![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#102 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Bs'd
Natuurlijk is dat een feit: Gelovigen zijn gelukkiger http://www.gezondheidsnet.nl/angst-d...ijn-gelukkiger In God geloven leidt tot een gelukkiger leven. Gelovigen zijn namelijk beter in staat tegenslagen te verwerken. Duizenden Europeanen zijn ondervraagd over hoe gelukkig ze zijn. Gelovigen zeiden over het algemeen vaker tevreden te zijn met hun leven dan niet-gelovigen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de tegenslag van een stukgelopen huwelijk beter verwerken. Ook al is dit juist voor gelovigen een heikel punt. Het is de Europese onderzoekers niet duidelijk geworden of dit daadwerkelijk aan het geloof ligt. Het kan ook zijn dat andere aspecten van hun religie meewerken. Zo hebben gelovigen vaak een stabieler en hechter familieband. Bovendien hebben ze vaker een goed netwerk van medegelovigen, om op terug te vallen. Andere studies hebben ook al gevonden dat geloof een positief effect heeft. Maar of niet-gelovigen ook gelukkig worden als ze gaan geloven blijft een raadsel. Vooral omdat je als atheïst natuurlijk niet zomaar gelovig wordt. 'Gelovigen zijn gelukkiger dan atheïsten' http://www.elsevier.nl/Wetenschap/ni...SEVIER185995W/ door Frank Verhoef 18 mrt 2008 Gelovigen kunnen beter omgaan met tegenslagen als ontslag en echtscheiding dan atheïsten. Het geloof kan een soort verzekeringspolis zijn tegen teleurstellingen, beweren wetenschappers. Onderzoekers Andrew Clark van l'École de economie de Paris en Orsolya Lelkes van The European Centre for Social Welfare Policy and Research onderzochten het effect van het christelijk geloof op het leven van Europeanen. Ze gebruikten hiervoor de gegevens van enquêtes die naar duizenden Europeanen waren verstuurd. Buffer Uit hun onderzoek kwam naar voren dat gelovigen meer tevreden zijn met de kwaliteit van hun leven dan ongelovigen. Het geloof fungeert als een soort buffer bij tegenslagen, melden de onderzoekers aan de BBC. Zo kunnen christenen de dood van een dierbare beter verwerken dan atheïsten. Ook bij het verlies van een baan zitten gelovigen niet met de handen in het haar. Ze zoeken minder snel naar een nieuwe baan dan ongelovigen. Uiteraard staan gelovigen meer afwijzend tegenover echtscheiding, maar als het dan toch gebeurt hebben ze ook daarvan psychologisch minder last dan atheïsten. Negatief Critici wijzen op de negatieve effecten die het geloof ook kan hebben, zoals het creëren van een negatief zelfbeeld. Het onderzoek laat nog wel vragen onbeantwoord. Zo kon de gebruikte onderzoeksmethode niet vertellen of andere aspecten van een religieuze opvoeding, die los staan van het geloof, van invloed zijn op het hogere levensgeluk. „Geloof is goed voor gezondheid” 13-11-2007 09:59 | Kerkredactie http://www.refdag.nl/kerkplein/kerkn...dheid_1_235360 Geloof en gezondheid: bestaat daar een relatie tussen? Ja, denkt dr. Joke van Saane, docent godsdienstpsychologie aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. „Geloof is goed voor de gezondheid op alle terreinen.” Dat wil zeggen: mits voldaan wordt aan enkele voorwaarden. Van Saane: „Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat er in dat geloof ruimte blijft voor persoonlijke behoeften en verlangens, voor twijfel ook.” Samen met de Amsterdamse godsdienstsocioloog prof. dr. H. C. Stoffels deed de godsdienstpsychologe onderzoek in de achterban van de Evangelische Omroep naar de invloed van geloof op gezondheid. Het komende halfjaar houdt zij, op uitnodiging van VU podium, op verschillende plaatsen in Nederland lezingen over deze thematiek. In Alphen aan den Rijn had gisteravond de aftrap plaats; morgenavond spreekt Van Saane in Emmeloord. Het verband tussen geloof en gezondheid staat volop in de belangstelling, constateerde de onderzoekster gisteravond in Alphen aan den Rijn. Daarbij spelen vragen als: „Wat heb je nu eigenlijk aan je geloof als je ziek bent? Word je er gezonder van, of maakt het je juist zieker? Voel je je als gelovige gelukkiger dan als niet-gelovige?” In haar lezing maakte Van Saane onderscheid tussen lichamelijke, psychosociale en geestelijke gezondheid. Vooral