Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2014, 22:34   #1
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard Belastingverminderingen in De Weverpropaganda

In Terzake vielen mij vandaag bij De Wever twee zaken op:

1) De schaduw van zijn neus bezorgde hem een duidelijke Hitlersnor...

en belangrijker...

2) Een indexsprong wordt voortaan blijkbaar als een belastingvermindering gerekend.

Concreet betekent dat laatste dat de reële lonen 2 % zullen verkleinen, maar blijkbaar moeten we met zijn allen blij zijn dat de werknemers 2 % inleveren en dan in het bijzonder de werknemers zelf, want op het 2 % reëel loon dat ze moeten inleveren moeten ze ook geen belasting betalen. Netto minder krijgen, maar, kop op, je betaalt minder belastingen; is dat niet bijzonder?

Iets dat ik mij nu afvraag. Stel, hypothetisch uiteraard, dat er een gunstig economisch klimaat ontstaat, iedereen wordt rijker en betaalt dan uiteraard ook meer belastingen. Is er dan een belastingverhoging uitgevoerd? Zo nee, waarom geldt de redenering in de andere richting wel?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 22:37   #2
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

What's in a name.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 22:47   #3
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
In Terzake vielen mij vandaag bij De Wever twee zaken op:

1) De schaduw van zijn neus bezorgde hem een duidelijke Hitlersnor...
Kinderachtig.

Citaat:
2) Een indexsprong wordt voortaan blijkbaar als een belastingvermindering gerekend.
Een loonlastvermindering.

Citaat:
Concreet betekent dat laatste dat de reële lonen 2 % zullen verkleinen
Nee, dat betekent dat niet. Dat betekent dat lonen niet automatisch 2% zullen stijgen. De lonen dalen helemaal niet.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 22:48   #4
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar wie gaat het grootste deel van de loonsverhoging nadat de index overschreden is?
Hoe noemen we een maatregel doorgaans die de staat meer geld oplevert?
Hoe noemen we dit in het tegengestelde geval?

Citaat:
Concreet betekent dat laatste dat de reële lonen 2 % zullen verkleinen
Wat zijn dat, reële lonen?

Citaat:
, maar blijkbaar moeten we met zijn allen blij zijn dat de werknemers 2 % inleveren en dan in het bijzonder de werknemers zelf, want op het 2 % reëel loon dat ze moeten inleveren moeten ze ook geen belasting betalen. Netto minder krijgen, maar, kop op, je betaalt minder belastingen; is dat niet bijzonder?
Dus iemand die €2000 bruto verdiend, die krijgt na de indexsprong nog slechts €1960 gestort?
Oud 7 oktober 2014, 22:50   #5
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
What's in a name.
Exact. Ik kwam ook nog een goeie tegen in verband met de Vlaamse Renovatiepremie: Vlaamse renovatiepremie wordt belastingvermindering. De bedragen blijven hetzelfde, maar de regering kan zeggen dat ze het volledige bedrag bespaard heeft en datzelfde bedrag kan ze ook nog eens rekenen bij de belastingverminderingen. Chique, he, besparen en belastingen verminderen zonder eigenlijk iets te doen. Structurele besparingen: enkel de structuur van het beestje verandert.
Oud 7 oktober 2014, 22:57   #6
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Een loonlastvermindering.
Je bedoelt een loonkostvermindering. Dat is niet hetzelfde. Het nettoloon is loonkost, maar geen loonlast. Manipuleer geen cijfers door er dingen bij te tellen die er niet thuishoren. Een beetje eerlijkheid af en toe, is dat zo veel gevraagd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Nee, dat betekent dat niet. Dat betekent dat lonen niet automatisch 2% zullen stijgen. De lonen dalen helemaal niet.
Nog nooit van een reëel loon gehoord? Je hebt het over het nominale loon, een cijfertje waar je op zich niets mee bent.
Oud 7 oktober 2014, 23:06   #7
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Naar wie gaat het grootste deel van de loonsverhoging nadat de index overschreden is?
Als ik aan mensen zou vragen of ze van mij €20 willen krijgen als ze €10 terug moeten afgeven, dan denk ik niet dat er veel neen zeggen.

Citaat:
Hoe noemen we een maatregel doorgaans die de staat meer geld oplevert?
Hoe noemen we dit in het tegengestelde geval?
Doorgaans hebben mensen twee benen, dus bestaan er geen mensen die één of geen benen hebben. Logisch.

Citaat:
Wat zijn dat, reële lonen?
Allez, tot nu toe twee mensen die wat ik zeg in twijfel trekken en nog geen enkele die van de termen reëel en nominaal gehoord heeft. Hoe valt er nu te discussiëren over sociaal-economische thema's als één der discussiepartners niet eens een basiskennis van economie heeft?

