![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#34401 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34402 |
Europees Commissaris
|
![]() Helmut Kohl?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34403 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik moet daarbij echter de wenkbrauwen fronsen.... Het is weliswaar zo dat de republiek der Zeven Verenigde Nederlanden of de Verenigde Provinciën de jure onafhankelijk werden in 1648 maar niet onafhankelijk van het HRR maar onafhankelijk van Spanje. De Nederlanden werden precies 100 jaar eerder door Keizer Karel uit het HRR gelicht met de http://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_van_Augsburg Belangrijk in dat opzicht is ook de Pragmatieke Sanctie van het jaar nadien in 1549 waaruit ik graag de zeer wijze en profetische woorden van Karel citeer: Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 01:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34404 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Oud-Nederlands is immers een draak van een woord dat pijn doet in mijn oren omdat in die tijd, de vijfde tot elfde ?* twaalfde eeuw, door linguïsten betiteld als "oud" er nog geen Nederlands(e standaardtaal) bestond. Men zou dus beter spreken van de Oud-Nederfrankische dialekten ipv Oud-Nederlands waarbij hét (Oud)-Nederfrankisch ook weer niet bestaat. Nederfrankisch is een verzameling van dialekten. En die worden nog steeds gesproken, vooral in Vlaanderen. Ik zou dus tevens eerder stellen dat Nederlands zich kristalliseerde uit de Middel-Nederfrankische dialekten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 01:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34405 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk bent er niet van op de hoogte. Nogal wat afgeslachte mensen in dat massagraf (15) in Slavjansk waren lid van de pinkstergemeente. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34406 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En nadien zou nog het verlies van Brussel volgen voor Dietsland/ de Nederlandstaligheid.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34407 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor mij was 1648 meer het geformaliseerde definitieve afscheid. In werkelijkheid was de praktische of pragmatische scheiding al veel eerder.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 augustus 2014 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34408 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34409 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus een verzamelnaam daarvoor nemen als Oud-Nederduits / Oud-Nederlands voor de verzameling van dialekten daarin zie ik niet echt een groot punt. Duidelijk is wel dat de Nederlandse taal overwegend Frankisch van karakter is met Friese en Saksische elementen hierin.
![]() |
![]() |
#34410 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Konkreet, bijvb. een Oud-Vlaanderse tekst naast een Oud-Brabantse leggen om de verschillen en gelijkenissen aan te tonen, hetgeen bij gebrek aan die teksten echter niet kan. Men kan hoogstens een zeer aanvechtbare rekonstruktie maken. Vandaar dat men de begrippen Oud-Vlaanders, Oud-Hollands, Oud-Brabants in de praktijk niet tegenkomt, maar theoretisch zou men wel van daaruit moeten vertrekken ook al kunnen die begrippen in de praktijk niet allemaal ingevuld worden. Citaat:
2. En het is inderdaad zo dat Brabants ook (een vorm van) Nederlands is, maar geen Standaardnederlands. Maar toch wordt meestal met Nederlands Standaardnederlands bedoeld en dat ten rechte of ten onrechte. De begrippen Oudnederlands en Middelnederlands (ipv bijvb. Oudnederfrankisch) wekken daardoor weer eens verkeerdelijk de suggestie dat men te doen heeft met een Standaardtaal.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 19:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34411 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij dan echter af wat volgens jou de Vrede van Westfalen konkreet toevoegde aan de scheiding niet alleen de facto maar ook de jure, zoals ze reeds bezegeld was in de Pragmatieke Sanctie en het Traktaat van Augsburg...? PS Grootnederlandse Noordnederlanders zwaaien hier geregeld met het Plakkaat van Verlatinghe van 26 juli 1581 en dat uiteraard volledig terecht. Toch ben ik geneigd te stellen dat de Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 nog belangrijker is voor Dietsland. Zonder de Pragmatieke Sanctie en het Traktaat van Augsburg waren we nu zonder twijfel Duitstaligen. Zonder het Plakkaat van Verlatinghe zouden we echter nog steeds Nederlandstaligen geweest zijn. En ook zonder die 80-jarige oorlog zouden we wel los van Spanje geraakt zijn. Het Groothertogdom is immers ook los van Nederland geraakt en dat voornamelijk door de geografische scheiding. Vier november 1549...Wanneer maak ik nu toch eens die kalender met Dietse feest- en rouwdagen...... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34412 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Veel is ook vernietigd door Lodewijk de Vrome. Zijn naam zegt trouwens al heel veel..
![]() |
![]() |
#34413 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En tja, ik ben nu een Europeaan. Mijn emotie en denken liggen uiteraard bij de Nederlanden. Toen en nu.
![]() |
![]() |
#34414 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet alles. Het draait ook om solidariteit, gezondheid, familie en cultuur. Liberalen en andere geldwolven denken dat alles om handelen en geld draait. Maar dat is een beperkte groep in onze samenleving, jammer genoeg niet in de politiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34415 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik kan mij daar wel redelijk in vinden. Maar voor mij is altijd weer een balans...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 augustus 2014 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34416 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De universalitische claim, die het keizerschap met zich meebracht en de relatie met de Paus (wie was nu de baas over wie), brak het HRR uiteindelijk op. @ Edwin2: een antikoning van het HRR was graaf Willem II van Holland. Persoonlijk vind ik 'onze' keizer Karel V ook heel boeiend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34417 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben er zeker van dat hij tot Keizer van het HRR zou zijn gekozen. Keizer Karel IV was een wijs en praktische leider, niet zo'n religioot als Filips II.
![]() |
![]() |
#34418 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voorspellingen CPB m.b.t. tot Nederlandse economie in 2014. Financieringstekort 2014 wordt 3,3%; Economische groei 2014 wordt 0,5%; Werkloosheid wordt 9,25%; Koopkrachtdaling gemiddeld - 0,5%; Koopkrachtdaling 65-plusser: - 1,5%. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34419 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34420 |
Secretaris-Generaal VN