naar het verband tussen religie en lichamelijke gezondheid wordt veel onderzoek gedaan, zo zei ze, met name in Amerika, en „meestal met de bedoeling om religie als positieve factor te kunnen benoemen.” Terecht overigens, aldus de godsdienstpsychologe. „Wie religieus is, loopt statistisch gezien minder kans op hartklachten, minder kans op tuberculose, minder kans op longkanker, en pleegt minder snel zelfmoord. Religieuzen roken ook minder dan niet-religieuzen, ze gebruiken minder drugs en drinken minder alcohol. En, als klap op de vuurpijl: religieuze mensen leven gemiddeld langer.” . . . Laatst gewijzigd door Eliyahu : 14 oktober 2014 om 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar als God niet meer volmaakt is, is het niet God. Dus ja, gaat u ook kwaad worden als ik u dwing te geloven dat 2+3 = 5 ? Ik kan er ook niet aan doen dat God nu eenmaal de volmaaktheid is ![]() Zo kan ik er ook niet aan doen dat Roodkapje een rood kapje draagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jan blijkbaar ook. Weer : ik ga akkoord met bijna alle standpunten van het VB, maar met sommige standpunten heb ik moeite. Maar die kleine standpunten die waar ik moeite mee heb, wegen bijlange nog niet op tegen diegene waar ik wel akkoord mee ben. En dan zou Jan met het volgende afkomen : 'Als je al dat extreme al gelooft, dan kunnen die kleine andere extreme dingen er toch bij?' want zo zegt hij ook : 'Als je al het onwaarschijnlijke gelooft dat Jezus verrezen is, dan kunnen die engelen er toch nog wel bij?' En u komt dan af met : 'Als u al heeft ontdekt dat in de N-VA veel gaten zitten, dan weet je toch ook dat dit bij het VB dreigt te komen, ook al is het daar iets minder duidelijk?' want zo zegt hij ook : 'Als je al de Paasklokken niet meer gelooft, omdat die onwaarschijnlijk zijn, dan zal je na een tijd toch beseffen dat Sinterklaas er ook van tussen valt, ook al is die iets geloofwaardiger?' Het spijt me, zo is het niet. 'sorry hoor...' Jullie hebben zeker een punt, maar jullie punt is niet absoluut, het is niet overal toepasbaar. En zeker van Jan verschiet ik dat hij daar niet kan opkomen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
er is een verschil... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als God niet meer volmaakt is , is het geen god meer.
Ik kan er ook niets aan doen dat Roodkapje een rode sluier heeft, maar ook al nemen we allemaal aan dat ze niet bestaat , toch moeten we in een discussie over haar aannemen dat ze wel degelijk dat rode ding op haar hoofd had. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Gelooft u nu echt in JHWH omdat u een geschiedenis heeft en er gelukkiger van wordt? M.a.w. : u gelooft omwille van het voordeel dat u er uit haalt?! 2. Waarom deelt u dit met ons mee? Zowel ik als gelovige , als de andere als atheïst hebben hier eigenlijk niets aan. Zelfs als de informatie zou kloppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee. Citaat:
Omdat ik filantroop ben, ik wil iedereen gelukkig maken. Ik wil een licht der wereld zijn, hen verlossen die in geestelijke duisternis gezeten zijn. En waarom zouden die onderzoeken niet kloppen? Kan jij onderzoeken geven die aantonen dat atheïsten gelukkiger zijn? . . . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
dank voor je duidelijk antwoord |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voel j'em? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Desondanks ben jij niet volmaakt, want zelfs je geloof in je vermeende schepper is niet volmaakt. Als een beeld van iets onvolmaakt is, ondanks dat het door een volmaakte schepper gemaakt werd, is die schepper dan wel zo volmaakt?
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net daarom constateer ik dat jij maar een halve gelovige bent. Net daarom vind ik het niet erg om er nog wat over te discussiëren. Misschien kan ik je redden uit het obscurantisme van het religieuze geloven. Voor een deel ben je het immers al kwijt. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft hij volgens jou écht �*lles geschapen?
![]() |
![]() |
#120 | |
Staatssecretaris
|
![]() Nee hoor.
http://www.cbc.ca/newsblogs/yourcomm...sts-study.html Citaat:
|
|
![]() |
![]() |