Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2014, 20:49   #541
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat was mij ook al opgevallen:
Toch niet. U zit een in vastgeroest theoretisch taalkundig denken. Gedachten die ook wat politiek geschraagd worden. U gaat ervan uit dat wanneer talen worden gesproken die dezelfde ' taalstam' hebben (om het zo maar te zeggen), dat iedereen die ervaart of maar moet ervaren als 'dezelfde' taal . In casu: het is allemaal 'Nederlandse taal'. Taalkundig mag dat wel zo zijn, maar in de praktijk was dat maar verre van altijd waar. En de taaltoestanddn tijdens het VKN en de getuigenissen hierover bewijzen dit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 20:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 20:50   #542
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Mooi hoe we beiden onafhankelijk van mekaar tot dezelfde konklusie komen over System, Jan....
Eigenlijk is het vrij raar dat hij niet dezelfde conclusie komt, daar hij steeds weer het "anders-zijn" van Limburg zo benadrukt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 20:52   #543
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch niet. U zit een in vastgeroest theoretisch taalkundig denken. Gedachten die ook wat politiek geschraagd worden. U gaat ervan uit dat wanneer talen worden gesproken die dezelfde ' taalstam' hebben (om het zo maar te zeggen), dat iedereen die ervaart of maar moet ervaren als 'dezelfde' taal . In casu: het is allemaal 'Nederlandse taal'. Taalkundig mag dat wel zo zijn, maar in de praktijk was dat maar verre van altijd waar. En de taaltoestanddn tijdens het VKN en de getuigenissen hierover bewijzen dit.
Nergens wordt betwist dat de mensen toen het blijkbaar anders aanvoelden. Er is dus geen sprake van enige "vastgeroest denken". De taalkunde is wat de taalkunde nu eenmaal is.
Oud 1 oktober 2014, 20:55   #544
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het is een algemeen aanvoelen op dit forum dat u opereert onder twee verschillende schuilnamen.
U denkt daar maar over wat u wilt, maar allusies maken op mogelijke nicknames van om het even wie, is door de moderator verboden. En sinds mijn ban, ben ik zonder pardon.
Oud 1 oktober 2014, 20:56   #545
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt daar maar over wat u wilt, maar allusies maken op mogelijke nicknames van om het even wie, is door de moderator verboden. En sinds mijn ban, ben ik zonder pardon.
't Lijkt verdacht veel op een gefrustreerde reactie dus...
Oud 1 oktober 2014, 20:58   #546
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En sinds mijn ban, ben ik zonder pardon.
Als ik het reglement erop nasla, lees ik het volgende:

Citaat:
Onmiddellijke verbanning

In sommige gevallen zal de moderatie onmiddellijk overgaan tot een ban. Dit is onder andere het geval in onderstaande situaties:

dubbelnicks die gebruikt worden om een ban te omzeilen
forumgangers die bedreigingen uiten aan het adres van de moderatie (bijv. gerechtelijke stappen)
forumgangers die zich beperken tot one-liners, smileypostings, provocatie om de provocatie, copy-pastes, spam, eindeloos getrol, etc.
U hebt zich blijkbaar schuldig gemaakt aan één of meerdere van deze drie overtredingen.
Oud 1 oktober 2014, 21:02   #547
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nergens wordt betwist dat de mensen toen het blijkbaar anders aanvoelden. Er is dus geen sprake van enige "vastgeroest denken". De taalkunde is wat de taalkunde nu eenmaal is.
Met andere woorden. De mensen zeiden dus in de feiten toen: die taal die deze Hollanders spreken die hier zijn komen aanwaaien, is maar een raar taaltje. Het lijkt wat op Duits maar Duits verstaan we toch beter. Dat impliceert natuurlijk ook dat het zeker niet hun taal was. U beweert dan wel dat het wél hun taal was louter taalkundig gezien, maar daar zij we niet veel mee.
Oud 1 oktober 2014, 21:09   #548
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik het reglement erop nasla, lees ik het volgende:

U hebt zich blijkbaar schuldig gemaakt aan één of meerdere van deze drie overtredingen.
Eigenlijk zijn dit uw zaken niet. System is gebannen. En voorgoed. En hij komt ook nooit meer terug, zo vertelt ie, zelfs als geeft men hem 1000 €. Ik vind dit spijtig, maar dat is nu zo. Mij niet gelaten eigenlijk. Dus u hoeft niet meer te verwijzen naar System. Allusies naar mogelijke dubbelnicks worden nu gesanctioneerd. Al een tijdje overigens. Want zij verpesten een discussie zoals u nu weer kunt zien. En daarom wordt u nu gemeld bij de moderatie.
Oud 1 oktober 2014, 21:09   #549
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met andere woorden. De mensen zeiden dus in de feiten toen: die taal die deze Hollanders spreken die hier zijn komen aanwaaien, is maar een raar taaltje. Het lijkt wat op Duits maar Duits verstaan we toch beter. Dat impliceert natuurlijk ook dat het zeker niet hun taal was. U beweert dan wel dat het wél hun taal was louter taalkundig gezien, maar daar zij we niet veel mee.
Alleen bestond die tegenstelling niet louter in die richting. Ook Limburgs zal in de oren van de toenmalige West-Vlamingen geklonken hebben als Duits, als een raar taaltje.

Of niet soms?
Oud 1 oktober 2014, 21:10   #550
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allusies naar mogelijke dubbelnicks worden nu gesanctioneerd. Al een tijdje overigens. Want zij verpesten een discussie zoals u nu weer kunt zien. En daarom wordt u nu gemeld bij de moderatie.
Nogmaals: waar staat dit in het forumreglement?
Oud 1 oktober 2014, 21:12   #551
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn dit uw zaken niet. System is gebannen. En voorgoed. En hij komt ook nooit meer terug, zo vertelt ie, zelfs als geeft men hem 1000 €.
Als system gebannen werd, waarom schrijft u dan het volgende:

Citaat:
En sinds mijn ban, ben ik zonder pardon.
Oud 1 oktober 2014, 21:16   #552
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raar, u meent te weten of ze ondertiteld worden of niet, terwijl u er helemaal niet naar kijkt.

Bijna geen?

Flikken Maastricht: eerste series ondertiteld, nieuwe serie niet, laatste serie weer wel
Penoza: ondertiteld (na de tweede aflevering al ondertiteld, omdat er vrij veel plat Hollands in wordt gesproken)
Meiden van de Wit: integraal ondertiteld
Baantjer: alle series en afleveringen ondertiteld
Neen Van den Berghe. Ik zeg niet dat ik er niet naar kijk. Ik zeg dat ik niet veel meer naar kijk. En bij die ik heb gezien heb gezien, ontbraken de ondertitels. Trouwens bij Baantjes was er vroeger bijna geen enkele ondertiteld.
Oud 1 oktober 2014, 21:18   #553
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als system gebannen werd, waarom schrijft u dan het volgende:

Dat zijn uw zaken allemaal niet Van den Berghe. We hebben het hier over de taalgrens.
Oud 1 oktober 2014, 21:21   #554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen Van den Berghe. Ik zeg niet dat ik er niet naar kijk. Ik zeg dat ik niet veel meer naar kijk. En bij die ik heb gezien heb gezien, ontbraken de ondertitels. Trouwens bij Baantjes was er vroeger bijna geen enkele ondertiteld.
Dat laatste klopt zeker niet. Baantjer werd vanaf de allereerste serie ondertiteld. Tot en met de laatste trouwens.

U schreef ten andere:

Citaat:
Ik kijk niet naar al die series.
Daarom blijft mijn vraag nog steeds onbeantwoord: welke Nederlandse serie op een Vlaams tv wordt niet ondertiteld?
Oud 1 oktober 2014, 21:21   #555
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen bestond die tegenstelling niet louter in die richting. Ook Limburgs zal in de oren van de toenmalige West-Vlamingen geklonken hebben als Duits, als een raar taaltje.

Of niet soms?
Het gaat niet over de West-Vlamingen. Het gaat over de taal die de Hollanders spraken toen ze hier het even voor het zeggen kregen. U komt met dingen af die er niets mee te maken hebben. U moet niet van onderwerp proberen te veranderen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 21:22.
Oud 1 oktober 2014, 21:21   #556
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn uw zaken allemaal niet Van den Berghe. We hebben het hier over de taalgrens.
Ik denk er het mijne van, waardoor een eerdere gedachte bevestigd werd. Hierin sta ik niet alleen trouwens.
Oud 1 oktober 2014, 21:24   #557
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de West-Vlamingen. Het gaat over de taal die de Hollanders spraken toen ze hier het even voor het zeggen kregen. U komt met dingen af die er niets mee te maken hebben.
Jawel, het heeft er alles mee te maken. U wil immers homogene blokken creëren: Hollands ten opzichte van Vlaams. In de zuidelijke Nederlanden, net als in de noordelijke trouwens (iets waar u in heel deze discussie stilzwijgend aan voorbijgaat), zijn er grote dialectische verschillen. Daar de toenmalige standaardtaal slechts ingang vond bij een heel kleine groep, zal de dagdagelijkse taal van een Antwerpenaar, Limburger, Groninger... voor heel wat ongeletterde West-Vlamingen van die tijd even vreemd en raar geklonken hebben als de standaardtaal in een bepaalde tongval.
Oud 1 oktober 2014, 21:33   #558
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, het heeft er alles mee te maken. U wil immers homogene blokken creëren: Hollands ten opzichte van Vlaams. In de zuidelijke Nederlanden, net als in de noordelijke trouwens (iets waar u in heel deze discussie stilzwijgend aan voorbijgaat), zijn er grote dialectische verschillen. Daar de toenmalige standaardtaal slechts ingang vond bij een heel kleine groep, zal de dagdagelijkse taal van een Antwerpenaar, Limburger, Groninger... voor heel wat ongeletterde West-Vlamingen van die tijd even vreemd en raar geklonken hebben als de standaardtaal in een bepaalde tongval.
Nu doet u zichzelf en Van Artevelde de das om. De standaardtaal bestond niet (tenzij bij een hele kleine groep mensen). En dat is wat ik de hele tijd beweer.
Oud 1 oktober 2014, 21:34   #559
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk er het mijne van, waardoor een eerdere gedachte bevestigd werd. Hierin sta ik niet alleen trouwens.
Mao stond ook niet alleen.
Oud 1 oktober 2014, 21:35   #560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu doet u zichzelf en Van Artevelde de das om. De standaardtaal bestond niet (tenzij bij een hele kleine groep mensen). En dat is wat ik de hele tijd beweer.
Neen, hoor. De standaardtaal bestond weldegelijk, maar was, zoals ook in de noordelijke Nederlanden, een zaak van een kleine groep. Of denkt u misschien dat onder Lodewijk XIV heel Frankrijk de standaardtaal sprak zoals gecodificeerd door de Académie Française?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be