![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Op basis waarvan? Zijn hun bijdragen in de tijd dat ze hier werkten minder waard dan van diegenen die hier na hun actieve jaren blijven?
|
|
|
|
|
|
#162 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#163 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Wat is het verschil dan tussen iemand die in Duitsland gaat wonen na zijn pensioen of iemand die in Kuala Lumpur gaat vertoeven? Zeker in combinatie met de Europese regelgeving betreffende het vrij verkeer van personen binnen de Europese unie, kan je geen onderscheid maken tussen personen met domicilie in België of een ander Europees land. En als je dan het verschil maakt tussen binnen of buiten EU kom je in aanvaring met de Belgische grondwet.
|
|
|
|
|
|
#164 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ons systeem zijn de periodes dat men werkzoekend was meegenomen in de berekeningsbasis. ( cfr de tientallen draadjes die we daarover al vulden in het verleden Voor alle duidelijkheid : ik ben daar voorstander van, en zou het niet willen veranderen. Maar... In het verleden is er nogal op grote schaal aan zachte fraude gedaan, niet enkel door werkonwillige autochtonen, maar ook door (hoofdzakelijk) migranten vrouwen die op papier werkzoekend waren maar gewoon liever thuis zitten en in werkelijkheid zelfs niet mogen gaan werken van hun man/vader/broer enz. Zolang die niet door de controle van RVA zijn geschrapt, bouwen ze pensioenrechten op. Zo werkt het nu eenmaal. En dan nu opnieuw de vraag : moet de overheid op die pensioenen, van die migranten vrouwen die niet of nauwlijks gewerkt hebben alsnog dat pensioen voor 100% uitbetalen als zij terug naar marokko of turkije gaan wonen ? (zeg maar : niet EU landen) Misschien zijn er nu al enkele meer die gaan 'neen' zeggen, nu het niet meer om blanke bospoepers in Thailand gaat
Laatst gewijzigd door Pandareus : 27 augustus 2014 om 16:22. |
|
|
|
|
|
|
#165 | |
|
Minister
|
Citaat:
Boeken/blu-rays komen via amazon, kledij even vaak UK, Italië en zelfs US, electronica vaak via Nederland of Duitsland en laatst in Florida nog wat apple inkopen gedaan. Wellicht moet ik dan volgens dezelfde filosofie ook nog wat extra loon afstaan of zo? |
|
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#167 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
In een kapitalisatiesysteem zou ik zeggen : geen probleem, je hebt een individuele kapitaalsopbouw gedaan en kunt ermee doen wat je wil. In een repartitiesysteem echter betalen de actieven van nu de pensioenen van nu. Een dergelijk systeem is nooit ontworpen voor een economie waar door het spotgoedkope transport dat er nu is, een massale migratie is ontstaan. En laat ons niet flauw doen : als er pakweg 50.000 mensen op jaarbasis migreren maar wel maandelijks hun doekoes daar spenderen dan heeft dat een impact op de economie. De economie van vandaag, dus de economie die NU de pensioenen moet betalen. Iedereen heeft als eerste reactie van alles te bekijken als een spaarpot, maar dat is ons pensioensysteem duidelijk niet. |
||
|
|
|
|
|
#168 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stel dat die mensen VRIJ waren geweest om hun 'bijdragen' tot het staatspensioengebeuren ZELF mogen te beleggen. Ten eerste hadden ze dan veel meer overgehouden (zie mijn eerdere berekeningen op dat vlak) ; maar ten tweede was het toen wel degelijk VAN HEN geweest zonder discussie. Wat je nu dus doet is die enerzijds vertellen dat ze "solidair moeten zijn" en dus de pensioenen van anderen betalen met hun potentieel spaargeld ; nadien ga je hen vertellen dat je het eigenlijk slecht belegd hebt (wat een eufemisme is: je hebt het erdoor geboerd!) en dat ze daar maar een stukje van terugzien als ze zelf hun oude dag bereiken ; en tenslotte ga je nog eens gaan stellen dat ze dat enkel maar HIER op een ZEKERE MANIER mogen opdoen en hun oude dag niet slijten zoals ze dat wensen ? Ik neem aan dat ze nog dank u ook moeten zeggen ? Sossen in aktie ! Ik neem U alles af ; ik geef U een aalmoes terug ; en nu ga ik mijn voorwaarden stellen opdat ge het opdoet zoals ik dicteer. En nu dank U zeggen !
|
|
|
|
#169 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus betaal iemand die in het buitenland verkiest te wonen, een pensioen uit, evenredig met het aantal jaren dat hij hier effectief gewerkt, en bijgedragen heeft. Maw niet voor de jaren werkloosheid. |
|
|
|
|
|
|
#170 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#171 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#172 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar laten we niet rond de pot draaien: het omslagstelsel is enkel en alleen ingevoerd om DIRECT ELECTORAAL VOORDEEL te halen. Je kon immers ONMIDDELLIJK pensioenen beginnen betalen met het "spaargeld" van de werkenden. De eerste generatie pensioentrekkers hadden niet bijgedragen, maar hebben er wel van genoten. Die schuld wordt in het omslagstelsel altijd maar een generatie vooruit geduwd. Echter, "niet inzien dat het een gevaarlijk piramidespelletje is" daarvoor moet je toch wel bijzonder kortzichtig zijn: het werkt enkel bij een exponentiele bevolkingsgroei en een constante verhouding bijdraagjaren/pensioenjaren (leeftijd). Omdat er geen "spaartermijn" is geweest, is er ook geen interest op het gespaarde bedrag dat normaal gezien een echt pensioensparen verhoogt. Zoals ik uitgerekend had, komt bijvoorbeeld een 25 tal jaren beleggen aan gemiddeld 2% uit op een factor 1.64. Dat maakt dat een GESPAARD pensioen altijd veel hoger is dan een pensioen direct uit het omslagstelsel met gelijke bijdragen. Dat "migratie een marginaal gegeven was" is een beetje idioot, want toen er een actieve politiek van "gastarbeiders" werd gevoerd, was een van de argumenten ZOGEZEGD dat die voor ONS pensioen gingen betalen. Het omslagstelsel invoeren was een riskante operatie, die enkel kon werken onder vele voorwaarden, die de staat zelf nadien aan zijn botten heeft gelapt. Het invoeren van een piramide spel is altijd een riskante operatie. Mensen dwingen om eraan deel te nemen is krimineel.
|
|
|
|
#173 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is een universeel probleem.Dubai...Libië....Liberia...zit vol arbeiders uit alle continenten ....deze mensen gaan ooit een pensioen ontvangen uit deze landen.Ook veel Belgen hebben in Afrikaanse landen gewerkt.Ze hebben recht op Overzeese pensioenen......Deze worden dan in tegenstelling van wat hier wordt besproken wel in België verteert als deze mensen nadien zich weer hier vestigen...dus het is een fenomeen waar alle landen ter wereld mee hebben te maken.
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 augustus 2014 om 16:53. |
|
|
|
|
|
#175 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vreemdelingen zijn hier om voor onze pensioenen te zorgen. Dat is precies een beetje tegengevallen, al zeg ik het zelf. |
|
|
|
|
|
|
#176 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ah ok, het is trollen.
|
|
|
|
|
#177 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#178 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, stop nu maar met trollen liefje.
|
|
|
|
|
#179 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik weet wat je eigenlijk bedoelt maar.....8 op de 10 vreemdelingen zijn Europeanen....En er zijn heel veel Italianen ..Spanjaarden....Fransen....Nederlanders....Grieke n die hier wel werken....Een beetje je stelling staven zou geen kwaad kunnen.
|
|
|
|
|
|
#180 |
|
Minister
|
|
|