![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Taalscreening in de lagere en middelbare school heeft een meerwaarde | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 81,82% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
geen idee |
![]() ![]() ![]() |
2 | 18,18% |
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kindjes leren vlug. En de kindjes van die hoogontwikkelde ouders zijn niet zo wereldvreemd. Laatst gewijzigd door Rudy : 8 september 2014 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedere test zal wel resultaten opleveren. Daar dienen tests nu eenmaal voor. Maar als het resultaat niets bindends oplevert, als er geen vorm is van engagement, wat ben je er dan mee ?
De juf en de meester zijn nu eenmaal Nederlandstalig, en geven les in het Nederlands. Wie de eindtermen niet haalt valt uit de boot. Zo zou het toch moeten zijn, of niet. Laatst gewijzigd door Rudy : 8 september 2014 om 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Circe toch. Ik pleit in de eerste plaats voor efficiëntie, de doeltreffendheid, van maatregelen die door een overheid worden genomen. Jij pleit voor taalscreening voor wie thuis geen Nederlands spreekt ? Mens toch, je hebt gewoonweg geen zaken met wat binnen de huiskamer wordt gezegd en in welke taal dit gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik bedoelde "hoogontwikkeld" op een cynische wijze. Gewoonlijk gaat het over achterlijke analfabete pas aangekochte en geimporteerde geitenhoedsters. Dan nog iets: kinderen zijn als een spons onder de leeftijd van vijf jaar: tot die leeftijd worden de talen op een ontzettend snel tempo opgezogen en kunnen ze gemakkelijk de basis leggen. Wacht tot ze zes of zeven zijn en dit specifieke kenmerk is al snel voor een deel verdwenen. Neen, niet helemaal verdwenen Rudy, ook op latere leeftijd kan je nog talen aanleren, maar dan gaat het moeizamer. Kinderen van écht hoogontwikkelde ouders gaan wèl naar de kleuterklas en krijgen van thuis uit reeds de verschillende talen aangeleerd.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
indien men aan de hand van een taalscreening (je weet toch wat dit betekent?) kan duiden welke kinderen wèl en welke kinderen geen extra behoeften hebben aan extra taallessen, dan is dat een zeer goede zaak, zodat de kinderen met geen of te weinig kennis van het nederlands beter kunnen invoegen in de klassen. Dat wil niet zeggen dat ik me wens te moeien met de taal waarin mama en papa "ik kom klaar" roepen. Echter, als je het beste voor je kinderen voorhebt, dan zorg je er als ouder voor dat je kinderen reeds voor de aanvang van de leerplicht in staat zijn om de leerkracht te BEGRIJPEN zodat ze er niet als een hele aap totaal nederlandsonkundig in de klas zitten; ----------- en wat zijn dan volgen Uedele gestrengheid de "efficiente" maatregelen die de staat moet nemen? Want daar heb ik je nog steeds niks over horen zeggen. Misschien kan je me alvast even duiden wat jij onder "taalscreening" verstaat?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 8 september 2014 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft taalscreening te maken met een inbreuk op de privacy zoals U beweert?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wel de indruk dat je nogal vooringenomen doet. Je kan moeilijk verwachten dat een departement zoals onderwijs op een vooringenomen wijze de kindjes behandelt. Iedereen gelijk aan de beginstreep. Zo moet dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom ben jij daar dan zo tegen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je wilt toch niet dat er meer GOK-leerkrachten zijn dan kleuterjuffen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat heeft GOK onderwijs hier mee te maken? http://www.ond.vlaanderen.be/gok/
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 8 september 2014 om 14:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En toch. Ik denk dat je nooit zal kunnen beletten dat kindjes met een gemeenschappelijke thuistaal die taal gebruiken op een speelplaats, bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nogmaals: wat heb je dus tegen de taalscreening en de daaraan gekoppelde remedies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alhoewel een achterstand in het eerste leerjaar nog kan weggewerkt worden . In dat geval is er begrip . Een achterstand in het middelbaar zou een wegsturen van de leerling vereisen . Wat zit iemand die de taal niet beheerst daar te doen ? Behalve aandacht opeisen , en de lessen storen . Ik denk dat het hele plan een geval is van "pappen en nathouden". Ze gaan nooit 13 jarigen terugsturen naar het 2 de leerjaar . Die 13 jarigen hadden dat 2 de leerjaar nooit mogen verlaten . Dat zou betekenen dat ze het 3 de , 4 de , 5 de en 6 de gepasseerd zijn zonder eindtermen te halen . Dan zou mn alle betrokken lesgevers kunnen aanspreken . Dat leraars schrik hebben om kansarmen te laten dubbelen is bekend . Door ze er door te laten in een positief discriminatie verhaaltje is die van het 2 de gerust , die van het 3de doet hetzelfde , enz ...... Resultaat ; er studeren 18 jarigen af die nauwelijks kunnen lezen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is mijn perceptie verkeerd ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herinner me nog dat ik in het middelbaar op een PMS onderzoek te horen kreeg dat ik de "ei" en de "ij" klank niet goed uitsprak. Ze vertelden er niet bij wat ik juist verkeerd deed. Ik vertelde het thuis en kreeg te horen dat het een regionale klank was. Ik heb me toen jaren afgevraagd welke van mijn leraars Nederlands ( en andere vakken) die "ei" en "ij" klank wel goed uitspraken.
Ik ben er nog altijd niet uit.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 september 2014 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie geen meerwaarde in taalscreening. Kosten, en niet meer dan werklast voor leerkrachten die wijs genoeg zijn om te begrijpen dat de taaltests geen zoden aan de dijk brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 september 2014 om 14:21. |
||
![]() |
![]() |