Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2014, 19:49   #21
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
So far so good.

Als jij natuurlijk een hoogstpersoonlijk eigen wereldje schept waarin je alle begrippen een bizarre inhoud toekent, afwijkend van de algemeen aanvaarde, dan praten we naast mekaar...
Wat is de eerste betekenis van het woord 'geloven'?

Aannamens doen waarvan men overtuigd is maar die (nog niet) met onze huidige woordenschat en wetenschap kunnen bewezen worden.

Dus geloven heeft meer met inzicht, weten te maken dan met dwaas achter een mooiprater aan te lopen.

Indien ik nieuwe woorden zou uitvinden, die ik alleen ken dan praten we ook naast elkaar door; dus definieer ik eerst klaar en duidelijk wat ik met een bepaald woord bedoel.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 20:37   #22
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat is geloven?

Gewoon de gedachten van derden, zonder meer, overnemen en aanbidden?

of

Zelf op zoek gaan naar de diepere zin en waarden van het leven en geloven in wat men denkt ontdekt te hebben?
Voor jou is alleen het eerste mogelijk. Als je werkelijk zelf op zoek wilde gaan naar 'de diepere zin van het leven' dan kwam je hier niet voortdurend vragen om steun en aandacht. Jij bent het meisje dat wegloopt maar dat dan rondjes loopt om haar woning en dat naar de buurkinderen roept: "ik ben weggelopen hoor!'
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 06:44   #23
Peche
Banneling

Standaard

En daarom is het dus hoog tijd dat wij zelf eens tijd nemen tot verdiepen.
Kortom: Constant ons geloof op de proef stellen, onderzoeken, verdiepen.
Maar de kudde laat zich liever leiden en geloven anderen op hun woord, zonder zelf de woorden in de juiste betekenis te plaatsen.
We zitten onder massa controle en als ik de symbolen goed aflees, is Obama onder dezelfde "vloek" controle als Bush was.
Wat is politiek nog waard als hun script al klaar ligt en ze het volk vanalles moeten wijsmaken om mee te gaan in dat script?
Het bedrog is overduidelijk en toch blijven we meelopen. What's up with that?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 06:45   #24
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Voor jou is alleen het eerste mogelijk. Als je werkelijk zelf op zoek wilde gaan naar 'de diepere zin van het leven' dan kwam je hier niet voortdurend vragen om steun en aandacht. Jij bent het meisje dat wegloopt maar dat dan rondjes loopt om haar woning en dat naar de buurkinderen roept: "ik ben weggelopen hoor!'
Piero, het zou heel leuk zijn moest je Uzelf beperken tot Uw eigen ervaringen.
Dan zou het hier misschien wat stiller en gezelliger zijn.
Niemand heeft nood aan een gestapponijgend figuurtje met het vingertje dat constant bij een ander gaat zien om betekenis aan zijn posten te geven.
Zwijgen is in uw geval meer dan goud waard.
Oud 17 oktober 2014, 07:40   #25
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Het was inderdaad geen feed back volgens het boekje, (sorry Marie) maar het kan Marie een hoop moeite besparen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 11:03   #26
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Klinkt alsof er iemand heel erg op zijn tenen getrapt is.

Ik ben misschien 'weggelopen' omdat wat hier verteld werd mij niet meer lag;

ik heb één of twee maal (zoals nu ook) geprobeerd een onderwerp dat mij wel interesseerde op te starten, zonder dat er al te veel respons was. Hetgeen ik niemand verwijt, iedereen heeft zijn Eigen interessewereld en de meeste forumgangers ligt mijn wereld niet.

En ik heb nooit geweigerd om op een rechtstreekse vraag aan mij gesteld te antwoorden.
Oud 17 oktober 2014, 11:14   #27
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
En daarom is het dus hoog tijd dat wij zelf eens tijd nemen tot verdiepen.
Kortom: Constant ons geloof op de proef stellen, onderzoeken, verdiepen.
Maar de kudde laat zich liever leiden en geloven anderen op hun woord, zonder zelf de woorden in de juiste betekenis te plaatsen.
We zitten onder massa controle en als ik de symbolen goed aflees, is Obama onder dezelfde "vloek" controle als Bush was.
Wat is politiek nog waard als hun script al klaar ligt en ze het volk vanalles moeten wijsmaken om mee te gaan in dat script?
Het bedrog is overduidelijk en toch blijven we meelopen. What's up with that?
Zou het kunnen zijn omdat de meeste mensen, in tegenstelling met het beeld dat ze zo graag van zichzelf ophangen, zo verdomd onzeker, angstig en onvoorbereid zijn voor de toekomst?
Wij in het westen hebben ons, tijdens de gouden jaren, allemaal in slaap laten sussen. Wat klonk er verleidelijker dan te geloven dat het allemaal zo goed draaide omdat wijzelf zo superieur waren aan de rest van de wereld, welke rest wel onze waanzin met hun Eigen welvaart moesten betalen.
Enfin, nu is het de toer aan Europa om op te draaien voor de hebzucht van de haaien en ze moeten echt niet denken dat er deze keer wel een wereldsolidariteit met hun leed zal opstaan.
Oud 17 oktober 2014, 13:04   #28
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou het kunnen zijn omdat de meeste mensen, in tegenstelling met het beeld dat ze zo graag van zichzelf ophangen, zo verdomd onzeker, angstig en onvoorbereid zijn voor de toekomst?
Wij in het westen hebben ons, tijdens de gouden jaren, allemaal in slaap laten sussen. Wat klonk er verleidelijker dan te geloven dat het allemaal zo goed draaide omdat wijzelf zo superieur waren aan de rest van de wereld, welke rest wel onze waanzin met hun Eigen welvaart moesten betalen.
Enfin, nu is het de toer aan Europa om op te draaien voor de hebzucht van de haaien en ze moeten echt niet denken dat er deze keer wel een wereldsolidariteit met hun leed zal opstaan.
Waarom schrijft u Eigen altijd met een hoofdletter?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 15:34   #29
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Waarom schrijft u Eigen altijd met een hoofdletter?
Ik schuif de fout niet graag af op iets anders maar mijn laptop heeft zo van die eigenaardigheden om bepaalde dingen automatisch met een hoofdletter te schrijven en ik ben niet competent genoeg om hem dat af te leren.

Voor mij moet Eigen (hoeps hij doet het opnieuw) niet met een hoofdletter geschreven worden.
Oud 17 oktober 2014, 20:13   #30
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schuif de fout niet graag af op iets anders maar mijn laptop heeft zo van die eigenaardigheden om bepaalde dingen automatisch met een hoofdletter te schrijven en ik ben niet competent genoeg om hem dat af te leren.

Voor mij moet Eigen (hoeps hij doet het opnieuw) niet met een hoofdletter geschreven worden.
Ik dacht al zoiets
Als dat gebeurt bij tekstinvoer in al je applikaties, dan zit de oorzaak waarschijnlijk ergens centraal: in de klavierinstellingen (al zou ik niet direkt weten waar, maar laptops zijn speciaal), of in een of andere "intelligente" plugin die het noorden kwijt is.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 22:11   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is geloven?

Gewoon de gedachten van derden, zonder meer, overnemen en aanbidden?

of

Zelf op zoek gaan naar de diepere zin en waarden van het leven en geloven in wat men denkt ontdekt te hebben?
Waar zit volgens u dan wel de tegenstelling?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 15:45   #32
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar zit volgens u dan wel de tegenstelling?
In het eerste geval is de persoonlijke houding gewoon passief, men leert niets bij, men kakelt anderen na, men aapt anderen na...

In het tweede geval heeft zich een positieve dynamiek op gang gezet die maakt dat de persoon groeit; men zoekt antwoorden en elk antwoord roept nieuwe vragen op waarna men opnieuw op zoekt gaat naar de antwoorden daarop.

De eerste persoon, na enkele jaren is nog even dwaas en/of wijs als tevoren; de tweede persoon is na enkele jaren dikwijls totaal veranderd, innerlijk gegroeid en op weg naar verdere ontwikkeling.

De eerste persoon heeft in het beste geval de talenten die hij van God gekregen heeft goed begraven in de grond om hen ongeschonden terug te kunnen geven bij zijn dood; de tweede persoon heeft hen verdubbeld als het niet verdriedubbeld is.

Het verschil is essentieel en bepaalt menselijke stilstand of menselijke groei.
Oud 18 oktober 2014, 19:13   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het eerste geval is de persoonlijke houding gewoon passief, men leert niets bij, men kakelt anderen na, men aapt anderen na...

In het tweede geval heeft zich een positieve dynamiek op gang gezet die maakt dat de persoon groeit; men zoekt antwoorden en elk antwoord roept nieuwe vragen op waarna men opnieuw op zoekt gaat naar de antwoorden daarop.

De eerste persoon, na enkele jaren is nog even dwaas en/of wijs als tevoren; de tweede persoon is na enkele jaren dikwijls totaal veranderd, innerlijk gegroeid en op weg naar verdere ontwikkeling.

