![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#34701 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, maar in die zin dat het het tegendeel van een massabeweging is, en zonder de al te vaak aan dat woord verbonden konnotatie van beter te zijn dan de anderen.
De zg. spreekwoordelijke straatveger kan daar natuurlijk ook toe behoren. Helaas gaat het niet om een geld- of machtselite, anders konden we een sensibiliseringskampgne houden en een heuse pr- en marketingmachine in gang brengen, ![]() (Ik heb het over 'Belgen' in het Nederlands.) We weten immers dat nationalisteitsbesef maakbaar en kneedbaar is zoals de massa zelf. Spijtig dat bijvb Bart De Wever geen Dietser is, wat die met zijn charisma niet zou kunnen bewerkstelligen....Of hoe de heropleveving der Dietse Gedachte zoals veel toevalsgebonden kan zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2014 om 11:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34702 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() De Spaanse Nederlanden werd gearrangeerd. De Habsburgese Nederlanden werd gearrangeerd. Het Begie van 1830 werd gearrangeerd. Mijn motto is ,geef/laat ieder volk zijn eigen staat , dan zijn er heel wat problemen minder in de wereld, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34703 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 oktober 2014 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34704 |
|
![]() Iets wat u niet lijkt te snappen/beseffen/willen inzien is dat de Friezen helemaal geen vragende partij zijn voor een eigen staat.
Wie bent u dat u dat voor hen denkt te moeten vragen? Is uw natte droom van een kleiner Nederland soms de vader van uw gedachte?
![]() |
#34705 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat hun wil en hun taal gefnuikt werden door ééuwenlange Hollandse oppressie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34706 |
Gouverneur
|
![]() Na enkele maanden dacht ik, ik ga nog eens kijken hoe het op deze draad zit: nou, jongens, nog altijd dezelfde mensen die elkaar hier komen afzeiken.
Raken jullie jullie eigen gezever nooit beu? Belgen en Nederlanders. Ik krijg de indruk dat jullie elkaar wel erg nodig hebben om het eigen gelijk te verkondigen. Is er echt 1 van de 2 landen beter dan de ander? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34707 | |
|
![]() Citaat:
Hier zijn geen Oostenrijkers, Tibetanen, Spanjaarden, Britten, Fransen. Hier zijn Nederlandstaligen uit de noordwesthoek van Europa.
![]() |
![]() |
#34708 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34709 | |
|
![]() Citaat:
Het zijn Belgen en Nederlanders aan de ene kant, en andere Belgen en andere Nederlanders aan de andere kant. De scheidslijn loopt veel eerder tussen Limburg en de rest van het land.
![]() |
![]() |
#34710 |
Europees Commissaris
|
![]() Terwijl sommige Vlamingen beseffen dat ze tot in de Franse tijd officieel Nederlanders waren, tot de Fransen hen op andere gedachten brachten.......
