Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2014, 17:14   #41
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
je spreekt jezelf tegen
zucht, dat is net waarover dit topic gaat!

Ik ben van de overtuiging dat elke cultuur gelijk is, maar dat je dit verbreekt vanaf het moment dat je begint met ontwikkelingshulp

zucht
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 17:16   #42
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ook niet, en zeker niet aan christelijke ngo's. Die gaan toch maar pleiten voor gezinsuitbreiding en maken de zaken nog veel erger dan ze al zijn.
ik geef je volkomen gelijk, hoewel jij weer van je smerigste/normale kant laat zien door enkele steekjes onder water te geven.
Oud 10 oktober 2014, 17:56   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
zucht, dat is net waarover dit topic gaat!

Ik ben van de overtuiging dat elke cultuur gelijk is, maar dat je dit verbreekt vanaf het moment dat je begint met ontwikkelingshulp

zucht
Natuurlijk zijn culturen niet gelijk. Desnoods noem je ze evenwaardig. Een cultuur die zijn eigen bevolking kan laten plannen en van voedsel voorzien ook al groeit er niks tijdens de wintermaanden is alvast beter dan een cultuur die niet voorziet in de voedselvoorziening tijdens diezelfde periode.

Maar dat wil dus niet zeggen dat we moeten blijven boterhammetjes opsturen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 18:01   #44
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Natuurlijk zijn culturen niet gelijk. Desnoods noem je ze evenwaardig. Een cultuur die zijn eigen bevolking kan laten plannen en van voedsel voorzien ook al groeit er niks tijdens de wintermaanden is alvast beter dan een cultuur die niet voorziet in de voedselvoorziening tijdens diezelfde periode.

'Evenwaardig' is inderdaad een beter woord.

Dankje
Oud 10 oktober 2014, 18:21   #45
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Dat is heel kort door de bocht.
Ge moet dan ook bezien wat ze doorheen de geschiedenis gencensureerd hebben.
't is gemakkelijk de infrastructuur helemaal ontwricht de onafhankelijkheid in te duwen en achteraf te zeggen: ja ziede wel?

Wat had de Congo geworden moest België haar democratie gerespecteerd hebben bij haar eerste verkiezingen? De verkiezingen die BE ironisch genoeg mee helpen organiseren heeft. Maar de verkozene pastte niet in het Belgisch koloniaal kraam.
Dus hebben ze die netjes uit de weg geruimd en een domme kak Mbutu aan de top gezet.
De man die het goed voorheeft voor het volk vermoord.
Een brutale dicatator naar voren geduwd.
Dan de onafhankelijkheid in duwen en zeggen: ja maar zie nu zelf na 64 jaar!
Vindt ge dat eerlijk?
Ekskuzeert ? Er werd voor de onafhankelijkheid niks, noppes, rien de kluts ontwricht......door de Belgen. Wat de Congolezen zelf tijdens de rellen voor en na de onafhankelijkheid naar de knoppen hebben geholpen....door rassen- en 'gewone' rellen, door de Belgen buiten te sjotten en door die infrastructuur niet te onderhouden, da's natuurlijk ook de schuld van de Belgen....
Oud 10 oktober 2014, 18:24   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Circe. De tijd dat je de chocolade van Jacques opeet en het zilverpapier via de school opstuurt naar de negertjes in de missies, is al lang voorbij. In welke tijd leef je nog Circe.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 05:09   #47
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:

We mogen er wel het tarwe voor ons brood tegen minimunlonen groeien natuurlijk.
En shell mag daar ganse rivieren vervuilen waar steden van de visvangst afhankelijk zijn. Als ze niet meer kunnen vissen omdat wij massaal auto rijden is natuurlijk uw zorg niet.

In plaats van eten op te sturen, kunt ge de grondstoffen ook in Afrika laten.
Congo, Nigeria, Kenia, ...
En in plaats van terroristen westerse wapens in handen te duwen om ermee naar ons te zwaaien, helpt eens een echt volk in nood.
Die Kony bv?

Laatst gewijzigd door Peche : 11 oktober 2014 om 05:11.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 05:18   #48
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk beeld heeft u over mij???

