Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2014, 20:52   #21
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Vandaar dat hij 'vaak verdoken' in het vet zette zeker?
Dan moet er al serieus geschoven worden in de boekhoudingen. NMBS Europe is een aparte poot binnen de NMBS Groep en kan geen gebruik maken van subsidies, die zijn er enkel voor het binnenlands treinverkeer.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 20:59   #22
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Dan moet er al serieus geschoven worden in de boekhoudingen. NMBS Europe is een aparte poot binnen de NMBS Groep en kan geen gebruik maken van subsidies, die zijn er enkel voor het binnenlands treinverkeer.
...zoals ik al heel de tijd zeg. Mijn 'vaak verdoken' gaat over luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 09:35   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Niet zeveren hé jongens, zo'n groot prijsverschil zeg ... dat lost ge niet alleen op met wat Charleroi in haar luchthaventje Brussels Zout kan steken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:48   #24
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet zeveren hé jongens, zo'n groot prijsverschil zeg ... dat lost ge niet alleen op met wat Charleroi in haar luchthaventje Brussels Zout kan steken.

.
Er is natuurlijk ook nog het feit dat, zoals eerder al gezegd, het belangrijkste energieverbruik van een luchtvaartmaatschappij, én de met voorsprong grootste kost (de kerosine) belastingvrij is.
Toch een vraagje aan jou:
Stelde je de vraag die je aan het begin stelde uit gemeende interesse in het antwoord, of wilde je gewoon een spoorbashingdraadje opstarten, en enkel je eigen mening in iets andere woorden door een groot aantal anderen herhaald zien? Ik begin namelijk dat tweede te vermoeden, want het lijkt erop dat je totaal niet geïnteresseerd bent in de antwoorden op je vraag.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 30 augustus 2014 om 10:57.
Oud 30 augustus 2014, 11:08   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Er is natuurlijk ook nog het feit dat, zoals eerder al gezegd, het belangrijkste energieverbruik van een luchtvaartmaatschappij, én de met voorsprong grootste kost (de kerosine) belastingvrij is.
Alsof de rode diesel voor de diesellocomotieven en de 50% kernstroom voor de electrische treinen zo zwaar belast is? En dan nog, zelfs al zou de overheid 1000% belastingen heffen op elke kilowattuur opgeslorpt door de treinen, waar komt dat geld vandaan, en waar gaat het naar toe?

Laatst gewijzigd door maddox : 30 augustus 2014 om 11:08.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 11:08   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch een vraagje aan jou:
Stelde je de vraag die je aan het begin stelde uit gemeende interesse in het antwoord, of wilde je gewoon een spoorbashingdraadje opstarten, en enkel je eigen mening in iets andere woorden door een groot aantal anderen herhaald zien? Ik begin namelijk dat tweede te vermoeden, want het lijkt erop dat je totaal niet geïnteresseerd bent in de antwoorden op je vraag.
Een rondje spoorwegvakbonden bashen, zie ik altijd wel zitten.

Maar in dit geval ben ik benieuwd naar de echte redenen.
En naar de maatschappelijke logica daar achter.

Neem een ander voorbeeldje: voor De Lijn, hoeveel draagt de prijs van het ticketje dat ik betaal procentueel bij aan de globale kostprijs van de rit ?
Daar is al pers over geweest.

Maar hoe dat precies zit met die kostendekkingsgraad bij de diverse lagekosten-luchtvaartmaatschappijen ... dat moeten de linkse jongens toch wel eens onderzocht hebben ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 augustus 2014, 12:19   #27
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een rondje spoorwegvakbonden bashen, zie ik altijd wel zitten.

Maar in dit geval ben ik benieuwd naar de echte redenen.
Waarom negeer of minimaliseer je dan de antwoorden die je krijgt?

Citaat:
Maar hoe dat precies zit met die kostendekkingsgraad bij de diverse lagekosten-luchtvaartmaatschappijen ... dat moeten de linkse jongens toch wel eens onderzocht hebben ...
Wat is die obsessie met 'linkse jongens' bij sommigen hier toch? Kijk, ik ben absoluut geen linkse jongen, en al zeker niet als het aankomt op de anti-luchtvaarthouding van een aantal van hen: ik ben bijzonder pro-luchtvaart. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet rationeel kan zijn. Wanneer iemand dan vraagt waarom 'zwaar gesubsidieerde' spoorwegmaatschappijen duurder zijn op lange afstanden dan 'niet gesubsidieerde' luchtvaartmaatschappijen, dan kan ik het niet nalaten om even te laten weten dat het eigenlijk omgekeerd is, en het de luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair zijn die gesubsidieerd zijn, terwijl de langeafstandstreinen dat in de regel niet zijn.

Klaarblijkelijk wordt dat echter niet geapprecieerd, en dat is raar...
Oud 30 augustus 2014, 12:24   #28
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Alsof de rode diesel voor de diesellocomotieven en de 50% kernstroom voor de electrische treinen zo zwaar belast is? En dan nog, zelfs al zou de overheid 1000% belastingen heffen op elke kilowattuur opgeslorpt door de treinen, waar komt dat geld vandaan, en waar gaat het naar toe?
Diesel is irrelevant in deze discussie, aangezien langeafstandstreinen binnen Europa volgens mij bijna allemaal op elektriciteit rijden. De elektriciteit betalen deze maatschappijen aan dezelfde prijs als eender welk ander bedrijf, dus wat die kernenergie daar mee te maken heeft is me niet helemaal duidelijk. En nogmaals: internationale langeafstandstreinen worden gerund zoals een privébedrijf, zonder subsidies.
Oud 30 augustus 2014, 12:50   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Diesel is irrelevant in deze discussie, aangezien langeafstandstreinen binnen Europa volgens mij bijna allemaal op elektriciteit rijden. De elektriciteit betalen deze maatschappijen aan dezelfde prijs als eender welk ander bedrijf, dus wat die kernenergie daar mee te maken heeft is me niet helemaal duidelijk. En nogmaals: internationale langeafstandstreinen worden gerund zoals een privébedrijf, zonder subsidies.
Kernenergie is dus irrellevant in het treinverker. Goed om weten.

En de NMBS betaalt al zijn electriciteitsrekeningen (en mazout) met de middelen verworven uit ticket/abonnement/railpass/summerdeal/whatever verkoop aan particulieren en vrachtvervoer.
Oud 30 augustus 2014, 15:29   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom negeer of minimaliseer je dan de antwoorden die je krijgt?
...
Omdat ik ze onvoldoende verhelderend vind natuurlijk.

En als ik eens veel tijd en goesting heb, ga ik eens de prijs vergelijken om naar pakweg Londen te gaan, enerzijds met de eurostar, en anderzijds met die bussen van Eurolines (zijn er daar concurrenten van, of is dat de enige maatschappij die zulke transporten aanbiedt ?)

.

Oud 30 augustus 2014, 16:03   #31
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kernenergie is dus irrellevant in het treinverker. Goed om weten.

En de NMBS betaalt al zijn electriciteitsrekeningen (en mazout) met de middelen verworven uit ticket/abonnement/railpass/summerdeal/whatever verkoop aan particulieren en vrachtvervoer.
Jij snapt echt nog steeds niet het verschil tussen de NMBS en NMBS Europe he? Ik citeer even het door jou genegeerde berichtje van Cheminot:

Citaat:
NMBS Europe is een aparte poot binnen de NMBS Groep en kan geen gebruik maken van subsidies, die zijn er enkel voor het binnenlands treinverkeer.
Dus ja, NMBS Europe betaalt zijn energiekosten uit de ticketinkomsten.
Oud 30 augustus 2014, 16:44   #32
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat ik ze onvoldoende verhelderend vind natuurlijk.
Ik denk eerder dat het is omdat het niet de antwoorden zijn die jij wil horen.
Maar goed, nog een paar redenen:
-gebruikerskosten voor de sporen zijn afhankelijk van de gereden afstand. Gebruikerskosten voor de lucht zijn dat niet: in de praktijk betekent dat dat het voordeel dat de trein tegenover het vliegtuig heeft voor relatief korte afstanden (afstanden zoals Brussel-Parijs, Brussel-Londen of Brussel-Amsterdam) wegkrimpt naarmate de afstand groter wordt, zowel qua tijd als qua kostprijs. Voor een vliegtuig zijn de infrastructuurkosten eigenlijk dezelfde, of die nu van Brussel naar Parijs vliegt, of van Brussel naar Malaga. Voor een trein niet;
-en dan is er natuurlijk nog de gewone marktwerking: de 'sweet spot' voor hogesnelheidstreinen zit bij afstanden van zo'n 300 - 600km, dat betekent ook dat dit de afstanden zijn waar ze echt kunnen concurreren, ook qua prijs. Afstanden die een stuk langer zijn, daar gaan ze weinig 'energie' in steken om die zeer aantrekkelijk te maken, want daar valt voor hen weinig te verdienen. Die zetel die jij boekt van Brussel naar Malaga, die verkopen zij veel liever drie keer: een keer tussen Brussel en Parijs, een tweede tussen Parijs en Toulouse, en een derde keer tussen Toulouse en Malaga (ik zeg maar wat). Daar valt voor hen veel meer aan te verdienen.

Met die antwoorden zal je ongetwijfeld ook weer niet tevreden zijn, want ik heb niet gezegd 'omdat de spoorwegen stinken en de vakbonden en de staat en ....'

