![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat een idee ?
Ik weet dat er bij ons vrijwillige brandweer is, vrijwilligers bij de raadplegingen van kind en gezin, hier en daar bij ziekenhuizen om patiënten tot bij de juiste wachtkamer te begeleiden, in bejaardenhuizen om er op bezoek te gaan of om er te helpen bij het voeden van de oudjes die zelf geen eten meer tot zich kunnen nemen .... en ook gemeentelijke initiatieven om oudjes ergens naar toe te brengen, zoals vb. het ziekenhuis of het kerkhof. bijkomende deelvraag: Kan een beperkte belastingvrije vergoeding helpen om de laagste pensioenen wat op te krikken ? En hierzie, de Hollandse versie van de belbus: titel: Geruisloze opmars van vrijwillige buschauffeurs link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...&utm_campaign= Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() LOL@vrijwilligerswerk, dan is men plots wel goed genoeg om aan de slag te 'mogen' ... pffft!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Weer een werkloze bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Er zijn veel vrouwen die vrijwillig hun ramen zemen. Dan besparen ze een glazenwasser.
De Bond van Glazenwassers gaat hier binnenkort actie tegen voeren. En over taxi's: die zijn in zak en as vanwege een app die Uber heet. Citaat:
Laatst gewijzigd door Mahalingam : 3 augustus 2014 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Busvervoer - ook op het platteland - behoort een kerntaak te zijn van de overheid ! Zij moet iedereen een basismobiliteit garanderen, zonder dat je daarvoor privévervoet dient aan te wenden (wagen).
Net zoals brandweer, ouderenzorg, kinderopvang, ziekenverpleging, etc. kerntaken van de overheid behoren te zijn. Ik stel ook vast dat 'vrijwilligerswerk' steeds meer wordt misbruikt om reguliere personeelstekorten op te vangen in allerhande sectoren, zodat men verder - blind - op personeelskosten kan besparen. Pas op, ik heb absoluut niets tegen vrijwilligerswerk, ik heb zelf de afgelopen tien jaar meer dan 10.000 uren (!) als vrijwilliger meegedraaid voor allerhande instanties. Maar dat vrijwilligerswerk kan enkel maar 'aanvullend' zijn of om vrijetijdsbehoeften voor mensen in te vullen, niet 'ter vervanging' van normaal bezoldigd personeel tewerkgesteld in fundamentele sectoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die chauffeurs die niet het verplichte rijbewijs of verzekering hebben om aan bezoldigd personenvervoer te doen ? Geen verzekering, boekhouding of wat dan ook ? Ja, dat is pure fraude. Maar er mocht eens een grote kuis worden gehouden in de sector. Nu ze dreigt te verdwijnen gaat mn er misschien eens aan beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar die regels bestaan al. Ook de belbus is daar een versie van. Maar dat je iedereen voor de deur kan oppikken op elk uur van de dag, da's erover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Probleem is dat de nieuwe Vlaamse Regering zelfs die basismobiliteit, die nu aanwezig is, wil terugschroeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Een bedrijf dat een reguliere busdienst uitbaat moet zich in orde stellen met alle wettelijke verplichtingen. Zoals loon voor de chauffeurs.
Dat is anders dan je buurvrouw haar ramen lappen of dat mensje eens wegbrengen. Zelfde commentaar op Uber. Als die chauffeurs deftig verzekerd zijn, een boekhouding voeren, BTW betalen. Dan is het geen oneerlijke concurrentie. Maar nu wél. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Het is wachten op het eerste ongeval van een Uber chauffeur. Wie gaat de gewonde betalende passagier vergoeden? De verzekering? Uber? Tgaat een mooi proces worden.
Ook dat vrijwilligerswerk moet in een deftige structuur gebeuren. Bekwame mensen met de juiste verzekering op de goede plaats kunnen wonderen doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Ik heb nood aan een vrijwillige schrijnwerker en een vrijwillige loodgieter...
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wacht ook (bang) af tot wanneer er eens een wagen van Uber zwaar verongelukt of tot wanneer er eens een particuliere slaapkamer, via 'Air B&B', afbrandt met daar de gasten nog in. Wie gaat er dan aansprakelijk gesteld worden ? Dat wordt dan nog dikke miserie en allicht een jarenlange procedureslag. Dit is wel geen vrijwilligerswerk te noemen, omdat het hier het aanbod van bezoldigde diensten betreft, principe van vrijwilligerswerk is dat je je arbeid volstrekt onbetaald doet, eventueel wel met terugbetaling van de gemaakte onkosten. Eigenlijk is dat met Uber en Air B&B gewoon 'zwartwerken' via de sociale media. En het wordt door velen nog gedoogd ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verzekeringen zijn zeker nodig en nuttig, maar evengoed is het maatschappelijk nodig en nuttig dat geregeld moet worden dat niet alles kan verzekerd worden. (ik heb het nogal tegen die Amerikaanse onnozelheden van procederen voor de centen) Straks kan je nog geen verjaardagsfeestje voor je kinderen meer organiseren, of een fietstochtje met de buren. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De ene, beschermt werknemers en klanten, de andere, leden en vrijwillige medewerkers. Moeten we dat afschaffen misschien ? Over fietstochtjes of kinderfeestjes heb ik het niet gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uber of dit is gewoon een commerciële activiteit über is goedkoper als een taxi maar is gewoon zwartwerk. als er iets gebeurt trekt iedereen zijn handen eraf Uber: wij beiden gewoon de dienst en leggen contact en die trekken garantie hun handen terug als er ongelukken gebeuren verzekering chauffeur: uw werd financieel vergoed verzekering klant verwijst door naar verzekering vd chauffeur |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik verwijs naar gemeentelijke initiatieven die vervoer regelen voor niet- of mnder-mobiele oudere of andere mensen. Als mijn vriend mij naar de luchthaven brengt en komt afhalen, omdat ik dat ook voor hem en zijn vrouw doe, dan is dat een goede zaak. Als wij onderweg een ongeval hebben, dan moet ik er niet meer financieel voordeel uit trachten te halen dan dat ik datzelfde ongeval zou hebben met mijn eigen wagen. Net zo met uber, en net zo met die busdiensten: natuurlijk wel een verzekering, maar niet onnozel doen met zwartwerk en consoorten. .
|
![]() |
![]() |