Ik ga echt eerlijk zijn, ik weet echt, echt, echt, maar dan ook echt niet welke sterkafwijkende interpretatie u heeft.

Ik beweer net dat alle culturen gelijk zijn, maar dat je die stelling verbreekt eens je ontwikkelingshulp begint te verlenen!

Ik snap gewoonweg totaal niet wat u hier verkeerd aan begrijpt, echt waar, u maakt me radeloos!
Gij doet alsof het Westen Afrika moet onderhouden, terwijl het omgekeerde waar is.
U sprak dan ook over "Afrikaanse CULTUUR" en niet over Afrikaanse volkeren.

Waarom is Afrika in de huidige situatie? Wie heeft er de grootste bedrijven in handen? Wie heeft dictators daar op hun troon geduwd?

Misschien moet het Westen eens stoppen met zich overal te moeien?
Eerst bewapenen ze een taliban, daaruit komt een al qaida, dan bewapenen ze terroristen die een seculaire democratie willen afschieten, dan ontstaan daar Syrische rebellen (lees terroristen) uit, een ISIS uit, ....

Iemand de verkiezingen gevolgd van Syrië jaren voor de oorlog?
Iemand de geschiedenis van Afrika gevolgd die ze censureren in onze schoolboeken?
Iemand ooit aan gedacht wat voor maffiasio hier de armoede ginder veroorzaakt?
Oud 11 oktober 2014, 06:34   #49
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Gij doet alsof het Westen Afrika moet onderhouden, terwijl het omgekeerde waar is.
U sprak dan ook over "Afrikaanse CULTUUR" en niet over Afrikaanse volkeren.

Waarom is Afrika in de huidige situatie? Wie heeft er de grootste bedrijven in handen? Wie heeft dictators daar op hun troon geduwd?

Misschien moet het Westen eens stoppen met zich overal te moeien?
Eerst bewapenen ze een taliban, daaruit komt een al qaida, dan bewapenen ze terroristen die een seculaire democratie willen afschieten, dan ontstaan daar Syrische rebellen (lees terroristen) uit, een ISIS uit, ....

Iemand de verkiezingen gevolgd van Syrië jaren voor de oorlog?
Iemand de geschiedenis van Afrika gevolgd die ze censureren in onze schoolboeken?
Iemand ooit aan gedacht wat voor maffiasio hier de armoede ginder veroorzaakt?
Maar Peche, ik begrijp u echt niet!

U beweerd net hetzelfde als mij :
dat er geen relatie tussen de beschavingen mag zijn (in de vorm van ondersteuning bv.)
Oud 11 oktober 2014, 06:42   #50
Peche
Banneling

Standaard

"Tenzij we een cultuur overeind houden met ontwikkelingshulp..."
Dat staat daar flink in de weg. En dat je niet snapt wat daar verkeerd aan is, is nog het ergste.

Zou katoen natie geholpen hebben denk je AVV? En ipv ontwikkelingshulp te geven, zou Shell de olie kunnen schenken aan het Afrikaans volk.
Zouden ze toch op zijn minst hun lekkende leidingen wat beter kunnen onderhouden?

It isn't about culture. Savvy?
Oud 11 oktober 2014, 06:47   #51
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat staat daar flink in de weg. En dat je niet snapt wat daar verkeerd aan is, is nog het ergste.

Zou katoen natie geholpen hebben denk je AVV? En ipv ontwikkelingshulp te geven, zou Shell de olie kunnen schenken aan het Afrikaans volk.
Zouden ze toch op zijn minst hun lekkende leidingen wat beter kunnen onderhouden?

KIJK VOOR DE ENGDENKENDEN ONDER ONS : CULTUUR = ECONOMIE, BESCHAVING, CULTUUR, INWONERS...

1. En wat is uw punt eigenlijk?
2. Dat we wel ontwikkelingshulp moeten geven?
3. Maar als we ontwikkelingshulp geven, is de ontvanger dan niet minderwaardig aan ons?
4. En is de 'cultuur' dan niet minderwaardig aan de onze?
5. En is ons doel niet te bereiken om elke cultuur gelijkwaardig te maken?