Citaat:
En als ik eens veel tijd en goesting heb, ga ik eens de prijs vergelijken om naar pakweg Londen te gaan, enerzijds met de eurostar, en anderzijds met die bussen van Eurolines (zijn er daar concurrenten van, of is dat de enige maatschappij die zulke transporten aanbiedt ?)
Die bus zal wel goedkoper zijn, ongetwijfeld. Maar goed ook, je bent namelijk tien uur onderweg. Met Megabus kan je voor 1,5 Euro naar Londen als je de allereerste bent die een ticketje boekt op die bus.
Oud 30 augustus 2014, 19:34   #33
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

.
Wat steekt u het meeste tegen, dat de jongens links zijn of dat ze het onderzocht hebben ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2014, 07:33   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Wat steekt u het meeste tegen, dat de jongens links zijn of dat ze het onderzocht hebben ?
Er zijn natuurlijk ogenblikken dat het heel erg tegen steekt: als je nog maar eens op een trein staat te wachten die niet afkomt,
of als de vakbondsvoorzitter in de krant dit weekend zit te dreigen dat die noodzakelijke maatregelen niet naar meneerkes goesting zijn ....

maar wat betreft oorzaken van prijsverschillen tussen bepaalde vervoersmodi, ben ik nogal economisch-neutraal nieuwsgierig.

.

Oud 31 augustus 2014, 10:51   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij snapt echt nog steeds niet het verschil tussen de NMBS en NMBS Europe he? Ik citeer even het door jou genegeerde berichtje van Cheminot:
Genegeerd, wie weet.
Citaat:
Dus ja, NMBS Europe betaalt zijn energiekosten uit de ticketinkomsten.
Ik dacht dat er 3 takken waren binnen de NMBS groep. Maar U brengt hier een 4de boven water.
Of is NMBS Europe een onafhankelijke privé firma?
Oud 31 augustus 2014, 11:41   #36
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat er 3 takken waren binnen de NMBS groep. Maar U brengt hier een 4de boven water.
Of is NMBS Europe een onafhankelijke privé firma?
Ik zeg het even in de woorden van de NMBS zelf:

Citaat:
Het internationale reizigersverkeer en het goederenverkeer zijn geliberaliseerde activiteiten. Dat heeft twee grote gevolgen:
concurrenten mogen hun diensten aanbieden, wat reeds volop het geval is in de goederensector;
NMBS kan niet meer rekenen op overheidssubsidies voor deze activiteiten. Ze moeten gefinancierd worden met eigen middelen, zodat rendabel werken een noodzaak is.
http://www.belgianrail.be/nl/corpora...strategie.aspx

Als je graag de precieze juridische details over NMBS Europe weet, dan kan ik je de volgende site aanraden:

Klik!

Het is verbazingwekkend wat je daar allemaal kan op vinden.
Oud 31 augustus 2014, 12:00   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hetgeen ik ervan kan maken is dat de fondsen van de NMBS inwisselbaar zijn tussen de verschillende takken, en dat de oorsprong van de fondsen niet uitmaakt.
Is dat nu het schamele beetje van de ticketverkoop, de abonnementen allerhande, de inkomsten uit vrachtvervoer (neen geen pakjes, maar echte vracht) of de subsidiering vanuit de overheid.
Oud 31 augustus 2014, 12:33   #38
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik ervan kan maken is dat de fondsen van de NMBS inwisselbaar zijn tussen de verschillende takken, en dat de oorsprong van de fondsen niet uitmaakt.
Is dat nu het schamele beetje van de ticketverkoop, de abonnementen allerhande, de inkomsten uit vrachtvervoer (neen geen pakjes, maar echte vracht) of de subsidiering vanuit de overheid.
Tja, als dat jouw interpretatie is van "NMBS kan niet meer rekenen op overheidssubsidies voor deze activiteiten" dan kan ik je niet verder helpen vrees ik. Je gelooft vooral wat je zelf dient te geloven natuurlijk, al vermoed ik dat voor degenen wiens mening niet al op voorhand vaststond het wel vrij duidelijk is wat daar mee bedoeld wordt.
Oud 31 augustus 2014, 18:53   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, als dat jouw interpretatie is van "NMBS kan niet meer rekenen op overheidssubsidies voor deze activiteiten" dan kan ik je niet verder helpen vrees ik. Je gelooft vooral wat je zelf dient te geloven natuurlijk, al vermoed ik dat voor degenen wiens mening niet al op voorhand vaststond het wel vrij duidelijk is wat daar mee bedoeld wordt.
Dat de NMBS met de fondsen kan doen wat de boekhouders willen, da's een ander verhaal.
Oud 31 augustus 2014, 19:12   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.
U vergist zich: in Charleroi heeft een bepaalde lagekostenmaatschappij jarenlang kunnen genieten van een voorkeurstarief. De Waalse overheid paste flink bij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be