Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2014, 20:17   #21
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
"Egotransverwarring..."
Nog nooit van gehoord.
Als het zover is, zal je het aan den lijve ondervinden. Je zal dan niet meer twijfelen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 20:18   #22
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zucht, al een vastgeroeste ouwe zak?
Weerbarstige manifestaties bestaan nog steeds, misschien komt het nog in orde.
Oud 8 september 2014, 20:29   #23
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Een mens is nog nooit vrij geweest.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 20:50   #24
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jeps.
Nog zo een roemruchte fabel waar ze de mensen kort mee hielden.
Gelukkig is die kwasten hun rijk hier ver uitgezongen.
Nu nog hun subsidies afpakken.
Moet best mogelijk zijn in tijden van crisis als ze zelfs besnoeien op sportclubs.
Het laatste taboe...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 21:00   #25
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie van julie kan zeggen dat hij vrij is, als men ten minste voor ogen houdt dat een slaaf vrijer kan zijn dan zijn meester?

Ik ben vrij, mijn lichaam is dat niet.
Soms zou ik het lichaam willen achterlaten daarom, maar ik heb het nodig om mijn vrijheid te bewaren.
Spijtige zaak, dat bewustzijn.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 21:04   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Als het zover is, zal je het aan den lijve ondervinden. Je zal dan niet meer twijfelen.
Is dat ook het geval voor wie dat woord niet kent?
Oud 8 september 2014, 21:08   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het laatste taboe...
Nochtans hoeft dat geen probleem te zijn.
Zelfs eenmanssektes (of eenvrouwsektes) zoals mariedaenen/tandem/harriechristus/JurgenD/AnarchChristophe e.v.a. overleven hier toch ook zonder subsidies?
Oud 9 september 2014, 05:32   #28
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Hallo Peche, blij om terug met jou te praten.

Indien het zo moeilijk is voor onszelf om ons inwendig vrij te voelen; hoe kunnen we dan van onze omgeving Eisen dat hij vrij zou zijn; vooral als men ervan uitgaat dat onze omgeving de spiegel is van ons innerlijke?

Je spreekt over je verleden, je spreekt over je emoties; waarom houden ze ons zo vast of zijn wij het die ze niet willen loslaten en waarom?
Ingelijks.
Ik denk dat zoiets een tweerichtingstraat is. Men denkt dat wij enkel met ons innerlijke het uiterlijke vormen, maar ook het uiterlijke kan ons innerlijk vormen. Soms bewust, soms onbewust. Misschien dat het uiterlijke mij zoveel slechte beelden gevoed heeft dat ik er zoveel aan veranderd wil zien.

De laatste vraag is een goeie vraag waar ik niet meteen een waarom voor klaar heb. Maar sommige dingens volgen je en hebben tijd nodig om te verwerken. De grijze Belgische tinten en saaie sferen houden ons ook gevangen in een negatieve zure spiraal. we zouden wat progressiever mogen worden.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 05:38   #29
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat ook het geval voor wie dat woord niet kent?
Het woord kennen zal niet volstaan, het gaat om de ervaring.
Oud 9 september 2014, 07:24   #30
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Zolang we het huidige systeem niet veranderen, zal die vrijheid loodzwaar wegen. Niet iedereen is zich daar bewust van waardoor een dergelijke stelling niet begrepen wordt, in het verlengde wel allerhande reacties die totaal naast de kwestie zijn, zo de traditie wil.
Inderdaad, bewustwording is een cruciaal element. De meeste van ons zijn zich zelf niet bewust waar ze wel of niet gebonden zijn.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 07:39   #31
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, bewustwording is een cruciaal element. De meeste van ons zijn zich zelf niet bewust waar ze wel of niet gebonden zijn.
Ja, dat mag wel duidelijk zijn, blind geloof is niet exclusief voor religies weggelegd.
Oud 9 september 2014, 07:47   #32
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat betekent eigenlijk 'vrij' zijn. Wat zou je willen denken of doen waarvan je vindt dat je nu niet vrij genoeg bent om het te denken of doen?

Eén klein voorbeeldje maar, zodat ik me er iets kan bij voorstellen.
Komen zagen dat we hier in België niet vrij zijn omdat het vandaag gaat regenen en ik wilde juist een pic-nic of een BBQ organiseren is de onvrijheid opzoeken want de natuur is er, punt.
Natuurwetten zijn er, aanvaard ze en leef er in alle vrijheid mee; zij beknotten mijn innerlijke vrijheid niet; zij zijn deel van mijn leefwereld en moesten ze er niet zijn dan pas zou ik verloren en dus onvrij zijn.

Zo ook met heel wat regelgeving van wat een goede samenleving vraagt opdat iedereen zo vrij mogelijk naast en onder elkaar kan leven. Zij beknotten mijn vrijheid niet zoals ademhaling hem ook niet beknot; het is zo.