Graag op deze 5 vragen antwoorden want voorlopig weet ik nog altijd niet welk standpunt u inneemt.
Oud 11 oktober 2014, 06:50   #52
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ekskuzeert ? Er werd voor de onafhankelijkheid niks, noppes, rien de kluts ontwricht......door de Belgen. Wat de Congolezen zelf tijdens de rellen voor en na de onafhankelijkheid naar de knoppen hebben geholpen....door rassen- en 'gewone' rellen, door de Belgen buiten te sjotten en door die infrastructuur niet te onderhouden, da's natuurlijk ook de schuld van de Belgen....
Gij hebt duidelijk nog niet gehoord van Patrice Lumumba.
Als je de man die Congolezen verkozen doodschiet om een meer speelbare pion als Mbutu naar voren te duwen is dat natuurlijk niet "ontwrichten".
Lumumba zei: Congo voor en door het volk.
Mbutu zei: Vul mijn zakken maar mijnheer Boudewijn, en kijk toe hoe ik decennia lang vrouwen onderdruk!
Boudewijn zei dat het niet zo koosjer was, maar Mbutu heeft het toch al die tijd kunnen flikken...
Citaat:
Verder liet Mobutu de naam van het land in 1971 veranderen in Zaïre. 'Het Mobutisme' werd ingesteld als nationale ideologie en Mobutu moest beschouwd worden als 'messias'. Zijn politiek was er vooral op gericht zichzelf te verrijken. Hij werd geobsedeerd door de ambitie om 'de rijkste man van Afrika te worden'. Door grote delen van de staatsinkomsten af te romen vergaarde hij miljarden. Het Congolese volk betaalde het gelag, en leed honger. Ondertussen werd Mobutu gesteund door de westerse leiders en door andere Afrikaanse dictators: Idi Amin Dada, Muhammad Siad Barre en Robert Gabriël Mugabe. Met de steun van deze dictators kon Mobutu zijn land manipuleren. Zijn bewind heeft naar schatting aan 160.000 mensen het leven gekost[bron?].

Laatst gewijzigd door Peche : 11 oktober 2014 om 06:56.
Oud 11 oktober 2014, 07:01   #53
Peche
Banneling

Standaard

Avv, ik ga niet mee in uw spellekes:
Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteit een zekere betekenis geven. In filosofische zin wordt cultuur, dat wat door de mens verworven is, tegenover de "natuur", dat wat aangeboren is, gesteld. Er bestaan uiteenlopende definities van "cultuur", die duiden op verschillende theoretische benaderingen voor de beeldvorming of evaluatie van de menselijke activiteit en haar producten

Dus waarom zou een cultuur ondersteuning nodig hebben?
Wat ik je wil duidelijk maken: het is geen kwestie van cultuur.
Oud 11 oktober 2014, 08:31   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wou dat het niet zo was.

Toch vind ik hun cultuur evenwaardig als de onze

tenzij...

Hun cultuur enkel overeind te houden is met ontwikkelingsgeld uit onze cultuur.

Wie zegt dat de Afrikaanse cultuur gelijkwaardig is aan de onze en dan wat ontwikkelingsgeld stort, zegt een paradoxje op.

Daarom geef ik nooit ontwikkelingsgeld.
Uit liefde voor de cultuur.
Omdat ik de cultuur gelijkwaardig aan de onze wil stellen.

Zijn er mensen die mijn mening (ongeveer) delen?
Is het bouwen van een degelijke pomp waardoor een Afrikaans dorp zuiver drinkwater kan hebben, hetzelfde als het "gelijkwaardig achten van Europese en Afrikaanse cultuur"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 08:33   #55
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Avv, ik ga niet mee in uw spellekes:
Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteit een zekere betekenis geven. In filosofische zin wordt cultuur, dat wat door de mens verworven is, tegenover de "natuur", dat wat aangeboren is, gesteld. Er bestaan uiteenlopende definities van "cultuur", die duiden op verschillende theoretische benaderingen voor de beeldvorming of evaluatie van de menselijke activiteit en haar producten

Dus waarom zou een cultuur ondersteuning nodig hebben?
Wat ik je wil duidelijk maken: het is geen kwestie van cultuur.
Peche, doe even niet moeilijk.

Wij kunnen echt niets met jou aanvangen.
Ik vind dit echt vreemd, want nu lijk je eerder een one-liner zonder mening die hier gewoon een beetje moeilijk komt doen.

Als wij jouw wereldbeeld niet kennen, en van jou zelfs niet mogen kennen, is een discussie zinloos!
Oud 11 oktober 2014, 08:37   #56
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is het bouwen van een degelijke pomp waardoor een Afrikaans dorp zuiver drinkwater kan hebben, hetzelfde als het "gelijkwaardig achten van Europese en Afrikaanse cultuur"?
Als wij hun een waterpomp geven, een waterpomp gemaakt door onze arbeid, uitgevonden door ons brein, en gebruikt door ons volk, dan betekent dit dat het Afrikaanse volk afhankelijk van die pomp is en daaruit volgt dat de Afrikaanse cultuur minderwaardig is aan de onze.

Let op! Ik geef hier geen pleidooi tegen ontwikkelingshulp (ook al geef ik inderdaad zelf niets) , maar wil stellen dat het onmogelijk is om tegelijk te zeggen dat je elke cultuur evenwaardig acht en toch aan ontwikkelingshulp geeft.
Oud 11 oktober 2014, 08:38   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Circe. De tijd dat je de chocolade van Jacques opeet en het zilverpapier via de school opstuurt naar de negertjes in de missies, is al lang voorbij. In welke tijd leef je nog Circe.
goh rudy! dankjewel dankjewel. Nu dacht ik echt no altijd dat we zilverpapier en bammetjes opstuurden. en zelfgebreide katoenen hemdjes.

Enige vorm van beeldspraak is aan U niet besteed geloof ik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 11 oktober 2014, 08:42   #58
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We mogen er wel het tarwe voor ons brood tegen minimunlonen groeien natuurlijk.
En shell mag daar ganse rivieren vervuilen waar steden van de visvangst afhankelijk zijn. Als ze niet meer kunnen vissen omdat wij massaal auto rijden is natuurlijk uw zorg niet.

In plaats van eten op te sturen, kunt ge de grondstoffen ook in Afrika laten.
Congo, Nigeria, Kenia, ...
En in plaats van terroristen westerse wapens in handen te duwen om ermee naar ons te zwaaien, helpt eens een echt volk in nood.
Die Kony bv?
Die vervuiling door Shell kan uiteraard niet door de beugel. Daar zou men al lang paal en perk hebben meten stellen. Even langsgaan bij Koning Willem en zijn mama queen B - beiden hoofdaandeelhouders van Shell - zou daar toch iets aan moeten veranderen. Koning Willem doet toch ook internationaal iets met water?

Verder hoor ik je graag zeggen dat je - net zoals met de grondstoffen in Irak - een boycott zou moeten komen op het aankopen van die grondstoffen uit Afrika.
Interessante piste. Denk daar zelf maar eens over na.

Ik wist niet dat we tarwe oogstten in Afrika. Buiten Zimbabwe - waar de blanke boeren die tonnen tarwe produceerden voor heel zuidelijk Afrika werden vermoord en verjaagd - ken ik geen enkel Afrikaans land dat tarwe produceert. Ondertussen Zimbabwe ook niet meer sinds de negertjes het land hebben overgenomen.

Oud 11 oktober 2014, 08:44   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

W8 even. het gaat hier toch over "ieder zijn eigen plan" te laten trekken? Waarom kunnen de Afrikanen dan niet zonder de katoennatie? en Waarom kunnen ze zelf hun olie niet proper uit de grond halen? Waarom hebben ze daar Shell voor nodig - alles in de veronderstelling dat ze dus hun eigen boontjes doppen natuurlijk.

En verder: voor niks gaat enkel de zon op.

Oud 11 oktober 2014, 08:46   #60
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
W8 even. het gaat hier toch over "ieder zijn eigen plan" te laten trekken? Waarom kunnen de Afrikanen dan niet zonder de katoennatie? en Waarom kunnen ze zelf hun olie niet proper uit de grond halen? Waarom hebben ze daar Shell voor nodig - alles in de veronderstelling dat ze dus hun eigen boontjes doppen natuurlijk.

En verder: voor niks gaat enkel de zon op.
twee
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be