is goedkoper als een taxi maar is gewoon zwartwerk.
als er iets gebeurt trekt iedereen zijn handen eraf

Uber: wij beiden gewoon de dienst en leggen contact en die trekken garantie hun handen terug als er ongelukken gebeuren
verzekering chauffeur: uw werd financieel vergoed
verzekering klant verwijst door naar verzekering vd chauffeur
Dan moet zwartwerk maar eens anders gedefinieerd worden.

Ik verwijs naar gemeentelijke initiatieven die vervoer regelen voor niet- of mnder-mobiele oudere of andere mensen.

Als mijn vriend mij naar de luchthaven brengt en komt afhalen, omdat ik dat ook voor hem en zijn vrouw doe, dan is dat een goede zaak.
Als wij onderweg een ongeval hebben, dan moet ik er niet meer financieel voordeel uit trachten te halen dan dat ik datzelfde ongeval zou hebben met mijn eigen wagen.

Net zo met uber, en net zo met die busdiensten: natuurlijk wel een verzekering, maar niet onnozel doen met zwartwerk en consoorten.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be