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34711 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Pas met de fusie van gewest en gemeenschap werden Vlamingen volledig en exclusief "Vlaams" (het woord "Nederlands" volledig losgelaten/weggezuiverd) . Laatst gewijzigd door Tempest : 16 oktober 2014 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34712 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen bewijst deze draad dat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34713 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net zoals er Vlamingen zijn die het wel anders zien... Waarom het ene vermelden, maar het andere verzwijgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34714 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het helemaal niet over "groot nederlanders" (sic).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34715 | |
|
![]() Citaat:
Alleen de meeste Vlamingen willen niet Nederlands zijn. Ze zijn nog liever Walen. Sommige Vlamingen vinden ook dat hun taal niet Nederlands is ,maar Vlaams. Willem I was de beste koning die Vlaanderen ooit heeft gehad. Hij heeft in korte tijd veel gedaan voor de economie/kanalen en voor het Nederlands in het onderwijs en als bestuurstaal. Maar de Hollander-haat was toen en nu nog meer, te groot om samen in een staat te leven. Wat de reformatie had gescheiden kon geen koning of god meer verenigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34716 | |
|
![]() Citaat:
Ga eens uit van de gewone Nederlander met niet meer dan een paar jaar lagere school, zoals een familielid van mij. Als dienstplichtig militair ingezet tijdens Brussel, hij wist niet eens waar Vlaanderen lag. Vlaanderen was voor hem buitenland met bewoners waar hij nauwelijks een woord van verstond, zowel Vlaams als Frans. Buiten z'n dorp, grens Holland en Brabant, was hij nauwelijks of nooit verder geweest dan een naburig stadje. Een krant in het dorp? Alleen notabelen hadden daar het geld voor. Brussel was een hel, een groot deel van z'n bataljon sneuvelde. Hij eerde de koning en God, maar had er bar weinig zin in om voor hem te sterven. De tweede keer ernaar toe, 10 daagse veldtocht, had voor hem niets van doen met vechten voor Oranje. Z'n enige motivatie waren z'n gevallen kameraden in Brussel en elke Belg aan het mes rijgen die hij tegen zou komen. Hij zag ze niet als landgenoten, mee daar hij er ook niet mee opgevoed was in z'n jeugdjaren. Pas in 1815 ontstond het Verenigd Koninkrijk. Willem 1 veel gedaan voor het zuiden, wel dat is net zoiets als de Duitsers 5 jaar bij ons. De Duitsers hebben ook goede dingen gedaan en aan ons nagelaten, maar brengen we niet graag voor het voetlicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34717 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de VKN geen kans heeft gekregen door interne en externe krachten. Het zou nu een gigantisch machtsblok zijn geweest. Maar gelukkig gaan we nu op weg naar een federaal Europa.
![]() |
![]() |
#34718 | |
|
![]() Citaat:
getuigt van weinig kennis en smaak. U bent belser dan de Belgen. Vlamingen hoeven van mij zich niet Nederlands te voelen, te spreken of te zijn. Ik gun ze van harte hun Vlaamse taal ,hun Belgie en alles wat er bij hoort. Maar de geschiedenis vervalsen gaat met toch te ver. Laatst gewijzigd door cato : 17 oktober 2014 om 08:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34719 | |
|
![]() Citaat:
Vele Vlamingen kwamen naar de Republiek voor de godsdienstvrijheid en economische welvaart. Ook voor velen van ons, onze familie. Natuurlijk de Nederlandse Staat bestond nog niet, maar wel de Nederlandse taal, ondanks de verscheidenheid van provincies en dialecten. Ook in 1800 ,de tijd van Napoleon schreven gewone mensen in keurig Nederlands hun brieven. Ik heb een brief van iemand, die gelegerd was bij Sint Petersberg, in het leger van Napoleon. Hij wist heel goed dat de oorlog verschrikkelijk was en dat hij niet meer terug zou komen. Hij schreef dit aan zijn familie en vervolgens hoe zijn spullen verdeeld moesten worden. Kennelijk leerden kinderen op het platteland in Nederland in die tijd, goed Nederlands en goed schrijven. Misschien was dat in Belgie anders,dat weet ik niet. Laatst gewijzigd door cato : 17 oktober 2014 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34720 | |
|
![]() Citaat:
Het zijn juist veel Vlamingen die het Vlaams als een aparte taal beschouwen en als een apart volk. Vlamingen hebben zich al eeuwen afgezet tegen Nederland. De Hollander- haat is nog steeds algemeen in Vlaanderen. Andersom heeft Nederland nooit een Vlamingen-haat gekend , hooguit een sceptische houding t.o.v Belgie, als Francofone en ingewikkelde staat. De staats-structuur van Belgie is voor Nederlanders moeilijk te begrijpen. Ondertiteling is misschien nodig als er dialect gesproken wordt. In Vlaanderen is dat veel gebruikelijker in films en TV series, dan in Nederland Laatst gewijzigd door cato : 17 oktober 2014 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |