Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2014, 23:48   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat ik moeilijk kan geloven dat iemand dit in alle ernst kan neerschrijven. Lees er artikel 10 van de wegcode op na en leer iets.
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/168-art10
Je kan op je snelheidsmeter niet aflezen of je te snel rijdt.
Spijtig genoeg leggen beide verkeersregels qua snelheid (Art 10) en algemene snelheidsbeperkingen (volgens Art 11) net niet genoeg gewicht in de schaal om de geldhongerige gemeente/stad te verbieden absurde bordjes=verkeerstekens neer te planten, en zo de wegcode te misbruiken:
Citaat:
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/105-art6
En dan heb je van die gemeentes - bvb Meise - wie weet andere die het overnemen - die menen boven de wegcode te staan en pure onzin verspreiden, en schoolkinderen of hun ouders wijs te maken dat ze steeds voorrang hebben bij het oversteken in een schoolzone 30.
Lees en huiver (vet en onderlijnd zoals in de folder, maar ik zet de fouten in het rood):
Citaat:
http://www.everyoneweb.com/WA/DataFi...cht0708nr4.pdf

Zone 30 schoolomgeving in de praktijk

In een Zone 30 schoolomgeving gelden een aantal specifieke regels
die de zwakke weggebruikers beschermen.

Zo moet men in de Zone 30 altijd voorrang geven aan de voetgangers en de fietsers.
Als een voetganger de straat wil oversteken, MOET de auto stoppen!!!

Men kan als voetganger best wel even een tekentje geven als je wil oversteken !
In elk geval … voorzichtigheid is de boodschap, ook in de Zone 30!
Alhoewel men, in principe, binnen de Zone 30 gelijkwaar de straat kan
oversteken, wordt het gebruik van de bestaande vaste
oversteekplaatsen aanbevolen
, ten einde verwarring te vermijden
omtrent de geldende verkeersregels buiten de Zone 30.
Recent onderzoek betreffende de Zone 30 schoolomgeving werd
uitgevoerd door de Provinciale Hogeschool Limburg en de resultaten
werden gepubliceerd midden 2007 ( www.steunpuntverkeersveiligheid.be ). De snelheid in schoolomgevingen daalt, maar is nog steeds te hoog na
invoering zone 30.
Ook de zever aanbeveling van het zebrapad (oversteekplaats) is niet correct, want oversteekplaatsen zijn verplicht als men zich binnen de 30 m bevindt.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2014 om 00:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 00:22   #102
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dat stond er in ´t kleingedrukt onder...
Citaat:
Daarom willen we in het eerste Knipperlicht van 2008 even inzoomen
op het thema “Zone 30 schoolomgeving”. De Zone 30 in de schoolomgeving is juridisch misschien wel een feit, maar als school kunnen we via informatie, sensibilisatie en educatie deze Zone 30 verder helpen inburgeren bij kinderen, ouders, evenals bij andere schoolbetrokkenen en buurtbewoners.

...

Zone 30 schoolomgeving in de praktijk

In een Zone 30 schoolomgeving gelden een aantal specifieke regels
die de zwakke weggebruikers beschermen.
Zo moet men in de Zone 30 altijd voorrang geven aan de voetgangers en de fietsers.

Als een voetganger de straat wil oversteken, MOET de auto stoppen!!!
Men kan als voetganger best wel even een tekentje geven als je wil
oversteken !
In elk geval … voorzichtigheid is de boodschap, ook in de Zone 30!
Alhoewel men, in principe, binnen de Zone 30 gelijkwaar de straat kan
oversteken, wordt het gebruik van de bestaande vaste
oversteekplaatsen aanbevolen , ten einde verwarring te vermijden
omtrent de geldende verkeersregels buiten de Zone 30.

