Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2014, 17:34   #841
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Vreemd. Al wie na de vroege jaren zestig op de schoolbanken heeft gezeten, heeft toch de je en jij-vorm aangeleerd gekregen als de norm in het Algemeen Nederlands taalgebruik? Als je een beetje om kan met die taal gebruik je toch spontaan je en jij?
Nooit de 'je-vorm' aangeleerd. Maar ja , ik kom dan ook uit een taalvaste streek, die zich niet vlug laat overdonderen door de Hollanders en hun Vlaamse slaafjes van de Taalunie.

Zogezegde Taal'unie' dan. Want in feite komt het er op neer dat wij Vlamingen onze zuidelijke 'gij-vorm' moeten opgeven en de noordelijke 'jij-vorm' moeten overnemen. Nu dat de Vlamingen zich eindelijk niet meer laten doen door de Franstaligen, nu buigen ze weer het hoofd voor de Hollanders. Ma jongens en meiskes toch! Wanneer gaat ge het eens leren??

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 oktober 2014 om 17:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 17:48   #842
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hebt u soms Hollandse ouders of zoiets?
Hoezo? Is het gebruik van AN (mét of zonder de "jij") voor u dan zo "Hollands" en ongewoon? Ik spreek altijd AN, te meer daar ik ooit uit mijn geboorteregio ben weggetrokken naar een ander oord. Of kon ik volgens u verder rustig "West-Vlams bluven klapp'n"?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 17:51   #843
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit de 'je-vorm' aangeleerd. Maar ja , ik kom dan ook uit een taalvaste streek, die zich niet vlug laat overdonderen door de Hollanders en hun Vlaamse slaafjes van de Taalunie.

Zogezegde Taal'unie' dan. Want in feite komt het er op neer dat wij Vlamingen onze zuidelijke 'gij-vorm' moeten opgeven en de noordelijke 'jij-vorm' moeten overnemen. Nu dat de Vlamingen zich eindelijk niet meer laten doen door de Franstaligen, nu buigen ze weer het hoofd voor de Hollanders. Ma jongens en meiskes toch! Wanneer gaat ge het eens leren??
Dan was die school die jij frequenteerde achterop gebleven. Zelfs ik heb in het secundair onderwijs het gebruik van "jij" aangeleerd. En dat is wel erg lang geleden.
Oud 10 oktober 2014, 18:04   #844
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoezo? Is het gebruik van AN (mét of zonder de "jij") voor u dan zo "Hollands" en ongewoon? Ik spreek altijd AN, te meer daar ik ooit uit mijn geboorteregio ben weggetrokken naar een ander oord. Of kon ik volgens u verder rustig "West-Vlams bluven klapp'n"?
Ik vind het 'Hollands' inderdaad. Meer nog, het is onnatuurlijk en kunstmatig taalgebruik. En kom nu niet af met het weinig afdoend argument dat u als een mantra's steeds weer herhaalt, namelijk dat 'in West-Vlaanderen men ook de 'je-vorm' gebruikt', want dat houdt geen steek.

Eerst en vooral is dat zeker niet het geval in gans West-Vlaanderen. En bovendien maakt dit maar heel klein gedeelte van het ganse Vlaanderen uit waar men dit gebruikt. Daar komt bij dat men ook de 'gij-vorm' in West-Vlaanderen kent. Dus, nie zwanzen, Quercus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 oktober 2014 om 18:12.
Oud 10 oktober 2014, 18:18   #845
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u soms Hollandse ouders of zoiets?
Neen, hoegenaamd niet. Maar je of jij voelt heel normaal aan in het AN.
Oud 10 oktober 2014, 18:47   #846
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het 'Hollands' inderdaad. Meer nog, het is onnatuurlijk en kunstmatig taalgebruik. En kom nu niet af met het weinig afdoend argument dat u als een mantra's steeds weer herhaalt, namelijk dat 'in West-Vlaanderen men ook de 'je-vorm' gebruikt', want dat houdt geen steek.

Eerst en vooral is dat zeker niet het geval in gans West-Vlaanderen. En bovendien maakt dit maar heel klein gedeelte van het ganse Vlaanderen uit waar men dit gebruikt. Daar komt bij dat men ook de 'gij-vorm' in West-Vlaanderen kent. Dus, nie zwanzen, Quercus.
Als Limburger weet jij het natuurlijk veel beter dan de West-Vlamingen zelf.
Oud 10 oktober 2014, 19:06   #847
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
Bent U een Vlaming?
U zult dan ook hoogstwaarschijnlijk weten dat in de omgang U of gij word gebruikt...
Ik ben een Nederlandstalige die in Vlaanderen woont. In de omgang is dat zo, maar in meer formele taal is het AN mijn taal, dan gebruik ik je en jij.
Oud 10 oktober 2014, 19:28   #848
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In 'Holland' zoals u de term hanteert gebruikt men óók de Gij vorm, met name in Brabant en Gelderland.

Als het al gaat om een tegenstelling is het zoals ik hier lees eerder een norm op basis van de kuststreek t.o.v. het binnenland, dus oost-west ipv zuid-noord.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 20:01   #849
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In 'Holland' zoals u de term hanteert gebruikt men óók de Gij vorm, met name in Brabant en Gelderland.

Als het al gaat om een tegenstelling is het zoals ik hier lees eerder een norm op basis van de kuststreek t.o.v. het binnenland, dus oost-west ipv zuid-noord.
Dat mag zo wel zijn, maar ik ben nog nooit 1 Nederlander tegengekomen die in een gesprek de 'gij-vorm' gebruikte. Nog nooit! En ik ben er al veel tegengekomen, neem dat maar van me aan. Ook in de voormalige Meierei werd het 'Hollands-met-de-je' de geijkte taal voor de Nederlanders! Niet verwonderlijk overigens voor Brabant want de voormalige Meierei werd keihard onderdrukt door het Calvinisische noorden.
Oud 10 oktober 2014, 20:06   #850
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet verwonderlijk overigens voor Brabant want de voormalige Meierei werd keihard onderdrukt door het Calvinisische noorden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 20:15   #851
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Leer uw geschiedenis! En het lachen zal u vlug vergaan.
Oud 10 oktober 2014, 21:35   #852
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In het AN schakelen we over naar GE, GIJ en U en UW. Niet naar je en jij zoals de taalunie wil.
De Taalunie wil op dat vlak niets. De Taalunie is immers niet de Académie Française.

Daarnaast heb ik geen enkele moeite van dialect naar AN over te schakelen of omgekeerd. In het Waregems is het "geij" (langgerekte Oost-Vlaamse tweeklank ei en een heel zacht aangeblazen g). In het AN wordt dit je/jij. Als het formeel moet, dan gebruik ik u. Nooit ge/gij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 21:37   #853
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
In Vlaanderen schakelen we over naar Ge, GIJ en U....
In Nederland zegt men maar al te vaak jij of je
Ik schakel nooit over naar ge of gij in het AN. Altijd u of je/jij. Daarnaast stel ik vast dat de je/jij-vorm bij de Vlaamse jeugd volledig is ingeburgerd.
Oud 10 oktober 2014, 21:38   #854
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag zo wel zijn, maar ik ben nog nooit 1 Nederlander tegengekomen die in een gesprek de 'gij-vorm' gebruikte. Nog nooit! En ik ben er al veel tegengekomen, neem dat maar van me aan. Ook in de voormalige Meierei werd het 'Hollands-met-de-je' de geijkte taal voor de Nederlanders! Niet verwonderlijk overigens voor Brabant want de voormalige Meierei werd keihard onderdrukt door het Calvinisische noorden.
Wat vaker in Noord West Brabant op vakantie gaan in een pension helpt best wel, de ge en gij vorm zijn ruimschoots aanwezig daar.
Oud 10 oktober 2014, 21:41   #855
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook in de voormalige Meierei werd het 'Hollands-met-de-je' de geijkte taal voor de Nederlanders! Niet verwonderlijk overigens voor Brabant want de voormalige Meierei werd keihard onderdrukt door het Calvinisische noorden.
Citaat:
Janker!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 oktober 2014 om 21:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 21:43   #856
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taalvast? Limburg is een van de streken in Vlaanderen waar het dialect het hard achteruitgaat. Vooral de zogenaamde interne afkalving van het Limburgs is bijzonder sterk.
Oud 10 oktober 2014, 21:47   #857
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zeur niet. U wél. U houdt niet op te mekkeren over die boze Calvinisten. Vermits u hier altijd komt aandraven met dezelfde mantra "ik zeg wat is", eventjes een oefeningetje voor u: zoek even op hoeveel katholieken werden gearresteerd en op de brandstapel gezet in het gedeelte van De Nederlanden dat onder gezag stond van die vermaledijde Calvinisten. Doe dan exact hetzelfde voor het gebied dat onder het Spaans-Roomse gezag stond.
Citaat:
10 op 10 voor de papegaai....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 oktober 2014 om 21:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 21:49   #858
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Oud 10 oktober 2014, 22:06   #859
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Taalvast? Limburg is een van de streken in Vlaanderen waar het dialect het hard achteruitgaat. Vooral de zogenaamde interne afkalving van het Limburgs is bijzonder sterk.

http://m.youtube.com/watch?gl=BE&v=bCK2uHwzD1M
Oud 10 oktober 2014, 22:11   #860
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zogezegde Taal'unie' dan. Want in feite komt het er op neer dat wij Vlamingen onze zuidelijke 'gij-vorm' moeten opgeven en de noordelijke 'jij-vorm' moeten overnemen.
Vooreerst is uw houding onzinnig. Normering houdt keuzes in. Een standaard kan pas bestaan als er naast behoud ook geschrapt wordt.

Daarnaast lees ik met stijgende verbazing dat u de woorden "wij, Vlamingen" in de mond neemt. U was het toch die al zovele malen stelde dat Limburgers zich niet als Vlaming beschouwen, nietwaar?!

Terloops heb ik even nagekeken hoe de situatie is in Limburg als we het hebben over de tweede persoon enkelvoud. Dan blijkt dat de situatie wel heel gevarieerd is in Limburg. Westelijk vind je inderdaad ge, maar ten oosten van de lijn Bocholt/Genk/Bilzen domineren de/doe/dich.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be