![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het referendum i.v.m. de koningskwestie was dus eigenlijk niet echt. Het was een niet-bindende bevraging die uitging van de politieke kaste.
|
|
|
|
|
#282 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Feit is ook dat zelfs het "niet echt referendum", niet in de grondwet geraakte opgenomen dankzij Di Rupo. De man durfde zelfs zijn zélf voorgesteld referendum over het voortbestaan van Belgique niet aan. Je ziet van hier dat het BROV ooit in de Belgische grondwet geraakt. Niet dat het ergens voor nodig is, want politiek Belgique is er ook zonder referendum van overtuigd dat er geen meerderheid bestaat, (noch nodig is) voor de splitsing van Belgique. In 1830 was er van een meerderheid geen sprake, en dat zal in de toekomst evenmin nodig zijn. Ik heb namelijk nog niet één "Vlaamse" politieke labbekak horen dreigen met plan B.
|
|
|
|
#283 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Klopt.
Mijn interpretatie, en de correcte want de enige die vanuit demokratisch oogpunt zin heeft: de burgermeerderheid is daarbij de hoogste wetgevende instantie. Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 20 september 2014 om 18:50. |
|
|
|
|
|
|
#284 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En dat zal zo blijven gezien zelfs het "niet echte referendum" niet in de Belgische grondwet geraakt. Daar g�*�*t de "hoogste wetgevende instantie". Om één of andere reden reageert onze Superdemocraat echter niet op dat gegeven....
|
|
|
#285 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit forum verplicht niet om ergens out of the blue over te schrijven. U moet het aan de partikraten vragen waarom ze het referendum niet in de grondwet wensen te schrijven (ook aan de partikraten van UW partij by the way)
|
|
|
|
|
#286 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#287 | ||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Bvb. Uit McLellan 'Kosovo, Abhkazia, and the Consequences of State Recognition, (2009) 5 Cambridge Student Law Review 1, pp. 4-5: Citaat:
Als er dus al een recht op unilaterale secessie bestaat, zou het op bovenstaande beperkte gronden zijn. Ik denk niet dat er veel serieuze rechtsgeleerden zijn die om het even welke unilaterale secessie conform het internationaal recht beoordelen. |
||
|
|
|
|
|
#288 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ook dan is het slechts een bepaalde visie van een aantal mensen. Ik verwerp dergelijke beperkingen. In mijn ogen is het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren absoluut. Als de Catalanen een eigen toekomst willen uitstippelen, dan is dat hun recht. Zonder meer.
|
|
|
|
|
|
#289 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
En opnieuw, voor u dingen al dan niet verwerpt, zou u beter één en ander lezen, vooraleer uw ongefundeerde en ongeïnformeerde mening zomaar te poneren. Er zijn immers verschillende redenen waarom geen enkele serieuze jurist/diplomaat/politicus uw absoluut zelfbeschikkingsrecht onderschrijft. En daar staat u dan, alleen en irrelevant met uw mening over een absoluut zelfbeschikkingsrecht. |
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of ik nu alleen sta met mijn opvatting over het zelfbeschikkingsrecht, durf ik toch wel sterk te betwijfelen. U moet maar eens navraag doen op dit forum. Zin in een peiling? |
|
|
|
|
|
|
#291 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
De realiteit is dat uw absoluut zelfbeschikkingsrecht door geen enkele staat in de wereld, noch door internationale organisaties, noch door enige serieuze jurist aanvaard wordt. Maar misschien vindt u inderdaad hier een meerderheid. Misschien moet u dan met de uitslag van die poll naar de VN veiligheidsraad en algemene vergadering gaan om de leden ervan te laten weten dat een meerderheid op politics.be vindt dat de fundamenten van de internationale politiek en internationaal recht op hun kop moeten gezet worden. Laat mij weten wat hun antwoord is. |
|
|
|
|
|
|
#292 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat doet er weinig toe. De werkelijkheid dient zich soms zo aan dat staten gedwongen worden in te gaan op het zelfbeschikkingsrecht. Het VK wou ook Ierland eerst niet laten gaan. Slechts nadat het volledig uit de hand liep, plooide het VK. Net zo met Cyprus trouwens. Hetzelfde gebeurde met de Baltische staten. Eerst wou Gorbatsjov een heel leger richting Balten sturen om ze weer in het gareel te krijgen. Alleen schrok hij er uiteindelijk voor terug.
|
|
|
|
|
|
#293 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#294 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De partikraten van de Vlaams-nationalistische partijen waren wel de enigen die het voorstel van Di Rupo voor een hondenbrokreferendum meteen steunden. Het waren de partikraten waar JIJ voor stemt die zelfs van dat nep-referendum niet wilden weten. Je hebt dus gelijk. Noch jij noch ik hebben daar invloed op. Waarom lul je dan over een écht referendum, goed wetend dat zelfs het hondenbrokreferendum geen kans maakt in jouw geliefde Belgique?
|
|
|
|
#295 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waar zouden zij het gezag halen om te verhinderen wat een bevolking wenst (als het bij meerderheid beslist is, welteverstaan) Niemand heeft die beperkingen-schrijvers een mandaat gegeven.
|
|
|
|
|
#296 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Beperkingen-schrijvers zijn slaafse collaborateurs van machthebbers die elkaar op alles behalve een democratische manier verkozen.
|
|
|
|
#297 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat was nu allemaal veel theoretisch gezwadder.
Nu wat theoretische en hypothetische vragen over de nabije toekomst: - gaat Madrid iets reëels ondenemen, buiten hun stemming in het parlement ? - gaan de Catalanen toch hun referendum organiseren ? - en zo ja, welke zal het deelnemingspercentage zijn, en welke zal de uitslag zijn ? - gaan de Catalanen tot aan het referendum hun koelbloedigheid kunnen bewaren, en niet de vroegere Baskische toer op gaan met hier of daar wat bommekes ? Besluimeringen over de iets verdere toekomst zal ik maken zodra er zicht komt op de uitslag, of zodra we de uitslag zullen weten. Daarbij zal belangrijk zijn, in geval van een overduidelijke uitslag, hoe snel, enkele uren of meer dan een halve dag, eer de EU overstag zal gaan. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#298 | |||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Bovendien zou een absoluut zelfbeschikkingsrecht inhouden dat niet betrokken derde staten die nieuwe staat ook zouden moeten erkennen. De groep van entiteiten die hun eigen staat opgeëist hebben zonder erkend te zijn toont aan dat dat ook niet het geval is. Citaat:
Citaat:
De statenpraktijk is dat er geen absoluut zelfbeschikkingsrecht is. Dat is op zich ook volledig logisch. Mensen die dat niet kunnen aanvaarden hebben waarschijnlijk niet goed door wat 'absoluut' betekent in juridische zin en wat de repercussies van absolute rechten kunnen zijn. |
|||
|
|
|
|
|
#299 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wiens wensen hebben voorrang en waarom? Citaat:
Citaat:
Al dan niet afdwingbaar... Het lijkt me echt enorm griezelig dat heelder mensengroepen tegen hun wil in blijvend zouden kunnen gedwongen worden om een gezag te aanvaarden dat ze niet langer wensen te mandateren.
|
|
|
|
|
#300 | |||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Citaat:
Citaat: