Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2014, 09:26   #34401
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Waarom dan?
Het is behoorlijk levendig.
Een topic boven het petje van de zoveelste dubbelnick van Het Oosten, niet aantrekken.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2014, 10:10   #34402
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wie in Duitsland kan momenteel te veters strikken van Bismarck of Metternich? (Wie in Europa eigenlijk?)
Helmut Kohl?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2014, 01:05   #34403
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot 1648 maakten wij deel uit van het Heilige Roomse Rijk.
Dat heb ik ook eens gelezen in een dubieus Duits geschiedenisboek.....
Ik moet daarbij echter de wenkbrauwen fronsen....

Het is weliswaar zo dat de republiek der Zeven Verenigde Nederlanden of de Verenigde Provinciën de jure onafhankelijk werden in 1648 maar niet onafhankelijk van het HRR maar onafhankelijk van Spanje.
De Nederlanden werden precies 100 jaar eerder door Keizer Karel uit het HRR gelicht met de http://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_van_Augsburg

Belangrijk in dat opzicht is ook de Pragmatieke Sanctie van het jaar nadien in
1549 waaruit ik graag de zeer wijze en profetische woorden van Karel citeer:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keizer Karel
Wij, Karel, (...) laten weten aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, dat wij geoordeeld hebben dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (...) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van succesies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen. Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (...). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt.
Op het Kongres van Wenen in 1815 had men dat zeer goed begrepen...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 01:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2014, 01:35   #34404
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de dagen van het Heilige Roomse Rijk waren er nog geen staatsgrenzen zoals wij die nu kennen noch echte taalgrenzen/dialectgrenzen. Het ene dialect vloeide langzaam over in het andere. Dus welke taal of dialect men sprak deed er niet zo veel toe. Het Nederlands ontwikkelde zich vanuit het Oud-Nederduits via het Oud-Nederlands naar het huidige AN.
Het Nederlands is ontstaan uit het Oud-Nederfrankische dialect, welke ook dicht bij het Oud-Nedersaksisch etc. staat. Nedersaksisch wordt zelfs vandaag nog in Duitsland en Nederland gesproken. Er is voor wat betreft de dialecten geen duidelijke grens aan te geven. Alleen op sociale en politieke gronden doet men dit.
Die vetgedrukte zin zou ik beter weglaten omdat ge daar - maar gij niet alleen ! - de appelen van de standaardtaal vergelijkt met de peren van de dialekten.
Oud-Nederlands is immers een draak van een woord dat pijn doet in mijn oren omdat in die tijd, de vijfde tot elfde ?* twaalfde eeuw, door linguïsten betiteld als "oud" er nog geen Nederlands(e standaardtaal) bestond.
Men zou dus beter spreken van de Oud-Nederfrankische dialekten ipv Oud-Nederlands waarbij hét (Oud)-Nederfrankisch ook weer niet bestaat. Nederfrankisch is een verzameling van dialekten. En die worden nog steeds gesproken, vooral in Vlaanderen.

Ik zou dus tevens eerder stellen dat Nederlands zich kristalliseerde uit de Middel-Nederfrankische dialekten.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 01:46.
Oud 5 augustus 2014, 02:04   #34405
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Wie niet voor dat Oekraiens uitschot is is natuurlijk pro-Poetin. Kan het nog zwart-witter????
Tja, zou zelf maar niet naar het gebied van de Separatisten gaan als ik u was. Bijster populair zult u er niet zijn als fanatieke protestant.

Waarschijnlijk bent er niet van op de hoogte. Nogal wat afgeslachte mensen in dat massagraf (15) in Slavjansk waren lid van de pinkstergemeente.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2014, 11:27   #34406
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Op het Kongres van Wenen in 1815 had men dat zeer goed begrepen toen men het VKN oprichtte...
Maar toen was het reeds te laat. Een grote brok der Nederlanden was immers reeds verloren gegaan.
En nadien zou nog het verlies van Brussel volgen voor Dietsland/ de Nederlandstaligheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 11:28.
Oud 5 augustus 2014, 11:39   #34407
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook eens gelezen in een dubieus Duits geschiedenisboek.....
Ik moet daarbij echter de wenkbrauwen fronsen....

Het is weliswaar zo dat de republiek der Zeven Verenigde Nederlanden of de Verenigde Provinciën de jure onafhankelijk werden in 1648 maar niet onafhankelijk van het HRR maar onafhankelijk van Spanje.
De Nederlanden werden precies 100 jaar eerder door Keizer Karel uit het HRR gelicht met de http://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_van_Augsburg

Belangrijk in dat opzicht is ook de Pragmatieke Sanctie van het jaar nadien in
1549 waaruit ik graag de zeer wijze en profetische woorden van Karel citeer:

Op het Kongres van Wenen in 1815 had men dat zeer goed begrepen...
Ik kan mij volledig in uw betoog vinden.
Voor mij was 1648 meer het geformaliseerde definitieve afscheid.
In werkelijkheid was de praktische of pragmatische scheiding al veel eerder.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 augustus 2014 om 11:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2014, 11:39   #34408
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tja, zou zelf maar niet naar het gebied van de Separatisten gaan als ik u was. Bijster populair zult u er niet zijn als fanatieke protestant.

Waarschijnlijk bent er niet van op de hoogte. Nogal wat afgeslachte mensen in dat massagraf (15) in Slavjansk waren lid van de pinkstergemeente.
Oud 5 augustus 2014, 11:45   #34409
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die vetgedrukte zin zou ik beter weglaten omdat ge daar - maar gij niet alleen ! - de appelen van de standaardtaal vergelijkt met de peren van de dialekten.
Oud-Nederlands is immers een draak van een woord dat pijn doet in mijn oren omdat in die tijd, de vijfde tot elfde ?* twaalfde eeuw, door linguïsten betiteld als "oud" er nog geen Nederlands(e standaardtaal) bestond.
Men zou dus beter spreken van de Oud-Nederfrankische dialekten ipv Oud-Nederlands waarbij hét (Oud)-Nederfrankisch ook weer niet bestaat. Nederfrankisch is een verzameling van dialekten. En die worden nog steeds gesproken, vooral in Vlaanderen.

Ik zou dus tevens eerder stellen dat Nederlands zich kristalliseerde uit de Middel-Nederfrankische dialekten.
De verschillen tussen de toenmalige dialecten waren toen niet zo groot.
Dus een verzamelnaam daarvoor nemen als Oud-Nederduits / Oud-Nederlands voor de verzameling van dialekten daarin zie ik niet echt een groot punt.
Duidelijk is wel dat de Nederlandse taal overwegend Frankisch van karakter is met Friese en Saksische elementen hierin.
Oud 5 augustus 2014, 18:48   #34410
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De verschillen tussen de toenmalige dialecten waren toen niet zo groot.
Daar hebt ge een punt want dat wordt inderdaad beweerd; maar ik zou dat graag eens bewezen zien aan de hand van vergelijkende teksten.
Konkreet, bijvb. een Oud-Vlaanderse tekst naast een Oud-Brabantse leggen om de verschillen en gelijkenissen aan te tonen, hetgeen bij gebrek aan die teksten echter niet kan. Men kan hoogstens een zeer aanvechtbare rekonstruktie maken.
Vandaar dat men de begrippen Oud-Vlaanders, Oud-Hollands, Oud-Brabants in de praktijk niet tegenkomt, maar theoretisch zou men wel van daaruit moeten vertrekken ook al kunnen die begrippen in de praktijk niet allemaal ingevuld worden.
Citaat:
Dus een verzamelnaam daarvoor nemen als Oud-Nederduits / Oud-Nederlands voor de verzameling van dialekten daarin zie ik niet echt een groot punt.
1. Mijn punt is dat die termen verkeerdelijk de suggestie wekken dat er één Oudnederlandse of Middelnederlandse taal bestond. Vooral dan voorafgegaan van het lidwoord het. Het Oudnederlands is gewoonweg fout. Als ik prof was zou ik mijn studenten verbieden van het daarover te hebben. Korrekt is van het te hebben over de Oudnederfrankische of de Oud-Nedersaksische dialekten.