Citaat:
Dus iemand die €2000 bruto verdiend, die krijgt na de indexsprong nog slechts €1960 gestort?
Ik hoop dat dat gespeelde onwetendheid is.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 7 oktober 2014 om 23:08.
Oud 7 oktober 2014, 23:06   #8
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt een loonkostvermindering. Dat is niet hetzelfde. Het nettoloon is loonkost, maar geen loonlast. Manipuleer geen cijfers door er dingen bij te tellen die er niet thuishoren. Een beetje eerlijkheid af en toe, is dat zo veel gevraagd?
Het brutoloon wordt aangepast bij het overschrijden van de index.
Iemand met €2000 bruto (€2680 incl patronale bijdragen) krijgt dan €2040 (€2733 incl patronale kost). Netto mag je blij zijn dat je €20 mag opstrijken terwijl de werkgever het wel 2,5 keer zoveel kost.

Ik zie de oneerlijkheid niet als de andere poster loonlastvermindering in de mond neemt.

Laatst gewijzigd door hamac : 7 oktober 2014 om 23:07.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 23:18   #9
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik aan mensen zou vragen of ze van mij €20 willen krijgen als ze €10 terug moeten afgeven, dan denk ik niet dat er veel neen zeggen.
Natuurlijk niet. Alleen is er geen koe die de €20 kan schijten zonder dat er een partij ervoor moet opdraaien.

Citaat:
Doorgaans hebben mensen twee benen, dus bestaan er geen mensen die één of geen benen hebben. Logisch.
Dus die €20 waarvan hierboven sprake van is, die komen uit de hemel gevallen?
Indien niet, welke partij draait er voor op voor die 'verhoging'?

Het concurrentienadeel bedraagt voor sommige sectoren tot 20% tav de buurlanden.
Hoe wil je dat wegwerken? Eén mogelijkheid is een indexsprong, een andere een bevriezing van de lonen.
Of wil je het gewoon zijn beloop laten gaan?

Citaat:
Allez, tot nu toe twee mensen die wat ik zeg in twijfel trekken en nog geen enkele die van de termen reëel en nominaal gehoord heeft. Hoe valt er nu te discussiëren over sociaal-economische thema's als één der discussiepartners niet eens een basiskennis van economie heeft?
Het was een vraag omdat je het in een eigenaardige context gebruikte, met name door te stellen dat BDW het voorstelde als een verlaging van personenbelastingen.

Laatst gewijzigd door hamac : 7 oktober 2014 om 23:19.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 23:37   #10
demonen
Banneling

Standaard

Dewever had de patroons 7 miljard Euro loonlastverlaging belooft (de helft minder dan voka vroeg en slechts 1/3 van onze reële handicap). Het worden er slechts 3,5 miljard waarvan de meeste nog genomen door Di Rupo.
Dit is niet de regering van het patronaat of de privé, dit is de regering voor ambtenaren.
Het overheidsbeslag wordt met 600 miljoen Euro teruggedrongen ... om te lachen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 07:34   #11
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En volgens u wordt de index toegepast op het nettoloon? Ik herinner eraan dat de loonlast 2,6x het nettoloon bedraagt in Belgie, en dat het niet de nettolonen zijn die de werkgevers wegjagen.

Verder zou u beter uw eigen raad opvolgen, die ik voor het gemak even in het vet heb gezet. Niemand die dit een belastingsvermindering noemt.

Citaat:
Nog nooit van een reëel loon gehoord? Je hebt het over het nominale loon, een cijfertje waar je op zich niets mee bent.
En volgens u wordt een reeel loon berekend op de index, niet de inflatie? Vertel eens hoeveel inflatie we op dit moment hebben?

Laatst gewijzigd door Nyquist : 8 oktober 2014 om 07:35.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 08:40   #12
cor
Minister

Standaard

Ik hoorde DeWever zeggen dat de prijzen niet stijgen. Die is de laatste vijf jaren duidelijk niet in een supermarkt geweest.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 08:42   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dewever had de patroons 7 miljard Euro loonlastverlaging belooft (de helft minder dan voka vroeg en slechts 1/3 van onze reële handicap). Het worden er slechts 3,5 miljard waarvan de meeste nog genomen door Di Rupo.
Dit is niet de regering van het patronaat of de privé, dit is de regering voor ambtenaren.
Het overheidsbeslag wordt met 600 miljoen Euro teruggedrongen ... om te lachen!
2 jaar extra maximumloon
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be