Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2014, 16:20   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Misschien wel, maar de meeste 'echte katholieken' staan ook al met 1 been in het graf.
Letterlijk.
Wat zijn volgens u dan die "echte katholieken"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 16:21   #102
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zijn volgens u dan die "echte katholieken"?
De oude stempel? Vul het zelf maar aan.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 16:32   #103
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heel veel beschermd is, zal nog maar de vraag zijn wat een mogelijke koper hier nog mee kan doen. Hij is immers met handen en voeten gebonden.
Ik bepleit dan ook de afschaffing van die bescherming.

Maar zelfs al blijft die bescherming, dat zal uiteraard de kostprijs van die gebouwen drukken. Waardoor de katholieken ze misschien zelf kunnen kopen door samen te leggen

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 17:21   #104
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heel veel beschermd is, zal nog maar de vraag zijn wat een mogelijke koper hier nog mee kan doen. Hij is immers met handen en voeten gebonden.
Hmm... men zal die bescherming niet kunnen blijven volhouden, vrees ik. Het kost een hoop geld en men kan niet alle kerken bewaren. Men zal -vroeg of laat- een keuze moeten maken.

Tenzij ... ja tenzij men een geweldige opflakkering te zien krijgt van het Roomse geloof. Misschien laat de goede God zijn getrouwen uiteindelijk niet in de steek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 17:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 19:27   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De oude stempel? Vul het zelf maar aan.
Waarom zou ik een door u gehanteerd begrip moeten invullen? Weet u dan niet waarover u spreekt?
Oud 17 september 2014, 19:28   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm... men zal die bescherming niet kunnen blijven volhouden, vrees ik. Het kost een hoop geld en men kan niet alle kerken bewaren. Men zal -vroeg of laat- een keuze moeten maken.

Tenzij ... ja tenzij men een geweldige opflakkering te zien krijgt van het Roomse geloof. Misschien laat de goede God zijn getrouwen uiteindelijk niet in de steek.
De bescherming van monumenten heeft niets te maken met de beleving van een bepaald geloof. Of denkt u dat we de bescherming van Romeinse of Griekse tempels zullen afwegen aan de mate waarin de nieuwheidenen hun geloof beleven?

Hetzelfde met bijvoorbeeld de kastelen en burchten die in adellijke handen zijn of waren. Zullen we die afbreken naarmate die stand afneemt of over minder middelen beschikt?
Oud 17 september 2014, 19:29   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ik bepleit dan ook de afschaffing van die bescherming.
Begrijp ik het goed dat u omwille van uw afwijzing van het geloof bereid bent onze cultuurschatten te verkwanselen?
Oud 17 september 2014, 19:33   #108
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bescherming van monumenten heeft niets te maken met de beleving van een bepaald geloof. Of denkt u dat we de bescherming van Romeinse of Griekse tempels zullen afwegen aan de mate waarin de nieuwheidenen hun geloof beleven?

Hetzelfde met bijvoorbeeld de kastelen en burchten die in adellijke handen zijn of waren. Zullen we die afbreken naarmate die stand afneemt of over minder middelen beschikt?

Natuurlijk niet. Maar wordt praktisch (financieel) zo goed als onmogelijk zoveel leegstaande gebouwen te onderhouden, ook al zijn ze zeer oud en/of kunstig.
Oud 17 september 2014, 19:36   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Maar wordt praktisch (financieel) zo goed als onmogelijk zoveel leegstaande gebouwen te onderhouden, ook al zijn ze zeer oud en/of kunstig.
Leegstaand? Er staan nauwelijks kerken leeg, hoor. U moet zich echt wel vergissen.

Volgens u staat een schouwburg als die van Brugge ook leeg. Dat gebouw wordt immers niet dagelijks en, in bepaalde seizoenen, zelfs niet wekelijks gebruikt.

Dit terwijl de kerkgebouwen nog openstaan voor liturgische vieringen. Op zondag, maar ook voor begrafenissen, huwelijken, doopsels, enzovoort. Ook wordt er wel eens een tentoonstelling of een concert georganiseerd. Enzovoort.
Oud 17 september 2014, 19:40   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leegstaand? Er staan nauwelijks kerken leeg, hoor. U moet zich echt wel vergissen.

Volgens u staat een schouwburg als die van Brugge ook leeg. Dat gebouw wordt immers niet dagelijks en, in bepaalde seizoenen, zelfs niet wekelijks gebruikt.

Dit terwijl de kerkgebouwen nog openstaan voor liturgische vieringen. Op zondag, maar ook voor begrafenissen, huwelijken, doopsels, enzovoort. Ook wordt er wel eens een tentoonstelling of een concert georganiseerd. Enzovoort.
Indien ze nu (nog) niet leeg staan, zullen ze dat zeker in de toekomst zijn. Deze majestueuze kerken werden dan ook gebouwd toen het katholiek geloof zeer succesvol was. Niet alleen is dat nu niet meer zo, maar ook het gebrek aan priesters maakt dat vele ook kleinere kerken nu vaak ongebruikt blijven leegstaan omdat men steeds meer , bij gebrek aan pastoors ,de missen en diensten voortaan opdraagt in één kerk van een gemeente.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 19:43.
Oud 17 september 2014, 19:44   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien ze nu (nog) niet leeg staan, zullen ze dat zeker in de toekomst zijn. Deze majestueuze kerken werden dan ook gebouwd toen het katholiek geloof zeer succesvol was. Niet alleen is dat nu niet meer zo, maar ook het gebrek aan priesters maakt dat vele ook kleiner kerken nu vaak ongebruikt blijven leegstaan omdat men steeds meer , bij gebrek aan pastoors ,de missen en diensten voortaan opdraagt in één kerk van een gemeente.
De Romeinse en Griekse tempels werden indertijd ook gebouwd toen er nog de massa nog naar die tempels trok om er offers te brengen. De religie ging en verdween. Toch koesteren we deze gebouwen nog.

U lijkt wel de Taliban die in Afghanistan eeuwenoude Boeddhabeelden vernietigde.

In de meeste federaties wordt er niet gewerkt zoals u beschrijft. Daar wordt ofwel een beurtrol ingevoerd (in Frankrijk kiest men daar veel voor, ook al omdat de Franse gelovigen vrij gemakkelijk zich verplaatsen, iets wat bij ons veel minder het geval is), ofwel kiest men ervoor de diensten te spreiden (op zaterdag daar een mis en op zondag op twee of drie plaatsen een mis gespreid in de tijd).
Oud 17 september 2014, 19:47   #112
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp ik het goed dat u omwille van uw afwijzing van het geloof bereid bent onze cultuurschatten te verkwanselen?
Ik moet omwille van verschillende redenen neen antwoorden.

1. De principiële reden waarom ik die bescherming wil opheffen, is omdat ik niet vind dat de overheid vastgoed moet uitbaten. Als dat vastgoed dan ook gebruikt wordt voor een prikje door een zeer klein deel van de bevolking, is dat een extra reden. Dat mensen een religieus geloof (terecht) afwijzen, speelt op geen enkele manier mee.

2. Niet iedere kerk is een cultuurschat. Sommigen uiteraard wel. Maar niet iedere kerk is broodnodig om onze culturele erfenis te behouden. Er zijn archielelijke kerken. Er zijn ook kerken die op zich niet lelijk zijn, maar ook geen speciale geschiedenis of uitzonderlijke architecturale waarde hebben.

3. Ik bepleit niet het verkwanselen van onze cultuurschatten. Ik bepleit de afschaffing van de monumentenbescherming. Als die cultuurschatten verkwanseld worden, dan is dat de keuze van de eigenaar. En mensen die dat willen voorkomen, moeten maar zelf eigenaar worden. Mensen moeten en mogen geen eisen stellen inzake eigendommen en zakelijke belangen van anderen.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 17 september 2014, 19:50   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. De principiële reden waarom ik die bescherming wil opheffen, is omdat ik niet vind dat de overheid vastgoed moet uitbaten. Als dat vastgoed dan ook gebruikt wordt voor een prikje door een zeer klein deel van de bevolking, is dat een extra reden. Dat mensen een religieus geloof (terecht) afwijzen, speelt op geen enkele manier mee.
U verwart dus eigendom met bescherming. Er zijn talloze beschermde monumenten in privaat bezit.
Oud 17 september 2014, 19:52   #114
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart dus eigendom met bescherming. Er zijn talloze beschermde monumenten in privaat bezit.
Die bescherming komt feitelijk neer op een beperkt eigendomsrecht voor de eigenaar. Waarom zou de overheid haar zeg moeten hebben in hoe een bepaald gebouw er moet uitzien?

Oud 17 september 2014, 19:52   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Niet iedere kerk is een cultuurschat. Sommigen uiteraard wel. Maar niet iedere kerk is broodnodig om onze culturele erfenis te behouden. Er zijn archielelijke kerken. Er zijn ook kerken die op zich niet lelijk zijn, maar ook geen speciale geschiedenis of uitzonderlijke architecturale waarde hebben.
Ook hier schijnt u met een misvatting opgezadeld te zijn. Bescherming van monumenten gaat niet uit van het criterium schoonheid. Wel cultuurhistorische waarde. Een vroegmiddeleeuwse woning kan voor ons schreeuwlelijk zijn, wat niet inhoudt dat ze niet beschermd hoort te worden.

Net zo is het mogelijk dat niet echt een appreciatie hebt voor gebouwen uit het Interbellum, maar ook hier betekent dit subjectief oordeel niet dat het gebouw geen bescherming behoeft.

En natuurlijk is niet iedere kerk een cultuurschat. Niet iedere kerk is dan ook beschermd.
Oud 17 september 2014, 19:54   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die bescherming komt feitelijk neer op een beperkt eigendomsrecht voor de eigenaar. Waarom zou de overheid haar zeg moeten hebben in hoe een bepaald gebouw er moet uitzien?
Dat ziet u echt verkeerd. Bescherming door de overheid houdt helemaal niet in dat het gebouw ook eigendom is van de overheid. U moet maar eens wandelen door steden als Brugge of Gent. U zult bij talloze huizen een blauw bordje zien hangen: beschermd monument maar vaak in private handen.
Oud 17 september 2014, 19:55   #117
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook hier schijnt u met een misvatting opgezadeld te zijn. Bescherming van monumenten gaat niet uit van het criterium schoonheid. Wel cultuurhistorische waarde. Een vroegmiddeleeuwse woning kan voor ons schreeuwlelijk zijn, wat niet inhoudt dat ze niet beschermd hoort te worden.

Net zo is het mogelijk dat niet echt een appreciatie hebt voor gebouwen uit het Interbellum, maar ook hier betekent dit subjectief oordeel niet dat het gebouw geen bescherming behoeft.

En natuurlijk is niet iedere kerk een cultuurschat. Niet iedere kerk is dan ook beschermd.
Ik bepleit niet enkel de opheffing van de monumentbescherming inzake kerken. Ik bepleit de opheffing van ALLE bescherming van monumenten. De overheid heeft zich niet te moeien met privaat bezit, en de overheid mag geen gebouwen in bezit houden die essentieel zijn voor de uitvoering van haar (kern)taken, nl. justitie, politie en defensie. Alle andere vastgoed moet verkocht worden aan de private markt.

Oud 17 september 2014, 19:55   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3. Ik bepleit niet het verkwanselen van onze cultuurschatten. Ik bepleit de afschaffing van de monumentenbescherming. Als die cultuurschatten verkwanseld worden, dan is dat de keuze van de eigenaar. En mensen die dat willen voorkomen, moeten maar zelf eigenaar worden. Mensen moeten en mogen geen eisen stellen inzake eigendommen en zakelijke belangen van anderen.
Natuurlijk kan de overheid dat wel. Zij heeft haar zeg over stedebouw, dus is het zeker haar recht een gelijkaardig recht uit te oefenen over historische gebouwen.
Oud 17 september 2014, 19:56   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bepleit niet enkel de opheffing van de monumentbescherming inzake kerken. Ik bepleit de opheffing van ALLE bescherming van monumenten. De overheid heeft zich niet te moeien met privaat bezit, en de overheid mag geen gebouwen in bezit houden die essentieel zijn voor de uitvoering van haar (kern)taken, nl. justitie, politie en defensie. Alle andere vastgoed moet verkocht worden aan de private markt.
Geen probleem, maar dat betekent niet dat de overheid haar regulerende taak moet opgeven. Ook niet als het om historische gebouwen gaat.
Oud 17 september 2014, 19:57   #120
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ziet u echt verkeerd. Bescherming door de overheid houdt helemaal niet in dat het gebouw ook eigendom is van de overheid. U moet maar eens wandelen door steden als Brugge of Gent. U zult bij talloze huizen een blauw bordje zien hangen: beschermd monument maar vaak in private handen.
Ik woon in Brugge, dus ik weet zeer goed waarover u spreekt. Ik ontken ook niet dat die gebouwen in privaat bezit worden gehouden. Ik zeg dat die bescherming feitelijk neerkomt op de beperking van het eigendomsrecht van de eigenaar. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Daarom is de overheid juridisch nog geen mede-eigenaar. Maar ze heeft wel een vetorecht inzake bepaalde zaken (zoals de gevel). Dat hoort niet.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be