![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar zelfs al blijft die bescherming, dat zal uiteraard de kostprijs van die gebouwen drukken. Waardoor de katholieken ze misschien zelf kunnen kopen door samen te leggen
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tenzij ... ja tenzij men een geweldige opflakkering te zien krijgt van het Roomse geloof. Misschien laat de goede God zijn getrouwen uiteindelijk niet in de steek. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 17:30. |
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hetzelfde met bijvoorbeeld de kastelen en burchten die in adellijke handen zijn of waren. Zullen we die afbreken naarmate die stand afneemt of over minder middelen beschikt? |
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Natuurlijk niet. Maar wordt praktisch (financieel) zo goed als onmogelijk zoveel leegstaande gebouwen te onderhouden, ook al zijn ze zeer oud en/of kunstig. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Volgens u staat een schouwburg als die van Brugge ook leeg. Dat gebouw wordt immers niet dagelijks en, in bepaalde seizoenen, zelfs niet wekelijks gebruikt. Dit terwijl de kerkgebouwen nog openstaan voor liturgische vieringen. Op zondag, maar ook voor begrafenissen, huwelijken, doopsels, enzovoort. Ook wordt er wel eens een tentoonstelling of een concert georganiseerd. Enzovoort. |
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 19:43. |
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U lijkt wel de Taliban die in Afghanistan eeuwenoude Boeddhabeelden vernietigde. In de meeste federaties wordt er niet gewerkt zoals u beschrijft. Daar wordt ofwel een beurtrol ingevoerd (in Frankrijk kiest men daar veel voor, ook al omdat de Franse gelovigen vrij gemakkelijk zich verplaatsen, iets wat bij ons veel minder het geval is), ofwel kiest men ervoor de diensten te spreiden (op zaterdag daar een mis en op zondag op twee of drie plaatsen een mis gespreid in de tijd). |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
1. De principiële reden waarom ik die bescherming wil opheffen, is omdat ik niet vind dat de overheid vastgoed moet uitbaten. Als dat vastgoed dan ook gebruikt wordt voor een prikje door een zeer klein deel van de bevolking, is dat een extra reden. Dat mensen een religieus geloof (terecht) afwijzen, speelt op geen enkele manier mee. 2. Niet iedere kerk is een cultuurschat. Sommigen uiteraard wel. Maar niet iedere kerk is broodnodig om onze culturele erfenis te behouden. Er zijn archielelijke kerken. Er zijn ook kerken die op zich niet lelijk zijn, maar ook geen speciale geschiedenis of uitzonderlijke architecturale waarde hebben. 3. Ik bepleit niet het verkwanselen van onze cultuurschatten. Ik bepleit de afschaffing van de monumentenbescherming. Als die cultuurschatten verkwanseld worden, dan is dat de keuze van de eigenaar. En mensen die dat willen voorkomen, moeten maar zelf eigenaar worden. Mensen moeten en mogen geen eisen stellen inzake eigendommen en zakelijke belangen van anderen.
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Minister-President
|
Die bescherming komt feitelijk neer op een beperkt eigendomsrecht voor de eigenaar. Waarom zou de overheid haar zeg moeten hebben in hoe een bepaald gebouw er moet uitzien?
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Net zo is het mogelijk dat niet echt een appreciatie hebt voor gebouwen uit het Interbellum, maar ook hier betekent dit subjectief oordeel niet dat het gebouw geen bescherming behoeft. En natuurlijk is niet iedere kerk een cultuurschat. Niet iedere kerk is dan ook beschermd. |
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat ziet u echt verkeerd. Bescherming door de overheid houdt helemaal niet in dat het gebouw ook eigendom is van de overheid. U moet maar eens wandelen door steden als Brugge of Gent. U zult bij talloze huizen een blauw bordje zien hangen: beschermd monument maar vaak in private handen.
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|