2. En het is inderdaad zo dat Brabants ook (een vorm van) Nederlands is, maar geen Standaardnederlands. Maar toch wordt meestal met Nederlands Standaardnederlands bedoeld en dat ten rechte of ten onrechte.
De begrippen Oudnederlands en Middelnederlands (ipv bijvb. Oudnederfrankisch) wekken daardoor weer eens verkeerdelijk de suggestie dat men te doen heeft met een Standaardtaal.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 19:12.
Oud 5 augustus 2014, 19:18   #34411
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor mij was 1648 meer het geformaliseerde definitieve afscheid.
In werkelijkheid was de praktische of pragmatische scheiding al veel eerder.
We hebben het dus over de scheiding van de Nederlanden van het HRR, de Vlaanders en Artesië even buiten beschouwing gelaten.
Ik vraag mij dan echter af wat volgens jou de Vrede van Westfalen konkreet toevoegde aan de scheiding niet alleen de facto maar ook de jure, zoals ze reeds bezegeld was in de Pragmatieke Sanctie en het Traktaat van Augsburg...?

PS Grootnederlandse Noordnederlanders zwaaien hier geregeld met het Plakkaat van Verlatinghe van 26 juli 1581 en dat uiteraard volledig terecht.

Toch ben ik geneigd te stellen dat de Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 nog belangrijker is voor Dietsland.

Zonder de Pragmatieke Sanctie en het Traktaat van Augsburg waren we nu zonder twijfel Duitstaligen. Zonder het Plakkaat van Verlatinghe zouden we echter nog steeds Nederlandstaligen geweest zijn.
En ook zonder die 80-jarige oorlog zouden we wel los van Spanje geraakt zijn. Het Groothertogdom is immers ook los van Nederland geraakt en dat voornamelijk door de geografische scheiding.

Vier november 1549...Wanneer maak ik nu toch eens die kalender met Dietse feest- en rouwdagen......

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 augustus 2014 om 19:41.
Oud 5 augustus 2014, 20:31   #34412
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar hebt ge een punt want dat wordt inderdaad beweerd; maar ik zou dat graag eens bewezen zien aan de hand van vergelijkende teksten.
Konkreet, bijvb. een Oud-Vlaanderse tekst naast een Oud-Brabantse leggen om de verschillen en gelijkenissen aan te tonen, hetgeen bij gebrek aan die teksten echter niet kan. Men kan hoogstens een zeer aanvechtbare rekonstruktie maken.
Vandaar dat men de begrippen Oud-Vlaanders, Oud-Hollands, Oud-Brabants in de praktijk niet tegenkomt, maar theoretisch zou men wel van daaruit moeten vertrekken ook al kunnen die begrippen in de praktijk niet allemaal ingevuld worden.

1. Mijn punt is dat die termen verkeerdelijk de suggestie wekken dat er één Oudnederlandse of Middelnederlandse taal bestond. Vooral dan voorafgegaan van het lidwoord het. Het Oudnederlands is gewoonweg fout. Als ik prof was zou ik mijn studenten verbieden van het daarover te hebben. Korrekt is van het te hebben over de Oudnederfrankische of de Oud-Nedersaksische dialekten.

2. En het is inderdaad zo dat Brabants ook (een vorm van) Nederlands is, maar geen Standaardnederlands. Maar toch wordt meestal met Nederlands Standaardnederlands bedoeld en dat ten rechte of ten onrechte.
De begrippen Oudnederlands en Middelnederlands (ipv bijvb. Oudnederfrankisch) wekken daardoor weer eens verkeerdelijk de suggestie dat men te doen heeft met een Standaardtaal.
Van de latere Middeleeuwen is heel veel bekend. Alleen vanuit de Frankische tijd niet.
Veel is ook vernietigd door Lodewijk de Vrome. Zijn naam zegt trouwens al heel veel..
Oud 5 augustus 2014, 20:36   #34413
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We hebben het dus over de scheiding van de Nederlanden van het HRR, de Vlaanders en Artesië even buiten beschouwing gelaten.
Ik vraag mij dan echter af wat volgens jou de Vrede van Westfalen konkreet toevoegde aan de scheiding niet alleen de facto maar ook de jure, zoals ze reeds bezegeld was in de Pragmatieke Sanctie en het Traktaat van Augsburg...?

PS Grootnederlandse Noordnederlanders zwaaien hier geregeld met het Plakkaat van Verlatinghe van 26 juli 1581 en dat uiteraard volledig terecht.

Toch ben ik geneigd te stellen dat de Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 nog belangrijker is voor Dietsland.

Zonder de Pragmatieke Sanctie en het Traktaat van Augsburg waren we nu zonder twijfel Duitstaligen. Zonder het Plakkaat van Verlatinghe zouden we echter nog steeds Nederlandstaligen geweest zijn.
En ook zonder die 80-jarige oorlog zouden we wel los van Spanje geraakt zijn. Het Groothertogdom is immers ook los van Nederland geraakt en dat voornamelijk door de geografische scheiding.

Vier november 1549...Wanneer maak ik nu toch eens die kalender met Dietse feest- en rouwdagen......
Voor mij was het HRR van toen vergelijkbaar met wat nu de EU is.
En tja, ik ben nu een Europeaan.
Mijn emotie en denken liggen uiteraard bij de Nederlanden.
Toen en nu.
Oud 9 augustus 2014, 05:36   #34414
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met koopmansgeest?
Alles draait om maken, verkopen, kopen en gebruiken.

Niet alles. Het draait ook om solidariteit, gezondheid, familie en cultuur. Liberalen en andere geldwolven denken dat alles om handelen en geld draait. Maar dat is een beperkte groep in onze samenleving, jammer genoeg niet in de politiek.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2014, 09:27   #34415
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Niet alles. Het draait ook om solidariteit, gezondheid, familie en cultuur. Liberalen en andere geldwolven denken dat alles om handelen en geld draait. Maar dat is een beperkte groep in onze samenleving, jammer genoeg niet in de politiek.
Verbazingwekkend, een hoog socio gehalte van uw kant.
Maar ik kan mij daar wel redelijk in vinden.
Maar voor mij is altijd weer een balans...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 augustus 2014 om 09:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2014, 01:40   #34416
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij was het HRR van toen vergelijkbaar met wat nu de EU is.
En tja, ik ben nu een Europeaan.
Mijn emotie en denken liggen uiteraard bij de Nederlanden.
Toen en nu.
Het Heilige Roomse Rijk was steeds in beweging. Het vroege HRR en Frankrijk verschillende niet veel van elkaar, tot Filips II Augustus van Frankrijk kozen ze daar (formeel) ook hun koning.
De universalitische claim, die het keizerschap met zich meebracht en de relatie met de Paus (wie was nu de baas over wie), brak het HRR uiteindelijk op.

@ Edwin2: een antikoning van het HRR was graaf Willem II van Holland.

Persoonlijk vind ik 'onze' keizer Karel V ook heel boeiend.
Oud 10 augustus 2014, 08:49   #34417
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Het Heilige Roomse Rijk was steeds in beweging. Het vroege HRR en Frankrijk verschillende niet veel van elkaar, tot Filips II Augustus van Frankrijk kozen ze daar (formeel) ook hun koning.
De universalitische claim, die het keizerschap met zich meebracht en de relatie met de Paus (wie was nu de baas over wie), brak het HRR uiteindelijk op.

@ Edwin2: een antikoning van het HRR was graaf Willem II van Holland.

Persoonlijk vind ik 'onze' keizer Karel V ook heel boeiend.
Helaas is graaf en koning Willem ll vermoord door de Friezen.
Ik ben er zeker van dat hij tot Keizer van het HRR zou zijn gekozen.
Keizer Karel IV was een wijs en praktische leider, niet zo'n religioot als Filips II.
Oud 26 augustus 2014, 10:05   #34418
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Voorspellingen CPB m.b.t. tot Nederlandse economie in 2014.

Financieringstekort 2014 wordt 3,3%;
Economische groei 2014 wordt 0,5%;
Werkloosheid wordt 9,25%;
Koopkrachtdaling gemiddeld - 0,5%;
Koopkrachtdaling 65-plusser: - 1,5%.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 10:23   #34419
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Voorspellingen CPB m.b.t. tot Nederlandse economie in 2014.

Financieringstekort 2014 wordt 3,3%;
Economische groei 2014 wordt 0,5%;
Werkloosheid wordt 9,25%;
Koopkrachtdaling gemiddeld - 0,5%;
Koopkrachtdaling 65-plusser: - 1,5%.
Bron?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 13:52   #34420
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Bron?
InfoNu.nl

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 augustus 2014 om 13:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be