Onrechtvaardigheid, indoctrinatie, verslavingen, mijn emotionele wereld, sommige overtuigingen.... Dat zijn elementen die mijn vrijheid beknotten.
Maar de grootste vrijheidsbreker is de waan; de waan dat ik dit of dat moet doen, de waan dat ik zus of zo moet zijn, de waan dat ik om vrij te zijn moet gehoorzamen aan honderd en één door mijzelf of mijn omgeving aan mij opgedrongen, allesomvattende reglementen.
Ik mag niet genieten alvorens ik dat werkje heb afgewerkt.... alvorens ik dit of dat heb gedaan.

Eerst kun je de uiterlijke verplichtingen herleiden tot een minimum en dan kun je dat minimum proberen met wat meer entousiasme te doen.
En dan moet je beginnen te snoeien in jouw Eigen zogezegde taken, taken die je jezelf als onontbeerlijk hebt opgelegd. Je zult al gouw weten welke taken daarvan werkelijk onontbeerlijk zijn en welke andere je misschien heel graag doet, maar het staat beter om zich erover te beklagen en het als last te verkopen en zelfs jezelf dat zo wijs te maken. Doe die taken nu als een vrijwillige besteding, als een plezier en de andere waar je weer niet buiten kunt maar die je niet aanstaan; weer opnieuw beperken tot het minimum.

Heel heel vlug zul je zien dat je een zee van vrije tijd over heb en zul je ook zien dat de meeste mensen daar van terugschrikken, die zee van vrije tijd.

De dag dat je die zee van vrije tijd aankunt en als een opleving ziet, die dag ben je vrij; onafhankelijk van al wat je dan, wel of niet gedwongen nog moet doen.
Oud 9 september 2014, 08:16   #33
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Die onzin maken ze slaven al eeuwen wijs, opdat ze zich zouden schikken in hun droeve slaven-lot.
Slaven maakt men niets wijs, die moeten werken, punt. Maar zulke onzin, zoals u zegt, maken ze wijs aan zo gezegd vrije mensen die men wil commanderen als een kudde hersenlozen voor het bekrompen profijt van een elite die boven het melee staat.
Oud 9 september 2014, 08:28   #34
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Of ze zeiden: "Nu leid je een ellendig leven, maar als je gelooft in Jezus, zal na je dood alles in orde komen!"

Succes dat die speech had in slavenmiddens in het Oude Rome!
En zwaar dat dat, nu nog, na twintig eeuwen en nadat de katholieke kerk hier maatschappelijk bijna nergens meer staat, nog altijd op jouw maag ligt... ? Je hebt het nog altijd niet verteerd, dat is duidelijk en je offert nog altijd liever jouw persoonlijke vrijheid op aan die haatgevoelens dan die ballast van je af te gooien.
Wat heb je moeten afzien in jouw jeugd? Was het nog altijd de katholieke kerk of waren het jouw ouders die in de fout gingen? En de katholieke kerk heb je niets te vergeven, daarvoor zit ze te zeer ingekapseld in haar groot gelijk, maar jouw ouders, heb je die niets te vergeven?
Oud 9 september 2014, 08:32   #35
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wie houdt hem gevangen?
Oud 9 september 2014, 08:38   #36
marie daenen
Banneling

Standaard

[quote=The Paulus Experience;7319142]Ik ben vrij, mijn lichaam is dat niet.
Soms zou ik het lichaam willen achterlaten daarom, maar ik heb het nodig om mijn vrijheid te bewaren.
Spijtige zaak, dat bewustzijn.[/QUOTE]

Dus u beweert dat u beter af zou zijn zonder uw bewustzijn; dat het uw bewustzijn is die u zich onvrij doet voelen?
Oud 9 september 2014, 08:55   #37
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ingelijks.
Ik denk dat zoiets een tweerichtingstraat is. Men denkt dat wij enkel met ons innerlijke het uiterlijke vormen, maar ook het uiterlijke kan ons innerlijk vormen. Soms bewust, soms onbewust. Misschien dat het uiterlijke mij zoveel slechte beelden gevoed heeft dat ik er zoveel aan veranderd wil zien.

De laatste vraag is een goeie vraag waar ik niet meteen een waarom voor klaar heb. Maar sommige dingens volgen je en hebben tijd nodig om te verwerken. De grijze Belgische tinten en saaie sferen houden ons ook gevangen in een negatieve zure spiraal. we zouden wat progressiever mogen worden.
Je zegt: 'Maar sommige dingen volgen je en hebben tijd nodig om te verwerken'

Inderdaad we leven of we 'dromen' ons leven en de oplossingen moeten in de droom en niet buiten de droom gezocht worden.
Het vergt dikwijls veel moed om de droom onder ogen te durven zien en men moet ook de moed hebben om, eens de droom doorzien, hem van zichaf te durven zetten en zichzelf niet in leedvermaak in hem te blijven rondwentelen.
Maar wanneer is dat ogenblik aangebroken? En hoeveel dromen moeten we nog doorzien alvorens we kunnen zeggen dat we aan het echte leven begonnen zijn of dat die dromen het echte leven geworden zijn?
Oud 9 september 2014, 11:19   #38
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zegt: 'Maar sommige dingen volgen je en hebben tijd nodig om te verwerken' Inderdaad we leven of we 'dromen' ons leven en de oplossingen moeten in de droom en niet buiten de droom gezocht worden. Het vergt dikwijls veel moed om de droom onder ogen te durven zien en men moet ook de moed hebben om, eens de droom doorzien, hem van zichaf te durven zetten en zichzelf niet in leedvermaak in hem te blijven rondwentelen. Maar wanneer is dat ogenblik aangebroken? En hoeveel dromen moeten we nog doorzien alvorens we kunnen zeggen dat we aan het echte leven begonnen zijn of dat die dromen het echte leven geworden zijn?
Ik vrees dat zolang tijd en ruimte zich manifesteert dat we met het leven opgezadeld zitten, enkel de waarnemer kan zich daarin vergissen.
Oud 9 september 2014, 12:00   #39
Odhaviing
Partijlid

Odhaviing's schermafbeelding

Standaard Mijns inziens kan men over twee types van vrijheid spreken:

Citaat:
Is het de werkelijkheid om ons heen die ons bindt of zijn wij het die die werkelijkheid niet willen loslaten?
Verkiezen we niet die werkelijkheid op te blazen om onszelf een gevoel van belangrijkheid en onvervangbaarheid aan te praten?
Denk u niet dat het mogelijk is om die werkelijkheid tot een minimum te herleiden en af te handelen zodat we een zee van tijd over houden om vrij te zijn?
Relatieve vrijheid: bepaald door keuzes
Het gebrek aan vrijheid, of het gevoel daarvan lijkt me dan vooral voort te komen uit het niet willen aanvaarden van eigen beslissingen, dus maw.: we zijn niet vrij indien we de werkelijkheid niet kunnen loslaten/aanvaarden. Vrij zijn betekent dan vooral aanvaarding van de beperkende kracht van de vrije keuze
Is het niet op dit niveau dat we allen "vechten" om dat stukje vrijheid meer te verkrijgen, wat soms de beperking van een ander betekent?

Absolute vrijheid: bepaald door geluk
Natuurlijk zijn we naast de beperking van de keuze eveneens beperkt door onze kennis, intelligentie, handigheid, geboorte, lichaam...
Het is een typisch fenomeen aan dit universum: er is geen absolute vrijheid in dit universum.

Hoe mensen hier tegen staan (de verwarring van beide vrijheden) lijkt me indirect aangegeven door de term "Locus of control" (Rotter 1966)
Er bestaat iets als de interne en externe locus of control:
Interne: men ziet zichzelf als verantwoordelijk voor allerhande zaken en gelooft dat men zelf de wereld in handen heeft
Externe: men ziet zichzelf als slachtoffer van omstandigheden

Interne locus lijkt me de beperkingen in absolute vrijheid te negeren, terwijl de externe locus het andere negeert.

Persoonlijk geloof ik dat mensen die een extreme intern locus of control hebben vooral hen zijn die nooit veel tegenslag hebben gekend en dus bij elke poging om te reageren op negatieve zaken, het geluk hebben gehad om te slagen. Externe locus of control wordt volgens mij dan vooral veroorzaakt door systematische tegenslagen te ondervinden, waarbij je elke oplossing die je probeert ziet falen...

De meesten van ons bengelen ergens tussen die uitersten en dat is ook de meest objectieve realiteit.
Ik krijg vaak de kriebels van mensen die in al hun zaken al zoveel geluk hebben gehad dat ze oordelen volgens een interne locus of control door hun beperkte visie op de realiteit. Discussiëren met hen heeft weinig zin, gezien "ze uit eigen ervaring WETEN" dat... Zij leven in een gevoel van vrijheid..tot men zonder "luck" zit.
Odhaviing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 12:11   #40
Odhaviing
Partijlid

Odhaviing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De mens is wel altijd vrij geweest om zijn keuzes te maken, alleen beperken we onszelf door niet altijd de consequenties van die keuzes te willen aanvaarden. (Elke slaaf die bvb ooit in opstand kwam, wist dat de consequentie de dood kon betekenen. sommigen aanvaardden dit, anderen niet en bleven dienen) Er is altijd een keuze, maar deze is niet altijd gemakkelijk te nemen. The price of freedom...

Je hebt anderzijds wel zeker een punt als het gaat om absolute vrijheden als "we kunnen niet vliegen zonder machine" of ik kan niet lopen als verlamde.
Odhaviing is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be