De eerste persoon heeft in het beste geval de talenten die hij van God gekregen heeft goed begraven in de grond om hen ongeschonden terug te kunnen geven bij zijn dood; de tweede persoon heeft hen verdubbeld als het niet verdriedubbeld is.

Het verschil is essentieel en bepaalt menselijke stilstand of menselijke groei.
In tegenstelling tot u zie ik geen tegenstelling. Geloof is immers persoonlijke beleving, maar ook zich gedragen weten door een grotere gemeenschap.
Oud 18 oktober 2014, 19:47   #34
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot u zie ik geen tegenstelling. Geloof is immers persoonlijke beleving, maar ook zich gedragen weten door een grotere gemeenschap.
Als je op zoek bent naar waarheid; is die waarheid dan meer waard omdat hij gedragen wordt door een grote gemeenschap?
Of is het zijn Eigen verantwoordelijkheid voor zijn Eigen daden ontvluchten want het wordt gedragen door geen grote gemeenschap?
In ieder geval wordt je er persoonlijk niet door verrijkt als je geloof hecht aan de waarheden van anderen zonder ze voor jezelf onderzocht te hebben en blijvend te onderzoeken op zijn steeds diepere waarheid.
Oud 18 oktober 2014, 19:54   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je op zoek bent naar waarheid; is die waarheid dan meer waard omdat hij gedragen wordt door een grote gemeenschap?
Kijk, u doet het weer: tegenstellingen zoeken waar er helemaal geen hoeven te zijn.
Oud 18 oktober 2014, 19:55   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ieder geval wordt je er persoonlijk niet door verrijkt als je geloof hecht aan de waarheden van anderen zonder ze voor jezelf onderzocht te hebben en blijvend te onderzoeken op zijn steeds diepere waarheid.
Nu moet u mij toch eens uitleggen hoe u dat concreet invult: "waarheden van anderen onderzoeken op zijn steeds diepere waarheid".
Oud 18 oktober 2014, 20:11   #37
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu moet u mij toch eens uitleggen hoe u dat concreet invult: "waarheden van anderen onderzoeken op zijn steeds diepere waarheid".
Wat heeft Jezus gezegd? Ik ben de weg.
Hewel ga hem dan en zoek steeds dieper naar wat Jezus ontdekt heeft.
De hedendaagse kerk met zijn dogmen, wetten en verboden zal u hem niet tonen, in tegendeel, zij zijn eerder een belemmering dan een aanmoediging.

Zelfs van Jezus moet u alleen maar dat aannemen dat wat uzelf als de waarheid hebt gevoeld. En indien u eens op de weg naar de waarheid bent weet u ook dat dat geen eindige weg is maar een weg die steeds dieper en dieper die waarheid bloot legt
Oud 18 oktober 2014, 20:13   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft Jezus gezegd? Ik ben de weg.
Hewel ga hem dan en zoek steeds dieper naar wat Jezus ontdekt heeft.
De hedendaagse kerk met zijn dogmen, wetten en verboden zal u hem niet tonen, in tegendeel, zij zijn eerder een belemmering dan een aanmoediging.
En weer tapt u uit hetzelfde vaatje: uitgaan van veronderstelde tegenstellingen.
Oud 19 oktober 2014, 07:37   #39
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En weer tapt u uit hetzelfde vaatje: uitgaan van veronderstelde tegenstellingen.
Ik ga niet uit van tegenstellingen; ik zeg dat zo lang geloof niet persoonlijk onderzocht is en als Eigen waarheid erkend en herkend is dat geloof geen echte geloofswaarde heeft.

Daar mogen miljoenen mensen geloof hechten aan de ene of andere openbaring of niet dat doet niets af aan de persoonlijke beleving, ontdekking en/of vastelling van al of niet de waarheid van die openbaring.

En als ik de officiële geloofsinstanties iets verwijt dan is het dat ze deze voorwaarde tot geloven onder de mat vegen en verder doen met hun politiek van zieltjes aanwerven zonder dat er ook maar één van die zieltjes echt weet waar het om draait; meer ze gaan zelfs zover dat ze godsdienstoorlogen uitvechten terwijl zijzelf de echte ketters zijn.

Laatst gewijzigd door marie daenen : 19 oktober 2014 om 07:40.
Oud 19 oktober 2014, 21:18   #40
Peche
Banneling

Standaard

Ja ik ben uiterst bang voor de toekomst.
Omdat Europa lang niet meer staat waar ze ooit in geloofde.
De tijd van vrede is voorbij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be