![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De taalwetten? De taalwetten en de taaldwang werden op het eind van Willems bewind fors teruggedraaid. Willem probeerde nog zijn koninkrijk te redden toen het grondig misliep en ging overstag. Hij gaf toe. Met andere woorden:hij faalde. Alles werd rond 1829 op taalvlak in het Zuiden in feite weer zoals het vroeger was.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 09:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 oktober 2014 om 10:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien is het er wel aan gelegen dat die forumgenoot regelmatig een allesbehalve "intellectuele" toon aanslaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Loft 1 V: Ssssht , als ze ons betrappen vliegen we hier buiten è. S: Dan had ge me maar niet moeten uitdagen. Ah voil�*, zwembad. L: We zijn terug. Straks gebeurt er iets waar we spijt kunnen gaan krijgen. S: Allee Luk het is hier toch heel spannend hier. L: Een beetje te spannend voor mij eigenlijk. S:Komaan Vincent, uit-kle-den. V: (lacht) H: Jij wou naakt zwemmen, wij hebben gewed en nu eis ik mijne prijs é. T: Ik voel mijn gamba’s terugkomen. M:Oe maar ge hebt nog niets gezien. Gij meent dat ofwa? Anja? Anja. Dezelfde passage in de Hollandse Loft 2. R:Ssssht, Willem, als ze ons betrappen dan gooien ze ons eruit. W: Ik hoop wel dat we bloemen krijgen als we aankomen, wat een rot… S: Nou zie hier het zwembad. R: Matthias we moeten hier weg. S: Het begint net een beetje spannend te worden. R: Ja iets te spannen voor mij. S: Nou Matthias, kleed je maar uit. Jij wilde zo nodig in je skinny dippen, we hebben gewed en ja… nu wil ik mijn prijs. X (boer-t): Calamares is mij iets verkeerds gevallen geloof ik. W: He joch, je bedoelt Spanje. En zo wordt die film voor de Hollanders de hele tijd aangepast aan hun taalgevoelen Nu voor mijn part, laat de Hollanders maar ‘in hun skinny gaan dippen'. Ik verkies de sappige Vlaamse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens nog iets anders en half off topic: dat is al de tweede vraag die u mij niet beantwoordt. 1) Is de aarde ouder of jonger dan 5000 jaar volgens u? 2) Bent u de Groot-Nederlandse gedachte dan ongenegen? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is steeds hoe u wil omgaan met die verschillen. En dan zien we dat u dit ideologisch opvat: verschillen met Nederland worden opgeblazen; verschillen binnen België worden geminimaliseerd. Niet erg consequent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wijs op de verschillen. Van toen en van nu. U probeert die te 'verzachten' . Of u stelt dat te poster die herhaaldelijk op die verschillen wijst een 'schepper van vijandbeelden' is. Dat is natuurlijk gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans behoort dit dialect tot onze taal, het Nederlands. De vraag is nu: welke conclusie of gevolg wilt hieraan verbinden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zegt dit dan over de eenheid van de Duitse taal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik heb Het Oosten nog nooit op een denk- of argumentatiefout betrapt. En zijn toon is doorgaans zeer beschaafd en respectvol. Over het denigrerende toontje van zijn opponenten heb ik het al vaker gehad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar hebben we het niet over. Ik beweer dat Loft 2 ook te maken heeft met het taalgebruik in de Vlaamse Loft 1. En het authentieke voorbeeld dat ik gaf, spreekt boekdelen. Meer nog, het geeft me gelijk.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, dat geeft u niet gelijk. Ik zie gewoon taalverscheidenheid. U probeert dan die te kwalificeren in subjectieve begrippen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom bang zijn taalverscheidenheid eventjes te bekijken in andere taalgebieden? Bang dat uw redenering als zou het om twee talen gaan in Noord en Zuid in elkaar stuikt? Is Duits niet langer een eenheid door die verscheidenheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Indien ik uit de Vlaamse Loft 1 niet de context had geweten, zou ik niet eens begrepen hebben wat 'in je skinny dippen' betekende.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 11:56. |
![]() |
![]() |