Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2014, 11:15   #201
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Waarom roepen jullie allemaal dingen die jullie niet kunnen bewijzen?
Zoals jij met je Mozes ? Bewijs dat maar eens !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 11:40   #202
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Wat mij betreft zijn er in de wetenschap, ttz de empirische variant, geen bewezen feiten. Feiten zijn observaties, die dienen niet bewezen te worden. Empirische wetenschap itt formele wetenschap werkt niet met bewijzen. Dus ja, die terminologie in verband met dat type wetenschap zou bij mij wel ergens een alarmbelletje doen rinkelen. Met termen als aangetoond of afgeleid of scientific fact (weet niet ofdat dit letterlijk vertaald kan worden) kunnen er dan weer wel door.
Bs'd

Dus ik kan aannemen dat jij niet geloof dat evolutie een bewezen feit is?
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 11:40   #203
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Bs'd

Dus je ontkent niet dat je onbewezen kreten slaakt.

Dat is al een stap vooruit.
Oud 29 september 2014, 11:41   #204
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat valt niet te bewijzen. Dat is 'aannemen zonder het echt te weten'. Dus 'geloven'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 11:53   #205
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat valt niet te bewijzen. Dat is 'aannemen zonder het echt te weten'. Dus 'geloven'.
Bs'd

We hebben de getuigenis van miljoenen mensen dat Mozes een leider van Israel was, net zoals we de getuigenis hebben van miljoenen mensen dat God tot Israel gesproken heeft op de berg Sinaï.

Het jodendom is DE ENIGE religie die een claim heeft van een openbaring van God aan miljoenen mensen tegelijk.

Alle andere religies zijn begonnen met een veronderstelde openbaring aan één enkel persoon, of de claim van één enkel persoon dat hij God was.

De geloofwaardigheid van zo'n claim schommelt zo rond de nul.

De claim van een openbaring van God aan miljoenen mensen kan niet ontrkacht worden, zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA

"Want vraag toch naar de dagen van het verleden, van vóór uw tijd, sinds de dag dat God de mens op de aarde schiep; en vraag van het ene einde des hemels tot het andere, of er zo iets groots is gebeurd of iets dergelijks is gehoord. Heeft ooit een volk een goddelijke stem gehoord, sprekende uit het midden van het vuur, zoals gij die gehoord hebt, en het leven behouden? Of heeft ooit een god beproefd te komen om zich een volk te nemen uit het midden van een ander volk, door beproevingen, door tekenen, door wonderen en strijd, met een sterke hand en een uitgestrekte arm en met grote verschrikkingen, zoals J-H-W-H, uw God, om uwentwil dit alles in Egypte voor uw ogen gedaan heeft? Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H de enige God is, er is geen ander behalve Hij."
Deut 4:32-35

.
.
.
.
Oud 29 september 2014, 11:56   #206
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Bs'd

Dus ik kan aannemen dat jij niet geloof dat evolutie een bewezen feit is?
Zoals ik al gezegd heb, klopt de term 'bewezen feit' op zich niet. Dus neen, ik beschouw evolutie niet als een bewezen feit. Ik beschouw het als een wetenschappelijke theorie die redelijk veel inhoud heeft en opgebouwd is uit een groot aantal waarnemingen, zowel ter observatie als ter verificatie.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 12:00   #207
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al gezegd heb, klopt de term 'bewezen feit' op zich niet. Dus neen, ik beschouw evolutie niet als een bewezen feit. Ik beschouw het als een wetenschappelijke theorie die redelijk veel inhoud heeft en opgebouwd is uit een groot aantal waarnemingen, zowel ter observatie als ter verificatie.
Bs'd

Het wordt alleen volledig onderuitgehaald door het fossielenverslag, en door het feit dat materie veroorzaakt wordt door bewustzijn, en niet andersom.
Oud 29 september 2014, 12:20   #208
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bs'd

We hebben de getuigenis van miljoenen mensen dat Mozes een leider van Israel was, net zoals we de getuigenis hebben van miljoenen mensen dat God tot Israel gesproken heeft op de berg Sinaï.
En hoe vaak moeten wij nog zeggen dat tijdens Mozes (mocht hij hebben bestaan) het Joodse volk NOOIT uit miljoenen kon bestaan. Egypte (het rijkste, meest bevolkte en agrarisch best ontwikkelde land uit die periode) had maar een bevolking van +/- 3 miljoen.

En waar is die getuigenis van die miljoenen mensen dan? In de bijbel? Neen maar, de bijbel bewijst dat de bijbel juist is. Zucht....
Oud 29 september 2014, 12:31   #209
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
En hoe vaak moeten wij nog zeggen dat tijdens Mozes (mocht hij hebben bestaan) het Joodse volk NOOIT uit miljoenen kon bestaan. Egypte (het rijkste, meest bevolkte en agrarisch best ontwikkelde land uit die periode) had maar een bevolking van +/- 3 miljoen.

En waar is die getuigenis van die miljoenen mensen dan? In de bijbel? Neen maar, de bijbel bewijst dat de bijbel juist is. Zucht....
Bs'd

Nogmaals: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA
Oud 29 september 2014, 12:39   #210
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
filmkes waarin er ene vertelt dat het zo is = bewijswaarde ZERO
Vooral: Een Jood dat zegt dat zijn godsdienst goddelijk is. Hoe objectief zeg...
Oud 29 september 2014, 12:46   #211
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bs'd

Het jodendom is DE ENIGE religie die een claim heeft van een openbaring van God aan miljoenen mensen tegelijk.

Alle andere religies zijn begonnen met een veronderstelde openbaring aan één enkel persoon, of de claim van één enkel persoon dat hij God was.

De geloofwaardigheid van zo'n claim schommelt zo rond de nul.

De claim van een openbaring van God aan miljoenen mensen kan niet ontrkacht worden, zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA

"Want vraag toch naar de dagen van het verleden, van vóór uw tijd, sinds de dag dat God de mens op de aarde schiep; en vraag van het ene einde des hemels tot het andere, of er zo iets groots is gebeurd of iets dergelijks is gehoord. Heeft ooit een volk een goddelijke stem gehoord, sprekende uit het midden van het vuur, zoals gij die gehoord hebt, en het leven behouden? Of heeft ooit een god beproefd te komen om zich een volk te nemen uit het midden van een ander volk, door beproevingen, door tekenen, door wonderen en strijd, met een sterke hand en een uitgestrekte arm en met grote verschrikkingen, zoals J-H-W-H, uw God, om uwentwil dit alles in Egypte voor uw ogen gedaan heeft? Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H de enige God is, er is geen ander behalve Hij."
Deut 4:32-35

.
.
.
.
U hebt geen getuigen. U hebt enkele boeken waarin allerlei verhalen staan 'die zouden zijn gebeurd'. Dat hebt u. En hetzelfde geldt voor het Nieuwe Testament.

Het enige dat u wel hebt, is uw geloof. Het geloof in datgene wat in de Thora staat de waarheid is. Maar elke zinnig rationeel mens kan zonder verpinken zeggen dat God die als een zuil Mozes voorafgaat een louter verzinsel is.
Oud 29 september 2014, 12:47   #212
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
U hebt geen getuigen. U hebt enkele boeken waarin allerlei verhalen staan 'die zouden zijn gebeurd'. Dat hebt u. En hetzelfde geldt voor het Nieuwe Testament.

Het enige dat u wel hebt, is uw geloof. Het geloof in datgene wat in de Thora staat de waarheid is. Maar elke zinnig rationeel mens kan zonder verpinken zeggen dat God die als een zuil Mozes voorafgaat een louter verzinsel is.
Bs'd

Nogmaals: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA
Oud 29 september 2014, 12:50   #213
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wij zijn geen muur waartegen je steeds hetzelfde kwijlt ...
Pas op, straks steekt hij nog een papiertje in uw gleuf
Oud 29 september 2014, 12:58   #214
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begrijpt u het dan nog niet? Bijvoorbeeld, om bij het onderwerp te blijven. Indien God het toenmalige Hebreeuwse volk had willen redden van de Farao, dan had hij 'in al zijn almacht' heel die meute Hebreeërs te samen opgeheven in de lucht, hen getransporteerd door de lucht, en hen in één klap neergezet in een zogenaamd veilige streek. Dus heel die poespas, heel dat web van verhalen is gewoon je reinste hersenspinsel en is voor niets nodig.

Ik begrijp niet dat mensen hier kunnen in geloven. Maar goed, iedereen zijn ding zeg ik maar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 september 2014 om 13:02.
Oud 29 september 2014, 13:10   #215
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Bs'd

Het wordt alleen volledig onderuitgehaald door het fossielenverslag, en door het feit dat materie veroorzaakt wordt door bewustzijn, en niet andersom.
Je moet het er niet mee eens zijn hoor. Niemand verplicht je om wetenschap te aanvaarden. Feit is wel dat evolutie bestaat. Het is geobserveerd. Het fossielenverslag is dankzij genetica quasi overbodig.

Dat tweede wil ik je wel eens zien aantonen via een empirisch experiment (dat uit A bewijstzijn, B materie volgt). Bovendien is het onmogelijk om een negatieve stelling te gaan bewijzen �* la indien geen A dan geen B. Hoe weet je dat er geen materie kan zijn zonder bewustzijn?

Laatst gewijzigd door Athelas : 29 september 2014 om 13:11.
Oud 29 september 2014, 13:14   #216
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bs'd

Je beseft toch, hoop ik, dat de essentie van het scheppingsverhaal uit Genesis (god schiep de zaken door het te zeggen) pure rip-off is van het scheppingsverhaal van de Egyptische god Ptah uit Mennefer (Memphis).

Tot zover je claim dat jouw god de wereld zou kunnen scheppen als een reeds oudere god je wel eens voor kon zijn...
Oud 29 september 2014, 13:18   #217
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet het er niet mee eens zijn hoor. Niemand verplicht je om wetenschap te aanvaarden. Feit is wel dat evolutie bestaat. Het is geobserveerd. Het fossielenverslag is dankzij genetica quasi overbodig.

Dat tweede wil ik je wel eens zien aantonen via een empirisch experiment (dat uit A bewijstzijn, B materie volgt). Bovendien is het onmogelijk om een negatieve stelling te gaan bewijzen �* la indien geen A dan geen B. Hoe weet je dat er geen materie kan zijn zonder bewustzijn?
Zou Eliyahu niet fake zijn? Gewoon iemand die de discussie moet helpen aanzwengelen.
Oud 29 september 2014, 13:30   #218
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doet mij wat denken aan die bond tegen vloeken.
Oud 29 september 2014, 13:34   #219
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Zou Eliyahu niet fake zijn? Gewoon iemand die de discussie moet helpen aanzwengelen.
Geen idee ivm fake zijn. Indien hij ofwel een trol moet zijn of iemand die de discussie moet helpen aanzwengelen, dan doet hij in beide gevallen zijn best niet echt. Ik geloof eerlijk gezegd van niet.

Ik heb het al eerder bij zijn threads opgegeven om hem op andere ideen te brengen. Hij gelooft in zijn godsdienst, zijn goed recht, en gelooft maar al te graag onwetenschappelijke of achterhaalde publicaties die zijn godsdienst mogelijk redden van de bestaande overlappingen tussen beide. Ik probeer mij zodoende in dit soort threads te beperken tot verschaffen van - hopelijk - redelijk objectieve informatie en het vergaren/lezen van info/posts die ik zelf leuk/interessant vind.
Oud 29 september 2014, 13:51   #220
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ah, hier is die onnozele jood terecht gekomen. Hij heeft jaren op usenet zijn zever zitten verkondigen. Veel kosten aan zenne!
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be