© Verkeerswerkgroep Sinte-Maarten. Niettegenstaande de grootst mogelijke zorg werd besteed aan de samenstelling van Knipperlicht, betekent dit niet dat er geen fouten kunnen voorkomen. De verkeerswerkgroep aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit het gebruik van de informatie in Knipperlicht
Topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=144860

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2014 om 00:27.
Oud 27 september 2014, 03:07   #103
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ach cookie ik was even vergeten dat je de wegcoderegels niet begrijpt.
Ik hoop dat je nooit zult gepakt worden voor te snel rijden !!
Of een ongeluk veroorzaken met/door te snel rijden !!

btw: Die Foto's van die 2x2-weg waar je 70 mag rijden
Mijn mening , vertrek wat vroeger , dan heb je er geen last van !!

Ik hoop dat je nooit slechtziend / blind en/of slecht te been wordt !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 11:15   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Daar kan ik nooit voor gepakt worden aangezien ik nooit te - snel - rij.
Geflitst ben ik wel al een paar maal geweest op de typische pakplaatsen heeft me telkens € 50 sponsoring voor de arme kindertjes van de overheid gekost, dus enkele kmh teveel op 70-wegen die enkele jaren voordien nog 90 kmh waren. Weet je van die hoofddoorstroomwegen waar je de braafste waart als je 85 kmh reed en eensklaps een snelheidsduivel bent als je dezelfde 80-85 kmh reed

Citaat:
Idem.

Citaat:
Mijn mening blijf gewoon thuis, dan ben je ook veel rapper terug thuis.
Of mijn mening ga te voet of neem de fiets, maar vertrek dan vroeg genoeg en als je aankomt kan je al langzaam terugkeren.
Mijn mening de modale Belg zal al die verloren tijd door absurde limieten en onwettige drempels/plateaus wel terug goed maken door wat roekelozer te rijden, geen voorrang geven, rakelings langs zwakke weggebruikers sneren enz.. je weet wel al die dingen waar geen pakkans op bestaat als hij maar niet te snel rijdt hé dan mag de rest wel.

Citaat:
Dan rij ik aangepast wat langzamer, of begrijp je nog altijd niet wat een snelheidslimiet is ? Begrijp je dan echt niet dat men bij een snelheidslimiet van 90 kmh ook 70 kmh moogt rijden ?
Dus al je excuses zijn irrelevant hé cookie.
Oud 27 september 2014, 11:15   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Daar kan ik nooit voor gepakt worden aangezien ik nooit onaangepast - te - snel - rij.
Geflitst ben ik wel al een paar maal geweest op de typische pakplaatsen heeft me telkens € 50 sponsoring voor de arme kindertjes van de overheid gekost, dus enkele kmh teveel op Nationale 70-expreswegen buiten bebouwde kom, die enkele jaren voordien nog 90 kmh waren, en 10 jaren voordien zelfs 120 kmh. Weet je van die # hoofddoorstroomwegen waar je de braafste waart als je 85 kmh reed en eensklaps een snelheidsduivel bent als je maar 80 kmh reed.
# in Wikipedia worden zulke N(ationale) wegen expreswegen genoemd.
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...he_expreswegen

Dit artikel bevat een lijst van Belgische expreswegen. In het algemeen geldt het volgende:

expreswegen en ringwegen in Antwerpen beginnen met N1 of R1,
expreswegen en ringwegen in Brabant beginnen met N2 of R2,
expreswegen en ringwegen in West-Vlaanderen beginnen met N3 of R3,
expreswegen en ringwegen in Oost-Vlaanderen beginnen met N4 of R4,
expreswegen en ringwegen in Henegouwen beginnen met N5 of R5,
expreswegen en ringwegen in Luik beginnen met N6 of R6,
expreswegen en ringwegen in Limburg beginnen met N7 of R7,
expreswegen en ringwegen in Luxemburg beginnen met N8 of R8,
expreswegen en ringwegen in Namen beginnen met N9 of R9
Voor interprovinciale expreswegen of grote ringwegen wordt hier echter van afgeweken. Zo waaieren de hoofdwegen N1, N2,.. N9 allen uit vanaf Brussel en zijn ze in wijzerzin genummerd.

Alle Belgische autosnelwegen zijn ook expreswegen, zie Lijst van Belgische autosnelwegen Voor een lijst van Belgische ringwegen, zie Lijst van Belgische ringwegen
De expreswegen in Limburg :
Citaat:
Limburg[bewerken]
N71 Geel – Achel
N73 Bree – Kinrooi
N74 Hasselt – Eindhoven
N75 Genk – Dilsen
N76 Bree – Lozen
N78 Tongeren – Lanaken – Maaseik – Ophoven
N80 Hasselt – Sint-Truiden – Namen
N702 Hasselt – Genk
N715 Hasselt – Helchteren
Wij dachten vroeger als kind dat exprestreinen=sneltreinen de snelste van allemaal waren en het snelste mochten rijden en nergens onnodig moesten vertragen. LOL
Citaat:
2ex·pres (de; m; meervoud: expressen)
1
doorgaande trein voor lange trajecten

Citaat:
Idem. Dank je voor je bezorgdheid !!

Citaat:
Mijn mening blijf gewoon thuis, dan ben je ook veel rapper terug thuis.
Of mijn mening ga te voet of neem de fiets, maar vertrek dan vroeg genoeg en als je aankomt kan je al langzaam terugkeren.
Mijn mening de modale Belg zal al die verloren tijd door absurde limieten en onwettige drempels/plateaus wel terug goed maken door wat roekelozer te rijden, geen voorrang geven, rakelings langs zwakke weggebruikers sneren enz.. je weet wel al die dingen waar geen pakkans op bestaat als hij maar niet te snel rijdt hé dan mag de rest wel.

Citaat:
Dan rij ik aangepast wat langzamer, of begrijp je nog altijd niet wat een snelheidslimiet is ? Begrijp je dan echt niet dat men bij een snelheidslimiet van 90 kmh ook 70 kmh moogt rijden ? Dus al je rare kronkelingen zijn irrelevant hé cookie. Enkel op de autosnelweg geldt een minimum snelheid van 70 kmh bij vrij verkeer, maar ik raad ze zeker niet aan ze te rijden met de auto als de vrije verkeerstroom auto´s en vrachtwagens meestal specifiek 120 kmh en 90 kmh rijden, want dan breng je ze allemaal in gevaar als rijdende onverwachte hindernis. Want die minimum 70 kmh is maar 1 regeltje van de vele in de wegcode, MAAR en dat beseffen redelijk veel forummers niet men moet alle verkeersregels uit de wegcode tegelijkertijd respecteren, en er staan er genoeg in waar je het andere verkeer niet moogt hinderen, weetje daarmee zijn die 85 % bedoelt die een bepaalde vlotte snelheid trachten aan te houden (en niet omdat ze niet vroeg genoeg vertrokken zijn).

Ik som enkele verkeersregels op betreft hinderen:
Citaat:
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers,...
Wordt niet geflitst.
Citaat:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen
Daar bezondigd de wegwanbeheerder zich heel dikwijls aan, wordt niet bestraft alhoewel 7 op 10 drempels en plateaus onwettelijk zijn.
Citaat:
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Wordt niet geflitst
Citaat:
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Wordt niet geflitst.

Er zijn er zeker nog...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2014 om 11:43.
Oud 27 september 2014, 12:04   #106
DeProf_eet
Banneling

Standaard

De schrik voor alles wat niet rijd volgens de door de wetgever uitgevonden snelheidsbeperking zit er precies dik in bij cookie.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 12:14   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
De schrik voor alles wat niet rijd volgens de door de wetgever uitgevonden snelheidsbeperking zit er precies dik in bij cookie.
cookie lijkt wel blind voor de realiteit of voor cijfers.

In NL vallen ~ 2,5 % van de verkeersdoden door hoofdoorzaak "te hoge snelheid" op alle wegen/plaatsen/alle weggebruikers of toedracht 1 in deze database:
https://www.swov.nl/ibmcognos/cgi-bi...eK7rB2fnokk%3D

ca. 90 % van de verkeersboetes zijn daar op snelheid, en de laatste jaren wordt pakweg 40-50 % geflitst op de snelste wegen autowegen en snelwegen (incl. trajectcontrole ) met het meeste debiet maar het allerminste doden door "snelheid"...
Namelijk officieel gemiddeld 1 dode per jaar door te hoge snelheid (controleer op de database door snelheidslimiet weg op 120 kmh te selecteren).

Pure kassa kassa, zelfs de Nederlandse politievakbond en andere organisaties krijgt het schaamrood niet van hun gezichten (post # 58).

Bij die cijfers maak ik nog de opmerking dat vele voertuigen niet kunnen geflitst worden op snellle wegen (o.a. vrachtwagens die snelheidsbeperkt zijn).

En de opmerking dat NL tenminste de snelheidslimiet op snelwegen tot 130 kmh gebracht heeft, of 30 kmh meer als 1974-1988... maar het heeft heel lang geduurd.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2014 om 12:39.
Oud 27 september 2014, 23:03   #108
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg leggen beide verkeersregels qua snelheid (Art 10) en algemene snelheidsbeperkingen (volgens Art 11) net niet genoeg gewicht in de schaal om de geldhongerige gemeente/stad te verbieden absurde bordjes=verkeerstekens neer te planten, en zo de wegcode te misbruiken:
(...)
Het is nog veel en veel en veel erger.

Die overheid van ons is er rotsvast van overtuigd dat wij met zijn allen één bende debiele moordenaars zijn, waarmee vergeleken het IS een bende schoolknapen is, die er constant op uit zijn om zichzelf en de rest van de bevolking overhoop te rijden, en dat alleen zij, de overheid dus, door haar flitsbeleid die gigantische genocide kan voorkomen.

Wat anders te denken van de reactie van nota bene het BIVV (je zou toch mogen verwachten dat die mensen ergens enige notie van hebben) als reactie op de politie die ermee "dreigt" (de beste mop in jaren) dat ze een week lang geen boetes gaat uitschrijven.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140926_01288758
Citaat:
BIVV roept op tot verantwoord rijgedrag

Gisteren om 16:01 door bvb

Het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid (BIVV) is ongerust nu de politie heeft bevestigd dat ze vanaf dinsdag een hele week lang zo goed als geen boetes gaat uitschrijven. ‘Laat dit geen vrijgeleide zijn om de verkeersregels aan uw laars te lappen.’

De boetevrije week is een nieuwe actie van de politievakbonden, nadat ze dinsdag al het werk neerlegden, en eerder deze maand al met zo’n 14.000 een manifestatie door de straten van Brussel hielden. Ze uiten ermee hun ongenoegen het feit dat minstens 35.000 agenten die normaal tussen 54 en 58 jaar met pensioen konden er nog een paar jaar bij moeten doen.

Van de politiek krijgen ze echter maar niet het signaal waarop ze hopen. Ook niet na de ontmoeting vrijdagochtend met coformateurs Kris Peeters (CD&V) en Charles Michel (Open VLD).

En dus gaan ze uitvoeren waar ze donderdag al mee dreigden: vanaf dinsdag worden een week lang zo goed als geen boetes uitgeschreven. In plaats van mensen te beboeten, gaat de politie een week lang aan verkeersopvoeding doen. Als agenten een chauffeur betrappen die aan het telefoneren is of zijn gordel niet draagt, zullen ze hem vermanen, in plaats van hem meteen te beboeten.

Overigens zullen alleen lichte overtredingen door de vingers worden gezien. Zo zullen de vaste flitscamera’s blijven flitsen.

De politie-actie is ook geen excuus om de verkeersregels te negeren, zegt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) . ‘De actie van de politie mag geen vrijgeleide zijn voor chauffeurs om hun verkeersregels aan hun laars te lappen’, aldus woordvoerder Koen Peeters. ‘De boodschap van deze actie mag niet zijn dat iedereen nu met een gerust hart aan 140 kilometer per uur over de autosnelweg kan gaan rijden.’

Het BIVV roept alle chauffeurs op om tijdens de actieweek van de politie de verkeersregels te respecteren, en zich ‘als volwassen mensen te gedragen in het verkeer’. ‘Laat zien dat u het niet nodig hebt om gecontroleerd te worden.’
Wat een bullshit is me dat. En daarmee weten we ook weer dat die flitscamera die mij aan 51 geflitst heeft in een 50-zone geen lichte maar zware verkeersinbreuken registreert.

Maar geen nood: de politie zal haar schuld goedmaken, op 10 oktober, want dan plant de politie een nieuwe flitsmarathon: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140927_01290919
Citaat:
Nieuwe flitsmarathon op 10 oktober

Vandaag om 19:14 door jva | Bron: VTM

De federale wegpolitie kondigt een nieuwe flitsmarathon aan op vrijdag 10 oktober. Net na de boetevrije week zal de politie over het hele land vanaf 6 uur ’s ochtends 24 uur lang flitsen, zo meldt VTM Nieuws.

De eerste flitsmarathon vond plaats op donderdag 17 april. In tegenstelling tot die actie in april kan je nu geen flitslocaties doorgeven aan de politie. Eerder dacht de politie bij een nieuwe flitsmarathon nog voor het verrassingseffect te gaan, maar het zal dus opnieuw een aangekondigde actie worden.

‘Nog altijd te veel bestuurders denken dat ze zich niet aan de maximumsnelheid moeten houden. We moeten dit soort grootschalige snelheidscontroles dus blijven uitvoeren,’ zei Michaël Jonniaux, hoofdcommissaris van de federale wegpolitie, eerder in Het Nieuwsblad.

Bij de eerste flitsmarathon, die van 17 tot 18 april liep, werden 20.214 bestuurders beboet. Maar liefst 400.000 voertuigen werden toen gecontroleerd.
Moet je dan lezen wat de persdienst van de federale politie op twitter zet:
Citaat:
Hopelijk 24 uur zonder verkeersslachtoffers tijdens nationale flitsmarathon die begint op10/10 om 6 uur!
Ik vind dat erg.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2014, 12:55   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat anders te denken van de reactie van nota bene het BIVV (je zou toch mogen verwachten dat die mensen ergens enige notie van hebben) als reactie op de politie die ermee "dreigt" (de beste mop in jaren) dat ze een week lang geen boetes gaat uitschrijven.
BIVV staat den dienste van de overh€id...
Citaat:
Het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid staat als kenniscentrum klaar voor de overheid.
http://www.bivv.be/nl/over-het-bivv/opdracht
Hilarisch die flitsmarathons, overigens is er net een nieuw wereldrecord echte marathon gelopen: 42,195 km in 2 h 2´57" of 20,6 kmh gemiddeld.
http://www.nusport.nl/overig/3889288...n-berlijn.html

Trek het je niet aan Peter, BE wil met grote afstand het onveiligste land in West-Europa blijven, ze geraken ook steeds meer achterop tov het ## EU-gemiddelde verkeersdoden per inwoner.

## BE doet het dus 33 % slechter (73 d /milj) als het EU-gemiddelde (55 verkeersdoden/milj inw) in 2012. ## In 2010 24 % slechter, in 2011 30 % slechter.

En als ik de langjarige evolutie zo bekijk deed BE het relatief het beste toen al die flitshysterie-focussering snelheid en absurde limieten nog niet bestonden, bvb in de jaren 1996-1997 stond BE op de 12e plaats op 27 EU-landen en deed het ~ 5 % beter als het EU-gemiddelde, nu 20e en 33 % slechter als het EU-gemiddelde... Nog vragen ?

Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2014 om 13:25.
Oud 28 september 2014, 13:49   #110
de vuile muilekoek
Banneling

Question

Citaat:
BIVV staat den dienste van de overh€id...

Hilarisch die flitsmarathons, overigens is er net een nieuw wereldrecord echte marathon gelopen: 42,195 km in 2 h 2´57" of 20,6 kmh gemiddeld.
http://www.nusport.nl/overig/3889288...n-berlijn.html

Trek het je niet aan Peter, BE wil met grote afstand het onveiligste land in West-Europa blijven, ze geraken ook steeds meer achterop tov het ## EU-gemiddelde verkeersdoden per inwoner.

## BE doet het dus 33 % slechter (73 d /milj) als het EU-gemiddelde (55 verkeersdoden/milj inw) in 2012. ## In 2010 24 % slechter, in 2011 30 % slechter.

En als ik de langjarige evolutie zo bekijk deed BE het relatief het beste toen al die flitshysterie-focussering snelheid en absurde limieten nog niet bestonden, bvb in de jaren 1996-1997 stond BE op de 12e plaats op 27 EU-landen en deed het ~ 5 % beter als het EU-gemiddelde, nu 20e en 33 % slechter als het EU-gemiddelde... Nog vragen ?
Gezien de dichte bevolkingsgroei , is dat toch ergens normaal , we stikken bijna op 1 vierkante meter , niemand wil dat nu eens inzien , waarom geen stop inzetten wegens overbelasting. De steden en gemeentes berekenen en het aantal bewoners beperken op het aantal leefbare vierkante meter , om tot nog kwalitatieve leefbaarheid te blijven ook op de autobannen zou dat kunnen helpen , maar ja ..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2014, 19:04   #111
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Verkeersdoden?
De ene pakt een koord, de andere springt van een brug, een volgende pakt een hoop pillen en de overschot stapt in een auto en rijdt zich te pletter.
Hoeveel van die verkeersdoden kiezen bewust om zich te pletter te rijden?
Eén ding is zeker, hoe harder je rijdt hoe zeker je van je poging bent, flitsmarathons ten spijt. En dan wordt de oorzaak van het ongeval vastgesteld..... te hoge snelheid. Alsof je je kan te pletter rijden aan de toegelaten slakkengang.

Toch raar dat we gelijk met het aantal verkeersdoden ook de hoogste aantal zelfmoorden hebben.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2014, 19:36   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Gezien de dichte bevolkingsgroei , is dat toch ergens normaal , we stikken bijna op 1 vierkante meter , niemand wil dat nu eens inzien , waarom geen stop inzetten wegens overbelasting. De steden en gemeentes berekenen en het aantal bewoners beperken op het aantal leefbare vierkante meter , om tot nog kwalitatieve leefbaarheid te blijven ook op de autobannen zou dat kunnen helpen , maar ja ..
Ik weet niet waar je naartoe wilt, maar dichtbevolktere én grotere landen als België zijn veel verkeersveiliger, zoals Nederland en deelstaat Nordrhein-Westfalen. Nordrhein-Westfalen is zelfs verkeersveiliger als Nederland.
Oud 28 september 2014, 19:52   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waar je naartoe wilt, maar dichtbevolktere én grotere landen als België zijn veel verkeersveiliger, zoals Nederland en deelstaat Nordrhein-Westfalen. Nordrhein-Westfalen is zelfs verkeersveiliger als Nederland.
Je ziet een mooie gelijkenis tussen België en oostelijk Europa, waar dezelfde mentaliteit heerst als menigeen achter het stuur zit. Heel anders dan bijvoorbeeld in Duitsland, waar automobilisten weten wat discipline is. Bij ons moeten veel automobilisten dat nog steeds leren. Daarom kan er maar niet genoeg repressief opgetreden worden. Straffen tot ze het leren. En vooral straffen in iets waar de Belg juist niet graag gepakt wordt, zijn portemonnee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2014, 19:55   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar geen nood: de politie zal haar schuld goedmaken, op 10 oktober, want dan plant de politie een nieuwe flitsmarathon:
Uitstekend. Arrogantie op de weg hoort stevig aangepakt te worden. De regels zijn er om nageleefd te worden, niet om door iedere individuele automobilist een eigen invulling te krijgen.
Oud 28 september 2014, 20:09   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Verkeersdoden?
De ene pakt een koord, de andere springt van een brug, een volgende pakt een hoop pillen en de overschot stapt in een auto en rijdt zich te pletter.
Hoeveel van die verkeersdoden kiezen bewust om zich te pletter te rijden?
Eén ding is zeker, hoe harder je rijdt hoe zeker je van je poging bent, flitsmarathons ten spijt.
Euh hoe harder je botst, of ongevalgevolgen door kinetische energie.

Citaat:
En dan wordt de oorzaak van het ongeval vastgesteld..... te hoge snelheid.
Dat is ongevaloorzaak maar geen ongevalgevolg, daarbij zijn statistisch maar 2,5 % verkeersdoden door hoofdoorzaak "te hoge snelheid" geregistreerd in Nederland: https://www.swov.nl/ibmcognos/cgi-bi...eK7rB2fnokk%3D.

Maar ik begrijp wat je echt bedoelt.

Flitsland-BE registreert onaangepaste- of te hoge snelheid of snelheid-boven- de-limiet of whatever-snelheid NIET.
Citaat:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd...]
[... en de rest van de zin zijn dus onwaarheden, BIVV = overheid]

Citaat:
Alsof je je kan te pletter rijden aan de toegelaten slakkengang.
Je hoeft niet te rijden om te verongelukken, daarbij 5 kmh van een voertuig met serieuze massa is ook genoeg. De meeste verongelukken in de bebouwde kom en de eerder trage wegen....

Op de wat snelle 100 kmh en 120/130 kmh snelwegen vallen de minste doden, dus er is helemaal geen directe relatie tussen snelheidslimiet en het aantal of de ernst van de verkeersdoden (al dikwijls hier geciteerd uit studies)
Ook: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2...oden-2012.html

Citaat:
Toch raar dat we gelijk met het aantal verkeersdoden ook de hoogste aantal zelfmoorden hebben.
Idd Vlaanderen zeker (na Finland*), wslk ook frustratie wegens het kl*tebeleid.
* http://www.express.be/joker/nl/platd...jfer/86945.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2014 om 20:19.
Oud 28 september 2014, 20:35   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je ziet een mooie gelijkenis tussen België en oostelijk Europa, waar dezelfde mentaliteit heerst als menigeen achter het stuur zit. Heel anders dan bijvoorbeeld in Duitsland, waar automobilisten weten wat discipline is. Bij ons moeten veel automobilisten dat nog steeds leren. Daarom kan er maar niet genoeg repressief opgetreden worden. Straffen tot ze het leren. En vooral straffen in iets waar de Belg juist niet graag gepakt wordt, zijn portemonnee.
En waarom heb je het alleen over automobilisten ?

En juist dat straffen helpt geen kl*ten.
Duitsland straft wel veel minder hard als Belgie op lichte snelheidsovertredingen (tot 21 kmh te snel) en dat bij limieten die doorgaans veel hoger liggen als hier (100 kmh gewone 1+1 weg). Straf hé, snelheidboetes vanaf 10 € buiten de bebouwde kom, en 15 € binnen de bebouwde kom: https://www.bussgeldrechner.org/gesc...chreitung.html

Jan, je slaat er dus met je klak naar als je portemonnee benadrukt bij Duitse discipline en straffen van de automobilist.

Duitsland was wel het eerste land dat een puntenrijbewijs heeft al sinds 1974.

Menig Oost-europees land - 5 landen al - is 2013 al verkeersveiliger geworden als Belgie, dat kaartje zijn cijfers 2011 denk ik. Ook Portugal is verkeersveiliger als BE.
Oud 28 september 2014, 20:37   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom heb je het alleen over automobilisten ?

En juist dat straffen helpt geen kl*ten.
Dan moeten ze niet klagen als ze weer de zoveelste boete krijgen. Potje breken, potje betalen. En flink betalen.
Oud 28 september 2014, 20:37   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uitstekend. Arrogantie op de weg hoort stevig aangepakt te worden. De regels zijn er om nageleefd te worden, niet om door iedere individuele automobilist een eigen invulling te krijgen.
Waarom de automobilist ? en niet elke weggebruiker.
Automobilist staat ook nergens in de wegcode.
Oud 28 september 2014, 20:38   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, je slaat er dus met je klak naar als je portemonnee benadrukt bij Duitse discipline en straffen van de automobilist.
Lees toch maar wat er staat:

Citaat:
En vooral straffen in iets waar de Belg juist niet graag gepakt wordt, zijn portemonnee.
Oud 28 september 2014, 20:38   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom de automobilist ? en niet elke weggebruiker.
Automobilist staat ook nergens in de wegcode.
Daar heb ik het al eerder over gehad. Alleen schijnt u de automobilist vrij te pleiten. Daarom.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be