Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2014, 11:08   #341
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De plaatselijke taal heeft alleen maar beperkingen.
AN heeft het voordeel dat je deze overal in Vlaanderen kunt spreken.
Natuurlijk heeft een plaatselijke taal een beperking: ze is plaatselijk. AN is evenwel ook in zekere mate "plaatselijk": enkel in de Nederlandstalige gebieden. Je kan AN ook niet overal in Europa spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 14:26   #342
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Overal? Kan u dan met het AN in Slovakije terecht? ...?!
De kans dat die in Slovakije iemand vind die Nederlands spreekt is vele malen groter dan dat die daar iemand vind die uw lokale Waregemse dialect spreekt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 16:58   #343
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kans dat die in Slovakije iemand vind die Nederlands spreekt is vele malen groter dan dat die daar iemand vind die uw lokale Waregemse dialect spreekt.
De kans dat die in Slowakije iemand vindt die Duits spreekt is vele malen groter dan dat die daar iemand vindt die AN spreekt.
Met mijn Limburgse streektaal kom ik daar dus veel verder dan gij met uw AN.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 20:20   #344
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
...
Secessie, hetgeen Vlaanderen dan weer wel voor zichzelf opeist, wordt internationaal niet aanvaard...
Zuid-Soedan.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 20:46   #345
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
De kans dat die in Slowakije iemand vindt die Duits spreekt is vele malen groter dan dat die daar iemand vindt die AN spreekt.
Met mijn Limburgse streektaal kom ik daar dus veel verder dan gij met uw AN.
Als je DUITS spreekt inderdaad, maar niet met uw Limburgs.
Oud 24 september 2014, 21:10   #346
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overal? Kan u dan met het AN in Slovakije terecht? Ik gaf al aan dat u met uw argumentatie om het AN exclusief te benaderen, de beste advocaat wordt van het inruilen van onze taal voor bijvoorbeeld het Engels.

Waarom zouden mensen nog Nederlands? Met Engels kan je toch veel meer? En, zo wordt toch beweerd, "iedereen spreekt toch die taal"...?!
Wat baten kaars en bril als den uil niet zien wil....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2014 om 21:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 21:45   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergelijkt verkeerde zaken: u had die mogelijkheid moeten vergelijken met de mogelijkheid dat iemand Waregems begrijpt in het Nederlands taalgebied. Wel, dan is de kans wel omgekeerd.
Oud 24 september 2014, 21:47   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de arme man ziet maar niet in dat zijn soort argumentatie eigenlijk in het voordeel spreekt van de grote Europese talen. Niet in het voordeel van het AN.
Oud 25 september 2014, 06:31   #349
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de arme man ziet maar niet in dat zijn soort argumentatie eigenlijk in het voordeel spreekt van de grote Europese talen. Niet in het voordeel van het AN.
Met een andere grote Europese taal communiceer je nog steeds niet overal in Vlaanderen als je in Vlaanderen woont en leeft.

Ik stel alleen maar vast dat iedere dialect puur tijdsverlies is.

Alleen plaatselijk bruikbaar.
AN is in gans Vlaanderen en Nederland bruikbaar.

Leer geen dialect maar een tweede algemene taal en je bent iets met die tweede taal, met een dialect ben je immers niets, puur folklore.

Laatst gewijzigd door dpg : 25 september 2014 om 06:32.
Oud 25 september 2014, 07:35   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een andere grote Europese taal communiceer je nog steeds niet overal in Vlaanderen als je in Vlaanderen woont en leeft.

Ik stel alleen maar vast dat iedere dialect puur tijdsverlies is.

Alleen plaatselijk bruikbaar.
AN is in gans Vlaanderen en Nederland bruikbaar.

Leer geen dialect maar een tweede algemene taal en je bent iets met die tweede taal, met een dialect ben je immers niets, puur folklore.
Bij herhaling maakt u twee denkfouten. Een heb ik al uit de doeken gedaan, maar dat dringt overduidelijk bij u niet door. Daarnaast is er de fout dat een dialect "geleerd" wordt. Dialect wordt overgedragen, van generatie op generatie. Bijgevolg staat dit helemaal los van het daadwerkelijk aanleren van een vreemde taal.

Ook wordt duidelijk dat u maar niet kunt begrijpen dat dialect niet in de plaats komt van AN of een vreemde taal, maar gewoon een bijkomend element vormt in een gelaagd taalgebruik. Zoals al meermaals gezegd: complementariteit.
Oud 25 september 2014, 08:21   #351
pajoske

Standaard

Citaat:
Ge vergeet één belangrijk argument. Een tweede taal leer je normaal pas op latere leeftijd. En dan meestal in klasverband. Een streektaal leer je van je moeder, die leer je intens. Maar vanaf de kleuterleeftijd wordt je ook geconfronteerd met een tweede taal*. Het is wetenschappelijk bewezen dat meertaligheid op jonge leeftijd er toe bijdraagt dat je op latere leeftijd veel gemakkelijker andere talen leert.

*Ik moet er wel bijschrijven dat Limburgs sprekenden in dit geval veel meer baat hebben dan dialectsprekers in de rest van Vlaanderen. Dat komt door het grote verchil tussen Limburgs en AN.
Oud 25 september 2014, 08:50   #352
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook wordt duidelijk dat u maar niet kunt begrijpen dat dialect niet in de plaats komt van AN of een vreemde taal, maar gewoon een bijkomend element vormt in een gelaagd taalgebruik. Zoals al meermaals gezegd: complementariteit.
Een gelaagd taalgebruik die niet nodig is om overal in Vlaanderen en Nederland met iedereen te kunnen communiceren indien je het AN spreekt.
Oud 25 september 2014, 08:59   #353
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

*Ik moet er wel bijschrijven dat Limburgs sprekenden in dit geval veel meer baat hebben dan dialectsprekers in de rest van Vlaanderen. Dat komt door het grote verchil tussen Limburgs en AN.
De allochtonen zouden er dus nog meer baat van moeten hebben, toch bewijst de dagelijkse realiteit dat hun kennis van het AN bedroevend laag is, ook in Limburg.

Laatst gewijzigd door dpg : 25 september 2014 om 08:59.
Oud 25 september 2014, 09:21   #354
pajoske

Standaard

Citaat:
De allochtonen zouden er dus nog meer baat van moeten hebben, toch bewijst de dagelijkse realiteit dat hun kennis van het AN bedroevend laag is, ook in Limburg.
Gij zijt aan het raaskallen.

Het is net mijn ervaring dat vele allochtonen perfect Nederlands spreken. Er zijn er altijd, vooral ouderen, die geen Nederlands of slechts gebrekkig Nederlands geleerd hebben. Maar beweren dat de kennis van AN bedroevend laag is bij Limburgse allochtonen is gewoon zever in pakskes.
Oud 25 september 2014, 10:37   #355
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is net mijn ervaring dat vele allochtonen perfect Nederlands spreken. Er zijn er altijd, vooral ouderen, die geen Nederlands of slechts gebrekkig Nederlands geleerd hebben. Maar beweren dat de kennis van AN bedroevend laag is bij Limburgse allochtonen is gewoon zever in pakskes.

De werkloosheidscijfers in Limburg zagen er al niet goed uit met 35.000 werklozen maar eind december zal dat cijfer nog veel erger worden. Volgens VDAB Limburg zouden zo’n 5.000 mensen die werkten bij Ford Genk en de toeleveranciers namelijk geen werk hebben gevonden wanneer de fabriek eind dit jaar onherroepelijk de deuren sluit.

Zo’n 3.800 werknemers van Ford Genk zelf en 1.3000 werknemers van toeleveringsbedrijven zouden eind december nog steeds geen werk hebben gevonden. Volgens VDAB Limburg zijn er twee grote problemen bij die groep: bij Ford werken vooral 50-plussers, terwijl bij de toeleveranciers heel wat allochtonen zitten die met een taalachterstand kampen.
Oud 25 september 2014, 10:44   #356
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is net mijn ervaring ....
Uw ervaringen met een roze bril ...

http://www.hbvl.be/cnt/aid1018282/ch...-het-nederlans

Vandaag zien wij dat een te hoog aantal leerlingen schoolse achterstand oploopt vooral omdat zij de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen. Het uiteindelijke resultaat is dat zij geen diploma behalen en daardoor niet ten volle al hun talenten en mogelijkheden kunnen benutten. Taalachterstand legt daardoor de kiem voor de groeiende maatschappelijke ongelijkheid. Dit is vooral jammer voor de jongeren zelf, maar ook voor hun gemeenschap en bij uitbreiding voor heel de Limburgse samenleving.
Oud 25 september 2014, 10:44   #357
dpg
Banneling

Standaard

Jos Wouters, directeur van basisschool De Horizon in Beringen, heeft flink wat ervaring met allochtone kinderen. “We doen al veel. In elke les houden we rekening met taalvaardigheid, we krijgen daar ook middelen (GOK) voor. Maar ik stel ook vast dat de taalachterstand nu dezelfde is als die in de jaren ‘90.

We gaan er niet op vooruit. Dat heeft ook te maken met de taal die de kinderen thuis spreken: vaak geen Nederlands. Dus zit je telkens opnieuw met dezelfde achterstand. Ik heb ook geen tovermiddel om dit verhelpen. Nog een extra cursus is met de huidige middelen voor ons ook niet haalbaar.”
Oud 25 september 2014, 10:46   #358
dpg
Banneling

Standaard

Onderzoek heeft uitgewezen dat Limburg van alle provincies de beste troeven heeft om nieuwe bedrijven aan te trekken door zijn centrale ligging in West-Europa. “Voorwaarden om die kansen te benutten, zijn de erkenning van Genk als economische poort, de ontwikkeling van het economische netwerk Albertkanaal en de verdere ontsluiting van onze provincie door een aantal infrastructuurwerken.”

Om de kansen van de Limburgers op de arbeidsmarkt te verhogen, is een opwaardering van het beroeps- en technisch onderwijs dringend nodig. Speciale aandacht gaat naar het wegwerken van de taalachterstand bij allochtone jongeren in de mijngemeenten.
Oud 25 september 2014, 10:58   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gelaagd taalgebruik die niet nodig is om overal in Vlaanderen en Nederland met iedereen te kunnen communiceren indien je het AN spreekt.
U blijft rondjes draaien. Al veel eerder heb ik u erop gewezen dat de taalrealiteit veel rijker is dan alleen het aspect "nut".

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 september 2014 om 10:58.
Oud 25 september 2014, 11:03   #360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jos Wouters, directeur van basisschool De Horizon in Beringen, heeft flink wat ervaring met allochtone kinderen. “We doen al veel. In elke les houden we rekening met taalvaardigheid, we krijgen daar ook middelen (GOK) voor. Maar ik stel ook vast dat de taalachterstand nu dezelfde is als die in de jaren ‘90.

We gaan er niet op vooruit. Dat heeft ook te maken met de taal die de kinderen thuis spreken: vaak geen Nederlands. Dus zit je telkens opnieuw met dezelfde achterstand. Ik heb ook geen tovermiddel om dit verhelpen. Nog een extra cursus is met de huidige middelen voor ons ook niet haalbaar.”
Raar dat u dit aanhaalt als illustratie voor het onnut van dialect. Het probleem ligt niet bij de Vlaming die naast AN ook dialect spreekt, maar wel bij allochtonen en hun bereidheid een taal te leren. Ook vanuit mijn ervaringen met andere minderheidsgroepen betwijfel ik trouwens of het probleem echt ligt bij de anderstaligheid van die gezinnen. Grieken en Armeniërs die in België wonen, behouden bijna steeds hun voorouderlijke taal als huistaal. Toch zijn ze heel geïntegreerd. Zodanig zelfs dat hun aanwezigheid bijna niet opvalt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be