![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2014 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet in de 16e eeuw ,niet in de 20e eeuw en nu nog niet in Irak en Syrie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door cato : 30 september 2014 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
|
![]() Dat bedoel ik
Willem I behoorde tot de bevrijders en de koning van Spanje tot de bezetters. Dat is het verschil ,niet de zachtheid of hardheid van de vechtende partijen. Laatst gewijzigd door cato : 30 september 2014 om 11:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#387 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de zuidelijke Nederlanden was door de Franse tijd de traditie gebroken om te gaan met een leidende uitspraakvorm. De dialecten hadden weer de overhand genomen, waardoor de schrifttaal ook vaak (sterk) dialectisch werd uitgesproken. Hierdoor waren er ook binnen Vlaanderen die verschillen: het toenmalig Nederduits uitgesproken door iemand uit Limburg of West-Vlaanderen, er waren opvallende verschillen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk is het allemaal een beetje waar. http://www.bol.com/nl/p/ons-stipje-o...000022121671-8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Dat geldt trouwens ook voor wat het Oosten hierboven beweerde.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2014 om 12:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2014 om 12:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zelfs in de geschreven taal was er een manifest verschil tussen noord en zuid.Zowel in de uitdrukkingen als in de schrijfwijze. Als ik me nog goed herinner klagen de Vlaamse ambtenaren daar ook over. Zij moesten zich eigenlijk wat omscholen. Niet voor niets zond Willem een massa ambtenaren uit het noorden naar het zuiden, ook omdat zij de noord-Nederlandse gangbare administratieve taal onder de knie hadden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Europees Commissaris
|
![]() Kunt ge dat aantonen met een vergelijkende tekstanalyse... ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
|
![]() Citaat:
Het waren dialecten met verschillende schrijfwijzen. De standaard taal voor het bestuur was Frans tot 1873. http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsh...i.C3.ABle_taal Laatst gewijzigd door cato : 30 september 2014 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2014 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van de francofiele patriciërs (Scilt ende Vrient) in de 14e eeuw tot en met Leuven Vlaams en de inwijking in de Rand. De geschiedenis van de Francité is in sé een taalimperialistische geschiedenis. En uiteraard is de Francité voor de Nederlandstaligheid de diabolus. Het volstaat de verschuiving van de taalgrens te bekijken door de eeuwen heen. http://www.heruitgeverij.be/198ind.htm
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2014 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
|
![]() Citaat:
Zelfs vraag ik me nog af, of er toen wel een standaard Nederlands bestond in Belgie. In ieder geval niet hetzelfde standaard Nederlands als in Nederland. Ook de spelling was verschillend en ik vraag me af welke spelling op school geleerd werd en op middelbare scholen en universiteiten werd gebruikt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie..._Vlaanderen.29 Laatst gewijzigd door cato : 30 september 2014 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals Jan reeds te kennen gaf beperkte dat onderscheid zich tussen spellingsaangelegenheden ae versus aa en dingen als het gebruik de naamvallen. Uiteraard bestond er in het zuiden een algemeen Nederlands, de taal waarin kranten, tijdschriften en litteraire werken verschenen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2014 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
|
![]() Citaat:
Werd dit ook als standaard Nederlands op scholen en universiteiten en als bestuurstaal gebruikt? Laatst gewijzigd door cato : 30 september 2014 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 |
Europees Commissaris
|
![]() Het volstaat dat ge een tekst van uit die tijd van uit het zuiden vergelijkt met één van uit het noorden. Kijk en vergelijk en overtuig uzelf.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |