![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zogezegde Taal'unie' dan. Want in feite komt het er op neer dat wij Vlamingen onze zuidelijke 'gij-vorm' moeten opgeven en de noordelijke 'jij-vorm' moeten overnemen. Nu dat de Vlamingen zich eindelijk niet meer laten doen door de Franstaligen, nu buigen ze weer het hoofd voor de Hollanders. Ma jongens en meiskes toch! Wanneer gaat ge het eens leren?? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 oktober 2014 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#842 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Is het gebruik van AN (mét of zonder de "jij") voor u dan zo "Hollands" en ongewoon? Ik spreek altijd AN, te meer daar ik ooit uit mijn geboorteregio ben weggetrokken naar een ander oord. Of kon ik volgens u verder rustig "West-Vlams bluven klapp'n"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#843 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerst en vooral is dat zeker niet het geval in gans West-Vlaanderen. En bovendien maakt dit maar heel klein gedeelte van het ganse Vlaanderen uit waar men dit gebruikt. Daar komt bij dat men ook de 'gij-vorm' in West-Vlaanderen kent. Dus, nie zwanzen, Quercus. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 oktober 2014 om 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#845 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, hoegenaamd niet. Maar je of jij voelt heel normaal aan in het AN.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben een Nederlandstalige die in Vlaanderen woont. In de omgang is dat zo, maar in meer formele taal is het AN mijn taal, dan gebruik ik je en jij.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als het al gaat om een tegenstelling is het zoals ik hier lees eerder een norm op basis van de kuststreek t.o.v. het binnenland, dus oost-west ipv zuid-noord.
![]() |
![]() |
#849 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#851 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#852 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast heb ik geen enkele moeite van dialect naar AN over te schakelen of omgekeerd. In het Waregems is het "geij" (langgerekte Oost-Vlaamse tweeklank ei en een heel zacht aangeblazen g). In het AN wordt dit je/jij. Als het formeel moet, dan gebruik ik u. Nooit ge/gij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#853 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik schakel nooit over naar ge of gij in het AN. Altijd u of je/jij. Daarnaast stel ik vast dat de je/jij-vorm bij de Vlaamse jeugd volledig is ingeburgerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#854 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#855 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 oktober 2014 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taalvast? Limburg is een van de streken in Vlaanderen waar het dialect het hard achteruitgaat. Vooral de zogenaamde interne afkalving van het Limburgs is bijzonder sterk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#857 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 oktober 2014 om 21:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#858 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#859 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://m.youtube.com/watch?gl=BE&v=bCK2uHwzD1M |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast lees ik met stijgende verbazing dat u de woorden "wij, Vlamingen" in de mond neemt. U was het toch die al zovele malen stelde dat Limburgers zich niet als Vlaming beschouwen, nietwaar?! Terloops heb ik even nagekeken hoe de situatie is in Limburg als we het hebben over de tweede persoon enkelvoud. Dan blijkt dat de situatie wel heel gevarieerd is in Limburg. Westelijk vind je inderdaad ge, maar ten oosten van de lijn Bocholt/Genk/Bilzen domineren de/doe/dich. |
|
![]() |
![]() |