Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2014, 23:26   #21
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Inderdaad. Het vlaams-nationalisme zou verboden mogen worden, zeker omdat het in strijd is met de Belgische grondwet.
Zou u ons dit kunnen verduidelijken waarom ??
En is dit een geloofsgeloofsovertuiging ?? (religie)

Wat verstaan wij onder vrijheid van geloof ??
Dus , als iemand bv openlijk een kruis mag dragen ,
dan mogen andere met bv een gebroken kruis rondlopen !!

Simpel uitgelegd:
Als de ene iets niet mag dragen , dan andere ook niet !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 14 september 2014 om 23:27.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 23:26   #22
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Moslima's zouden van mij part niet met hun kopvod op de pasfoto mogen. Ik draag toch ook geen onnozel vergiet op mijn eigen pasfoto? Ahwel, zij dan ook niet.
Awel , ik mag ook mijn ogen niet bedekken op de pasfoto !!
Ik snap niet wat het probleem is ,
met uw gezicht openlijk zichtbaar op de pasfoto te staan !!

breedbandwurger 1967

Oud 14 september 2014, 23:26   #23
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel moet ik mij houden aan de wet, maar mag ze ondertussen gerust verwerpelijk vinden en zelfs ijveren om die te veranderen.
Klopt , maar mocht die wet dan toch veranderen ,
mag de ander dan ijveren om die terug te veranderen ??

breedbandwurger 1967

Oud 14 september 2014, 23:36   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Klopt , maar mocht die wet dan toch veranderen ,
mag de ander dan ijveren om die terug te veranderen ??
Dat is toch een democratisch recht, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 00:39   #25
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt u dat echt? Ik meen toch dat u zich hier vergist. De VS kennen een heel ruime vrijheid op dat vlak. Kijk maar eens hoe meerdere religieuze gemeenschappen erin slagen hun eigen onderwijs uit te bouwen en, bij conflict met de Amerikaanse overheid, bijna steeds hun gelijk halen voor de rechtbank. Steeds weer op basis van de inroeping van de grondwettelijke vrijheden.
Nu haal je weer iets aan hé. Vergelijk ons hier niet met de VS op dat gebied. In de VS zijn het allemaal geloofsgekken. Het is al om het even voor hen bij welke geloofsidioten dat ge u aansluit zolang ge maar ergens bij aangesloten bent. Ze kunnen daar geen drie woorden achter elkaar uitspreken of er komt het woord God aan te pas.

Met andere woorden, op dat gebied is de VS het meest achterlijke land op de hele wereld. Pas op, niet alleen op dat gebied hoor, er zijn nog andere gebieden waarbij ze een achterlijk vol zijn.

Gelukkig zijn ze niet op alle gebieden kiekes al zijn ze daarbuiten wel mee van de grootste hypocrieten. Het is niet anders dan God van hier en God van daar maar ze hebben wel een van, zo niet de grootste, wapenindustrie en ze verkopen maar al te graag ergens waar er een conflict is kogels aan de ene partij en geweren aan de andere, als de kassa maar rinkelt. Het zijn dan ook niet voor niets grotendeels Joden hé.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 00:45   #26
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, u doet het toch. U stelt weer dat het "binnenkamers" moet gebeuren. Alleen, ik heb het volste recht ook openbaar mijn opvattingen uit te dragen.

U pleit hier weer eens voor een overheid die een gedachtepolitie wordt, want bepaalde opinies worden schijnbaar strafbaar en andere niet. Neen, dat is niet de weg die bewandeld moet worden.

Enkel wie daden stelt of oproept tot het overtreden van de seculiere wetgeving, moet aangepakt worden. Daar stelt het criterium zich: niet bij de gedachte, wel bij de daad en de oproep.
Besnijdenissen, zijn dat dan geen daden die dienen verboden te zijn? Een draai om de oren verkopen aan uw kind zou niet mogen maar dergelijke barbaarse rituelen wel.

Een geloof dat iets dergelijks voorschrijft als ook een geloof dat vrouwen discrimineert dient in onze huidige maatschappij verboden te zijn. Het kan u niet verhinderen van te denken dat het zo hoort maar wel van het te doen. En als dat iemand dwars zit zodat hij niet met die wetgeving kan leven moet hij het hier aftrappen, zijn schup afkuisen als ge dat beter begrijpt.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 september 2014 om 00:52.
Oud 15 september 2014, 00:48   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij welk aspect moet ik mij "neerleggen"? Bij mijn weten verlangt er geen enkele wet in dit land dat ik moreel instem met bepaalde wetten. Wel moet ik mij houden aan de wet, maar mag ze ondertussen gerust verwerpelijk vinden en zelfs ijveren om die te veranderen.
Je moet het nog eens goed lezen wat ik schreef, dan zul je niet moeten vragen bij welk aspect dat je u zou moeten neer leggen. Bij de Wet natuurlijk.
Oud 15 september 2014, 01:00   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als ik vind dat rode lichten nutteloze in de weg staanders zijn mag ik die aan mijn laarzen lappen, want dat is wat de meeste geloven hier met een aantal zaken doen, en die krijgen er dan nog geld voor ook.
Alles onder het mom van vrijheid van geloof.

Als gij hier niet kunt leven zonder om wille van uw geloof de wet hier te overtreden, hoor jij en je geloof hier niet thuis en zul je het elders moeten zoeken om volgens dat geloof te leven. Zo simpel is dat.
Oud 15 september 2014, 01:09   #29
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Democratisch recht? Ik denk niet dat het democratisch goedgekeurd is dat er besnijdenissen plaats vinden en eveneens niet dat er zich binnen een bepaalde geloofsgemeenschap vrouwendiscriminatie schering en inslag is. Niettegenstaande vindt dit hier toch plaats, of telt democratie alleen wanneer het u goed uit komt.
Oud 15 september 2014, 01:12   #30
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheid bepaalt toch niet wat een religie is?

Als mijn politieke overtuiging er één is die stelt dat de huidige ordening verwerpelijk is en desnoods met geweld moet worden omvergeworpen, wat doet u dan met uw stelling? Is die nog steeds niet in strijd met de grondwet of de wetgeving?
Allerminst. Wat u hier uitkraamt is te gek om woorden.
Oud 15 september 2014, 01:14   #31
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

vrijheid van geloof? er is in België geen scheiding tussen Kerk en Staat ....
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 01:16   #32
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. U vergist zich hier in grote mate. In België mag ik "mijn gedachten" zelf uiten. Ik mag schrijven dat ik abortus verwerpelijk vind. Ik mag zelf betogen om die boodschap uit te dragen. Ik mag zelf politiek ijveren voor een verandering van de wetgeving.

Ik moet het zelfs niet aanvaarden. Geen enkele wet verplicht mij dat te "aanvaarden". Wel mag ik geen handelingen stellen die ingaan tegen de wetgeving.
Maar wel van u er bij neer te leggen. U er bij neerleggen is niet het zelfde als te aanvaarden. U kunt ook niet aanvaarden van te moeten gaan stemmen maar je moet je er wel bij neer leggen en gaan stemmen. Voor het overige demonstreer je en betoog je dat ge er blauwer van wordt dan de smurfen voor mijn part.
Oud 15 september 2014, 01:20   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
vrijheid van geloof? er is in België geen scheiding tussen Kerk en Staat ....
idd. Maar het is nog niet zo erg als in veel andere koninkrijken waar dat ze koning zijn bij de wil van God. Daar is het helemaal van ons zorgt voor ons. Hier bij ons is plupke nog steeds Koning bij gratie van het vol. In zover is de staat hier toch gescheiden van de kerk hoewel daar verder niet veel van te merken is.
.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 september 2014 om 01:21.
Oud 15 september 2014, 01:22   #34
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar wel van u er bij neer te leggen. U er bij neerleggen is niet het zelfde als te aanvaarden. U kunt ook niet aanvaarden van te moeten gaan stemmen maar je moet je er wel bij neer leggen en gaan stemmen. Voor het overige demonstreer je en betoog je dat ge er blauwer van wordt dan de smurfen voor mijn part.
dat is niet helemaal waar, men kan altijd blanco stemmen (ook al moet men zich daarvoor wel naar het stemhokje begeven, wat ik vermoed dat je meende te bedoelen, lol)
Oud 15 september 2014, 01:25   #35
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als ik vind dat rode lichten nutteloze in de weg staanders zijn mag ik die aan mijn laarzen lappen, want dat is wat de meeste geloven hier met een aantal zaken doen, en die krijgen er dan nog geld voor ook.
Alles onder het mom van vrijheid van geloof.

Als gij hier niet kunt leven zonder om wille van uw geloof de wet hier te overtreden, hoor jij en je geloof hier niet thuis en zul je het elders moeten zoeken om volgens dat geloof te leven. Zo simpel is dat.
de wet overtreden .. vallen getuigen van Jehova die bvb. bloedtransfusies 'weigeren' hier dan ook onder?
Oud 15 september 2014, 01:26   #36
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is niet helemaal waar, men kan altijd blanco stemmen (ook al moet men zich daarvoor wel naar het stemhokje begeven, wat ik vermoed dat je meende te bedoelen, lol)
Je zegt het zelf blanco STEMMEN. Dus ,.... je gaat stemmen ook al stem je dan niet bepaalt op de ene of de ander partij, het blijft stemmen. Je brengt je stem uit waarmee je aangeeft geen voorkeur te hebben en je neer te leggen bij wat de meerderheid wil.
Oud 15 september 2014, 01:29   #37
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de wet overtreden .. vallen getuigen van Jehova die bvb. bloedtransfusies 'weigeren' hier dan ook onder?
Volgens mij wel.

Dat valt volstrekt onder kinderverwaarlozing-/mishandeling, wanneer het hun kinderen betreft. Wanneer het hun eigen aanbeland heb ik er geen probleem mee zolang ze maar genoeg geld op hun rekening hebben staan om hun begrafenis te betalen zodat dat niet ten koste van het OCMW valt.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 september 2014 om 01:32.
Oud 15 september 2014, 01:35   #38
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zegt het zelf blanco STEMMEN. Dus ,.... je gaat stemmen ook al stem je dan niet bepaalt op de ene of de ander partij, het blijft stemmen. Je brengt je stem uit waarmee je aangeeft geen voorkeur te hebben en je neer te leggen bij wat de meerderheid wil.
klopt, en het is in België bij wet niet verboden van een bepaald geloof - meer bepaald de islam, aan te hangen, ook al vinden sommigen dat moreel verwerpelijk, maar schijnbaar is dat wat de meerderheid wil ...
Oud 15 september 2014, 07:24   #39
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. U vergist zich hier in grote mate. In België mag ik "mijn gedachten" zelf uiten. Ik mag schrijven dat ik abortus verwerpelijk vind. Ik mag zelf betogen om die boodschap uit te dragen. Ik mag zelf politiek ijveren voor een verandering van de wetgeving.

Ik moet het zelfs niet aanvaarden. Geen enkele wet verplicht mij dat te "aanvaarden". Wel mag ik geen handelingen stellen die ingaan tegen de wetgeving.
Zo bedoel ik het dus.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 07:53   #40
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Besnijdenissen, zijn dat dan geen daden die dienen verboden te zijn? Een draai om de oren verkopen aan uw kind zou niet mogen maar dergelijke barbaarse rituelen wel.
Besnijdenissen zijn voor een groot deel verboden, hoor...

Citaat:
Een geloof dat iets dergelijks voorschrijft als ook een geloof dat vrouwen discrimineert dient in onze huidige maatschappij verboden te zijn. Het kan u niet verhinderen van te denken dat het zo hoort maar wel van het te doen. En als dat iemand dwars zit zodat hij niet met die wetgeving kan leven moet hij het hier aftrappen, zijn schup afkuisen als ge dat beter begrijpt.
Zoals JVDB het aanhaalde, verwar je gedachte en daad. Discriminatie is verboden, wie vrouwen effectief discrimineert kan daarvoor gestraft worden, zelfs wanneer je religieuze redenen naar voren brengt. Maar geen enkele wet verbiedt te denken dat vrouwen minderwaardig zijn, of aan de haard moeten blijven, of weet ik wat nog, omdat "iemand" gezegd heeft dateert zo moest.

Btw, ik zou mijn vorige paragraaf moeten nuanceren, er zijn immers "erkende" vormen van discriminatie in geloofsgemeenschappen.

Kortom, niet de ideologie of het geloof kan verboden worden, enkel de daden die daaruit voortvloeien. En wie niet akkoord is met bepaalde wetten, weze het geloofs- of ideologische redenen, beschikt hier in België over voldoende middelen om dat te laten weten, en zelfs te laten veranderen.

EDIT: om op de startvraag te antwoorden: vrijheid van geloof is eigenlijk een gecombineerde vorm van vrijheid van meningsuiting en vereniging, uiteraard samen met de vrijheid van handeling.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 15 september 2014 om 07:56.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be